monster 600 drukner tændrør, andet mærke t~
Fra : S.G

Dato : 03-09-07 13:38

Min kærestes monster 600 har det med at drukne tændrør :)
Den er korrekt justeret, men så snart man burger for meget choker en
morgen ved koldstart kan den finde på at drukne tændrøret! :)

Hun kører med ngk dpr9ea9

Er der et andet rør hun kan bruge evt? Et rør der ikke drukner så let?
Fx anden model eller andet mærke?

Hun er ret træt af at købe tæændrør en gang i mdr´en

Fra : Erling Christensen

Dato : 03-09-07 13:52

On Mon, 03 Sep 2007 05:38:07 -0700, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:

> [...]
>Fx anden model eller andet mærke?
>
>Hun er ret træt af at købe tæændrør en gang i mdr´en

I kunne prøve med Denso tændrør.... Dem har jeg ikke haft problemer
med.

Ved godt, at NGK har ry for at ikke kunne holde til at drukne, og har
da selv skiftet et tæt efter at min druknede og den derefter ikke
kørte ordenligt, og Denso rørrene hjalp da lidt på det....

Tror dog mere at det var et tilfælde end at de var defekte, men for en
sikkerhedsskyld skiftede jeg min NGK til Denso...

NGK DPR9EA9 = Denso X27EPR-U9
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Hekto

Dato : 03-09-07 14:25

S.G pretended :
> [...]
> Fx anden model eller andet mærke?
>
> Hun er ret træt af at købe tæændrør en gang i mdr´en

Du kunne måske overveje at se om choleren
fungerer som den skal?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : S.G

Dato : 03-09-07 16:51

> Du kunne måske overveje at se om choleren
> fungerer som den skal?

Det gør den skam. Har tjekket så sent som for 20 minutte rsiden :)
Havde lige tanken af med mere.
Problemet ligger i at hun nok af og til er lidt for sød ved gassen,
også når det er choker på!
Dertil har batteriet ikke vært alt for godt, så de har fået en
ordentlig skud benzin ind imellem, inden den har startet.

Jeg har skiftet batteeriet nu her, og den starter noget bedre allerede
nu.
Men der skal ikke ret meget choker til før den nøgter at starte. Den
kan vel vandre 1½cm. Allerede ved 3mm er det nok til en koldstart, så
der skal ikke meget til før den får for meget.

Har sagt til hende det enten er lidt choker eller gas på håndtaget.
Ikke begge dele. Så må vi se.

Men kunne nu være rart hvis der fandtes nogle tændrør er ikke var så
følsomme :)

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-09-07 19:49

>Men kunne nu være rart hvis der fandtes nogle tændrør er >ikke var så
>følsomme :)

har aldrig forstået det med druknede NGK skulle være følsomme.
Ingen af mine mcér har haft problemet, heller ikke min til tider noget
druknede DTér Det er 5 mcér over 8 år.

Tror sgu mere det er mcérne der er noget med når tændrørerne ryger, men det
er måske bare mig ?

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 21:57

On Mon, 3 Sep 2007 20:48:35 +0200, Thomas Jensen wrote:

> Tror sgu mere det er mcérne der er noget med når tændrørerne ryger, men det
> er måske bare mig ?

Tjae, efter at Kawa'en og TZ'en fik Denso, så var der ingen problemer, så
for totaktere har min statistik været to ud af to med NGK alergi :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-09-07 22:16

On Mon, 3 Sep 2007 22:57:10 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Tjae, efter at Kawa'en og TZ'en fik Denso, så var der ingen problemer, så
>for totaktere har min statistik været to ud af to med NGK alergi :-/

Jeg har set flere NGK tændrør afgå ved døden på mystisk vis.
Paso'en er romsmester i at banke midterelektroden op i isolationen.
Den har foreløbigt "ordnet" 4 rør på den måde.
To af dem har jeg skåret op for at se hvad der var sket.
Det er simpelthen fikseringen af midterelektroden der er for dårlig.

Så er der den med de "druknede" tændrør.
På motorer der brænder helt rent er det ikke noget problem -
Chokoladebrune tørre tændrør - stadig - no problem.
På ældre motorer med lidt olieforbrug eller to-taktere melder
problemet sig.
Jeg er ikke "professor tændstift", men jeg har set noget på et par
døde tændrør der får mig til at våge at ytre mig om en teori.

Når nu et tændrør, der i forvejen har en koksbelægning på
midterelektrodens isolator, får tilført for megen væde løber gnisten
fra midterelektroden langs isolatoren og til stel.
Når den har lavet det stunt et par gange får den brændt et kulspor i
koksbelægningen og så har man en modstand liggende fra
midterelektroden til stel.
Fra nu af kan man puste nok så meget for at tørre tændrøret - Skaden
er sket.
Og hvorfor er netop NGK så specielt følsom for det fenomen?
Jeg tror det hænger sammen med at midterelektrodens isolator ikke er
glat, men derimod meget ru, hvorved koksbelægningen lettere sætter
sig.

Jeg har skiftet fra NGK til Bosch - No more problemos

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-09-07 07:02

> [...]
> døde tændrør der får mig til at våge at ytre mig om en teori.
>
> Jeg har skiftet fra NGK til Bosch - No more problemos

Vi kører næsten alle sammen NGK. De fleste kører uden problemer. Jeg har
aldrig haft bøvl, selv ikke med en oliebrændende Suzuki DR 600. Jeg er meget
enig i, at brænder cyklen fint og rent. så holder NGK godt. Min CBR kørte
glad 50% på serviceintervallerrne, og jeg skiftede kun pga. dårlig
samvittighed. De cykler der brænder tændrør af for et godt ord skal skifte
mærke. Det er lige meget om de kører NGK, Champion, Denso eller Bosch. Jeg
mener også NGK har et problem, især med Suzukis gamle luft oliekølede
modeller (GSX-R 750-1100/GSF600-1200/GSX-F600-750), og der ville jeg ikke
køre med NGK. Men at sige at NGK der dårlige eller fejlbehæftede som nogen
har udtalt mener jeg er at drive det for vidt. Da næsten alle kører på NGK
ville der være LANGT mere bøvl hvis de var decideret fejlbehæftede.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95

Fra : Hekto

Dato : 03-09-07 23:11

S.G wrote:

> [...]
> Ikke begge dele. Så må vi se.
>
> Men kunne nu være rart hvis der fandtes nogle tændrør er ikke var så

Er det nødvendigt at KØRE med chokeren ude? Skal den ikke bare startes og gå
et lille minut i tomgang før den skubbes ind?
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : S.G

Dato : 04-09-07 15:50

tror problemet er løst!

Hun har nok været for flittig med choker og gas samtidig.

Har smidt 2 nye tændrør i idag (ngk) og så har jeg efterjusteret
blandingsskruerne så den får en smule federe blanding. De er stadig
indenfor intervallet, hvad de må være :)

Det har hjulpet på tomgangen, den tager bedre gas når den bare står.
Det havde den lidt svært ved før, som om den lige skulle have lidt tid
inden den tpg gassen ordentligt. Nu tager den gassen første gang. :)
Når den er kold starter den også uden choker nu, men skal holdes igang
med gassen. Giver man så ½mm choker, så står den fint ved
1200-1400rpm :) Så det er klasse

Så kombinaionen af et dårligt batteri, en tomgang der åbentbart har
været for mager, samt en pige der gav for meget choker mens hun gav
gas har nok taget livet af de tændrør.

Det ser ud til det er meget bedre nu!

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 21:05

<"S.G" <msg1979@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg vil forslå SplitFire, de har ikke så let ved at tage skade af drukning.

Men hvorfor drukner den mon, hvor meget har den kørt? Hvis den har kørt over
30.000 km, så er strålrørene næsten hel sikkert slidte.
Det plejer at være let at se på en Duc, da hullet i strålrøret bliver slidt
ovalt, og en slidtagelse på 5/100 mm er nok til at lave meget ballade.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : S.G

Dato : 05-09-07 15:59

On 4 Sep., 22:04, "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
> [...]
> ovalt, og en slidtagelse på 5/100 mm er nok til at lave meget ballade.

Strålerørerne er tjekkede :) Den har kørt 15kkm. De skulle være ok

Men den drukner stadig tændrør.

Har lavet en ny tråd idag