når de kristne piber
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-01 11:05

Det er i dagens debatter "politisk korrekt" at kalde en person for
kommunistsvin, muhamedanerelsker, idiot, perkerbeundrer, dum,
ubegavet m.v. i politik. Også hvis udsagnene kommer fra mennesker,
der ellers antager sig selv som "kristne", der ellers både skulle
vise tolerance,overbærenhed og ydmyghed.

Men hvis man tillader sig at sige at kristendommen er overtro, at
man ikke kan forstå at velbegavede mennesker overhovdet forfalder
til den slags pladder, så skal man nok få at vide: at det kan man
ikke tillade sig at sige, for så sårer man jo de troende, så er man
ubehøvlet over for folks religion, så skulle man skamme sig etc.

Det er mærkværdigt at disse udsagn kommer både fra folk, der ikke
er særlig religiøse, men så sandelig også fra folk, der ellers
mener at de følger bibelens ord og budskab. Men de er dog ikke de
værste. De værste er faktisk folk, der ikke er troende. Dog findes
der en gruppe kristne, som er umådelig slemme til at vise deres
egen selvgodhed og som benytter enhver lejlighed til at pibe over
at blive skoset, samtidig med at de rabler skriftsteder af sig, som
om de var hensat i fortidens skolestuer med udenadslæren og
salmeterperi.Den gruppe kristne, er så forbitrede eller så pibende
og ynkelige over for ateister, at de sætter alle sejl til for at få
medlidenhed og opmærksomhed fra omverdenen, så selv normalt
selvstændigt tænkende mennesker føler ubehag derved.

De værste af slagsen til at sætte fornærmende ord på ateister, som
de regner for kristendommens fjender, er mærkværdigvis nok disse
selvgode kristne. De må gerne udtale sig negativt og fornærmende om
andre mennesker, kalde dem dumme og ubegavede, men så sandelig må
det modsatte ikke være tilfældet, for så piber de.

Jesus sagde: Elsk jeres fjender. Velsign dem, som forbander jer,gør
godt imod dem, som hader jer og bed for dem, som forfølger jer så I
må vorde jeres himmelske Faders børn; thi han lader sin sol stå op
både over onde oggode og lader regne både over retfærdige og
uretfærdige. Thi hvis I elsker dem, der elsker jer, hvad løn får I
så? Gør ikke også tolderne det samme? Og hvis I hilser på jeres
brødre, hvad særligt gør I så? Gør ikke også hedningerne det samme?
Så vær da I fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen.

Nu er det jo sådan at man kan være kristen på mange måder. Man kan
være den, der går i kirke hver søndag og som diskuterer hver dag,
om den prædiken, de hørte fra præsten den pågældende søndag var en
god prædiken eller om han ikke var gudsfrygtig nok i sin tale, og
så er der dem, der blot kommer i kirkerne til barnedåb,
konfirmation og bryllup.

Der findes præster, der afviser de små børn, fordi de "larmer" i
kirkerne på trods af Jesus ord om at lade de små børn komme til
mig, der er de selvhøjtidelige kristne, der tæver deres børn eller
er yderst strenge over for dem, hvis de siger et bandeord, der er
selvgode kristne, der mener at alle andre end dem selv, skal ændre
sig, og der er de fordømmende kristne, der er parat til at fordømme
folk til det sorteste helvede, hvis de gør fejl ud fra deres egne
snævre opfattelser af kristendommens budskab.

Der findes kort sagt pragmatiske og fundamentalistiske kristne.

Der findes kristne statsledere, der fromt går i kirke og beder både
bord- og aftenbøn, samtidig med at de giver ordre til at smide
bomber over "hedningene" , der findes kristne, der sanktionerer
dødsstraf, præster, der velsigner våbnene og accepterer mord på
folk, der søger abort. Der findes kristne, der fordømmer folk, der
benytter prævention, har sex uden for ægteskabet eller lader sig
skille.

Der findes præster der nægter at vie fraskilte og præster, der
tillader sig at tale menigheden imod og også siger velkommen til
gøglere og andet godtfolk i kirkerne til stor forargelse for
menighedsrådet. Der findes præster, der på højkirkelig vis lader
røgelse strømme ud i kirkerne, og der findes præster, der på en
uhøjtidelig måde forklarer deres menighed, hvordan de bør gebærde
sig ved bryllupper og begravelser.

Men summa summarum, så er det de færreste kristne, der ikke piber
over at blive lagt for had, samtidig med at de ikke er sene til at
udlægge andre mennesker, hvis synspunkter de ikke deler, for had.

Findes der et kristent livssyn, der ikke er en gang
bekvemmelighedsreligion? En religion, der i praksis bruges både i
forhold til bibelen og i forhold til virkeligheden? Findes der
kristne, der - på trods af at de bliver "angrebet" på deres tro,
ikke blot "tilgiver" deres modstandere, men også faktisk "elsker"
dem? Det gør der muligvis -men jeg er ikke i denne gruppe stødt på
nogen af slagsen. Og det er jeg i og for sig glad for: for hvor er
det kvalmende at høre en eller anden selvgod kristen, der er så
overtolerant at man kan brække sig i lårtykke stråler.

Selv de "kristne" jeg har diskuteret med i denne gruppe, tillader
sig at være mennesker, og reagere som mennesker: de bliver
fornærmede, perfide og grove, når de udsættes for angreb på deres
tro. De værste er snarere dem, der ikke er troende, men som i
misforstået tolerance bruger deres tid til at gå i rette med dem,
som de opfatter som intolerante.

Det er i orden at sværte en politisk modstander til, men det er
ikke i orden at sværte en religiøs person til - for det er jo
uetisk, eller politisk ukorrekt.

Lad os få nogle flere kristne, der reagerer som mennesker fremfor
de selvgode hyklere, der kun har kristendommens budskab med som en
slags bekvemmelighedsreligion, der kan tages frem når tingene
bliver for skrappe.
Lad for alt i verden blive fri for de kristne, der forlanger
respekt for deres religion, men som samtidig mener at det er i
orden at sværte andre til - ELLER lad os da i det mindste få
kristne, der både i ord og i gerning virkelig lever op til det
religiøse budskab om at elske sine fjender.

