Backup af Suunto Dive Manager 2.1.4?
Fra : Kaasing

Dato : 07-09-07 16:01

Hej

Hvordan tager jeg backup af mine dyk i Suunto Dive manager 2.1.4?

Så vidt jeg kan se kan det kun lade sig gøre ved at ligge dem på
suuntosports.com, eller ved at exportere hvert dyk enkeltvist, og det er
lidt trælst med 700+ dyk.

Vh

Poul

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 07-09-07 20:38

Hej Poul

Jeg har godt nok version 2.3.0, og der tger jeg en back upunder
Actions" -> "backup database". Du kan der vælge hvor du vil have din back
up f.eks. på et USB-stik.

M.v.h.
Søren

Fra : KiM

Dato : 08-09-07 09:02

Inden min stinger gik ned med flaget eksporterede jeg hyppigt mine dyk
til ekstern kilde.

Jeg havde en ide om at logge alle dyk i den her stil.
http://chdb.dk/divelog/divenumber/499

Jeg eksporterede data som kommasepareret data, og behandlede derfra.

MEN i virkeligheden er den store suunto hemmelighed at deres
datafil .SDL bare kan renames til .MDB. Det er nemligt en access
database, med lidt ekstra lir. Ja den er "krypteret" med en kode. Men
google kan nogen gange virke vidunderligt.!

Alternativt hvis du bare vil have en backup kan du jo bare gemme filen
DINE_DYK.SDL et eller andet sted.

/kim

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-09-07 10:57

KiM wrote:
> [...]
>
> MEN i virkeligheden er den store suunto hemmelighed at deres
> datafil .SDL bare kan renames til .MDB. Det er nemligt en access

Yeps det er helt korrekt.

> database, med lidt ekstra lir. Ja den er "krypteret" med en kode. Men

Hvad er det for noget extra lir du tænker på ?

> google kan nogen gange virke vidunderligt.!

Ja men hold da ferie, et elendigt database design de har.

Jeg har sjældent set en så dårlig designet database struktur (ja jeg er
selv udvikler)

/Søren

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-09-07 12:17

Skal man betale en dårlig udvikler 18.000 om måneden
eller en god udvikler til 60.000 om måneden, til at udvikle
et database design som skal indeholde max 2.000 records.

(ja jeg er også udvikler - dog med forretningsforståelse).

Claus Grell Hansen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-07 12:54

Den Sat, 8 Sep 2007 13:16:57 +0200 skrev Claus Grell Hansen:
> [...]
> et database design som skal indeholde max 2.000 records.
>
> (ja jeg er også udvikler - dog med forretningsforståelse).

Jeg kan umuligt forestille mig at det er nødvendigt med mere viden
om database-design end vi lærte på HH (og det var ikke engang valgfag).
Så hvis det er så slemt som Søren siger, må der være tale om at man
kun havde råd til en folkeskole-elev.

Så kan man jo begynde at spekulere på kvaliteten af resten af
produktet, hvis de virkelig ikke har en der er højere uddannet end
folkeskolens afgangsprøve der lige kan bruge et kvarter på et
database-design.

Mvh
Kent

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-09-07 13:45

Kent Friis wrote:

> [...]
> produktet, hvis de virkelig ikke har en der er højere uddannet end
> folkeskolens afgangsprøve der lige kan bruge et kvarter på et

Hej Kent

Det var præcis det jeg tænkte da jeg opdagede hvor dårligt basen var
opbygget.

/Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-09-07 13:44

Claus Grell Hansen wrote:
> [...]
> et database design som skal indeholde max 2.000 records.
>
> (ja jeg er også udvikler - dog med forretningsforståelse).

Det du siger har jo ingen sammenhæng med virkeligheden at gøre.

Selv en nyuddannet datamatiker med ringe erfaring ville kunne lave det
bedre, end det suunto har præsteret.

At du tror du har forretningsforståelse ændrer intet på det. Du mener
vel også at den selvsamme udvikler bare kan lave softwaren i vores
dykker computere, eftersom der jo også kun er plads til få dyk osv. Helt
ærligt det er jo en gang vrøvl.

Så du mener der aldrig kommer mere end 2000 records i SDM databasen ? LOL

/Søren

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-09-07 15:39

>Selv en nyuddannet datamatiker med ringe erfaring ville kunne lave det
>bedre, end det suunto har præsteret.
Jeg har det folk med datamatiker-beviser som ingen forståelse for udvikling
havde.

>Du mener vel også at den selvsamme udvikler bare kan lave softwaren i vores
>dykker computere, eftersom der jo også kun er plads til få dyk osv. Helt
>ærligt det er jo en gang vrøvl.

Nu blander du æbler og søm sammen. Computeren du skal dykke er jo
main-produktet,
og er det der skal holde folk i live. Men at du anser logningen af dykket
som vigtigere/lige så vigtigt
som selve dykket er din egen sag. Det er ikke noget jeg har påstået.

/Søren

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-09-07 17:00

Claus Grell Hansen wrote:
> Jeg har det folk med datamatiker-beviser som ingen forståelse for udvikling
> havde.

Kan du lige skrive den sætning på dansk ?

Den giver ingen mening.

> [...]
> som vigtigere/lige så vigtigt
> som selve dykket er din egen sag. Det er ikke noget jeg har påstået.

Det er et samlet produkt man har, og derfor skal der selvfølgelig være
lavet ordentligt hele vejen igennem.

Som sagt er deres DB elendigt skruet sammen, har du overhovedet selv
kigget på den ? Eller gætter du bare ?

Alene den faktor der hedder faglig stolhed skulle holde en bort fra at
lave sådanne noget som der er i SDM databasen.

/Søren

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 08-09-07 19:03

>Kan du lige skrive den sætning på dansk ?
>Den giver ingen mening.

Skift ordet "det" ud med "set" - og vupti...

> [...]
>lavet ordentligt hele vejen igennem.
>Som sagt er deres DB elendigt skruet sammen, har du overhovedet selv kigget

Nej jeg har ikke kigget på den, jeg tager dine ord for gode varer og GÆTTER
på at du har ret i at det er noget bras.
Men jeg tror du misforstår mig. Jeg siger bare at der er ingen grund til at
kaste dyre udvikler-kroner
efter et smuke database-design som få i bund og grund ser/har en skid
forstand på.
Databasen virker vel efter hensigten.

Snakker her er vel lidt religion og temlig meget off topic, så jeg træker
mig hermed...

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-07 19:59

Den Sat, 8 Sep 2007 20:02:35 +0200 skrev Claus Grell Hansen:

> [...]
> kaste dyre udvikler-kroner
> efter et smuke database-design som få i bund og grund ser/har en skid

Så dyrt kan det heller ikke være at få en HH'er eller bedre til at
bruge et kvarter på et database-design.

Iøvrigt ved jeg af erfaring at den tid det tager at lave database-
designet rigtigt i første omgang er meget mindre end den tid det
tager at lave workarounds bagefter fordi chefen insisterede på sin
egen "hurtige" løsning.

Mvh
Kent

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-09-07 08:17

Kent Friis wrote:

> [...]
> designet rigtigt i første omgang er meget mindre end den tid det
> tager at lave workarounds bagefter fordi chefen insisterede på sin

Så sandt så sandt,

Det gælder forresten alt software, og rigtigt mange andre ting :)

/Søren