Hvad med en FAQ/OSS?
Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 10-07-01 10:10

Så...

Jeg har søgt på Dejanews.com, og konstateret der ikke er en OSS (Ofte
Stillede Spørgsmål) for denne gruppe. Et forslag til en blev postet af Max
Møller Rasmussen for nogle år siden, men den blev aldrig skrevet færdig. Jeg
er lidt tændt på ideen, og vil gerne forsøge at skrive en ny. Jeg har i den
forbindelse skrevet til Max, og fået bekræftelse på at han ikke ønsker at
videreføre sit tidligere arbejde. Han gav mig tilladelse til at genbruge af
hans arbejde efter behov.

Mulige emner (som jeg ser det) er, i semi-prioriteret rækkefølge:
* Slankekur kontra livsstilsændring
* Sundheds/slankemotion kontra "kosmetisk" træning (=styrketræning mm),
herunder øvelser og hjemmelavede træningsredskaber
* Kostsammensætning
* Den mentale faktor, herunder motivation og nedbrydning af skyld/skam
tankemønstre
* Kroppens funktion/forbrænding
* Myter, herunder pulstræning, "target training", monokure, morgentræning på
tom mave mm.
* Links til lødige informationskilder, herunder forbrugerstyrelsen og
netdoktor

Min grundlæggende holdning er, at motivation gennem skyld/skam er /dårlig/
motivation, der medfører risiko for spiseforstyrrelser, samt at det egentlig
ikke er så svært for de fleste at lægge 5-10 kilo over ½.- 1 år ved minimale
ændringer af livsstil. Endvidere at en slankekur er en dårlig løsning, da
det ikke griber fat om roden til overvægten. Endelig at svær/patologisk
overvægt bør behandles i samråd med sin læge, og ikke gennem grupper som
denne. Forbrugerstyrelsens pjece om slankemad
(http://www.fs.dk/pj/pj039601.htm) står for mig som et eksempel til
efterfølgelse, da den er ganske nøgtern og ikke indeholder løftede
pegefingre i mærkbar grad.

Da der sikkert er en del her der har forslag til emner og indhold, modtager
jeg gerne forslag og kommentarer - helst her i gruppen til offentlig debat,
men evt. pr. mail på home@dduck.dk. Specielt modtager jeg gerne information
eller hele præ-skrevede sektioner vedrørende kroppens funktion og
forbrænding, samt nedbrydning af myter, da jeg som datalog kun har
lægmandsviden om disse emner. Links til websider og relaterede nyhedsgrupper
(motion/træning/kost/motivation?) er også i høj kurs.

I parentes bemærket er jeg selv i gang med livsstilsændring, baseret på
omfordeling fra typisk dansk fedt/sukkerfyldt koderdiæt (ost, smør,
flødesauce, koder-cola, McDonald) til protein/kulhydrat (havregrød, magert
kød, pasta, kartofler, sushi) og mere motion i dagligdagen (svømning samt
øvelser der kan udføres medens man glor fjernsyn). Motivationen var
manglende lyst til at købe en ny smoking, samt rygproblemer der krævede
fysioterapi. Jeg har over de sidste par uger lagt omkring ½ kg pr. uge ved
en relativt begrænset indsats, og føler ikke jeg savner noget i dagligdagen.
Min fysioterapeut er også glad, og har erklæret mig "fit for fight" igen.
Det vil jeg da gerne give erfaringer videre om til andre :)

Mvh
Anders S. Johansen, cand. scient

Fra : Lars

Dato : 10-07-01 11:15

Kanon og længe savnet idé. Jeg skal nok se om jeg har noget materiale...

/Lars

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 10-07-01 12:13

Udmærket idé! Man skal dog være opmærksom på at der er få ting som kan gøres
til genstand for faktaviden ifm. dette emne. Således kan du sikkert få mange
til at skrive mangt og meget omkring et specifikt spørgsmål, men det er ikke
ensbetydende med at det er sandheden! Og hvad der er "sandgeden" nu er ikke
nødvendigvis "sandheden" i morgen, da forskningen indenfor sundhed og
ernæring er i rivende udvikling. Man skal derfor passe meget på, hvad der
bliver skrevet i sådan en OSS.