Det sidste er kvalmende, men det er dog trods alt i det mindste at
forsøge at leve op til deres trossætninger i stedet for at fare ud
som kristen og reagere som menneske, hvilket er fint, men som -så
snart det bliver for svært - pludselig forfalder til at pibe over,a
t de møder kvalificeret modstand.

Amen!
Arne H. Wilstrup

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 10-07-01 11:45

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message
Jeg tror ikke der findes genfødte kristne der kan komme under de påstande du
kommer med her.
Men jeg vil til enhver tid gå i mod når nogle taler ondt om Helligånden
eller Jesus stedfortrædende død på Golgata kors, ikke hvis de ikke kan li
mig det er deres problem og ok for mig.

--
Med kærlig hilsen fra Børge
www.nydheder.subnet.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-07-01 12:42

Dit budskab, Arne, synes her at være: Svin hinanden lidt mere til, for det
er så dejlig menneskeligt! Og hvis I ikke har noget at svine hinanden til
med, så brug dette provokerende indlæg som udgangspunkt - så er min dag
reddet!

Har jeg ret i min antagelse?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-07-01 14:10

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message
> [...]
> er så dejlig menneskeligt! Og hvis I ikke har noget at svine hinanden til
> med, så brug dette provokerende indlæg som udgangspunkt - så er min dag

Jeg mener Nej! det er mere en mand der skriger efter sandheden, men vil
ikke se det.

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-01 18:34

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hinanden til
> med, så brug dette provokerende indlæg som udgangspunkt - så er

Nej, det har du ikke - mit budskab er: hvis du er kristen, så følg
da for satan bibelens ord om at "elske sine fjender" ellers er det
jo det rene og skære hykleri.

Når du som kristen så generer andre mennesker og de giver tilbage
med samme mønt, så kan det på den anden side heller ikke nytte
noget at du er sart og piber og gemmer dig bag bibelen og forlanger
at man skal tage hensyn til dine religiøse følelser.

Enten må kristne altså forsøge at blive fuldkomne eller også må de
erkende at de er mennesker på godt og ondt, og så kan det ikke
nytte noget, at de piber når de får med grovfilen.

Sagt kort: jeg vil have lov til at kritisere kristendommen på lige
vilkår med at du kritiserer mit politiske standpunkt, uden at jeg
skal lide af "hensynsbetændelse" af den grund.

Var det nogenlunde klart?
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-07-01 19:20

> Var det nogenlunde klart?
> --
> Med venlig hilsen
> Arne H. Wilstrup

men Arne dog, du hisser dig op til ingen nytte.

Er det dit Maxistiske stasi forehold der blusser op, vil DDR ikke
længere andvende lærer til at udbringe det gode Lenistiske budskab
om fred og økonomiske velfærd.

Send os alle til Sebirien som i gamle dage

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-01 19:49

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
budskab
> om fred og økonomiske velfærd.
>
> Send os alle til Sebirien som i gamle dage

"hisser mig op"?

Nå, men lad os begynde med begyndelsen: du forsøger at nedgøre mig
ved grove beskyldninger, hvilket jo ikke er særlig "kristent".
Dermed viser du din sande natur. Hvor er det herligt at vise, hvor
hyklerisk nogle kristne er, når der bliver prikket lidt til deres
selvhøjtidelighed.

Men for nu at gengælde dit hadske udfald, der jo ikke rummer en
gran af fornuft endsige sandhed (jeg troede at det var forbudt at
lyve, hvis man er kristen):v

1. Det hedder "hidser" med d.
2. Det hedder "er det dit marxistiske stasi-forhold" og ikke "er
det dit Marxistiske stasi forhold"
3. Det hedder "vil DDR ikke længere anvende lærere.." og ikke "vil
DDR ikke længere andvende lærer.."
4. Ordet leninistisk er med lille begyndelsesbogstav
5. Det hedder ".. om fred og økonomisk velfærd." og ikke "... om
fred og økonomiske velfærd.
6. Endelig: Det hedder Sibirien, og ikke Sebirien.

Er det o.k. at rette folks stavefejl og sproglige misforståelser?
Næ, det er det egentlig ikke- det er ret ildeset på usenet, men på
den anden side så synes jeg at du er langt ude i tovene, når du
forsøger at sværte mig til på den mest infame måde, fordi du ikke
har argumenter.

Lad mig til din oplysning nævne at jeg ikke har noget med Stasi at
gøre og aldrig har haft det. Jeg har aldrig "sendt nogen til
Sibirien" - hvordan skulle jeg kunne det? Og DDR eksisterer ikke
længere.

Dit indlæg virker som om du er meget meget ung - om du er kristen
vil jeg naturligvis ikke betvivle, men du har nok store
vanskeligheder med at overholde budskaberne i Bibelen. Dét er jo
også svært!

Og hermed leverede du endnu et bevis på en kristen afmagt af de
helt store. Men hvis jeg gætter korrekt, at du er ganske ung -
måske kun cirka 14 år, så er du tilgivet - er du ældre (hvad der er
usandsynligt) så er du såmænd også tilgivet -blot du lærer af dine
fejltagelser, jf. de seks punkter ovenstående.
Arne H. Wilstrup

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-07-01 19:58

On Tue, 10 Jul 2001 20:48:45 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

> [...]
>usandsynligt) så er du såmænd også tilgivet -blot du lærer af dine
>fejltagelser, jf. de seks punkter ovenstående.

Dvs. man skal få 13 i diktat og skriftlig fremstilling for at blive
tilgivet?

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-07-01 20:35

Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> skrev...

> Dvs. man skal få 13 i diktat og skriftlig fremstilling for at blive
> tilgivet?

Fedt nok; jeg fik 13 i begge dele...
Så er der stadig håb på Arnes dommedag.

Christina

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-07-01 20:46

On Tue, 10 Jul 2001 21:35:04 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<christina.egholm@get2net.dk> wrote:

>Fedt nok; jeg fik 13 i begge dele...
>Så er der stadig håb på Arnes dommedag.

