En stor mand er død: Luciano Pavarotti
Fra : Kong Kent

Dato : 06-09-07 06:09

http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=937274

Manden hvis Nessum Dorma stadig giver mig kuldegysninger.

En stor mand.

RIP

Fra : MRN

Dato : 06-09-07 08:11

> Manden hvis Nessum Dorma stadig giver mig kuldegysninger.
>
> En stor mand.

Lige præcis Han vil blive savnet!

http://www.youtube.com/watch?v=RdTBml4oOZ8&mode=related&search=

Mvh
MRN

Fra : Tømreren

Dato : 06-09-07 16:04

"MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i en meddelelse

> Lige præcis Han vil blive savnet!

Enig!!
"afløseren" er mere eller mindre klar
http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA&mode=related&search=

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 16:25

Tømreren wrote:
> "MRN" <haha@hvadtrorduselv.dk> skrev i en meddelelse

> Enig!!
> "afløseren" er mere eller mindre klar
> http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA&mode=related&search=

Der er jeg noget uenig med dig.. Potts har slet ikke samme bund og klang
som Pavarotti havde. jeg tror endda der ligger en side-by-side
sammenligning på youtube der gør det pinligt klart.

:)
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 16:54

On Thu, 06 Sep 2007 17:25:05 +0200, "Claus Albæk (Kbh.)"
<claude@eugina.dk> wrote:

>Der er jeg noget uenig med dig.. Potts har slet ikke samme bund og klang
>som Pavarotti havde. jeg tror endda der ligger en side-by-side
>sammenligning på youtube der gør det pinligt klart.

Jeg er enig.
Potts synger godt, bevares, men nogen stor tenor er han altså ikke.
Han har ikke tilnærmelsesvis den stemme eller udstråling som
Pavarotti, Carreras eller Domingo.
Men hans stemme, sammen med den sørgmuntre historie omkring hans liv,
skal nok gøre ham til stjerne alligevel.

/Alex

Fra : -= JF =-

Dato : 06-09-07 17:14

Alex Linaa skrev:

> Men hans stemme, sammen med den sørgmuntre historie omkring hans liv,
> skal nok gøre ham til stjerne alligevel.

Præcis!
Havde han ikke den Askepot-historie at byde på, var han bare endnu en tenor!
Mit bud er at han skal skynde sig at fyre en zillion koncerter og
TV-optrædener af, så han kan skumme fløden mens der er interesse for
ham. Om et par år er han blot en parantes i stil med Eddie The Eagle.

--
Mvh. John

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-09-07 07:42

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> TV-optrædener af, så han kan skumme fløden mens der er interesse for
> ham. Om et par år er han blot en parantes i stil med Eddie The Eagle.

Der er jeg så til gengæld uenig... Han bliver god, når han bliver moden.

Men om han nogensinde når op til de tre store, det kan kun tiden vise.

M.V.H....Benny..

Fra : -= JF =-

Dato : 07-09-07 16:00

Benny Mortensen skrev:

Det er ikke umuligt at han 'modnes', men jeg gætter stadig på at når
nyhedens interesse har lagt sig er han bare en eller anden engelsk tenor.

Jeg håber da for hans skyld at jeg tager fejl.

--
Mvh. John

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-09-07 22:33

> [...]
> nyhedens interesse har lagt sig er han bare en eller anden engelsk tenor.
>
> Jeg håber da for hans skyld at jeg tager fejl.

Jeg tror ikke på, at noget mainstream program, banede vejen for ham.... Det
tror jeg, De 3 Store gjorde... Førhen skulle man være i deres klasse, for at
blive hørt, og alligevel kun ved det oprindelige Opera publikum... Så det de
gjorde, var at flytte Opera ud til folket.... For det havde det vel lige som
Dansk top... Folk elskede at hade det. Dog uden nogen af dem, egentligt
vidste hvorfor ...

M.V.H....Benny..

Fra : Jens

Dato : 06-09-07 18:14

> [...]
> Men hans stemme, sammen med den sørgmuntre historie omkring hans liv,
> skal nok gøre ham til stjerne alligevel.

Der er mange eksempler på at man kan blive stjerne uden at have en stor
stemme eller for den sags skyld overhovedet at kunne synge. Se bare den
morderne musik!

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 19:36

On Thu, 6 Sep 2007 19:13:51 +0200, "Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk>
wrote:

>Der er mange eksempler på at man kan blive stjerne uden at have en stor
>stemme eller for den sags skyld overhovedet at kunne synge. Se bare den
>morderne musik!

Det var en lidt voldsom generalisering. Hvad kalder du "moderne
musik"?
Jeg kender også eksempler på nutidige kunstnere der ikke kan synge,
men langt flere eksempler på det modsatte.

/Alex

Fra : Jens

Dato : 06-09-07 20:30

> [...]
> Jeg kender også eksempler på nutidige kunstnere der ikke kan synge,
> men langt flere eksempler på det modsatte.

"mange eksempler" kan vel ikke kaldes for en "generalisering"!

