Afløbsteknik
Fra : Hans Christiansen

Dato : 07-09-07 07:55

Jeg har problemer med afløbet fra min køkkenvask. Vandet vil ikke løbe ud.
Jeg tror det skyldes, at afløbsledningen under vasken også er forbundet til
opvaskemaskinen. Jeg har nemlig lagt mærke til, at hvis afløbsledningen fra
opvaskemaskinen frakobles afløbet fra køkkenvasken, så løber vandet lettere
ud af køkkenvasken. Når afløbsledningen fra opvaskemaskinen er koblet til
afløbet under vasken, har jeg også lagt mærke til at vandet fra køkkenvasken
løber lettere ud, når jeg starter opvaskemaskinen.

Hvordan løser man det problem?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-09-07 09:53

Hans Christiansen wrote:
> [...]
> vasken, har jeg også lagt mærke til at vandet fra køkkenvasken løber
> lettere ud, når jeg starter opvaskemaskinen.

tag nogle billeder og læg op i dk.binaer gruppen så kan vi nemmere kigge på
det...
alternativt: ring til en vvs'er...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Hans Christiansen

Dato : 07-09-07 13:48

> tag nogle billeder og læg op i dk.binaer gruppen så kan vi nemmere kigge
> på det...

Hej,

Jeg ved ikke lige hvordan man sender til dk.binaer, men jeg har uploadet et
par
billeder hertil:

http://img257.imageshack.us/img257/214/p1040510ma3.jpg
http://img257.imageshack.us/img257/936/p1040511yq0.jpg

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-09-07 16:34

Hans Christiansen wrote:

> http://img257.imageshack.us/img257/214/p1040510ma3.jpg
> http://img257.imageshack.us/img257/936/p1040511yq0.jpg

hmm... det ser ellers ud som det skal...
jeg vil byde ind med to ting:
1) skil alt afløb ad under vasken.. husk vaskefad nedenunder og så få renset
godt og grundigt i rørene
2) undersøg om kloakken er ordentligt ventileret på tag eller loft...

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 07-09-07 17:18

Rasmus M. Jensen wrote:

> [...]
> renset godt og grundigt i rørene
> 2) undersøg om kloakken er ordentligt ventileret på tag eller loft...

Der var en ting der slog mig.

Jeg har altid monteret afløb fra opvaskemaskine til den øverste studs
lige under vasken, modsat forbindelsen fra overløbet. Så vidt jeg husker
er der fra denne studs en indvendig adskillelse som leder afløbsvandet
fra opvaskemaskinen nedad i afløbsrøret. Det ved jeg ikke om er
tilfældet med den nederste studs.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : kjaer

Dato : 07-09-07 20:45

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> afløbsvandet fra opvaskemaskinen nedad i afløbsrøret. Det ved jeg
> ikke om er tilfældet med den nederste studs.

Jeg tror du har ret. hvis der kommer mere vand fra opvaskemaskinen end
afløbet øjeblikkeligt kan lede væk, så opstår der en hævert virkning, på
grund af det korte rørstykke over slangen. hvis vandet skal løbe ud så skal
der luft ind.

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 07-09-07 19:22

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> renset godt og grundigt i rørene
> 2) undersøg om kloakken er ordentligt ventileret på tag eller loft...

Hejsa

Tror problemet er fedt og snavs i vandlåsen. Så prøv at rense den først

--
Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-09-07 17:17

"Hans Christiansen" <hansi@virkerikke.ck> skrev i en meddelelse

> Hej,
>
> Jeg ved ikke lige hvordan man sender til dk.binaer, men jeg har uploadet
> [...]
Jeg får den tanke, at ventialtionen fra afløbet op i vasken er stoppet.
Det er den slange til venstre på billedet, der løber op bag vasken.
Hvis den er stoppet opstår der en luftlomme, der ikke kan slippe væk, under
afløbet - mellem vandlåsen og bunden af vasken.
Når du så fjerner slangen til opvaskeren udlignes trykket der istedet.
Det er garanteret fedt, der har sat sig på tværs i slangen.

Prøv at rense den.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Christian S

Dato : 10-09-07 23:15

"Hans Christiansen" <hansi@virkerikke.ck> wrote in message
> [...]
> opvaskemaskinen er koblet til afløbet under vasken, har jeg også lagt
> mærke til at vandet fra køkkenvasken løber lettere ud, når jeg starter

Hej
Hvis du skiller afløbet ad vil du se at afløb fra opvaskemaskinen løber ud i
sit eget rør.
Det rør er en ca 10 cm ned ad før det går sammen med det store alm afløb.
Så der er altså ingen forskel på om det er koblet af eller på, MED mindre at
du skruer
afløbet fra vaskemaskinen af og IKKE propper dette til. Så kan det trække
luft den vej.
og så er der et eller andet skidt som sidder op mod vasken.
Jeg vil som de andre forslå, at du skiller afløbet ad og bagefter fyld
vasken op med varmt vand,
så afløbet bliver spulet godt igennem. Hvis ikke dette virker må du kontakte
en vvs-montør
Mvh
Christian S (vvs´er)

Fra : Hans Christiansen

Dato : 12-09-07 14:42

> Hej
> Hvis du skiller afløbet ad vil du se at afløb fra opvaskemaskinen løber ud
> i sit eget rør.

Sit eget rør? Det forstår jeg ikke. Mener du indeni røret? Afløbsledningen
fra opvaskemaskinen er jo koblet på
samme afløbsrør som køkkenvasken (se de billeder jeg har uploadet).

> Det rør er en ca 10 cm ned ad før det går sammen med det store alm afløb.

Er det indeni røret man kan se det?

> [...]
> at du skruer
> afløbet fra vaskemaskinen af og IKKE propper dette til. Så kan det trække

Siger du at afløbsledningen fra opvaskemaskinen ikke behøver at blive koblet
til røret under min
køkkenvask???

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-09-07 18:43

Hans Christiansen wrote:

> Sit eget rør? Det forstår jeg ikke. Mener du indeni røret?

Ja, se også Message-ID:

> Afløbsledningen fra opvaskemaskinen er jo koblet på
> samme afløbsrør som køkkenvasken (se de billeder jeg har uploadet).

Ja, men hvordan ser det lodrette rør ud indvendigt? Er der delt af en
skillevæg?

> Er det indeni røret man kan se det?

Ja.

Fra : Hans Christiansen

Dato : 12-09-07 20:28

> Ja, men hvordan ser det lodrette rør ud indvendigt? Er der delt af en
> skillevæg?

Ja, der er en slags skillevæg indeni røret.

Jeg tror dog, at hele problemet skyldes at der ikke kan trækkes nok
luft ind. For jeg kan konstatere at når jeg åbner lidt for een af
skruelågene,
så ryger vandet let ud af køkkenvasken.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-09-07 20:56

Hans Christiansen wrote:

> Jeg tror dog, at hele problemet skyldes at der ikke kan trækkes nok
> luft ind. For jeg kan konstatere at når jeg åbner lidt for een af
> skruelågene, så ryger vandet let ud af køkkenvasken.

Normalt kan der komme rigelig luft gennem overløbet, så det kan være
groet til i lort.

Rens det!