Piletræ og brændværdi?
Fra : Henning Lund

Dato : 07-09-07 06:23

Jeg fik fældet et gammelt ca 8m højt piletræ i går, stammen
ligger fra 50cm i diameter og nedad. Jeg har aldrig haft sådan
noget træ i brændeovnen, men har hørt folk brokke sig over når de
har fået sådan noget træ som brænde, derfor spørger jeg: Kan det
betale sig at save skidtet op og lagre det, eller er brændværdien
så ringe, at jeg lige så godt kan vappe træet ud?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-09-07 07:01

On Fri, 7 Sep 2007 07:22:49 +0200, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

> [...]
>betale sig at save skidtet op og lagre det, eller er brændværdien
>så ringe, at jeg lige så godt kan vappe træet ud?

Hvad er alternativet? Save det op og køre det væk?

Pil er let når det er tørt, så der er ikke så meget varme i det som i eg
eller bøg. Men jeg ville da stadig bare få det savet op.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-09-07 07:17

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget træ som brænde, derfor spørger jeg: Kan det betale sig at save
> skidtet op og lagre det, eller er brændværdien så ringe, at jeg lige

Brændværdien er, som du selv skriver, ikke noget at råbe hurra for, men
det er dog ikke det dårligste, der fås. Se dette link:

http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap07.htm

hvor det i øvrigt nævnes, at det er vægten pr. m3, der er afgørende for,
hvor meget varme man får ud af det.

mvh/Preben

Fra : Henning Lund - Lemvi~

Dato : 07-09-07 08:16

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Brændværdien er, som du selv skriver, ikke noget at råbe hurra for, men
> det er dog ikke det dårligste, der fås. Se dette link:
>
> http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap07.htm

Tak til jer begge for et fint svar, jeg pudser saven på træet engang jeg
rammes af overdreven arbejdslyst.

Fra : Morten

Dato : 07-09-07 10:41

Hej jeg har også brugt et piletræ på ca 8-9 meter med flere stammer på
rimelig størrelse (var væltet i orkanen) og jeg vil gætte på at brændværdien
er nogenlunde det samme som fyrretræ
Det værste var roden som var næsten 2 kubikmeter den blev brændt i haven
(gravet op af en 48 tons gravemaskine) .Og den brændte i 6 dage

Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 07-09-07 20:06

Morten tastede:
> [...]
> brændt i
> haven (gravet op af en 48 tons gravemaskine) .Og den brændte i

Hehe jae sådan en rod er der brændværdi i. Dette træ vi har
kappet hovedet af er en gammel sag der havde forgrenet sig ud i 4
stammer med en mægtig krone der lukkede al udsyn for flere
lejligheder, så den blev skåret ned til 1½ M højde, så kan den få
chancen igen.