Fjerne tapet m. puds fra smuldrende vægge?
Fra : Stud

Dato : 05-09-07 19:38

Hej NG

Jeg bor i en gammel lejlighed på Nørrebro, og da jeg efterhånden er
blevet dødtræt af at kigge på tapetvægge med store buler, har jeg
kastet mig ud i at rive tapetet ned i hele lejligheden... Yderste lag
tapet gik af i komplette baner, og jeg gned mig i hænderne over, hvor
let det gik. Meeen så var der jo lige de 5-7 gamle lag tapet inden
under, som desværre kun kommer af sammen med pudslaget. Som skrevet er
det en meget gammel lejlighed, så pudslaget er revnet og sidder løst
på væggene over meget store flader. Jeg er derfor idag gået igang med
spartel og knofedt, men hold da k*ft en møgtjans. Desværre er
pudslaget kun lige til at skrabe af på de nederste 2/3-dele af
væggene, men skal nærmest hugges af cm for cm op mod loftet. Kommer
til at tage en halv vinterkrig :( Dertil bliver det drønsvært at komme
ind i hjørner/omkring vinduer og få fjernet pudslaget

Hvad gør jeg? Skal jeg bare afsætte ugesvis til afrensningen, eller
kan det gøres smartere (end spartel)? Læste en post hvor én havde gode
erfaringer med en "facaderenser" (hed det vist), men er sådan en
fætter ikke kun velegnet til mursten/udendørs? Det skal nævnes at
væggene under pudslaget er noget porøst l*rt med kæmpe huller og strå.

Jeg håber I kan hjælpe - jeg er rookie indenfor handyman-branchen, så
jeg har meget at lære...

På forhånd tak
Morten

Fra : Thomas

Dato : 05-09-07 20:42

On 5 Sep., 20:37, Stud <stu...@gmail.com> wrote:
> [...]
> væggene under pudslaget er noget porøst l*rt med kæmpe huller og strå.
>
> Jeg håber I kan hjælpe - jeg er rookie indenfor handyman-branchen, så

En facaderenser er for voldsomt et stykke værktøj men jeg forstårikke
hvorfor du vil have den puds ned der sidder ordentligt i forevejen ?

Men i stedet for en spartel så prøv dig frem med hammer og mejsel. Lån
nogle lydbøger på biblioteket og smæk dem på og så ellers ud over
stepperne.

VH

Fra : Stud

Dato : 05-09-07 21:10

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse >

> [...]
>
>Men i stedet for en spartel så prøv dig frem med hammer og mejsel. Lån
>nogle lydbøger på biblioteket og smæk dem på og så ellers ud over

Hej Thomas

Tak for dit svar! Jeg tænkte nok det ikke lige r sagen med en facaderenser.
Pudset er jo skrabet ned af næsten 2/3-dele af væggen, og den resterende
puds er desuden "pyntet" med 3-4lag gammelt tapet (der ikke lige lader sig
fjerne særligt let). Vil du mene, at jeg bare skal få "undervæggen" pudset
op i niveau med det resterende puds/tapet for så at smide væv ovenpå
tilsidst? Jeg har ikke meget forstand på det, men det virker rigtigst at
komme i bund, for så at pudse hele væggen op igen!? Tager jeg fejl? Jeg
slipper meget gerne for at slås med det genstridige puds, så fortæl endelig
mere :)

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-09-07 21:14

> [...]
>fætter ikke kun velegnet til mursten/udendørs? Det skal nævnes at
>væggene under pudslaget er noget porøst l*rt med kæmpe huller og strå.

Jeg ville købe (de gjorde jeg rent faktisk dengang) en tapetafdamper. Den
står vel i 300 kr. Så ville jeg lave mig en liste med et søm der går
igennem, så jeg har noget at ridse med. Rids tapetet, damp, tag tapet af med
spartel/fingrene.
Undervejs krydser du fingre for at der ikke er et eller andet fjols, der har
haft malet med plastikmaling - det er nemlig rigtigt træls at komme igennem.

Mvh Maria

Fra : Stud

Dato : 05-09-07 21:21

> [...]
> Undervejs krydser du fingre for at der ikke er et eller andet fjols, der
> har haft malet med plastikmaling - det er nemlig rigtigt træls at komme

Hej Maria

Tak for tippet. Meeeen, jeg har faktisk haft adgang til en tapetafrenser i
dag (koster 5kr i leje om dagen, så hvorfor købe? ;) Den kan ikke rigtigt
komme igennem tapetlagene (der er faktisk et lag der yderst genstridigt, som
godt kunne være noget maling af en art). Men selvom jeg skulle KUNNE fjerne
tapetet helt., ændrer det jo ikke på, at pudset sidder løst på 2/3dele af
væggen, og den situation at jeg nu har fjernet alt de løse puds, så der er
en seriøs niveauforskel. Hvad mener du, er den videre fremgangsmåde?

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Birthe

Dato : 05-09-07 22:13

"Stud" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2/3dele af væggen, og den situation at jeg nu har fjernet alt de løse
> puds, så der er en seriøs niveauforskel. Hvad mener du, er den videre

Jeg har været ude for noget lignende. Vi fik til sidst alt tapetet ned -
efter meget knoklen, men væggene var så dårlige, at vi til sidst valgte at
sætte gipsplader på alle væggene i stedet for.
I sidste ende sparede vi på varmen. Så i stedet for en udgift, blev det en
indtægt
(Men det mest genstridige tapet blev gennemvædet med sæbevand - plast film
på, og næste dag var det til at fjerne med en spartel. SPILDT ARBEJDE ...)

MVH
Birthe

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-07 22:14

> [...]
> 2/3dele af væggen, og den situation at jeg nu har fjernet alt de løse
> puds, så der er en seriøs niveauforskel. Hvad mener du, er den videre

Der er kun en rigtig måde, og det er at pudse op igen ;) bank alt løst puds
af, (du kan høre om det er løst hvis du banker på det med en kno) Puds op
med sandmørtel. tjah... det lyder værre end det er...

Martin

Fra : Stud

Dato : 05-09-07 22:25

> [...]
> puds af, (du kan høre om det er løst hvis du banker på det med en kno)
> Puds op med sandmørtel. tjah... det lyder værre end det er...

Hej Martin

Det er da en løsning, der er til at gå til. Jeg har som skrevet fået næsten
alt løst puds ned. Hvad med det genstridige? Pudser man bare op i niveau med
puds der ikke kunne fjernes? Risikerer man ikke sprækker ved "samlingerne"?
Hvad med de gamle tapetlag på de områder af puds, jeg ikke kan/skal fjerne?
Skal de områder være helt clean, eller tryller man bare alle problemerne væk
med væv/problemløser?

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-07 23:21

> [...]
> kan/skal fjerne? Skal de områder være helt clean, eller tryller man bare
> alle problemerne væk med væv/problemløser?

Alle steder hvor de er løs puds knalder du det ned, evt med hammer osv. Du
skal endelig ikke fjerne puds der ikke er løst! Puds op med sandmørtel
(selvfølgelig behørigt oprørt med cement, men endelig ikke for meget, det
skal være meget blødt). Det tapet der ikke vil fra fastsiddende underlag kan
du for den sags skyld også bare pudse over ;)

Martin

Fra : Stud

Dato : 05-09-07 23:34

> [...]
> skal være meget blødt). Det tapet der ikke vil fra fastsiddende underlag
> kan du for den sags skyld også bare pudse over ;)

1000tak for klart svar. Er det til at have med at gøre, at pudse sådan en
væg op? Jeg overvejer at betale mig fra det, men det er sguda egentligt lidt
"billigt" sluppet ;)

Morten
http://dfmc.dk/?id=699

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 06-09-07 05:32

> 1000tak for klart svar. Er det til at have med at gøre, at pudse sådan en
> væg op? Jeg overvejer at betale mig fra det, men det er sguda egentligt
> lidt "billigt" sluppet ;)

hvis du pudser uden på tapetet kan det løsne sig pga. fugten.
det bedste du kan gøre er :
rids tapetet med et bræt med søm i, fyld en forstøver med varmt vand og
sprøjt tapetet 4 - 6 gange over 1½ time, så skraber du tapetet med med din
ny indkøbte tapetstripper ( langt skaft med hobbyknivblad på tværs ),
derefter pudses op, hvis du ikke er så skrap til at pudse så hyr en murer,
det kan ikke koste så meget når du har lavet alt forarbejdet

