Miljørigtig bil
Fra : Fly Christensen

Dato : 07-09-07 07:45

Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:

http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.

Fly

Fra : Bjarne

Dato : 07-09-07 07:58

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
> Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.
>
> Fly

Det sq da bemærkelsesværdigt. Den tror konen nok ikke på hver gang hun skal
tanke banditten.
vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 08:36

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det sq da bemærkelsesværdigt. Den tror konen nok ikke på hver gang hun
> skal tanke banditten.
> vh
> Bjarne

Ehh... hjemme hos os er det mig der "tanker konen med banditten", men hjemme
hos jer er det konen der tanker din bandit? Se DET er bemærkelsesværdigt
Sorry, det er helt OT, men jeg kunne ik la' vær' - håber du har plads til
lidt morgenhumor.
Mvh Tommy

Fra : Bjarne

Dato : 07-09-07 09:47

> [...]
>
> Sorry, det er helt OT, men jeg kunne ik la' vær' - håber du har plads til

Hehehe den måtte jo komme... Men det er altså mig der tømmer banditten
stadigvæk...

Bjarne

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-09-07 08:19

Fly Christensen skrev:

> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

Hvor vildt!

Tankevækkende!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 07-09-07 08:28

> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
Sikkert sandt.
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
> Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.

Er det ikke det jeg har sagt hele tiden? Kører da forresten ca 11 km/liter!
Og langt over 100.000 på et sæt dæk. Så det....

FOCs
RR som nu er 23 år ung og sikkert klarer 10 mere uden de store sværdslag.

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 08:38

> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
> Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.

Det er jo logisk, at det er den måde man skal lave regnestykket på. At det
så er en overraskelse for mig at det er de store der vinder er anden anden
side af sagen. Og med tanke på hvilke typer biler amerikanerne producerer,
tager jeg lige rapporten med et gran salt.
God weekend
Tommy

Fra : Bjarne

Dato : 07-09-07 09:49

> [...]
> side af sagen. Og med tanke på hvilke typer biler amerikanerne producerer,
> tager jeg lige rapporten med et gran salt.

Der kører faktisk utroligt mange små Toyotaer osv i USA efterhånden, de
kommer efter det... Især fordi benzinen er steget til det 3 dobbelte på få
år.... Den inflation har vi dog ikke haft... PUHA... Det må da være et
skrækscenarie...

Bjarne

Fra : Torben E

Dato : 07-09-07 14:48

> [...]
> kommer efter det... Især fordi benzinen er steget til det 3 dobbelte på få
> år.... Den inflation har vi dog ikke haft... PUHA... Det må da være et

Nej her har benzinen kostet det 3 dobbelte i flere år :-/

Torben E

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 07-09-07 09:53

On Fri, 07 Sep 2007 08:45:25 +0200, Fly Christensen
<x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
>http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
>Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.

Jeg føler mig helt grøn og økologisk, jeg tror jeg vil gå ud og vaske
og støvsuge bilen. Den kan da ikke stå og være beskidt, når nu den med
dens simple opbygning, pludselig er blevet miljøvenlig.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Klaus G.

Dato : 07-09-07 16:53

> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
> Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.
Næppe helt sandt. Så vidt jeg kan læse, så sammenligner de en "gammel"
teknologi, med helt ny teknologi. Det er jo klart der er nogle kæmpe
omkostninger ved at udvikle nye biler, samt bygge dem. Se bare på edb
området, hvad kostede det ikke at lave microchips for 20år siden? I dag får
man dem smidt i nakken overalt.

Hvorfor laver de ikke regnestykket på alm. familiebiler? Det er jo trods alt
dem der køre flest rundt af, og bliver solgt flest af, og det er jo også dem
de 4x4'ere hele tiden bliver sammenlignet med når man snakker forurening.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : BJ

Dato : 07-09-07 17:01

KLIP

> [...]
> alt dem der køre flest rundt af, og bliver solgt flest af, og det er jo
> også dem de 4x4'ere hele tiden bliver sammenlignet med når man snakker

Lidt nyt omkring 4x4 på benzin "from over there".

Det burde nok skabe grundlag for lidt debat i gruppen:

http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 07-09-07 17:24

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Lidt nyt omkring 4x4 på benzin "from over there".
>
> Det burde nok skabe grundlag for lidt debat i gruppen:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece

Ups...den var jo postet fra starten af.

Bortset fra det, må de største miljøsvin jo være dem, der køber ny
(familiebil) hvert 3. år.

