Hardyskiveproblem eller...?
Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 16:27

Hejsa,

Jeg har et problem med vibrationer/resonans i min MB´er. Var nede under
dyret og lure lidt kardanen og hardyskiven. Umiddelbart synes jeg selv det
ser lidt mistænkeligt ud, men mekanikeren mener ikke det udgør et problem og
at det er meget normalt at hardyskiven vrides pga. kraftoverførslen.
Jeg har smidt nogle billeder på nettet for at høre om nogen evt. kan sige om
det er normalt eller om den er helt gal?

http://www.krabbe-soe.dk/hardyskive/hardy1.JPG
http://www.krabbe-soe.dk/hardyskive/hardy2.JPG
http://www.krabbe-soe.dk/hardyskive/hardy3.JPG

/Thomas

Fra : ShutEye

Dato : 07-09-07 17:31

> http://www.krabbe-soe.dk/hardyskive/hardy1.JPG
> http://www.krabbe-soe.dk/hardyskive/hardy2.JPG
> http://www.krabbe-soe.dk/hardyskive/hardy3.JPG

Er ikke ekspert og vel skal den kunne vride lidt ...
Men det ligner tæt på metal-mod-metal.
Jeg ville bekymre mig :)

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-09-07 17:44

"Thomas Krabbe Søe" <thomas@FJERNkrabbe-soe.dk> skrev :

>Umiddelbart synes jeg selv det
>ser lidt mistænkeligt ud, men mekanikeren mener ikke det udgør et problem og
>at det er meget normalt at hardyskiven vrides pga. kraftoverførslen.

Den hardy skive er færdig

løsning : skift både mekaniker og hardyskive

Hvis han mener den er ok, er han da dummere end vådt bølgepap.
--
Jan_stevns

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 18:00

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
> Den hardy skive er færdig
>
> løsning : skift både mekaniker og hardyskive
>
> Hvis han mener den er ok, er han da dummere end vådt bølgepap.
> --
> Jan_stevns

Hehe... Du har garanteret nok ret! Men det slog mig lige.... Er den
hardyskive ikke vendt en halv omgang forkert??
Skiverne bliver jo ikke umiddelbart presset den rigtige vej!?

/Thomas

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-09-07 18:20

"Thomas Krabbe Søe" <thomas@FJERNkrabbe-soe.dk> skrev :

>Skiverne bliver jo ikke umiddelbart presset den rigtige vej!?

Jeg kan ikke afgøre det på basis af billederne - de kan jo være
spejlvendte - hvilket de så ikke er, når jeg fatter læsebrillerne ;)

Du tænker måske at den lille gummirecess skal sidde på den anden side
at skiven ? Jep, det tror jeg nu også ....

Så ja, skiven skal nok lige flippes

--
Jan_stevns

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 18:25

> Du tænker måske at den lille gummirecess skal sidde på den anden side
> at skiven ? Jep, det tror jeg nu også ....

Præcis det jeg mener! :) Hvis jeg vender den vil den jo presse den anden
vej.

> Så ja, skiven skal nok lige flippes

Det prøver jeg lige fluks i morgen! Det er sgu da lidt armatøragtigt, når
man tænker på det er en makaniker der har monteret den!

/Thomas

Fra : Allan Kristensen

Dato : 07-09-07 18:05

"Thomas Krabbe Søe" <thomas@FJERNkrabbe-soe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har smidt nogle billeder på nettet for at høre om nogen evt. kan sige
> om det er normalt eller om den er helt gal?

Jeg er nu ikke helt sikker på den er så færdig som andre måske mener, der er
jo oså 2 kryds på sådan en kardan, og de kan lave mere ballade end man tror,
jeg har renoveret og afbalanceret kardaner, sideløbende med afdrejning af
skiver og tromler og renovering af bremsebakker og topstykker, i omkring 5
år, og der var det ofte krydsene der var synderen, men bor du i det
sønderjyske så kør ind til Holger i Frifelt, han er mester i det med
kardaner, han får et helt vognlæs ad gangen fra en MB reperatør i Tyskland,
ellers find en lokal kardan mand hvor du bor og snak med ham om det. hvis du
har fået bilen undervognsbehandlet for nylig, kan det også være grunden.

