Opstart med MySQL
Fra : Kurt G

Dato : 07-09-07 12:04

Jeg har en Access-database på en hjemmeside, men vil gerne skifte til MySQl.
Endvidere vil jeg gerne have det sådan, at jeg kan debugge for fejl i
ASP-kode/database lokalt på min egen PC uden at skulle uploade hver gang jeg
prøver noget.

Derfor vil jeg gerne vide hvordan man kommer i gang, installerer og får
konverteret sine gamle databaser fra Access til MySQL (det kan nok gøres via
*.txt filer).

Hvordan griber jeg det an?

Mvh Kurt

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-09-07 12:49

Kurt G wrote:
> [...]
> ASP-kode/database lokalt på min egen PC uden at skulle uploade hver gang jeg

Installer en lokal webserver til test.

> Derfor vil jeg gerne vide hvordan man kommer i gang, installerer og får
> konverteret sine gamle databaser fra Access til MySQL (det kan nok gøres via
> *.txt filer).

MyDb Dump

http://www.softguru.net/products.html

Fra : Kurt G

Dato : 07-09-07 16:08

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Installer en lokal webserver til test.

Det er her, jeg mangler lidt hjælp.
Jeg har været inde på MySQL's hjemmeside, men kunne ikke rigtig finde ud af,
hvad jeg skulle hente for at komme i gang på simpleste vis.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-09-07 15:55

> Derfor vil jeg gerne vide hvordan man kommer i gang, installerer og får
> konverteret sine gamle databaser fra Access til MySQL (det kan nok gøres
> via *.txt filer).

Først: Prøv lige Gerts forslag, inden du tager min mere bøvlede
fremgangsmåde.
Når jeg alligevel poster den, er det fordi jeg har erfaring med, at mange af
de programmer, der kan det, er trial-versioner, der holder op med at virke
efter et vist antal dage eller et vist antal tabeller/databaser.
Min version er baseret på, at du har MS Access og phpMyAdmin (og dermed php
installeret)

I Access-databasen højreklikker du på de enkelte tabeller og vælger
"Eksporter".
Har ikke lige Access ved hånden nu, men jeg mener, at du skal vælge noget
med csv-data.
Der er også en knap i denne dialog (hed den "Avanceret"?), som du skal
trykke på for at komme ind og ændre datoformatet (typisk fra dd-mm-åååå til
åååå-mm-dd).

Fra MySQL skal du så godt nok oprette tabellen manuelt, men derefter
scroller du ned i bunden af skærmen og vælger "Importer tekstfil til
tabellen" (phpMyAdmin 2.6.4).
Under "Felter indrammet med" skal der sættes flueben ud for "Optionally".
Tryk derefter på "Send", og så skulle du have en MySQL-version af tabellen.

Fra : Kurt G

Dato : 07-09-07 16:06

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Under "Felter indrammet med" skal der sættes flueben ud for "Optionally".
> Tryk derefter på "Send", og så skulle du have en MySQL-version af

Jeg var lige inde at kikke på Gerts link og der er der også muligt at hente
demoer, men mine erfaringer er som dine, at det hurtigt får ende med at
bruge dem.

Jeg vil gerne prøve din metode, men det kræver jo så, at jeg skal have gang
i PHP.
PHP har jeg før prøvet, men skiftede til ASP.

Mvh Kurt

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-09-07 18:51

> Jeg vil gerne prøve din metode, men det kræver jo så, at jeg skal have
> gang i PHP.
> PHP har jeg før prøvet, men skiftede til ASP.

Jeg har - netop for at holde en bagdør åben til asp og måske senere asp.net
valgt at køre php sammen med IIS.
Hvad jeg gjorde, kan læses i denne tråd på eksperten.dk:
http://www.eksperten.dk/spm/668979

Det handlede om at holde sig væk fra php5 og heller ikke installere en alt
for ny version af MySQL.
Det skal så siges, at heg dengang kørte XP, men Vista og IIS7 er
tilsyneladende lige så allergisk overfor nyere versioner af php og MySQL.
Derfor duer den sidste kommentar i tråden heller ikke (den om at installere
MySQL 4.0 - den er også for ny til IIS)

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 18:28

> Derfor vil jeg gerne vide hvordan man kommer i gang, installerer og får
> konverteret sine gamle databaser fra Access til MySQL (det kan nok gøres
> via *.txt filer).

http://www.mysql.com/products/tools/migration-toolkit/

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Kurt G

Dato : 07-09-07 22:17

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Derfor vil jeg gerne vide hvordan man kommer i gang, installerer og får
> konverteret sine gamle databaser fra Access til MySQL (det kan nok gøres

Nu har jeg fundet sourcefilerne til MySql5 frem fra da jeg for et årstid
siden prøvede PHP.
Jeg har installeret og har nu mulighed for at starte MySql Administrator,
Migration Toolkit, Workbench og Query Browser.
Jeg går ud fra, at MySql også kører i baggrunden.
Desuden har jeg IIS kørende under WinXP.

Skulle det ikke kunne fubgere sammen med ASP eller skal jeg over til PHP?

Jeg føler, at jeg mangler noget grundlæggende viden om brugen af MySql
Administrator og MySql Query Browser (Stored Connection mm), hvor finder jeg
noget om det, helst på dansk?

Mvh Kurt

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-07 04:29

> Nu har jeg fundet sourcefilerne til MySql5 frem fra da jeg for et årstid
> siden prøvede PHP.

Så får du problemer med at få php til at spille under IIS.
MySQL 3.23 er noget af det seneste MySQL, der kan køres sammen med php på
dén platform. Og php4 er det nyeste, der kan køre under IIS. (

> Skulle det ikke kunne fubgere sammen med ASP eller skal jeg over til PHP?

Du kan sagtens køre asp sammen med MySQL. Du skal installere MyODBC.

Grunden til, at jeg fabler om php er, at det er nødvendigt for at køre
phpMyAdmin.
MySQL Querybrowser kan vist ikke finde ud af at importere tekstfiler (men er
ellers ganske udemærket).
Eller også er det bare fordi jeg finder phpMyAdmin mere intuitiv i sin
brugerflade, når det først kører.

Forhåbentlig tager jeg fejl mht. MySQL Querybrowser, og i så fald er det
helt unødvendigt at køre php.
Et aspMyAdmin kunne gøre underværker, hvis det eksisterede.