Orm
Fra : Iben Holst

Dato : 07-09-07 12:12

Øv altså!

Min hund har en enkelt gang haft bændelorm, men det er også det eneste
vi har prøvet. Nu har han kastet spolorm op og har fået en kur.

Ifølge min dyrlæge - da jeg bestilte kuren - skal han kun have kuren 1 gang.
Men jeg læste efterfølgende på nettet - skrevet af en dyrlæge - at hunde
skal
have kuren igen 2-3 uger efter den første kur. Hvad er rigtigt?

Min dyrlæge sagde også at det er usædvanligt at en hund i hans alder (godt
9 år) får spolorm. Hvorfor det?

Iben

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-09-07 12:58

Iben Holst wrote:
> [...]
>
> Min dyrlæge sagde også at det er usædvanligt at en hund i hans
> alder (godt 9 år) får spolorm. Hvorfor det?

Som du kan læse i dette link, så er det hovedsageligt hvalpe og
unghunde der får spoleorm. De får en vis immunitet som voksne og
"huser" derfor kun ganske få orm.

http://www.dyrlaegevagten.dk/search/hobbydyr2-u174.htm

Nu ved jeg ikke med hunde, det er så længe siden jeg havde en, men
jeg ved med katte at man for en sikkerheds skyld skal gentage kuren.
Det gør jeg med min Mini, men det er da heldigvis yderst sjældent
hun har haft orm, kun et par gange på 6 år, og hun spiser endda både
mus og desværre også fugle.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-09-07 13:24

> [...]
> med min Mini, men det er da heldigvis yderst sjældent hun har haft orm,
> kun et par gange på 6 år, og hun spiser endda både mus og desværre også

Er der ikke også forskel på ormemidlerne?, nogle er mildere og skal have en
ekstra gang, mens andre udrydder alt uønsket kriblekrable ret effektivt.Jeg
kan ikke huske navnene på de forskellige, andet end de sædvanlige som
droncit og banminth, der er en stribe andre typer også.
Harald fik en sprøjte, og intet andet som både slog det ene og det andet
ihjel, og jeg skulle ikke bruge nogen form for loppemidler umiddelbart
efter, da det også tog det.. skrappe sager..

Mvh. Marie