/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
SKAL kunden have udleveret bonnen?
Fra : Morten


Dato : 05-09-07 15:46

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.

Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når man har
lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give 1 til kunden.

Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden ikke
skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til kunden, selvom
denne alligevel bare smider den ud?

/Morten



 
 
Karsten H. \(7870\) (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 05-09-07 21:52

Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
>
> Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når
> man har lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give
> 1 til kunden.
>
> Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden
> ikke skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til
> kunden, selvom denne alligevel bare smider den ud?
>
> /Morten

Kunden skal have sin bon hvis bonen også gælder som garantibevis, hvilket er
gældende i masser af tilfælde.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Jonas Kofod (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 05-09-07 22:25

Karsten H. (7870) skrev:
> Morten wrote:
>> Hej
>>
>> Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
>>
>> Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når
>> man har lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give
>> 1 til kunden.
>>
>> Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden
>> ikke skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til
>> kunden, selvom denne alligevel bare smider den ud?
>>
>
> Kunden skal have sin bon hvis bonen også gælder som garantibevis,
> hvilket er gældende i masser af tilfælde.

Butikkerne bestemmer jo selv hvorledes der garantiregler skal eller ikke
skal være, ligesom formalia omkring dem. Så garanti kan vist ikke have
nogen indflydelse på stillede krav til udsteder/butik.

Ukendt (06-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-09-07 07:45


"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46dec150$0$2555$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
> Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når man
> har
> lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give 1 til kunden.
> Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden ikke
> skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til kunden,
> selvom
> denne alligevel bare smider den ud?

Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den er
hans egen sag.

Se http://www.skat.dk/display.aspx?oId=108094&vId=44489


--
mvh Karsten Madsen / Als IT
SummaSummarum 3 www.alsit.dk
Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk
Danmarks billigste e-faktura www.xomilo.dk



Martin (08-09-2007)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 08-09-07 20:04



> Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den er
> hans egen sag.

Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis kunden
er ligeglad?



Ukendt (09-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-09-07 22:54

>> Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den
>> er
>> hans egen sag.
> Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
> forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis
> kunden
> er ligeglad?

Mjah, der er jeg dig svar skyldig. Det sker jo ofte - især til private
kunder.


--
mvh Karsten Madsen / Als IT
SummaSummarum 3 www.alsit.dk
Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk
Danmarks billigste e-faktura www.xomilo.dk



Karsten H. \(7870\) (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 10-09-07 10:31


"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse
news:46e46b63$0$73340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den
>>> er
>>> hans egen sag.
>> Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
>> forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis
>> kunden
>> er ligeglad?
>
> Mjah, der er jeg dig svar skyldig. Det sker jo ofte - især til private
> kunder.
>
>
> --
> mvh Karsten Madsen / Als IT
> SummaSummarum 3 www.alsit.dk
> Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk
> Danmarks billigste e-faktura www.xomilo.dk
>

Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej -
selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod
nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så
stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine
leverandører.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Leonard (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 10-09-07 10:49

On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:

> Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej -
> selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod
> nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så
> stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine
> leverandører.

Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men at
spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i et
eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider den
anden kopi væk.
Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer jeg
dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der ikke har
ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive faktura i 2
eks. og så smide den ene væk.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Jonas Kofod (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 10-09-07 11:03

Leonard skrev:
> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>
>> Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej -
>> selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod
>> nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så
>> stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine
>> leverandører.
>
> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men at
> spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i et
> eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider den
> anden kopi væk.
> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer jeg
> dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der ikke har
> ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive faktura i 2
> eks. og så smide den ene væk.

Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer der
heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
Jeg har ikke noget jura på det, men jeg vil gå ud fra den er helt efter
bogen.

Karsten H. \(7870\) (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 10-09-07 12:09

Jonas Kofod wrote:
> Leonard skrev:
>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>
> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.

Joh, dog, hvor får du det ikke?
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Jonas Kofod (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 10-09-07 19:34

Karsten H. (7870) skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>> Leonard skrev:
>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>
>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
>> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
>
> Joh, dog, hvor får du det ikke?

"Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
sådan op.

Karsten H. \(7870\) (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 10-09-07 21:21

Jonas Kofod wrote:
> Karsten H. (7870) skrev:
>> Jonas Kofod wrote:
>>> Leonard skrev:
>>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>>
>>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
>>> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
>>
>> Joh, dog, hvor får du det ikke?
>
> "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
> sådan op.

Mente det nok.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Jonas Kofod (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 10-09-07 21:47

Karsten H. (7870) skrev:
> Jonas Kofod wrote:
>> Karsten H. (7870) skrev:
>>> Jonas Kofod wrote:
>>>> Leonard skrev:
>>>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>>>
>>>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
>>>> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
>>>
>>> Joh, dog, hvor får du det ikke?
>>
>> "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
>> sådan op.
>
> Mente det nok.

Hvad mente du?
Jeg mente at stortset alle tankstationer er kassesystemet sat op til
ikke at printe en bon ud.