Der er naturligvis nogle ting som er faktabetonet, og her ville det være en
god idé med en OSS.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Tower

Dato : 10-07-01 12:45

Lars Klingenberg:
> [...]
> nødvendigvis "sandheden" i morgen, da forskningen indenfor sundhed og
> ernæring er i rivende udvikling. Man skal derfor passe meget på, hvad der

Mange emner der ikke endnu ikke er forstået til bunds vil kunne komme med
alligevel med formuleringer som "Der er overvejende enighed om..." og "Her
er forskerne delt i to lejre. Nogle mener ... Andre mener ..."

Netop formuleringerne tror jeg vil kunne give anledning til nogle spændende
diskussioner.

-Tower

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 10-07-01 13:07

> Mange emner der ikke endnu ikke er forstået til bunds vil kunne komme med
> alligevel med formuleringer som "Der er overvejende enighed om..." og "Her
> er forskerne delt i to lejre. Nogle mener ... Andre mener ..."
Hvem bestemmer hvad der er overvejende enighed om? Den der først sender
noget til redaktøren om emnet? Det bliver ikke let at styre uden en uvildig
"ekspertgruppe" og en sådan er vist ikke aktuel

> Netop formuleringerne tror jeg vil kunne give anledning til nogle
spændende
> diskussioner.
Det er rigtigt, men en OSS skulle jo ikke gerne være stedet hvor dette
diskuteres - det skal jo netop ske i NG. En OSS er imho stedet hvor man kan
søge faktuelle oplysninger, så man er fri for at spørge i NG. Hvis OSS
lægger op til diskussion, så kan det jo være ligemeget med en OSS, eller
hvad?
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Tower

Dato : 10-07-01 14:59

Lars Klingenberg:
> Hvem bestemmer hvad der er overvejende enighed om?

Nogen skal jo bestemme hvad der skal stå.

Udsagn af typen: "Der er overvejende enighed om at det er fordelagtigt at
spise mange grøntsager hvis man vil tabe sig" kunne finde plads i en FAQ,
selvom der er grupper der ikke finder det fordelagtigt, f.eks. folk der kan
findes i NG'en alt.support.diet.low-carb. Men selv de må vel erkende den
overvejende enighed.

> Hvis OSS lægger op til diskussion, så kan det jo være ligemeget med en
OSS, eller
> hvad?

Hvis den ikke lægger op til diskussion er det sikkert fordi den er
ubrugelig.

-Tower

Fra : Modesty

Dato : 10-07-01 13:11

On Tue, 10 Jul 2001 11:10:29 +0200, "Anders Sewerin Johansen"
<home@dduck.dk> wrote:

> [...]
>videreføre sit tidligere arbejde. Han gav mig tilladelse til at genbruge af

Det er da en glimrende idé! Jeg går ikke ud fra at det vil være
baseret på videnskabeligt dokumenterede svar, da du nok skal lede
længe efter dem i denne gruppe. De fleste indlæg er holdningsyttringer
og gode råd, øst af egne erfaringer og det er der jo ikke noget galt
i, hvis man tager det for hvad det er.
Det forhindrer jo ikke en katagorisering af FAQ.

> [...]
>tom mave mm.
>* Links til lødige informationskilder, herunder forbrugerstyrelsen og

Der er enkelte der har forsøgt sig med opskrifter på slanke- og sund
kost, så det emne har nok ozze en vis relevans. Det kan selvfølgeligt
diskuteres om det hører hjemme i mad og drikke-gruppen.

> [...]
>ændringer af livsstil. Endvidere at en slankekur er en dårlig løsning, da
>det ikke griber fat om roden til overvægten.

Sandt nok. Problemet er desværre at folk nogle gange har svært ved at
få øje på hvad der er roden til overvægten.

>Endelig at svær/patologisk
>overvægt bør behandles i samråd med sin læge, og ikke gennem grupper som
>denne.