Jeg mener at der er mange aspekter i det at blive en berømt "sangstjerne" ud
over det at kunne synge. Jeg vil ikke komme med eksempler idet det jeg
kalder "ikke at kunne synge" nok af andre vil blive betegnet som "stor sang
talent" og omvendt. Sådan er vi jo forskellige.

Og så alligevel .. På et tidspunkt var Jodle Birge den "kunstner" i Danmark
der solgte flest "plader" hvis man talt kassettebånd med. Hvis kassettebånd
købt på en tankstation havde talt med, ville han have ligget nr. 1 på
salgshitlisten i mange af årets uger. En del vil vel mene at JB ikke hører
til de største sangere vi har haft, men at han havde en udbredt polularitet
ude i befolkningen er hævet over en hver tvivl (ellers ville man vel ikke
købe hans bånd!).

Mvh
Jens

Fra : Max

Dato : 06-09-07 22:49

Hej Jens

> [...]
> han havde en udbredt polularitet ude i befolkningen er hævet over en
> hver tvivl (ellers ville man vel ikke købe hans bånd!).

Og hvordan er det, Vikingarne er de ikke et af de mest sælgende
bands i europa ?

Det er noget sjovt noget det musik og sang, man høre jo gode sangere
der aldrig bliver til noget og så høre man Dissing sige at hvis han havde
ladet sin stemme uddanne, ja så var han nok aldrig blevet kendt.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 07:59

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Og hvordan er det, Vikingarne er de ikke et af de mest sælgende
> bands i europa ?

Er de? Det ville overraske mig en hel del hvis det var sandt.

> Det er noget sjovt noget det musik og sang, man høre jo gode sangere
> der aldrig bliver til noget og så høre man Dissing sige at hvis han havde
> ladet sin stemme uddanne, ja så var han nok aldrig blevet kendt.

Hehe, stor sandhed, god selverkendelse

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 07:56

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> wrote in message

> "mange eksempler" kan vel ikke kaldes for en "generalisering"!

Nej, du har ret. Jeg overfortolkede.

> [...]
> kalder "ikke at kunne synge" nok af andre vil blive betegnet som "stor
> sang talent" og omvendt. Sådan er vi jo forskellige.

Præcis. Jeg elsker eksempelvis Joe Cockers hæse stemme, men at påstå han har
nogen stor stemme vil jeg ikke.

> [...]
> polularitet ude i befolkningen er hævet over en hver tvivl (ellers ville

Nu skal man passe på ikke at sætte lighedstegn mellem smag, popularitet og
sangtalent. Ellers ville Britney Spears i "den grimme ende" være færdig som
gårdsanger, og John Lennon ville aldrig have udgivet en plade.
Men heldigvis er det plads til det hele

/Alex

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 07-09-07 12:03

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som Pavarotti havde. jeg tror endda der ligger en side-by-side
> sammenligning på youtube der gør det pinligt klart.

Potts er en middelmådig tenor, der kom med i et mainstream program, hvor den
slags sjældent er repræsenteret.
Han er skam utrolig dygtig, men i forhold til opera-verdenen er han ikke...
Kun i forhold til den kedelig moderne pop-verden, hvor det mere handler om
appeal end talent og appeal'en har han med sin sørgelige baggrundshistorie
som sikkert har givet ham mange fans, der groft sag betragter ham som de
fede nørders messias...

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 12:19

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote in message

> [...]
> baggrundshistorie som sikkert har givet ham mange fans, der groft sag
> betragter ham som de fede nørders messias...

Hehe, god beskrivelse

Der ligger en direkte sammenligning her:
http://youtube.com/watch?v=EBbf3cy_wYM
Det sætter godt nok Potts i bås som ikke bare middelmådig, men slet og ret
ynkelig i forhold til Pavarotti.

/Alex

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-07 19:42

On Fri, 07 Sep 2007 13:19:07 +0200, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> [...]
> http://youtube.com/watch?v=EBbf3cy_wYM
> Det sætter godt nok Potts i bås som ikke bare middelmådig, men slet og

++++++++++++
Lyden er elendig og Pavarottis jargon lyder i retning af Margueritte Vibys
Jazzballet. Pavarotti er fortid. Paul Potts er fremtid. Han synger med et
hjerte som Pavarottis korpus aldrig har haft.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 10:01

"Lyrik @heaven.dk>" <"lyrik<fjern> wrote in message
news.tyh58oft45a82o@lyriks-computer.local...
> On Fri, 07 Sep 2007 13:19:07 +0200, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:
>

> Lyden er elendig og Pavarottis jargon lyder i retning af Margueritte Vibys
> Jazzballet.

Ok, sådan lægger man afstand til verdens største tenor. Meget seriøst.

>Pavarotti er fortid. Paul Potts er fremtid. Han synger med et hjerte som
>Pavarottis korpus aldrig har haft.

Hvad kender du til de herrers hjerter?

Potts er ikke fremtid. Lige nu har han med sin askepothistorie nyhedens
interesse, men de kolde klare facts er at han er en middelmådig tenor. Der
går 13 på dusinet af Potts slags over hele verden, og ingen af dem kommer op
i nærheden af stjerneklasse som de rigtig store tenorer.
Potts skal nok blive ved med at være en stjerne i England, der jo ikke har
den store tradition på området, men i resten af verden spår jeg at han
hurtigt brænder ud.
Hans eneste "redning" er at han rammer samme publikum som Heidi Hauge, altså
folk der ikke traditionelt hører opera, og som ikke kan høre forskel på en
tenor og en baryton. Hvis han sætter sig på den målgruppe skal han nok sælge
tonsvis af cd'er, men nogen operastjerne gør det ham ikke til.

/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-09-07 08:34

"Lyrik @heaven.dk>" <"lyrik<fjern> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jazzballet. Pavarotti er fortid. Paul Potts er fremtid. Han synger med et
> hjerte som Pavarottis korpus aldrig har haft.

Lidt synd, at du kan finde på at skrive noget sådan... Mest for Potts....

For havde det ikke været for netop.. Carrera, Domingo & Pavarotti, havde
Potts sikkert stadig solgt mobiltelefoner, og end ikke nærmet sig andet end
amatør scener.... De gjorde, hvad ingen før havde gjort.... Bragte operaen
ud til almindelige mennesker, og ikke nok med det... Fik almindelige
mennesker til at holde af opera... Og derved skabe en plads for Potts....
Dette ikke skrevet, for at gøre Potts, hverken større eller mindre end han
er.... For jeg holder lige så meget at Birthe Kjær som jeg holder af Potts,
eller for den sags skyld Pavarotti, eller Rolling Stones.... Hvis nogen vil
fornedre Kandis, så syntes jeg, de skal bevise, at de selv kan gøre det
bedre.... De er allesammen, deres eget publikums Pavarotti. Det de 3 store
gjorde, var kort og godt, at krydse denne grænse, og få alle andre genrer's
publikum, til at låne opera'en sine ører, og gøre det så godt, så de ikke
løb skrigende væk, næste gang der blev sagt opera.... Det gør det måske
lettere at forstå, hvis man sætter tallene lidt ned... Og siger... Hvis der
er et marked for 10 operasangere.... Så er det fandme surt, at være nummer
11.

Jamen hvis Pavarotti får betegnelsen af Marguerite Viby's Jazzballet.... Så
er det vel slet ikke så tosset endda, for den er jo folkeeje.

M.V.H....Benny..

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-07 14:48

On Wed, 12 Sep 2007 11:01:02 +0200, Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> [...]
> sælge
> tonsvis af cd'er, men nogen operastjerne gør det ham ikke til.

++++++++++++++++++
Sludder og vrøvl! En mand der kan blødgøre hele verden og få folk til at
græde som piskede er et stort, stort geni. Pavarotti har aldrig fået mig
til at græde..måske grine..respektfuldt måske..men græde..aldrig!
Paul Potts er et medfødt geni. Han har lige fået guldplade og skal give
flere konceretr her i Danmark. NÃ¥! Jeg har ikke tid til dit sure janteshow
mere. jeg fortsætter ikke dialog med dig dertil er du for janteskadet. Jeg
skal ned og købe Poul Potts cd!))

--
Hilsen fra
Jens Erik Bech

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 15:23

On Wed, 12 Sep 2007 15:48:16 +0200, Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>mere. jeg fortsætter ikke dialog med dig dertil er du for janteskadet. Jeg

Aha, så snart man møder modstand, og man ikke har noget musikalsk
belæg til at støtte sine påstande, så smider man straks janteloven i
hovedet på opponenten.
Jamen køb du bare en cd med dit "geni", det skal være dig vel undt.

/Alex

BTW, Britney Spears har fået læssevis af guldplader, så hun må jo i
sagens natur ogaå været et geni i dit musikalske univers. Det må du
gerne have for dig selv

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-07 15:27

> [...]

> BTW, Britney Spears har fået læssevis af guldplader, så hun må jo i
> sagens natur ogaå været et geni i dit musikalske univers. Det må du

Det har selv Paris Hilton for at det ikke skal være løgn, så at du
sælger mange plader kan blot betyde at markedsføringen har været god
nok.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 15:50

On Wed, 12 Sep 2007 16:27:18 +0200, thomas_lists@elements.dk (Thomas
von Hassel) wrote:

>Det har selv Paris Hilton for at det ikke skal være løgn, så at du
>sælger mange plader kan blot betyde at markedsføringen har været god
>nok.

Præcis, eller har ramt et eller andet der giver genklang i tiden.
Potts er skabt af medierne, og bæres frem af medierne, netop på grund
af han excellerede blandt halvtomme popsangere. Han har selv fortalt
at han allerede havde indsendt demoer til folk der forstod sig på
opera, hvor han blev sorteret fra, så i bund og grund må han vel
betegnes som en operasanger i en popverden.
I den rigtige operaverden er han ikke noget specielt.

Der er masser af andre eksempler på det du nævner, uden det gør
udøverne til musikalske genier.

Sussi og Leo
Kandis
Paris Hilton
Heidi Hauge.....

Alle disse, og snesevis af andre sælger læssevis af plader, enten på
grund af medierne, eller at de har ramt et eller andet som en masse
mennesker kan lide. Men der er vel ingen der vil betegne nogen af dem
som musikalske genier

/Alex