Pralhals ;)
Jeg kan faktisk ikke huske hvad jeg fik i diktat til eksamen. Mit
årsgennemsnit var på 11.

Jeg fik 10 for min stil, og det var jeg ret glad for. Så fortalte min
lærer mig at censoren ville have givet mig 11 men det mente hun ikke jeg
skulle have. Det blev jeg lettere irriteret over.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-01 21:28

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9iflb2$jk3$1@sunsite.dk...
> Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> skrev...

> Fedt nok; jeg fik 13 i begge dele...
> Så er der stadig håb på Arnes dommedag.

Fik du 13? Det må siges at være den dag, hvor man troede at
karaktergivningen skulle være en gavebod!
Arne H. Wilstrup

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-07-01 21:32

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev...

> Fik du 13? Det må siges at være den dag, hvor man troede at
> karaktergivningen skulle være en gavebod!

Sikkert.

Jeg skrev i øvrigt en stil, der ville have fornøjet dig. Hvem ved - det kan
endda være, du var min censor?
Det var dengang, emnet var "Forældrenasser", og jeg skrev en vældig smøre om
historiens (efter min mening) største forældrenasser, Jesus. Min stærkt
kristne lærer fandt stilen blasfemisk (hvilket den i øvrigt ikke var), men
censor underkendte ham.

Christina

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-07-01 21:35

On Tue, 10 Jul 2001 22:32:05 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<christina.egholm@get2net.dk> wrote:

>Det var dengang, emnet var "Forældrenasser", og jeg skrev en vældig smøre om
>historiens (efter min mening) største forældrenasser, Jesus

Du må da gerne fortælle hvad du mener med ordet forældrenasser...

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-07-01 23:55

Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> skrev...

> Du må da gerne fortælle hvad du mener med ordet forældrenasser...

Åh, det er jo snart forfærdelig længe siden, så jeg husker det dårligt.

Men det gik på Jesus og hans "jordiske forældre", som havde måttet tage sig
af ham, som alle forældre må tage sig af deres børn som små, og så den
minimale rolle, de sidenhen spillede. Ikke mindst de mere eller mindre
"manglende" år i de kanoniske skrifter, hvor man må formode, at Maria og
Josef tog den hårde tørn. (Et godt eksempel er beretningen i Lukas om den
12-årige præ-teenager, der stikker af fra sine forældre i storbyen og går
egne veje, hvorefter forældrene leder efter ham i dagevis "med smerte", som
der vist står. Det var da ikke pænt gjort.

Senere - i forbindelse med mit studie - er jeg så stødt på
barndomsevangelierne, som jo virkelig ville have været vand på min
forældrenasser-mølle. Mage til øretæveindbydende lille knægt...!

Christina

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-01 21:48

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9ifom2$qeq$1@sunsite.dk...
> [...]
stærkt
> kristne lærer fandt stilen blasfemisk (hvilket den i øvrigt ikke

En klog censor - nej, jeg var ikke din censor.

Jeg fik på seminariet til opgave at arbejde sammen med en pige, der
var dybt kristen. Vi skulle fremlægge bogen "kammerat Jesus", og
man må sige til hendes ros, at hun var vældig med på ideen og vi
fik et fortrinligt samarbejde - vi stod langt fra hinanden i
livsspørgsmål, men vi kunne samarbejde om netop den opgave til
alles store forbavselse, inklusive lektoren.

Men din stærkt kristne lærer har/havde et problem: du kan ikke
bedømmes for dine opfattelser, men ud fra dit stilistiske indhold -
så hvis din lærer havde givet dig karakterer efter dine meninger på
en så tydelig måde, som du antyder, så har han overtrådt loven.

Hvis en stærkt marxistisk lærer, der vurderer en elevs arbejde om
marxismen, som læreren mener er "forkert" og derfor giver
karakterer efter den, vil jeg også underkende ham, hvis han
vurderer meningen fremfor stilistikken.
Arne H. Wilstrup

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-07-01 23:45

Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev...

> så hvis din lærer havde givet dig karakterer efter dine meninger på
> en så tydelig måde, som du antyder, så har han overtrådt loven.

Han blev også fyret umiddelbart derefter.

Christina

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 09:09

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9ig0eo$gg4$1@sunsite.dk...
> Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev...

meninger på

> Han blev også fyret umiddelbart derefter.

Det synes jeg var en fornuftig beslutning. Jeg var også tilhænger
af at de to lærere på Fyn, der blev fyret - blev det fordi de ikke
ville acceptere muslimske tørklæder på et par piger i klassen.

Arne H. Wilstrup

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-07-01 09:36

On Wed, 11 Jul 2001 10:09:13 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

>blev det fordi de ikke
>ville acceptere muslimske tørklæder på et par piger i klassen.

Hvordan kan man checke om ens tørklæde er muslim, kristen, eller ateist?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 14:27

"Stefan Bruhn" <news003@3x7.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 11 Jul 2001 10:09:13 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<ahw@ahw.dk>

> Hvordan kan man checke om ens tørklæde er muslim, kristen, eller
ateist?

Det kan man heller ikke - men for folk, der ellers følger med i
debatten, så er der forskel på et tørklæde og et muslimsk tørklæde.
Et tørklæde kan man uden problemer tage af, men et tørklæde på en
muslimsk pige, har en religiøs karaktér, som hun ikke uden videre
kan tage af.
Så muslimske tørklæder er tørklæder, der opfylder et bestemt
religiøst-kulturelt formål. Hvis man ikke ved, hvorfor pigen går
med tørklæde, kan man naturligvis bede hende om at tage det af, men
hvis hun fastholder at det vil hun ikke fordi det er forskrevet i
Koranen, at hun skal tildække sit hår, så er det et "muslimsk"
tørklæde.

En kristen har ikke nogen forskrift i bibelen om tildækning af
hovedet på kvinder, men godt nok tildækning af andre ting.
En ateist har ingen forskrifter om tørklæder overhovedet over
hovedet.

Dit forsøg på at være ordkløver falder her til jorden med et brag.
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 16:08

> [...]
> Et tørklæde kan man uden problemer tage af, men et tørklæde på en
> muslimsk pige, har en religiøs karaktér, som hun ikke uden videre

Sikke noget pjat, tørklæde på en muslimsk pige er ikke en religiøs
tørklæde, men en provakation imod danskerne.

> Så muslimske tørklæder er tørklæder, der opfylder et bestemt
> religiøst-kulturelt formål.

Hvilken ???

> [...]
> hovedet på kvinder, men godt nok tildækning af andre ting.
> En ateist har ingen forskrifter om tørklæder overhovedet over

Det er da helt sikker de kristne har, prøv at læse bibelen før du
udtaler dig.

Det er koranen der ikke har forskrifter om tildækning af hovedet.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 19:05

> Sikke noget pjat, tørklæde på en muslimsk pige er ikke en
religiøs
> tørklæde, men en provakation imod danskerne.

Du tager helt fejl - det fremgår klart af Koranen, at en kvinde
skal tildække sig. Men den har du jo ikke læst.
Noget andet er, at jeg lige er blevet oplyst om, at det samme
faktisk gælder for kvinder, der er kristne, selvom det kun skal ske
når de beder. Læs: 1 Korintherbrev 11:4-15 som Rasmus har været så
elskværdig at finde frem til mig. Måske du skulle forsøge at læse
Bibelen en gang til.

> Hvilken ???

At værne kvindens dyd som Allah har givet hende.

> Det er da helt sikker de kristne har, prøv at læse bibelen før
du
> udtaler dig.

Jovist- jeg har læst Bibelen, men jeg har naturligvis ikke det
sådan at jeg går rundt som dig og ustandselig husker på
skriftsteder - nu har jeg så lært noget andet, da Rasmus kom frem
med et skriftsted, og dette stiller jeg dig da gratis til rådighed.

> Det er koranen der ikke har forskrifter om tildækning af
hovedet.

Det ved du til gengæld ikke en hujende natpottefis om - det ved jeg
til gengæld, at den har, og jeg arbejder dog blandt muslimer til
daglig - hvad er din undskyldning?
Arne H. Wilstrup

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-07-01 19:54

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> mælte sligt:
>"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev:

>Du tager helt fejl - det fremgår klart af Koranen, at en kvinde
>skal tildække sig.

Koranen:
"Og sig til de troende kvinder, at de skal sænke deres blikke og bevare
deres dyd og ikke åbenbare deres skønhed og udsmykning, undtagen hvad
der er åbenbart af det, og at de skal trække deres slør sammen om deres
bryster og ikke åbenbare deres skønhed" (Sura 24:31)

Koranen:
"O du Profet, sig til dine hustruer og dine døtre og til de troendes
kvinder, at de skal trække deres ydre kåber tæt sammen om og over sig
(når de går ud). Dette er det bedste, så de kan kendes, og så de ikke
forulempes." (Sura 33:59)

Dette er nok et bud om tildækning, men det synes mig noget langt fra den
ekstreme tørklædepraksis, som visse muslimer udøver, hvor de til alle
tider skal tildække deres hår, når de er blandt mennesker. Versene her
siger blot, at de skal trække deres slør sammen om deres bryster og
trække deres kåber tæt om sig, så de ikke forulempes. Den gældende
praksis må nok i højere grad tilskrives en passage i Hadith:

"Asma, Abu Bakr’s datter, kom til Guds budbringer i nogle tynde klæder.
Guds budbringer vendte sit blik fra hende og sagde: O Asma, når en pige
er i menstruationsalderen, er det ikke passende for hende at vise sin
krop, bortset fra det og det. Han pegede på ansigtet og hænderne".
(Hadith, Abû Dâwûd)

>Læs: 1 Korintherbrev 11:4-15 som Rasmus har været så
>elskværdig at finde frem til mig. Måske du skulle forsøge at læse
>Bibelen en gang til.

Øhh.... er du ikke lovligt hurtigt uden igen? Erik henviste jo netop i
sit tidligere indlæg (citeret netop herunder) til, at Bibelen indeholdt
tørklædebud - han gav bare ikke henvisningen.

[om tørklædebud]

>[...] og dette stiller jeg dig da gratis til rådighed.

Det er storsindet af dig, men måske rimeligt malplaceret i betragtning
af, at Erik i forvejen kendte til det.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 20:40

> [...]
> skriftsteder - nu har jeg så lært noget andet, da Rasmus kom frem
> med et skriftsted, og dette stiller jeg dig da gratis til rådighed.

Rasmus her svaret pænt på mine vejne, tak Rasmus

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-07-01 16:39

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> mælte sligt:

>En kristen har ikke nogen forskrift i bibelen om tildækning af
>hovedet på kvinder, men godt nok tildækning af andre ting.

Tjaa... det vil jeg nu nok mene, at Paulus har en forskrift om:

1 Korintherbrev 11:4-15 "Hver Mand, som beder eller profeterer med
tildækket Hoved, beskæmmer sit Hoved. | Men hver Kvinde, som beder eller
profeterer med utildækket Hoved, beskæmmer sit Hoved; thi det er lige
det samme, som var hun raget. Thi når en Kvinde ikke tildækker sig, så
lad hende også klippe sit Hår af; men er det usømmeligt for en Kvinde at
klippes eller rages, da tildække hun sig! Thi en Mand bør ikke tildække
sit Hoved, efterdi han er Guds Billede og Ære; men Kvinden er Mandens
Ære. Mand er jo ikke af Kvinde, men Kvinde af Mand. Ej heller er jo Mand
skabt for Kvindens Skyld, men Kvinde for Mandens Skyld. Derfor bør
Kvinden have et Ærbødighedstegn på Hovedet for Englenes Skyld.
Dog er hverken Kvinde uden Mand eller Mand uden Kvinde i Herren. Thi
ligesom Kvinden er af Manden, således er også Manden ved Kvinden; men
alt sammen er det af Gud. Dømmer selv: Er det sømmeligt, at en Kvinde
beder til Gud med utildækket Hoved? Lærer ikke også selve Naturen eder,
at når en Mand bærer langt Hår, er det ham en Vanære, men når en Kvinde
bærer langt Hår, er det hende en Ære; thi det lange Hår er givet hende
som et Slør."

