Peugeot 406 for varm efter 10 min
Fra : Rasmussen

Dato : 10-09-07 16:59

Hej NG

min 406'er årgang 96 bliver så varm at den efter ca. 10 min starter
blæsemotoren
er der en her med et bud på hvad der skal skiftes?, for den smider ikke vand
så det kan ikke være det og hvis jeg skruer op for varmen kan jeg få temp
til at falde til 90g

MV Per Rasmussen

Fra : Henrik

Dato : 09-09-07 17:15

On 2007-09-10 17:59:04 +0200, "Rasmussen" <next@gets.dk> said:

> [...]
> er der en her med et bud på hvad der skal skiftes?, for den smider ikke
> vand så det kan ikke være det og hvis jeg skruer op for varmen kan jeg

Hvis du er heldig. Termostaten.... Men måske er selve køleren ved at
værre tærret, prøv at kig grundigt på den. Prøv også at tjek
vandpumpen..

Det kan også være en toppakning, men det ved andre her nok mere om.

Hilsen Henrik

Fra : Klaus G.

Dato : 09-09-07 20:52

> Hvis du er heldig. Termostaten....
Jeps.

> Men måske er selve køleren ved at værre tærret, prøv at kig grundigt på
> den.
Det ville jeg ihvertfald lige tjekke først, det var nemlig problemet på min
gamle Pug405. Der var alle lamellerne nærmest rustet/irret af, og lå i
bunden og raslede rundt :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : JBH

Dato : 09-09-07 17:25

"Rasmussen" <next@gets.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der en her med et bud på hvad der skal skiftes?, for den smider ikke
> vand så det kan ikke være det og hvis jeg skruer op for varmen kan jeg få

Kan nemt være køleren som er ved at være tilkalket. Bliver køleren jævn varm
over det hele ?

mvh
JBH

Fra : Rasmussen

Dato : 09-09-07 17:38

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> JBH
>Ja Køleren er lige varm over det hele og den ser rimelig ny ud! ingen irren
skal lige siges at jeg købte bilen i fredags.
også må i have mig undskyldt for den lille datofejl skulle meget gerne være
rettet nu!

MV Per Rasmussen

Fra : JBH

Dato : 09-09-07 20:10

"Rasmussen" <next@gets.dk> skrev i en meddelelse

> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> skal lige siges at jeg købte bilen i fredags.

Termostatkontakten til blæsermotoren sidder normalt på selve køleren, så der
er cirkulation, bare ikke nok. Det "kan" være en defekt toppakning eller et
revnet topstykke. Hvis hullet er meget lille skyder den ikke vandet ud.
Check i første omgang om systemet er udluftet.

Pas i alt fald på ikke at køre motoren varm (=revnet topstykke) . De Pegøjer
kan ikke holde teed. (Taler af erfaring pga. tilkalket køler)

mvh
JBH

Fra : Rasmussen

Dato : 09-09-07 20:42

> [...]
>
> Pas i alt fald på ikke at køre motoren varm (=revnet topstykke) . De
> Pegøjer kan ikke holde teed. (Taler af erfaring pga. tilkalket køler)

Nu jeg ikke den store mekaniker så udlufte hvordan det? der kommer da luft
tryk af når jeg tager kølerproppen af!
Jeg kørte en lille tur på en små 30 km og efter et par km ved 80 og igen ved
130 falder temp til 90g
hvis det var topstykket burde jeg så overhoved kunne starte den?

mvh Per R

Fra : JBH

Dato : 09-09-07 21:12

> "JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu jeg ikke den store mekaniker så udlufte hvordan det? der kommer da luft
> tryk af når jeg tager kølerproppen af!

Fint nok. Der skal være en smule overtryk i systemet når det har kørt. Med
udluftning mener jeg at den luftboble som opstår i toppen af motorblokken,
når vandet har været tappet af og hældt på igen, ELLER hvis der er en
utæthed mellem cylinder og vandkammer. Der er en hane/udluftningsstuds på
eller et sted i nærheden af termostathuset. Skru vandpåfyldningsstudsen af
og check vandstanden og åbn derefter udluftningshanen hanen til der kun
kommer kølevand ud.

> Jeg kørte en lille tur på en små 30 km og efter et par km ved 80 og igen
> ved 130 falder temp til 90g

> hvis det var topstykket burde jeg så overhoved kunne starte den?

Ja, ofte er det så lille en revne at det faktisk først er når motoren bliver
driftsvarm at det bliver utæt og presser en smule udstødningsgas ud i
kølesystemet

mvh
JBH

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-07 19:24

"Rasmussen" <next@gets.dk> skrev i meddelelsen
> Hej NG

> min 406'er årgang 96 bliver så varm at den efter ca. 10 min starter
> blæsemotoren

Er der vand på den?

--
Per

Fra : Rasmussen

Dato : 09-09-07 20:25

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 10-09-07 16:40

Hej Per

Du skal lige checke dit ur på pc'en. Dit indlæg er dateret 10/9 kl. 17.59,
og der er vi ikke nået til endnu....

> Du skal lige checke dit ur på pc'en. Dit indlæg er dateret 10/9 kl. 17.59,
> og der er vi ikke nået til endnu....

Jo, det er vi....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe