>Den har også lige været gengivet i JydskeVestkysten - dog suppleret med
>fakta-tal over antallet af dræbte motorcyklister over en årrække.
>
> Jeg har efterfølgende skrevet til journalisten:
> I avisen d. 7. september skriver du om visse motorcyklisters høje fart og
> antallet af dræbte motorcyklister.
>
> Artiklen er skrevet på baggrund af udtalelser fra Karsten Nonbo, som
> samtidig opfordrer til at angive "de vilde motorcyklister". Hvorfor i
> øvrigt ikke samtidig angive "de vilde bilister (naboens "Brian" ?)" samt
> spritbilisterne der kører hjem fra bryllupper, runde fødselsdage,
> receptioner mm. Dem har vi vist alle set ? Men nå nej - de fleste kan jo
> tåle en del glas vin, uden at de bliver synligt berusede .....
Vi angiver jo i højgrad spritbilister og forsøger at stoppe dem efter at der
blev sat en kampagne igang. Men selvfølgelig skal der være lighed for loven.
Brian skal med.
Ellers syntes jeg det er en rigtig god idé. Jeg tror at der kun er to mulige
udgange på sådan en kampagne:
1:
Ingen eller meget får anmeldelser. Hvilket måske kan rette fokus på andre
årsager til at mc opfattes som raketter. En artikel jeg undre mig over:
6. september 2007
Tirsdag aften blev en 44-årig motorcyklist dræbt i en højrekurve
på Hvamvej nær Borbjerg. Manden mistede herredømmet over motorcyklen,
hvilket fik ham til at køre over i den modsatte vejbane, hvor han ramte en
bil. Motorcyklisten var dræbt på stedet, mens den jævnaldrende bilist kun
kom lettere til skade.1. sektion, side 7
--------------------------------------------------------------------
Kilder
Politiken
Journalist: Ingen angivet
Høj fart og manglende rutine kan være årsag til dén ulykke, den vil
sandsynligvis blive udlagt sådan. Men det kunne ligeså godt skyldes mistet
vejgreb som følge dårlig vejbelægning (butumi eller hvad det nu er det
hedder) eller manglende viden om de dæk der er valgt til cyklen!
2:
Politiet får knaldet nogle fart bøller! Og hvad så? Jeg kan helt ærligt kun
glæde mig over det. FOR det er jo fartbøller i lokalområdet der refereres
til. Altså folk der køre rigtig stærkt hvor det er rigtig farligt.
> Generelt er stemningen imod motorcykler, for "de kører altid for stærkt".
> Hvad man glemmer er, at når en motorcyklist kører - også hvis vedkommende
> kører for stærkt - så har motorcyklisten opmærksomheden rettet 110% mod
> trafikken. Der høres ikke musik, snakkes i telefon, gestikuleres med
> passagerer, tjekkes gps eller spises burger samtidig. Det samme er
> desværre ikke gældende for bilisterne. Det ses også af, at langt
> hovedparten af uheld er der biler indblandet i.
Jeg har måtte konstaterer en ændring af min opmærksomhed og fokus efter
montage af en GPS på min mc. Dette skyldes manglende lydkontakt hvorfor jeg
må orienterer mig visuelt. Vi kan jo så diskuterer hvor smart det er. :-9
Den taber jeg jo nok. Har du forøvrigt nogensinde forsøgt at blive af med et
stykke tyggegummi med hjelm på? Det er ikke nemt, det tog lidt tid af finde
teknikken. I processen har tyggegummiet så siddet på gashåndtag, handsker og
medtrafikanter har kunne undre sig over scenariet over en højre hånd der
febrilsk forsøger at blive af med et eller andet. Fundementalt har du ret:
Vi holder flere pauser og er mere opmærksomme.
> Og NEJ: Dette er ikke en opfordring til at man bare skal køre stærkt, og
> lade stå til. Det er en opfordring til ikke generelt at se negativt på
> motorcyklister !
Hvilket minder mig om en af de lokale og hendes onde øjne .-) Da jeg kørte
på min GS500 krævede det jo lidt omdrejning at få den op på de 80km/t i et
rimeligt tempo. Støjen udløste hendes vrede, ikke farten, for da GSeren blev
skiftet ud med TDMen (900ccm Twin) begyndte hun at smile til mig selv om jeg
kørte for stærkt forbi hendes hus som ligger tæt på en landevej.
Jeg hár bøjet mig for hende, jeg forstår godt hendes angst. Hun har 3 små
børn der inde bag hækken, så jeg tusser forbi med 50km/t nu.
Vh Bongo