Venlig hilsen,

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 19:05

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:qhsokt4f1kmh1lb35748k48v3psqu5k51i@4ax.com...
> [...]
Kvinde
> bærer langt Hår, er det hende en Ære; thi det lange Hår er givet

Se, det var nyt for mig - og enormt interessant. Det vil sige at
muslim-haderne ikke kan påberåbe sig at kun muslimske kvinder
dækker deres hoveder, men også at kristne burde gøre det.

Da Erik mener at det er en provokation mod danskere at múslimske
kvinder dækker deres hoveder, så er dit indlæg da ganske
interessant.

Rent bortset fra det: Var Paulus fuld, da han skrev det? Det er jo
det rene tågesnak med et væld af cirkelslutninger.
Arne H. Wilstrup

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 11-07-01 19:10

On Wed, 11 Jul 2001 20:05:03 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

>Se, det var nyt for mig - og enormt interessant. Det vil sige at
>muslim-haderne ikke kan påberåbe sig at kun muslimske kvinder
>dækker deres hoveder, men også at kristne burde gøre det.

Det vil jeg ikke mene de bør. Tørklædet var, i min opfattelse, et rent
kulturelt spørgsmål. Det er jo også skrevet i et brev direkte rettet til
en specifik menighed.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-07-01 19:58

Stefan Bruhn <news003@3x7.dk> mælte sligt:

>Det vil jeg ikke mene de bør. Tørklædet var, i min opfattelse, et rent
>kulturelt spørgsmål.

Nåh... ligesom homoseksualitet, alkoholforbrug, kvinders adgang til
præste- og læreembeder osv.? Lagde du mærke til, at Paulus begrunder
dette med henvisning til "naturen selv".

>Det er jo også skrevet i et brev direkte rettet til en specifik menighed.

Hovsa... der røg praktisk talt samtlige epistler.

Venlig hilsen,

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-07-01 19:39

> [...]

>muslim-haderne ikke kan påberåbe sig at kun muslimske kvinder
>dækker deres hoveder, men også at kristne burde gøre det.

Det synes Paulus da i hvert fald at mene. Men Paulus mener jo så meget.
Det er fåtallet af kristne, der er enige i alt, hvad Paulus har at sige.

>Rent bortset fra det: Var Paulus fuld, da han skrev det? Det er jo
>det rene tågesnak med et væld af cirkelslutninger.

Cirkelslutninger? Kan du udpege dem?

Venlig hilsen,

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 20:23

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:pm5pktkm9vunlj4m33o9he0rh5o30d64o7@4ax.com...
> [...]
meget.
> Det er fåtallet af kristne, der er enige i alt, hvad Paulus har

Jeg vil hellere lade være, da jeg er en smule træt nu, men hans
tågesnak er jo om mandens og kvindens plads, hvor han først
fortæller det indlysende at mand og kvinde ikke er ens, men at
kvinden skal underordne sig manden, og at det skyldes at kvinden jo
er af manden (skabt af mandens ribben) medens kvinden er til for
manden, og når dette er tilfældet så skal kvinden kende sin plads
over for manden, som dog skal kende sin plads over for Gud.

Altså Manden er kvindens hovede. Når manden er kvindens hovede, så
skal kvinden kende sin plads, da kvinden jo er skabt via manden. Og
når kvinden er skabt via manden, skal hun også vise sin ærbødighed
over for ham. Og når hun skal vise sin ærbødighed over for ham og
englene, så skyldes det jo at kvinden er af manden og er til for
manden og at manden derfor er kvindens hovede. Men begge skal de
dog adlyde Gud.

(Det kan sikkert udtrykkes mere elegant, men jeg orker det ikke i
aften.)
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 20:56

> [...]
> manden, og når dette er tilfældet så skal kvinden kende sin plads
> over for manden, som dog skal kende sin plads over for Gud.

Det er elles nogle dejlige ribben, og så har de et majeri uden lige. !

> [...]
> englene, så skyldes det jo at kvinden er af manden og er til for
> manden og at manden derfor er kvindens hovede. Men begge skal de

Du bliver snart en ivrig kristen, sådan som du fatter hurtigt.

> (Det kan sikkert udtrykkes mere elegant, men jeg orker det ikke i
> aften.)

så god nat

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 21:00

> Du bliver snart en ivrig kristen, sådan som du fatter hurtigt.

Det bliver s'gu' over mit lig - magen til selvhøjtidelige mennesker
skal man lede længere end hos muslimerne efter. Der er dog
undtagelser. Men du har da helt ret: hvis ord alene gjorde det, så
ville jeg være en ivrig kristen. Men heldigvis er der den lille
detalje med Troen, og den er jeg for klog til at hoppe på - akkurat
som Paulus var det inden han blev sindsyg.

I lige måde!
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-07-01 09:07

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver s'gu' over mit lig -

Ja selvføligt, vi skal alle dø før vi kan få det nye liv i Kristus (Rom 6)

>magen til selvhøjtidelige mennesker
> skal man lede længere end hos muslimerne efter.

En Muhamedaner kan heller ikke love dig frelse ved omvendelse,
det kan de rigtige kristne.

> [...]
> detalje med Troen, og den er jeg for klog til at hoppe på - akkurat
> som Paulus var det inden han blev sindsyg.

Hvorfor kæmper du som ateist, mod noget du er overbevist om ikke
eksistere. Hvorfor bekæmpe du ikke cirkusklovnene, dem kan du bedre
forstå.

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-07-01 10:11

> Hvorfor kæmper du som ateist, mod noget du er overbevist om ikke
> eksistere. Hvorfor bekæmpe du ikke cirkusklovnene, dem kan du
bedre
> forstå.