Karsten H. \(7870\) (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 10-09-07 23:23

Jonas Kofod wrote:
> Karsten H. (7870) skrev:
>> Jonas Kofod wrote:
>>> Karsten H. (7870) skrev:
>>>> Jonas Kofod wrote:
>>>>> Leonard skrev:
>>>>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>>>>
>>>>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer
>>>>> kommer der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
>>>>
>>>> Joh, dog, hvor får du det ikke?
>>>
>>> "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
>>> sådan op.
>>
>> Mente det nok.
>
> Hvad mente du?

Jeg forstod det bare sådan, at når som nævnt Shell og Statoil "Både Shell og
Statoil kører med deres kassesystem sat
>>> sådan op." At det netop var med bon pr. automatik. Med kort endda en bon
>>> for varer og en stump bon for trækket på kontoen
>>

> Jeg mente at stortset alle tankstationer er kassesystemet sat op til
> ikke at printe en bon ud.

Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig - uanset om
det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition uden at jeg skulle
bede om det. Du skal jo også senere ved kreditkort under den ene eller anden
form kunne holde dem op mod den uundgåelige faktura sidst på måneden.

I gl. dage med fluesmækker havde du også automatisk et bilag.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Jonas Kofod (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 11-09-07 10:58

Karsten H. (7870) skrev:

> Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig - uanset
> om det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition uden at jeg
> skulle bede om det. Du skal jo også senere ved kreditkort under den ene
> eller anden form kunne holde dem op mod den uundgåelige faktura sidst på
> måneden.

Nå, men uagtet hvad du mener at have oplevet er kassesystemerne på de
benævnte tankkæder sat op til ikke at skrive en bon ud. Det er korrekt
at de er sat til at skrive en korttransaktionskvittering ud.
Hvad du mener der skal holdes op imod på en faktura på et kredit kort
har jeg svært ved at se hvorledes det kommer ovenstående faktum ved.
Alene det du påstår aldrig at have besøgt en tankstation uden at få en
bon uden at bede om den afslører at din udmelding nok skal tages som
sludder snarere end alvor.

Karsten H. \(7870\) (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 11-09-07 12:17

Jonas Kofod wrote:
> Karsten H. (7870) skrev:
>
>> Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig -
>> uanset om det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition
>> uden at jeg skulle bede om det. Du skal jo også senere ved
>> kreditkort under den ene eller anden form kunne holde dem op mod den
>> uundgåelige faktura sidst på måneden.
>
> Nå, men uagtet hvad du mener at have oplevet er kassesystemerne på de
> benævnte tankkæder sat op til ikke at skrive en bon ud. Det er korrekt
> at de er sat til at skrive en korttransaktionskvittering ud.
> Hvad du mener der skal holdes op imod på en faktura på et kredit kort
> har jeg svært ved at se hvorledes det kommer ovenstående faktum ved.
> Alene det du påstår aldrig at have besøgt en tankstation uden at få en
> bon uden at bede om den afslører at din udmelding nok skal tages som
> sludder snarere end alvor.

Tja, du har jo lov at have din mening.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Karsten H. \(7870\) (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 10-09-07 12:08

Leonard wrote:
> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>
> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
> den anden kopi væk.

Så sandt, så sandt.

> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.

Absolut ikke.
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)



Jacob (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 17-09-07 22:19


"Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:46e5258a$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Leonard wrote:
>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>
>> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
>> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
>> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
>> den anden kopi væk.
>
> Så sandt, så sandt.
>
>> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
>> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
>> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
>> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
>
> Absolut ikke.
> --
>
> Med venlig hilsen
> Karsten H. (7870)
> Vil du med rette have ry som lærd,
> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
>

Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner på
varerne du sælger?



Jan (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 17-09-07 22:23


"Jacob" <spam@lars-jacobsen.dk> wrote in message
news:46eeef24$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e5258a$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Leonard wrote:
>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>>
>>> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
>>> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
>>> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
>>> den anden kopi væk.
>>
>> Så sandt, så sandt.
>>
>>> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
>>> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
>>> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
>>> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
>>
>> Absolut ikke.
>> --
>>
>> Med venlig hilsen
>> Karsten H. (7870)
>> Vil du med rette have ry som lærd,
>> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
>>
>
> Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner på
> varerne du sælger?
>
Kan du ikke sende kunden faktura i pdf format via email f.eks.
de fleste vil vel helst have en kopi hvis der bliver noget at klage over.

MVH Jan



Karsten H. \(7870\) (17-09-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H. \(7870\)


Dato : 17-09-07 23:38

Jacob wrote:
> "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e5258a$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Leonard wrote:
>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
>>>
>>> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
>>> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
>>> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
>>> den anden kopi væk.
>>
>> Så sandt, så sandt.
>>
>>> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
>>> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
>>> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
>>> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
>>
>> Absolut ikke.
>> --
>>
>> Med venlig hilsen
>> Karsten H. (7870)
>> Vil du med rette have ry som lærd,
>> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
>>
>
> Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner
> på varerne du sælger?

Det gør du da vel helt automatisk, når du laver din kalkulation?
--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste