Sikring eller andet problem?
Fra : Rusty

Dato : 08-09-07 08:52

Hej alle,
Jeg er den lykkelige ejer af en Mazda 323F fra '99. Nu er dte bare
sådan at bageste tågelys og foreste positionslys (i begge sider) ikke
virker. Jeg har haft baglygten af og pæren er ikke sprunget.
Jeg synes det virker usandsynligt at begge positionslygter foran
skulle være gået, men jeg kan ikke finde ud af hvilken sikring
positionslys og tågelys er tilsluttet.
Jeg har kigget på alle de diagrammer jeg har kunnet finde (inkl. de
omfattende i Haynes repair manual), men har ikke kunnet finde hverken
tågelys eller positionslys.

Er der nogen der ved om de skulle være tilsluttet den samme sikring?

Bare for en ordens skyld, så kan man høre relæet slå til og fra, når
man tænder og slukker tågelyset, så jeg tror ikke umiddelbart relæet
er problemet

Rasmus

Fra : alexbo

Dato : 08-09-07 09:34

"Rusty" skrev

>Jeg synes det virker usandsynligt at begge positionslygter foran
>skulle være gået,

Næh, det er helt almindeligt de er tændt altid og ingen ser at en enkelt er
gået.
Positionslyssikringerne er stort set altid side for side, så positionslys og
baglys i samme side er koblet sammen, det for hindrer at en sikring slukker
begge baglys.

Tågebaglyset er noget helt andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rusty

Dato : 08-09-07 10:54

Tak for det hurtige svar!
> Næh, det er helt almindeligt de er tændt altid og ingen ser at en enkelt er
> gået.
Ja, det viste sig faktisk at pærerne i positionslyset var sprunget.

> Tågebaglyset er noget helt andet.

Ja, den er jeg lidt mere nervøs for, for vi kan slet ikke få strøm i
fatningen (Har målt med et multimeter). Bare problemet ligger i
kontakten eller i et relæ er det vel til at klare... Har bare ikke
brug for en dyr værkstedsregning lige p.t.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:31

Rusty <rusty.kjaer@gmail.com> skrev :

> [...]
>kontakten eller i et relæ er det vel til at klare... Har bare ikke
>brug for en dyr værkstedsregning lige p.t.

lad det være - mange vil nok sige "Af hjertet tak !"

;)

--
Jan_stevns

Fra : Rusty

Dato : 08-09-07 14:49

> lad det være - mange vil nok sige "Af hjertet tak !"

Det ville jeg også gerne og jeg bruger den sjældent, men kan desværre
ikke få bilen synsgodkendt, før den virker...

Fra : Leonard

Dato : 08-09-07 14:51

On Sat, 08 Sep 2007 06:48:58 -0700, Rusty wrote:

> Det ville jeg også gerne og jeg bruger den sjældent, men kan desværre
> ikke få bilen synsgodkendt, før den virker...

Hvorfor ikke?
En tågebaglygte er da ikke en del af det lovpligtige udstyr.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 21:22

Leonard skrev:
> Hvorfor ikke?
> En tågebaglygte er da ikke en del af det lovpligtige udstyr.

Måske ikke, men alle lygter der er monteret på en bil skal virke.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Leonard

Dato : 08-09-07 21:34

On Sat, 08 Sep 2007 22:22:02 +0200, Finn Guldmann wrote:

> Måske ikke, men alle lygter der er monteret på en bil skal virke.

Så må den jo blændes af eller fjernes.
Tågebaglygten på min Transporter er identisk med den refleks, der sidder
i den anden side, så det kan ikke umiddelbart ses udefra om det er en
lygte eller en refleks.
Skal den så også virke?
Og hvad når refleksen i højre side er skiftet ud med en lygte magen til,
men ikke er tilsluttet?
På tidligere udgaver samme model var der tågelys i begge sider.

Og hvad når jeg har ændret tågelygterne til at være bremselygter, skal
den ene (eller begge) så også virke som tågelys?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 22:24

Leonard skrev:
> [...]
> Tågebaglygten på min Transporter er identisk med den refleks, der sidder
> i den anden side, så det kan ikke umiddelbart ses udefra om det er en

Det må du se om synsmanden opdager.

> [...]
> Og hvad når jeg har ændret tågelygterne til at være bremselygter, skal
> den ene (eller begge) så også virke som tågelys?

Jeg skriver ikke om formålet med lygten, blot at hvis den er der skal
den virke, uanset formål og om den er lovpligtig eller ej.

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 23:35

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> Hvorfor ikke?
> En tågebaglygte er da ikke en del af det lovpligtige udstyr.
> --
Det udstyr der er på bilen skal virke. Er der tågelygter skal de lyse
korrekt. Er der tågebaglygte skal den kunne lyse.

Ulrik

Fra : alexbo

Dato : 08-09-07 15:52

"Rusty" <rusty.kjaer@gmail.com> skrev

>Det ville jeg også gerne og jeg bruger den sjældent, men kan desværre
>ikke få bilen synsgodkendt, før den virker...

Du er opmærksom på at tågebaglys kun virker når forlygterne eller
tågeforlyset er tændt, kørelys er ikke nok.

mvh
Alex Christensen