Excel tælle dage i måned
Fra : Filip

Dato : 09-09-07 19:42

Kan Excel give mig antallet af dage i hver måned med en smart formel

Filip

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 09-09-07 21:42

Hej Filip.

Om formlen (function) er smart ved jeg ikke, men den kan bruges.

Option Explicit

'----------------------------------------------------------
' Procedure : DaysInMonth
' Date : 20060729
' Author : Joergen Bondesen
' Modifyed by :
' Purpose : Days in month
' Note : Year and Month as digit.
' Februar: =DaysInMonth(2007;2)
'----------------------------------------------------------
'
Function DaysInMonth(iYear As Long, iMonth As Long) As Long
Dim Dt As Date
Dt = DateSerial(iYear, iMonth, 1)

DaysInMonth = Day(DateSerial(Year(Dt), Month(Dt) + 1, 0))
End Function

Jørgen Bondesen

Fra : Filip

Dato : 09-09-07 22:09

> Om formlen (function) er smart ved jeg ikke, men den kan bruges.
>
> Option Explicit

Hvordan skal det sættes ind i et regneark?

Filip

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 09-09-07 22:13

Hej Filip.

Hvilken Excelversion bruger du?

Fra : Filip

Dato : 10-09-07 07:07

> Hej Filip.
>
> Hvilken Excelversion bruger du?

2003 UK versionen

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 10-09-07 21:48

Hej Filip

Option Explicit

'----------------------------------------------------------
' Procedure : DaysInMonth
' Date : 20060729
' Author : Joergen Bondesen
' Modifyed by :
' Purpose : Days in month
' Note : Year and Month as digit.
' Februar: =DaysInMonth(2007;2)
'----------------------------------------------------------
'
[...]

Først skal vi have Function ind i VBA delen og efter-
følgende skal vi have Function i en celle.

Åbn filen - [Alt + F11] (vi er nu i VBA delen) - [Ctrl + R]
i venstre skærmbillede har du nu Project Explorer - Marker
din fil - Menu: Insert - Module (der kommer nu et "stort"
hvidt område til højre) - Indsæt Funktionen - [Alt + Q]

Nu markerer du den celle hvor du ønsker DaysInMonth - Menu:
Indsæt - Funktion (fx) - I feltet Kategori (det midterste)
vælger du Brugerdefineret (også mange gange forkortet UDF =
User Defined Function) - Klik dig ind i nederste felt:
Funktion og tast et d, så kommer du ned hvor d starter,
find og marker DaysInMonth - OK - indtast eller vælg celle
med år og måned - OK.

Håber du overlevede. Dette er naturligvis en stor
mundfuld, hvis man aldrig har prøvet det før.

God fornøjelse.
(Du skal ikke holde dig tilbage hvis du ønsker supplerende
/uddybende hjælp)

Jeg arbejder i 2007 DK-version, så min oversættelse er ikke
altid helt korrekt.

Hvis du ønsker dage for aktuel måned kan der udfyldes således:
dk =DaysInMonth(ÅR(NU());MÅNED(NU()))
uk =DaysInMonth(year(now());month(now()))

Fra : Filip

Dato : 11-09-07 15:47

Hej Jørgen

Ja det var lidt kringlet. Men jeg fik da min test til at virke. Nu skal jeg
bare se om jeg kan få det flettet ind i mit oprindelige regneark.

Tak

Filip

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 11-09-07 20:30

Hej Filip.

Velbekomme.

Du kender adressen hvis der opstår behov.
God arbejdslyst.