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Optimus Prime

Dato : 06-09-07 07:24

Gilbert....(5750) skrev:
> rids tapetet med et bræt med søm i

Man kan faktisk købe en lille dims, som er lavet til formålet - mener
min lokale maling-pusher sælger den for 50-100kr og den er superlet at
bruge

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-09-07 17:17

Stud wrote:
> [...]
> væg op? Jeg overvejer at betale mig fra det, men det er sguda egentligt lidt

Hvis du insisterer på selv at forsøge dig med at pudse op, så havde jeg
et tilsvarende problem på indersiden af en ydermur omkring et vindue
hvor pudset havde løsnet sig. Det var tjæret leca, formentlig tjæret som
en del af diffusionsmembranen, men mureren klattede det hele over med
Fliseklæber inden ham begyndte at pudse for at få det til at hænge fast.

Jeg var nu glad for at vi fik en murer til at lave arbejdet.. Ellers var
vi rendt ind i problemer der kunne tage pippet fra de fleste. Bare en
opfordring

/Lars

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-09-07 12:58

Stud wrote:

> Hvad med det genstridige? Pudser man bare
> op i niveau med puds der ikke kunne fjernes?

Ja.

> Risikerer man ikke sprækker ved "samlingerne"?

Hele væggen inkl. fastsiddende puds skal gennemvædes inden pudsning.
Hvis det er en muret væg (mursten, letbeton eller koksplader), hæfter
pudsen på murværket. Er det en bræddeskillevæg, skal der sidde noget på
brædderne som pudsen kan forankres på. I gamle dage brugte man rør
fastgjort med rørsøm og galv. jerntråd.

> Hvad med de gamle tapetlag på de områder
> af puds, jeg ikke kan/skal fjerne? Skal de områder være helt clean,
> eller tryller man bare alle problemerne væk med væv/problemløser?

Det bedste er at fjerne alle tapetrester og pudse op til niveau med den
gamle puds. Hvis du efterfølgende beklæder med glasfilt, bør væggen
spartles efter pudsning og tørring da enhver ujævnhed kan ses.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Benny Andersen

Dato : 06-09-07 09:19

On Wed, 05 Sep 2007 11:37:56 -0700, Stud wrote:

> [...]
> væggene under pudslaget er noget porøst l*rt med kæmpe huller og strå.
>

> Jeg håber I kan hjælpe - jeg er rookie indenfor handyman-branchen, så

Du kan også vælge at sætte gipsplader uden på væggen.

Benny Andersen

Fra : Thomas

Dato : 06-09-07 17:51

On 5 Sep., 22:09, "Stud" <stu...@gmail.com> wrote:

> [...]
> slipper meget gerne for at slås med det genstridige puds, så fortæl endelig

Hej Morten

Ja du behøver kun at rense det puds ned der sidder løst

Fra : Thomas

Dato : 06-09-07 17:56

On 6 Sep., 00:33, "Stud" <stu...@gmail.com> wrote:

> [...]
> væg op? Jeg overvejer at betale mig fra det, men det er sguda egentligt lidt

Hej Martin

For det første skal al tapet være renset ned også det genstridige,
tapetrester under væv ses meget tydeligt. Hvis du ikke har prøvet at
pudse en mur op før så er det efter min mening et godt sted at
investere nogle penge til en håndværker. Husk at få et tilbud.

VH

Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 06-09-07 19:14

> [...]

Hej Martin

For det første skal al tapet være renset ned også det genstridige,
tapetrester under væv ses meget tydeligt.

-------
Ja, netop derfor skrev jeg, at man kunne lade pudslaget pudse tapetet over.
Hvis det med et filtsebrædt bliver nogenlunde udjævnet, så kan sandspartel
klare resten.
Hvis du ikke har prøvet at pudse en mur op før
----

LOL -Det har jeg skam gjort flere gange end jeg bryder mig om. Jeg er
tømrer, -ikke murer, selvom jeg oftest ender med at være lidt af hvert.

Martin