Kommer da an på så meget. Folk kan være svært overvægtige bare ved at
veje 10-15 kg for meget, og uden at du kan sætte lighedtegn mellem
overvægt og patologisk fedme. Men det er da rigtigt at det kan medføre
følgesygdomme, ikke at der gør det automatisk. Jeg har til gengæld
mødt sunde 10-15 kg overvægtige mennesker med et bedre liv en mange
superslanke/tynde mennesker.
Det er ikke bare sort eller hvidt, og mennesker kan ikke bare slås op
i en tabel......
Et andet problem er at en del læger ikke har det fornødne kedskab til
behandling af fedme. Du vil sikkert kunne få mange sjove beretninger
fra overvægtige, om deres læges reaktion, . Nogle læger medicinerer
hovedløst mod fedme, uden at stille spørgsmål. Andre siger til folk at
de skal tage sig sammen. Fornuftige læger, indgår i en dialog og
undersøger sin patient.
Og måske er det netop grupper som denne her der motiverer og giver det
rigtige råd til at gå i gang med at leve sit liv på optimal måde.

>Forbrugerstyrelsens pjece om slankemad
>(http://www.fs.dk/pj/pj039601.htm) står for mig som et eksempel til
>efterfølgelse, da den er ganske nøgtern og ikke indeholder løftede
>pegefingre i mærkbar grad.

Ja den er slet ikke ringe. Der er mange gode råd. Og der er sikker
mange flere man vil kunne føje til.

SNIP

>Links til websider og relaterede nyhedsgrupper
>(motion/træning/kost/motivation?) er også i høj kurs.

Hmmmmm.... ja der har jo været en del diskussioner i gruppen på det
sidste om hvorvidt links er ok. Personligt synes jeg de er, så længe
der er relevante og kan indgå i kontexten. Diskussionen er ørkesløs,
fordi den handler om holdninger og folk. Enkelte tilkendegiver at de
ønsker en diskussion af emnet, proklamerer fut til andre grupper, men
deltager ikke selv og tilkendegiver at de er alligevel er
uinteresserede.
Det er kotume i flere grupper at man kan indsætte en url, til en
relevant site.

> [...]
>Min fysioterapeut er også glad, og har erklæret mig "fit for fight" igen.
>Det vil jeg da gerne give erfaringer videre om til andre :)

Jamen så har jeg da et par spørgsmål:
Hvad står koder for? Du bruger det både i forbindelse med Cola og
generelt "koderdiæt". Først tænkte jeg ko-deriveret :-> da meget af
det kommer fra mælkeprodukter..... men så nåede jeg frem til
koder-cola..... og blev nysgerrig.
Godt med øvelser, der kan laves foran fjernsyn, har selv dyrket at
træde en stepmaskine til fjernsyn. Det er ok, for jeg glemte da selv
tiden lidt, så det var effektivt nok. Men det er måske fingrene du
motionerer på fjernbetjeningen?

Venlig hilsen
Maria

--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999"

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 10-07-01 16:51

OK, her er så udkastet til de indledende dele til kommentar og diskussion.
Jeg har valgt at "nøjes" med dette, for at give jer en idé om, hvordan jeg
skriver, og hvilken stil jeg benytter. Jeg søger - som nævnt - især hjælp og
indlæg til sektionerne 3, 4, 7 og 8.

Nogen vil måske mene at jeg har brugt rigeligt mange løftede pegefingre i
forbindelse med disse indledende emner, især hvad gælder begreber som svær
overvægt og undervægt, samt kommentarer om medier og samfund. På den anden
side er en mulig konsekvens af at ignorere dette, at svage sjæle vil tage
afsæt i råd fra OSS'en til at skade dem selv. Jeg finder det derfor mest
korrekt at fejle til den side jeg har gjort, hvor jeg i det mindste har
forsøgt at perspektivere emnerne til rimelig grad, og ikke præsentere nogle
absolutte sandheder.

Let the mayhem begin! Cry havock! Let loose the dogs of war!

:)

Anders

------------
Ofte Stillede Spørgsmål (OSS) for dk.helbred.slank

Formålet med denne OSS er at give en introduktion til gruppens emne og
indhold, samt at besvare spørgsmål der med jævne mellemrum bliver stillet
her.