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 18:11

"Allan Kristensen" <abk@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med ham om det. hvis du har fået bilen undervognsbehandlet for nylig, kan

kardanen er netop blevet afbalanceret hos Unicardan. Midterleje og kryds er
blevet skiftet og bilen er endnu ikke blevet undervognsbehandlet. Så lige
umiddelbart burde der ikke være noget dér!

/Thomas

Fra : Allan Kristensen

Dato : 07-09-07 18:23

> [...]
> er blevet skiftet og bilen er endnu ikke blevet undervognsbehandlet. Så
> lige umiddelbart burde der ikke være noget dér!

Der kan nu også være en anden fejl ved kardanen, på den del der går ind i
gearkassen er der en lille aksel ud midt gennem hardyskiven som så går ind i
en bøsning der sidder i kardanen, den skiftede vi altid som det første, for
hvis den ikke var 100% i orden var det næsten håbløst at få akslen til at
løbe lige, men det burde de jo have tjekket hos unicardan.

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 18:30

> [...]
> for hvis den ikke var 100% i orden var det næsten håbløst at få akslen til
> at løbe lige, men det burde de jo have tjekket hos unicardan.
Bøsninger og styrelejer er også skiftet. :-/

/Thomas

Fra : Allan Kristensen

Dato : 07-09-07 18:16

> [...]
> blevet skiftet og bilen er endnu ikke blevet undervognsbehandlet. Så lige
> umiddelbart burde der ikke være noget dér!

på den kant hvor der står "made in Germany" mener jeg der skal være en pil
der skal pege mod gearkassen, det kommer måske også lidt an på fabrikat, det
er efterhånden 4½ år siden jeg stoppede med at reparere kardaner, så jeg er
ikke helt sikker,

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 18:40

> [...]
> der skal pege mod gearkassen, det kommer måske også lidt an på fabrikat,
> det er efterhånden 4½ år siden jeg stoppede med at reparere kardaner, så
okay, det vil jeg da lige tjekke! Hvis det er tilfældet, det da utroligt at
en mekaniker kan vende den forkert.

Tak for tippet!

/Thomas

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-09-07 18:17

"Allan Kristensen" <abk@tele2.dk> skrev :

>Jeg er nu ikke helt sikker på den er så færdig som andre måske mener, der er
>jo oså 2 kryds på sådan en kardan, og de kan lave mere ballade end man tror,

Prøv nu at kigge grundigt på de 3 billeder - hvis du stadig mener den
hardy skive er iorden - så er det fint nok med mig, jeg mangler sådan
set bare adressen jeg skal sende salgsopstillingen på Eiffeltårnet til

spøg til side - eneste måde, man på en normal hardy-skive kan få
vredet den så meget, er ved at blokerere motoren, og sætte en
vægtstand på et løftet baghjul - og der skal godtnok lægges kræfter i

Om der så er 12 kryds, får de ikke vulkaniseringen i hardy-skiven til
at se sådan ud, som billederne antyder

--
Jan_stevns

Fra : Thomas Krabbe Søe

Dato : 07-09-07 18:27

> [...]
> hardy skive er iorden - så er det fint nok med mig, jeg mangler sådan
> set bare adressen jeg skal sende salgsopstillingen på Eiffeltårnet til

Som du kan sige det! Fnis!

/Thomas

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 04:58

"Thomas Krabbe Søe" <thomas@FJERNkrabbe-soe.dk> skrev :

>Som du kan sige det! Fnis!

Jeg glemmer nogen gange at sætte mig på hænderne ;)

--
Jan_stevns