1. jeg bekæmper religionen fordi jeg naturligvis mener at det er en
farlig overtro- at Gud ikke eksisterer er jeg overbevist om, så det
er skam ikke det, der er problemet.
2. Hvorfor skulle jeg bekæmpe cirkusklovnene? De er da i det
mindste sjove at iagttage
Arne H. Wilstrup

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-07-01 15:38

On Thu, 12 Jul 2001 11:11:08 +0200, "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk>
wrote:

>1. jeg bekæmper religionen fordi jeg naturligvis mener at det er en
>farlig overtro- at Gud ikke eksisterer er jeg overbevist om, så det
>er skam ikke det, der er problemet.

Jeg må tilstå at jeg ikke fatter hvad du mener... Hvorfor er
kristendommen farlig? Og hvis Gud ikke eksisterer så gør det vel ingen
forskel for dig. Hvorfor vil du punke andre med det?

>2. Hvorfor skulle jeg bekæmpe cirkusklovnene? De er da i det
>mindste sjove at iagttage

De er sikkert mindst lige så sjove at bekæmpe.

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-07-01 16:48

> 1. jeg bekæmper religionen fordi jeg naturligvis mener at det er en
> farlig overtro- at Gud ikke eksisterer er jeg overbevist om, så det
> er skam ikke det, der er problemet.

Når, Gud ikke eksistere, hvad er der så at tro på ????

Arne du er et typisk menneske og alle mennesker tror på en bedre
fremtid, lige fra ateister, socialister til de religiøse og mener du at
Gud ikke eksistere er det en tro, noget du har valgt at tro på.

Det er således at Gud manifastere sig ved under og tegn, hvis hans
evangelium er talt fra et oprigtigt hjerte, så søger man Gud fordi man
ønsker hans fældesskab kan man let løbe ind i disse manefastationer.

Ateister, folkekirken og mange andre kalder det for overtro når Gud
Åbenbare sig, men for menneskerne der oplever disse Åndelige og
fysiske åbenbaringer/manfastationer det den rene lykke.

> 2. Hvorfor skulle jeg bekæmpe cirkusklovnene? De er da i det
> mindste sjove at iagttage

Og hvad har Jesus gjort dig, at han skal bekæmpes ???

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-07-01 18:05

> "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

> Når, Gud ikke eksistere, hvad er der så at tro på ????

Troen på mennesket, troen på at mennesket kan skabe et bedre
samfund uden at benytte det surrogat, der hedder en guds-tro, et
folkets opium.

> [...]
du at
> Gud ikke eksistere er det en tro, noget du har valgt at tro på.

Du kan godt kalde det en tro, men det er ikke en religiøs tro, men
en temmelig verdslig tro.

> [...]
> Åbenbare sig, men for menneskerne der oplever disse Åndelige og
> fysiske åbenbaringer/manfastationer det den rene lykke.

Det tror jeg gerne, du mener. Jeg tror ikke på undere eller
åbenbaringer.Men hvis folk vil tro på noget sådant, så skal jeg
ikke lægge dem hindringer i vejen. Jeg vil blot have lov til at
sige, at det er overtro, når jeg mener at det er overtro. Længere
er den i og for sig ikke.

> Og hvad har Jesus gjort dig, at han skal bekæmpes ???

Ingen verdens ting. Jesus er død, så det har ingen mening i at
bekæmpe et lig, der efterhånden må være gået i forrådnelse og
blevet til støv og aske.
Hvad jeg bekæmper er heller ikke de troende, men troen selv. Troen
på et væsen, der ligger udover det materielle liv er imho
overtro -der findes ingen gud. Det er digt og pladder - men når min
mindste stadig tror på Julemanden, så lader jeg hende blive i
troen- det går der ikke noget fra mig af. Men hvis hun fortsætter -
når hun bliver meget større med at tro på nisser, så vil jeg på et
tidspunkt fortælle hende det.

Hun tror ikke på Gud - jeg gør heller ikke, min anden datter gør
heller ikke og min kone gør slet ikke. Men hvis de på et eller
andet tidspunkt ønsker at gøre det, så vil jeg naturligvis
argumentere imod det af alle kræfter fordi jeg føler det er spild
af tid, men jeg vil ikke forsøge at forbyde det.
Arne H. Wilstrup

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 13-07-01 00:21

Arne Wilstrup,

det kan godt være, du tænker ved dig selv, at du er virkelig klog og
intelligent. Tilmed har du fundet en hel newsgroup fyldt med "svage
mennesker", overtroiske fjolser. Dette her er således lige stedet for dig at
finde lidt bekræftelse. Nuvel, det må vi vel finde os i. Men helt ærligt!
Der findes andre steder, du kan blive bekræftet, og at sige om Jesus, som du
gjorde i dette indlæg finder jeg totalt usmageligt, ufølsomt og uforstående.
Du kan ikke lide kristne! Kan du lide mennesker? Hvad med almindelig
respekt? Jeg siger fx heller ikke til en Muslim, at Muhammed rådner i jorden
eller lignende... Det kunne jeg da aldrig drømme om. Ja, "nu piber den
kristne", men ved du hvad, Wilstrup? Jeg piber over din fuldstændig
fejlproportionerede oblæsthed, som er fuldstændig dræbende for enhver debat.
I denne gruppe findes flere ateister/ikke kristne, som jævnligt og gavnligt
debatterer på lige fod med de kristne og spirituelt interesserede. Men ind
kommer du, oppefra vel at mærke, og skal på bedste skolelærermanér belære de
stakkels kristne om, hvor dumme de er. For ved du hvad? Du fortæller os jo
ikke noget, vi ikke ved. Ingen filosofiske betragtninger, ingen spændende
sociologiske tilgange. Nej, Wilstrup, dit ærinde er god gammel regulær
tilsvining. Du er lidt god til at tilsvine, nuvel, og du er god til at
påpege andres fejl. Men bliver du sat i rette og bliver dine små slåfejl
rettet? Nej, vel. For ingen gider. Den slags hører ikke til i en konstruktiv
debat.

Kevin Edelvang

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-07-01 10:09

"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

> [...]
slåfejl
> rettet? Nej, vel. For ingen gider. Den slags hører ikke til i en

Hvis du mener at mit indlæg er tilsvining, så må det også stå for
din egen regning. Tilsvining er at kalde folk for grimme ting,
fordi de f.eks. tror noget andet end en selv. Det gør jeg
intetsteds, men jeg forholder mig eksplicit til min ret til at
diskutere og kritisere religiøse opfattelser, selvom det går imod
visse kristnes selvbedrag. Kan de ikke klare det, så er det da
kedeligt, men det kan jeg i og for sig ikke gøre noget ved.

Jeg fortsætte ufortrødent med at fortælle sandheden om religionen:
det er den rene og skære overtro, det er sandheden. Kan du ikke
lide sandheden, så er det da surt for dig.

Men tilsvining ligger mig meget fjernt, med mindre jeg selv bliver
svinet til.
Var der noget ved dig, så ville du have taget udfordringen op
ligesom vidal- vi er meget uenige, men han forsøger i det mindste
at argumentere for sin sag - det skulle du også tage at gøre i
stedet for at udvise den barnlige fornærmethed, fordi du møder
modstand.

Mine indlæg er for det meste konstruktive, men jeg lader mig ikke
intimidere af en flok personer med helligt forhold til sandheden,
som kun kan være på en måde, blot fordi de udtrykker at de er såret
eller fornærmet over, at jeg siger sandheden.

Hvis du bliver såret over, hvad jeg siger om mit forhold til din
tro, så er din tro ikke stærk nok.
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 20:49

> Da Erik mener at det er en provokation mod danskere at múslimske
> kvinder dækker deres hoveder, så er dit indlæg da ganske
> interessant.

Koranen: (udlånt af Rasmus
[...]

Det er jo ikke den muhamedaners påklædning vi ser i TV debaterne. Og
den provokation jeg hentyder til er, at de kvinder hurtigt i debaterne
drejer
samtalen hen på deres tørklæde, for at fremme muhamedanernes sag.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 10-07-01 22:03

> [...]
> kristne lærer fandt stilen blasfemisk (hvilket den i øvrigt ikke var), men
~~~~~~~~~~~~~~
På hvilken måde mente du at Jesus var forældrenasser ? og hvad var dit
forhold til Gud iøvrigt på den tid ?

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 10-07-01 23:22

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> På hvilken måde mente du at Jesus var forældrenasser ? og hvad var dit
> forhold til Gud iøvrigt på den tid ?

Umm, Jørgen? Nasser vi ikke allesammen på Jesu far? Lod han ikke sin
far gøre alt arbejdet?

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 12-07-01 22:02

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Umm, Jørgen? Nasser vi ikke allesammen på Jesu far? Lod han ikke sin
>far gøre alt arbejdet?

Men hvis Jesus er Gud, så er det vel det samme som at han selv gjorde
arbejdet. Så nasser han vel ikke.
--
Ole I. Hougaard
oih@get2net.dk

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-07-01 23:57

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev...

> På hvilken måde mente du at Jesus var forældrenasser ?

Det har jeg lige skrevet lidt om i et indlæg til Stefan - noget med ikke at
opføre sig ordentligt overfor sine forældre.

> og hvad var dit
> forhold til Gud iøvrigt på den tid ?

Det var jeg vist i gang med at finde ud af.

Christina

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-07-01 23:09

> Arne H. Wilstrup <ahw@ahw.dk> skrev...

Det er ikke særligt opmundrende for mig jeg fik ikke engang 1, der
blev vist nok kun et G.

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 11-07-01 11:14

> Det er ikke særligt opmundrende for mig jeg fik ikke engang 1, der
> blev vist nok kun et G.
~~~~~~~~~~~~
Det er ikke hvad man har i hovedet der er det afgørende, men hvad man har i
hjertet.

jørgen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-01 21:27

> [...]
<ahw@ahw.dk>

> Dvs. man skal få 13 i diktat og skriftlig fremstilling for at

Du har nok ikke særlig stor udsigt til at få 13 i noget som helst!
Men måske kan vi benåde dig med et 6-tal, hvis du er rigtig flink!
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-07-01 23:06

> [...]
> fred og økonomiske velfærd.
> 6. Endelig: Det hedder Sibirien, og ikke Sebirien.

OK jeg har kun haft 7 års skolegang, fordi lærene ikke var snu nok

> [...]
> har argumenter.
>
> Lad mig til din oplysning nævne at jeg ikke har noget med Stasi at

det er elles normal folk der var tilhænger af Østblokken, der har dit
syn på kristendommen

>Jeg har aldrig "sendt nogen til Sibirien" - hvordan skulle jeg kunne det?

fordi det gjorde folk med dine tanker

>Og DDR eksisterer ikke længere.

De siger også Jesus og Elvis er døde, men det er kun en halv sandhed

> [...]
> vil jeg naturligvis ikke betvivle, men du har nok store
> vanskeligheder med at overholde budskaberne i Bibelen. Dét er jo

Derfor døbte Gud os i Helligånden, for at gøre det lettere (Rom 8)

> Og hermed leverede du endnu et bevis på en kristen afmagt af de
> helt store.

Paulus mener også at i vor kristne afmagt er vi stærke.

> [...]
> usandsynligt) så er du såmænd også tilgivet -blot du lærer af dine
> fejltagelser, jf. de seks punkter ovenstående.

Ja det har du ret i, en på kassen så opfører eleven sig bedre

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 09:08

> "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

om

> OK jeg har kun haft 7 års skolegang, fordi lærene ikke var snu
nok

Eller også var du ikke klog nok?

> det er elles normal folk der var tilhænger af Østblokken, der har
dit
> syn på kristendommen

Jens har støvler på = alle, der hedder Jens har støvler.

> fordi det gjorde folk med dine tanker

Nåeh, gjorde de det? Jeg har en onkel, der giftede sig i DDR med en
kristen kvinde - hun levede (og lever) stadig samme sted sammen med
sin mand, der er kommunist. Altså ikke noget med at sende nogen til
Sibirien. Du er offer for en stereotyp tankegang. Du ved ikke noget
om tingene, men tror blindt på alt hvad der kan bekræfte dine
fordomme. Men det må du jo selv om.

