Excel: tomme celler i beregninger
Fra : Filip

Dato : 05-09-07 16:04

Hvordan får jeg en "sum()" formel til kun at returnere summen hvis den er
forskellig fra 0, men hvis summen er lig med nul, skal feltet returnere et
tomt felt.

jeg skal bruge det til at lave en middel() af felterne som bliver returneret
af "sum-beregningerne", og der dur det ikke hvis der står et 0 i feltet hvis
der ikke er nogen tal i summen.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-09-07 23:06

"Filip" <filipravn@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> returneret af "sum-beregningerne", og der dur det ikke hvis der står et 0
> i feltet hvis der ikke er nogen tal i summen.
=HVIS(SUM(A1:A9)=0;"";SUM(A1:A9))

Jan

Fra : Filip

Dato : 06-09-07 06:39

> =HVIS(SUM(A1:A9)=0;"";SUM(A1:A9))
>
> Jan

Mange tak

Filip

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 06-09-07 19:33

Hej Filip.

Hvis du på et tidspunkt skal bruge summen til en videre beregning (* og /)
får du fejl.
Jeg ville i stedet for benytte formatering af cellen.
En celle har 4 formateringer:
plus;minus;nul;tekst
Her er en måde at formatere på:
#.##0;-#.##0;;
her er formatering for + og minus, intet for 0 så ingen visning og tekst kan
vi alt andet lige "bare" springe over.

Jørgen Bondesen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-09-07 21:55

"Joergen Bondesen" <bondesen@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her er formatering for + og minus, intet for 0 så ingen visning og tekst
> kan vi alt andet lige "bare" springe over.

Hej Jørgen

Problemet med at formatere sig ud af det, er at så står der jo faktisk 0 i
cellen, selv om det ikke vises. Og det betyder at 0'et stadig indgår i
Filips MIDDEL beregning, hvilket var det, han gerne ville udngå.

Jan

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 07-09-07 17:16

Hej Jan.

Den finte var jeg ikke lige opmærksom på, men det ændre ikke ved min
grundholdning.
Man formaterer, så man altid kan regne videre.

Nu er Filips problem (som han ikke ved han har) at han ikke kan bruge
formlem: middel.

Her er så 2 muligheder:

=SUM(A1:A9)/TÆL.HVIS(A1:A9;"<>0")

eller

'// Ved ikke hvilken version denne formel kom i.
=MIDDEL.HVIS(A1:A9;"<>0")

Selvfølgelig bruger jeg også din løsning i en snæver vending, dvs.
regnearket slettes efterfølgende.

Jørgen Bondesen