Opholdstilladelse
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-07-01 12:27

Hej,

Jeg overvejer at flytte til USA når jeg er færdig med gymnasiet,
forhåbentlig medio 2002. Jeg vil arbejde derovre. Hvilke tilladelser kan jeg
evt. søge nu? Jeg går ud fra, at det er et såkaldt green card jeg har brug
for, og jeg forstår at man skal ansøge igennem et lotteri. Men så forstår
jeg heller ikke mere... Kan jeg ansøge allerede nu, og så vente med at bruge
kortet? Hvor lang tid gælder det osv.?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Søren Blom

Dato : 10-07-01 14:02

Har du kikkede på http://www.usembassy.dk/ der vil jeg tro at du kan få
oplysninger om det meste.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Jesper Christensen

Dato : 10-07-01 15:05

Det er stort set umuligt at få green card med mindre du gifter dig til det.

Hvis du skal have et temp greencard via dit arbejde skal det fungere enten
ved at din arbejdsplads her i Danmark overfører dig til en afdeling derovre
eller at du har specielle evner, det vil være entertainer, proffesor eller
andre helt usædvanlige jobtitler.

Ellers kan du få et studievisa, men der må du kun arbejde 20 timer om ugen.

En sidste mulighed er lotteriet. Du får simpelthen et "lod" og hvert år
bliver der trukket omkring 65000 ud af jeg ved ikke hvor mange
millioner........to cifret millioner og hvis du er heldig, så har du et
greencard. Kender en der har prøvet det igennem 11 år uden held.

I øvrigt er det en meget lang og udmattende proces at få et greencard, når
først man er røget ind under en af kategorierne. Lægechack, interviews,
bunker af papirer der skal udfyldes, økonomisk sikkerhed skal der stilles
osv osv.

Men jeg vil foreslå dig at gå ind på den Amerikanske ambassade i Kbh og
snakke med dem og få lidt info.

Ellers prøv Nyhedsgruppen alt.visa.us

Du er velkommen til at skrive til min emailadresse, så skal jeg gerne
besvare så meget jeg kan.

Med Venlig Hilsen/Best Regards
Jesper "BigJay" Christensen
Lowell, Michigan
E-mail : bigjay@image.dk
GO LEAFS GO!!!

Fra : Lars CA

Dato : 11-07-01 17:38

On Tue, 10 Jul 2001 13:26:46 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>jeg heller ikke mere... Kan jeg ansøge allerede nu, og så vente med at bruge

Hej Rasmus,

Det er meget, meget svært at opnå et green card uden at have nær
familie i USA (kone, forældre, søskende, osv). Der er flere måder at
få et green card på, men ingen nem gennemvej....

1. Via arbejdsgiver. Kræver at du først kommer til USA på et
arbejdsvisa (H1-B) og får din arbejdsgiver til at starte green card
processen. Det kan nemt tage over et år, og du er bundet til den
arbejdsgiver så længe det står på, samt sansynligvis et års tid mere.

2. Via familie. Hvis du er heldig at have familie i USA, kan de søge
for dig.

3. Green card lotteriet. Langt den nemmeste metode, kræver dog en del
held! Jeg ved ikke hvor længe man kan vente med at bruge kortet, efter
man har vundet, men selve kortet gælder resten af dit liv (sålænge du
bor i USA og fornyer det hvert 10. år).

Hvis du på nuværende tidspunkt er rimelig sikkert på, at du vil flytte
til USA, så er der flere ting som du kan gøre for at forberede dig og
gøre dine chancer større.

1. Tilmeld dig green card lotteriet

2. Sørg for at få erhvervserfaring, evt. via en arbejdsgiver som har
kontor i USA. Efter et års tid kan du nemlig søge om at blive overført
til USA (L-1 visa). Ellers skal du igang med at finde en arbejdsgiver
i USA, som er villig til at være sponsor for et H1-B visa.

3. Find en amerikansk pige og gift dig med hende

Du kan læse mere på http://www.dansk-oss.com/steder/usa/ om de
forskellige visa typer.

Lars,

San Francisco

(som er heldig at have et green card....)