Indhold:
1 Introduktion
1.1 Om gruppen
1.2 Gruppens målgruppe
1.3 Om etikette
1.4 Om den redaktionelle linje for denne OSS

2 Generelt om at slanke sig
2.1 Hvorfor slanke sig?
2.2 Hvordan blive slank - det simple svar
2.3 Hvornår er man tyk/tynd (BMI)?
2.4 Diæt kontra livsstilsændring

3 Kroppens mekanik

4 Kost

5 Motion og træning

6 Motivation

7 Myter

8 Andre informationskilder på nettet

1.1 Om gruppen
Gruppen dk.helbred.slank har til formål at diskutere emner der er relateret
til MODERATE vægttab. Med moderat, menes at flytte sig fra let overvægtig
til normalvægt. Begreberne "let overvægtig" og "normalvægt" er defineret fra
Body Mass Index (BMI se afsnit 2.2). Eksempler på acceptable emner er
således kost, motion og motivation til at påbegynde eller fortsætte vægttab.

1.2 Gruppens målgruppe
Da formålet med gruppen kun er at diskutere moderate vægttab, vil man typisk
ikke finde megen hjælp her, hvis man er svært/patologisk overvægtig, eller
hvis man ligger under normalvægten. Et godt udgangspunkt er at beregne dit
BMI (se afsnit 2.2), og klassificere din vægt ud fra dette. Hvis du er svært
overvægtig, bør du nok snarere henvende dig til din læge for behandling, da
denne tilstand kan være decideret farlig. Det samme gælder, hvis du er
kraftigt undervægtig.

Det er et uheldigt faktum at mange mennesker - både kvinder OG mænd - i
dagens Danmark lider med komplekser i forbindelse med deres vægt. Disse
komplekser kan medføre at man kaster sig ud i farlige eller unødvendige
slankekure. Du bør derfor overveje grundigt, om du overhovedet har behov for
at frekventere denne gruppe, eller om du måske i virkeligheden har brug for
professionel hjælp fra din læge. BMI er (som sagt) et glimrende værktøj til
dette.

1.3 Om etikette
Som i de fleste andre nyhedsgrupper, er det ikke acceptabelt at komme med
personlige angreb, eller at poste reklamer (spam). Da linjen mellem reklame
og reel viderebringelse af information er meget uklar, bedes du udvise et
minimum af selvkritik og objektivitet, før du poster. Husk at verden er
fyldt med mirakelkure af tvivlsom værdi, og bare fordi en af dem virkede for
dig (eller din bror, søster, ven, bekendte...) behøver den ikke at virke for
andre, være sund - eller for den sags skyld at være det endegyldige svar på
alle problemer.

Forsøg at være saglig, og at holde overskrifter på dit indlæg passende og
informative. Det er jo bare almindelig høflighed! Smag og behag er jo som
bekendt forskellig, og det gælder da i høj grad på Internettet :)

1.4 Om den redaktionelle linje for denne OSS
Redaktøren (pt. Anders S. Johansen) har forsøgt at holde en saglig linje,
selvom det kan være svært når man dækker et emne, der har mange ubekendte og
få klare sandheder. I tilfælde, hvor der er reel tvivl, fremlægges så vidt
muligt de primære fortolkninger og teorier.

2 Generelt om at slanke sig
I denne sektion behandles de overordnede emner vedr. vægttab, herunder
grunde til at slanke sig og definitioner på slank og overvægtig.

2.1 Hvorfor slanke sig?
Groft sagt er der to hovedmotivationer til at slanke sig:
? Udseende
? Helbred

Hvad gælder udseendet, er det vel de færreste der ikke af og til drømmer om
at ligne f.eks. Brad Pitt eller Elle. Det moderne mediebillede lægger stor
vægt på... vægt og slankhed, og det kan ikke undgå at påvirke os alle i
større eller mindre grad. Det ligger nok udenfor denne OSS at beskæftige sig
med denne motivation i detaljer, men det er dog nok på sin plads at påpege
at mange af disse berømtheder - specielt mange modeller - må betegnes som
værende voldsomt undervægtige fra et helbredsmæssigt synspunkt, og at det er
noget nemmere at se godt ud med 3-4 image-konsulenter, make-up kunstnere og
en talentfuld fotograf end når man bare går ned af gaden, eller ligger på
stranden. Endvidere er det også værd at bemærke sig at skønhedsidealer
ændrer sig, og at man ikke skal gå særligt langt tilbage i tiden før robuste
mænd og kvinder blev fremhævet som idealet.

På den anden side er det (psykologisk set) sundt at bekymre sig om sit
udseende i rimelig grad, så man kan med ingen ret definere hensynet til
fremtoning som en "dårlig" motivation - ALT MED MÅDE!

For helbredets vedkommende er det på ingen måde bevist at en let overvægt er
skadelig. Det er dog i langt de fleste undersøgelser eftervist, at bare en
lille smule motion på uge- eller dag-basis er sundt. Læg til dette at en
fornuftigt sammensat kost typisk er langt mere sund end den gennemsnitlige
danske kost (frikadeller og brun sovs).

Bemærk brugen af ordet "fornuftigt sammensat" her. Alt for mange "
mirakelkure" indeholder kostråd der er meningsløse, og i værste fald
skadelige. Vi har i generationer vidst, hvad en sund og nærende kost skal
indeholde. Uheldigvis er disse fornuftige kostråd ikke særligt sensationelle
(madpyramiden mm), og er derfor ikke gode til at sælge ugeblade ;)

For at opsummere: Der er ikke noget i vejen med at ville slanke sig for at
blive sundere og/eller "kønnere" at se på, men alt kan som bekendt
overdrives.

2.2 Hvordan blive slank - det simple svar
Ja, der er et simpelt svar.

Din krop kan i denne sammenhæng betragtes som en bil, der har indbygget en
mulighed for at lagre overskydende brændstof. I kroppen lagres det
overskydende brændstof blandt andet som fedt. Det er således indlysende at
man akn slanke sig på tre måder:
? Indtag mindre brændstof
? Forbrænd mere brændstof
? Kør længere distancer/flere ture (motion)

Dette simple svar er dog en sandhed med modifikationer.

En sultekur er IKKE svaret, da man her - blandt mange andre skadelige
virkninger - begynder at forbrænde muskler i stedet for fedtdepoter.
Indtagelse af diverse stoffer for at øge forbrændingen (f.eks. koffein) bør
kun foretages i begrænsede mængder, og kan nemt overdrives. En ambitiøs
start på motion kan medføre skader.

Man skal altså - igen - huske at alt kan overdrives.

En klar lektion, der kan uddrages af ovenstående er dog, at en lille ændring
i daglige vaner kan have en stor effekt over tid.

2.3 Hvornår er man tyk/tynd (BMI)?
(Flg. tekst er kopieret fra Forbrugerstyrelsens pjece om slankemad)

BMI skal helst ligge mellem 20 og 25. Ligger det under, er man undervægtig,
ligger det over, er man overvægtig. Hvis BMI er over 30, er der tale om svær
overvægt, der giver øget risiko for en række sygdomme. Også BMI under l5 kan
være skadeligt for kroppen.

BMI kan kun bruges til voksne og unge, der er udvoksede.

Man kan beregne sit BMI tal ved at gange sin højde i meter med højden i
meter. Det tal, man når frem til, divideres op i vægten i kilo. Hvis man fx
er l,72 m og vejer 65 kg ser regnestykket således ud:
l,72 x l,72 = 2,96
65: 2,96 = 22
BMI er i dette tilfælde 22.

2.4 Diæt kontra livsstilsændring
Diæt, skrump, slankekur, "kur"... kært barn har mange navne. I det følgende
vil ordet "diæt" blive brugt som samlende betegnelse for i en periode at
ændre sin kost med henblik på vægttab. Bemærk at ordet "diæt" i andre kilder
kan blive brugt som betegnelse for kost i almindelighed. Ordet er valgt, da
det er mere neutralt end de andre mulige betegnelser.

Diæt er altså en måde at opnå et vægttab på, typisk over en relativt kort
periode (1-2 måneder), der involverer en MIDLERTIDIG omlægning af kost og
evt. andre vaner.

Med livsstilsændring forstås en varig ændring af kost og/eller vaner, med
henblik på at skabe en ny balance i energioptag, forbrænding og forbrug, der
gerne blandt andet skal medføre en lavere vægt.

Det skal ikke forstås som om en livsstilsændring er en "evig diæt". En
livsstilsændrig har et andet sigte end en diæt, i og med at målet er, at
fjerne ÅRSAGERNE til de ekstra kilo, snarere end blot de ekstra kilo. Diæt
er med andre ord symptombehandling, hvor livsstilsændring er en decideret
kur.

Således kan man sige at livsstilsændring - fra et rent fysiologisk og
lægeligt synspunkt - er en bedre løsning end en diæt.

Fra et rent praktisk synspunkt er der også langt flere faldgrubber i en
diæt. Typiske problemer er for ambitiøse mål (enten af mentale eller
fysiologiske årsager) der medfører problemer såsom "yo-yo effekten" (at
vægten vokser til nye højder efter diæten), lange perioder med uoplagthed
eller - i ekstreme tilfælde - deciderede patologiske problemer såsom
mangelsygdomme.

De fleste problemer med en diæt skyldes dog ikke begrebet "diæt" som sådan -
de skyldes manglende viden om sammensætningen af en rimelig diæt, rimelige
mål for vægttab og overdrevne (=usunde) motivationer.

En livsstilsomlægning kan således sagtens kombineres med en decideret diæt,
hvilket kan være en fordel i forbindelse med motivation.

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 10-07-01 17:09

Gi' folk en mulighed (fx en uges tid) til at kommentere dit oplæg inden du
går videre. Der er masser af ting i det du har skrevet som er en diskussion
værd og der er efter min mening et par "bøffer" og et par mangler ind i
mellem.

Jeg vil begynde en systematisk kommentering af dit oplæg - det kommer nok
først om nogle dage
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 10-07-01 17:19

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> wrote in message
> [...]
diskussion
> værd og der er efter min mening et par "bøffer" og et par mangler ind i

Fint med mig :)

Jeg er som sagt en glad amatør i denne sammenhæng, som primært ønsker at
bidrage med mine evner til at formulere tingene. Det er dog svært at holde
fingrene stille, når man er grebet af "skrivedjævelen" :D Jeg kan således
ikke love at jeg vil holde mig helt i ro de næste dage, men jeg skal nok
holde mig fra at poste større mængder nyt materiale.

Den væsentligste årsag til at jeg valgte at bringe en større mængde tekst på
så tidligt et tidspunkt er, at jeg ønskede at får en hurtig tilbagemelding
på, om min stil var acceptabel. Smag og behag er jo som bekendt forskellig,
og det er spildt arbejde for mig at forfatte et længere dokument, hvis min
stil ikke rammer gruppens sjæl.

Jeg er dog opmærksom på, at de emner jeg har valgt at dække først er dem,
der nok kan være mest diskussion om, da de er så overordnede. På den anden
side er det måske en fordel at få udkæmpet de store slag først, så projektet
hurtigt kan vurderes som en "flyder" eller en "synker".

> Jeg vil begynde en systematisk kommentering af dit oplæg - det kommer nok
> først om nogle dage

Jeg kan næsten ikke vente... Jeg kan næsten ikke vente... Bring on the pain!
:D :D :D

Mvh
Anders S. Johansen

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 10-07-01 21:59

"Anders Sewerin Johansen" <home@dduck.dk> writes:

> [...]
> denne tilstand kan være decideret farlig. Det samme gælder, hvis du er

Hertil ser det fint ud for mig.

> [...]
> måske i virkeligheden har brug for professionel hjælp fra din
> læge. BMI er (som sagt) et glimrende værktøj til dette.

Dette afsnit faldt mig umiddelbart for brystet som værende en anelse
for meget af den løftede pegefinger. Jeg kan ikke lige pege på hvad
det er, men måske folk som har disse eventuelle komplekser kunne blive
stødt af den meget direkte henvisning til lægehjælp.

> [...]
> dig (eller din bror, søster, ven, bekendte...) behøver den ikke at
> virke for andre, være sund - eller for den sags skyld at være det

Du kunne muligvis indsætte noget i stil med: "Henvisning til andre
informationkilder på nettet eller udenfor er velkomne som svar på
eksisterende postninger men er ikke tilladt i begyndende postninger"
Skidt formuleret, men meningen skulle være god nok.

> [...]
>
> 2.1 Hvorfor slanke sig?
> Groft sagt er der to hovedmotivationer til at slanke sig:

Når du nævner 2 grunde kunne du passende nummerere dem. Tal er nok ikke
så godt, da det kunne fremstå som en prioritering, men a og b kunne
nok godt gå an.