Jeg har med vilje undladt firmabilernes udskiftningsfrekvens..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens

Dato : 08-09-07 01:47

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
> Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.

Spis brød til!

Den "undersøgelse" der er henvist til

<http://cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf>

....har nogle alvorlige svagheder (bla.a. ved at udregne energiforbrug i
$ ). Derudover gælder resultaterne specifikt for USA, idet eksempelvis
fragten fra fabrik til forbruger er regnet ind med den forudsætning.

Af teksten (på side 296) fremgår specifikt, at undersøgelsen ikke har en
egentlig konklusion; men mere er et oplæg til debat.

<Citat>
"CHAPTER 15 - Conclusion
To be quite up front, there is no actual conclusion to this study. It
is, hopefully, only a beginning of a discussion about the social cost of
energy. "
</Citat>

Da hybridbilerne tillægges meget store "omkostninger" til udvikling,
vedligehold og skrotning, ender de op med at være mindre attraktive end
f.eks. en Range Rover. Den er så i sin tur langt mere energiforbrugende
end almindelige famiiebiler.

Jeep Wrangler ender med en god score fordi den - trods en ringe
driftøkonomi - scorer højt på lave udviklings- og
skrotningsomkostninger.

Alt i alt: "Viel geschrei und wenig wolle!"
--

Jens

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 01:58

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alt i alt: "Viel geschrei und wenig wolle!"

Alt andet lige. Dem der hyppigt køber fabriksnye biler, må da alt andet lige
være større energiforbrugere end dem der køber brugt.

Brugtvognskøberne forlænger bilens levetid og forbruger ikke store mængder
energi til fremstilling af nye.

Summasummarum: vi burde alle køre i vore potter mindst 10 til 15 år før
udskiftning.

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 04:37

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Summasummarum: vi burde alle køre i vore potter mindst 10 til 15 år før
>udskiftning.

Hmmmmmmm........... Så er *vi* da nogen, der bidrager ;)
--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 09:56

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmmmmmmm........... Så er *vi* da nogen, der bidrager ;)

Det må man sige..

mvh
Bjørn J.

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-09-07 07:42

Isang tao pinangalanan, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> nagsulat:

klip
> [...]
>energi til fremstilling af nye.
>
>Summasummarum: vi burde alle køre i vore potter mindst 10 til 15 år før

hophophop..... jeg er miljøbevidst til den store guldmedalje.
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 09:59

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> hophophop..... jeg er miljøbevidst til den store guldmedalje.

Jep.... det koster bunker af energi, blot fordi en stor del med djævlens
vold og magt skal vise naboen at her går det godt... i hvert fald bedre end
hos dig, der stadig kører i din brugte potte på 7. år..

mvh
Bjørn J.

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-09-07 10:30

> [...]

>vold og magt skal vise naboen at her går det godt... i hvert fald bedre end
>hos dig, der stadig kører i din brugte potte på 7. år..

Jeps. Det er faktisk sjovt at se visse menneskers ansigtsudtryk, når
man fortæller at man har givet 2000 kr for bilen og kommer lige så
hurtigt frem som dem

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 10:34

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeps. Det er faktisk sjovt at se visse menneskers ansigtsudtryk, når
> man fortæller at man har givet 2000 kr for bilen og kommer lige så
> hurtigt frem som dem

Jep, sådan er det også med eks. fjernsyn.

Jeg ser fint TV-avisen på mit gamle 28" 16:9 "pære-tv". Lige så fint som
naboen på hans 42" fladskræms..

Forbrug koster energi i enormt store mængder, men det er sjovere at hakke på
rygerne..

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 10:40

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Forbrug koster energi i enormt store mængder, men det er sjovere at hakke på
>rygerne..

<<< **host.wav** >>

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 10:45

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> <<< **host.wav** >>

Ha, det er nemt at få noget i den gale hals, når der prikkes til
sandhederne..

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 10:50

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Ha, det er nemt at få noget i den gale hals, når der prikkes til
>sandhederne..

Du glemmer måske at jeg selv er en af misæderne, der periodisk
trækkervejret gennem en pind ... og det jeg ikke selv forurener,
klarer oliefyret nok ;)

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 10:51

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du glemmer måske at jeg selv er en af misæderne, der periodisk
> trækkervejret gennem en pind ... og det jeg ikke selv forurener,
> klarer oliefyret nok ;)

Øjeblik, skal lige have gang i en Prince, det hjælper så godt på min hoste.

Jeg må jo nøjes med at brænde naturgas i fyret..:)

mvh
Bjørn J

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 10:54

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Øjeblik, skal lige have gang i en Prince, det hjælper så godt på min hoste.

Riv filtret af ! Så skal du bare se løjer

>Jeg må jo nøjes med at brænde naturgas i fyret..:)

Sådan en trækrammer !! Uff da <grin>

( fik du fanget at Völle er død ? )

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 10:56

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Riv filtret af ! Så skal du bare se løjer

Jeg overvejer kraftigt at gå tilbage til mit oprindelige favoritmærke Kings.

Grøn Cecil er for lange..:)

> Sådan en trækrammer !! Uff da <grin>

Det skulle jo være så godt i følge hine tiders miljøfolk:

http://www.danskebank.dk/CSREmissionafdrivhusgasser

> ( fik du fanget at Völle er død ? )

Nope, fortæl, fortæl?

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:29

>Nope, fortæl, fortæl?

maskineriet fik forstoppelse, og brækkede sig højlydt

spyttede dele fra turboen ud til både højre og venstre - så kort
process, da jeg ikke lige fan finde plads i budgettet til en ny/anden
maskine.. og hva' hulan - en svinsker stod jo klar som aftager

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 11:35

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> spyttede dele fra turboen ud til både højre og venstre - så kort
> process, da jeg ikke lige fan finde plads i budgettet til en ny/anden

Ærgerligt.

> og hva' hulan - en svinsker stod jo klar som aftager

Han har jo også ganske kort vej til reservedele mv.

Du må på den igen, når lejlighed byder sig eller måske når jeg finder det
betids at skifte min Völle ud fra 1999 med noget nyere brugt..

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:41

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Ærgerligt.

Joehhhh - men sjovt det så ud ;)

>Han har jo også ganske kort vej til reservedele mv.

Det havde han - en totalskadet ditto, der manglede karosseri - så jeg
tror han blev meget glad.

Han stod da med rede penge og ventede ;)

>Du må på den igen, når lejlighed byder sig eller måske når jeg finder det
>betids at skifte min Völle ud fra 1999 med noget nyere brugt..

Er den da blevet bygget om ?

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 11:44

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er den da blevet bygget om ?

Nope, men det må nemt kunne lade sig gøre (lægge bagsæderne ned) ellers må
du anvende jydekrogen på bedste måde..;)

Her får du også turboaffald gange 2.

mvh
Bjørn J.

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-09-07 10:57

> [...]

>Jep, sådan er det også med eks. fjernsyn.
>
>Jeg ser fint TV-avisen på mit gamle 28" 16:9 "pære-tv". Lige så fint som

16:9 ? Pralhals..... et 4:3 er godt nok til mig det kostede 500 på
loppemarkedet

>Forbrug koster energi i enormt store mængder, men det er sjovere at hakke på
>rygerne..

Ja, sådan nogle skidesprællere..... (hvor pokker ligger mine look nu)

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 11:03

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 16:9 ? Pralhals..... et 4:3 er godt nok til mig det kostede 500 på
> loppemarkedet

Rolig nu, de modeller er smukt fordelt i 5 andre rum på slottet, hvor den
ubetingede stolthed er et B&O 2502 mit das ganze molevitten..

mvh
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 10:39

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Jeps. Det er faktisk sjovt at se visse menneskers ansigtsudtryk, når
>man fortæller at man har givet 2000 kr for bilen og kommer lige så
>hurtigt frem som dem

Så skulle du eddergodtnok se rødderne nede i Frankfurt, da jeg ankom i
den gamle århusianerfærge - snak om at få kaffen i den gale hals....

(ok - jeg ankom jo også et par timer før de forventede, havde jo
ringet og fortalt at nu var jeg kørt fra byen af)

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 08-09-07 10:58

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

> [...]
>
>(ok - jeg ankom jo også et par timer før de forventede, havde jo
>ringet og fortalt at nu var jeg kørt fra byen af)

Det er det der kaldes "herlighedsværdi"

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:30

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Det er det der kaldes "herlighedsværdi"

lige på en struds

--
Jan_stevns

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 07:38

> Nu da I alle er kommet på arbejde, har I sikkert tid til lidt lærdom:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1078216.ece
>
> Hvis du vil have en miljørigtig bil, så køb en Range Rover.

grotesk sammenligning, pga. udvikling+forskning koster jo energi.