> De siger også Jesus og Elvis er døde, men det er kun en halv
sandhed

Interessant synspunkt - du sætter Jesus og Elvis på samme niveau?
Tjah, der er nogen, der mener at Elvis er Gud.

> Derfor døbte Gud os i Helligånden, for at gøre det lettere (Rom
8)

Aha -en citatbeholder - i stedet for at udtrykke sine egne
meninger, så svarer han med et skriftsted - som taget ud af Hans
Kirks "fiskerne".

Intervieweren: Pastor Sock -de har indklaget hr. Jeppe Hansen,
fordi han om statsministerens åbningstale har brugt udtrykket: "Du
gode Gud"
Pastor Sock: Ja, jeg har følt mig krænket.
I: Af talen eller af udtrykket?
P.S.: Hvor har De dog fået denne hedenske tankegang fra? Det
tilkommer ikke os at dømme i den sag - hævnen hører Vor Herre til.
I: Men De har indgivet en politianmeldelse -hvorfor?
PS: Er vi ikke alle kun Guds undersåttere, der må handle i sand
varetagelse af hans navn?
I: Jamen, kan man da for Satan i Helvede ikke få at vide, hvorfor
De har indgivet denne politianmeldelse?
P.S.: Beklager, unge mand- jeg må melde Dem til politiet- så sandt
hjælpe mig Gud!

> Paulus mener også at i vor kristne afmagt er vi stærke.

Hvad mener du selv? Hvis du da har en selvstændig mening.

> Ja det har du ret i, en på kassen så opfører eleven sig bedre

Hvor har du dog fået denne hedenske tankegang fra? (jf. interviewet
ovenover)

vi kan jo også sige: Goddag mand, økseskaft.
Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 16:30

> sandhed
>
> Interessant synspunkt - du sætter Jesus og Elvis på samme niveau?
> Tjah, der er nogen, der mener at Elvis er Gud.

sætter Jesus og Elvis på samme niveau, nu må du vendte på at min
10 øre falder, hvordan gør jeg det ????

> [...]
>
> Aha -en citatbeholder - i stedet for at udtrykke sine egne
> meninger, så svarer han med et skriftsted - som taget ud af Hans

Peter Hygum så lyset og brød med IM og lod sig døbe. Så selv
Hans Kirk viste at der var omvendelse og frelse (Rom 6 v 4)

> [...]
> der er
> dine

> Hvor har du dog fået denne hedenske tankegang fra? (jf. interviewet

Gennem mine erfaringer i skoletiden, tillært af voldelige skolelærer.

> vi kan jo også sige: Goddag mand, økseskaft.

Nøjagtigt

Erik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-07-01 18:56

> sætter Jesus og Elvis på samme niveau, nu må du vendte på at min
> 10 øre falder, hvordan gør jeg det ????

Ved at nævne Jesus og Elvis i samme sætning om samme emne.

Hans

> Peter Hygum så lyset og brød med IM og lod sig døbe. Så selv
> Hans Kirk viste at der var omvendelse og frelse (Rom 6 v 4)

Hans Kirk var katolik - og tog senere helt afstand fra kirkens bla
bla.

interviewet

> Gennem mine erfaringer i skoletiden, tillært af voldelige
skolelærer.

Og du havde det godt med det?

Arne H. Wilstrup

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-07-01 20:59

> Hans Kirk var katolik - og tog senere helt afstand fra kirkens bla
> bla.

det var ikke hvad jeg lærte i første klasse.

> interviewet

> skolelærer.
>
> Og du havde det godt med det?

Nej, men lærene nød det.

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-07-01 14:11

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

For mig lyder det som en gang selvretfærdiggørende
PIBEN fra dig Arne.

er du ateist og ikke tror på en skid, hvorfor fylder
da kristendommen så meget i dit hjerte, er det sådan
at du ønsker at finde Gud så råb til ham han høre dig.

Erik

Kan dit indlæg ikke bringes i afsnit, så der er lidt at
læse hver dag, Tak

Fra : Lyrik

Dato : 13-07-01 00:26

> [...]

> der ellers antager sig selv som "kristne", der ellers både skulle
> vise tolerance,overbærenhed og ydmyghed.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Digt til Arne

Hvad vil du her iblandt de gale?
Du blev vist træt af de normale!?
I galskabs dyb er lægedom
for vid
og tesers ord og flom
Når argumentet tørrer bort
og tager form af vissen lort.
Når sandheds-tungen tørrer ud
så er det hjertet finder Gud.

Oh stakket frist, du vågner brat
du ved at lige du, har ret.
Hvad var det dog?-En feber? Sprit?
En brandert som du tog, for tit?
Det fæ, du ser der, med sin tro
der står og brøler som en ko
der trådte selv på patten sin
det fjog er jo, så rent til grin!

Hvad vil du her i ørkenland?
En frygtet, skolet lærermand?
En mand hvem ordet tørred ud
En mand som ivrigt jager Gud
Som ønsker at den visne kæp
skal skyde blomst på blomst i træk
der er så tørt i ørkenland.
Du græder! -Du er end Guds mand.

Kærlig hilsen
(((og vamle knus)))

Jens

Lyrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-07-01 10:11

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Digt til Arne

> [...]

Et velskrevet digt! -Godt gået, Lyrik -
Arne H. Wilstrup

Fra : Lyrik

Dato : 13-07-01 11:31

> Et velskrevet digt! -Godt gået, Lyrik -
> --
> Med venlig hilsen
> Arne H. Wilstrup
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tak hr overlærer!
Et æble?

Hilsen
Jens

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-07-01 19:38

> "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> wrote in message

> Tak hr overlærer!
> Et æble?

Nej, mange tak!
Arne H. Wilstrup

Fra : Live4Him

Dato : 13-07-01 20:35

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Nej, mange tak!
Hvad så med baby-æblemos, er du mere vant til det ?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-07-01 08:47

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> "Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med baby-æblemos, er du mere vant til det ?

Næ, men jeg går da gerne i jesus-plader!
Arne H. Wilstrup