> [...]
>
> For at opsummere: Der er ikke noget i vejen med at ville slanke sig for at
> blive sundere og/eller "kønnere" at se på, men alt kan som bekendt

her snakker du næsten kun om udseende-delen, måske lidt mere on helbredsdelen?

> [...]
> meter. Det tal, man når frem til, divideres op i vægten i kilo. Hvis man fx
> er l,72 m og vejer 65 kg ser regnestykket således ud:

Her kunne man måske nævne den med at folk med svær overvægt måske i
stedet burde søge læge, eksempelvis hvis deres BMI er >30

> [...]
>
> En livsstilsomlægning kan således sagtens kombineres med en decideret diæt,
> hvilket kan være en fordel i forbindelse med motivation.

Godt formuleret afsnit, det nehøver der IMHO ikke pilels meget ved.

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten@svensgaard.org

Fra : Tower

Dato : 10-07-01 23:21

Hvorfor ikke tage udgangspunkt i de spørgsmål der oftest bliver stillet her
i gruppen og besvare dem med kortfattede svar eller links til relevant
information?

F.eks.
Hvor finder jeg fedtfattige opskrifter?
Hvordan udregner jeg mit energiindtag og -forbrug?
Hvilke øvelser skal jeg lave for at komme af med fedtet på
maven/lårene/armene/bagdelen?
Hvad er Rigshospitalets Stofskiftekur?
Jeg motionerer og spiser sundt. Hvorfor taber jeg mig ikke?
Fedtindhold og fedtenergiprocent - hvad er forskellen?
Hvordan finder jeg frem til energifordelingen/fedtindholdet i X?
Feder X?
Virker slankeproduktet/redskabet X?
Hvor får jeg fat i Letigen/Xenical/Efedrin?
Hvordan finder jeg min fedtprocent?

-Tower

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 11-07-01 00:01

"Tower" <tower@nospam.dk> wrote in message
> Hvorfor ikke tage udgangspunkt i de spørgsmål der oftest bliver stillet
her
> i gruppen og besvare dem med kortfattede svar eller links til relevant
> information?

Spørgsmålene er relativt lette at besvare vha. søgning på DejaNews (tak for
listen i øvrigt - vil blive indarbejdet) - problemet er IMHO at finde en
passende struktur at gøre det ud fra. En OSS har - igen IMHO - to formål: At
besvare OSS, samt at give en opsamling på det man kunne kalde ambient visdom
fra gruppen, som kan gøres til basis for selvhjælp. Af disse to formål er
det andet - at give en rimelig opsamling på kendt stof og baggrund - langt
det sværeste, og tackles nok bedst først, da vi lige så godt kan skabe en
konsensus om de store spørgsmål så hurtigt som muligt, eller opgive
projektet.

Andre har nok andre meninger om dette :D

Mvh
Anders S. Johansen

Fra : Tower

Dato : 11-07-01 09:23

Anders Sewerin Johansen:
> vi lige så godt kan skabe en
> konsensus om de store spørgsmål så hurtigt som muligt, eller opgive
> projektet.
>
> Andre har nok andre meninger om dette :D

Ja, jeg er uenig. Konsensus om spørgsmål som "hvad er den optimale
energifordeling i kosten" og "skal man helt undgå slankekure til fordel for
kostomlægning" er et urimeligt krav. En OSS bør i stedet redegøre for at der
er delte meninger.

Tag et kig på http://www.faqs.org/faqs/dieting-faq/

Selvom den ikke er fejlfri kan jeg godt lide stilen.

Tower

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 11-07-01 10:41

> [...]
for
> kostomlægning" er et urimeligt krav. En OSS bør i stedet redegøre for at

Jeg tror du tager min brug af ordet "konsensus" i en lidt mere snæver
betydning end jeg mente det. Hvad jeg egentlig ville sige var, at vi burde
finde ud af hvad vi er enige om, hvad vi er uenige om, og hvordan de fleste
kan leve med at fordelingen ligger. Med andre ord mener jeg en konsensus
ikke betyder man vælger en enkelt fortolkning, men at man laver en form for
forlig, hvor man hist og her kan enes om at være uenige.

Så jeg tror vi er enige - og undskylder for min uklare formulering. ;)

> Tag et kig på http://www.faqs.org/faqs/dieting-faq/

Det vil jeg så gøre. Tak for tippet!

Mvh
Anders