Udskridning
Fra : Allan

Dato : 03-09-07 10:56

Så blev det min tur til at skramme modellen og mig selv

Efter et venstresving gasser jeg for hårdt op, med det resultat at baghjulet
skrider ud - i panik slipper jeg for gassen med det resultat at bagenden
svinger til den anden side og vælter.

Resultat: En klemt fod og en del skrammer i stoltheden og på den ene side af
MC'en.

Der er ingen tvivl om at det var min egen fejl, regnvåd vej, kolde dæk og en
optimistisk gas-hånd....

Et spørgsmål i denne sammenhæng: Når man nu hænger der med baghjulet på vej
ud og rent teoretisk kan tænke og handle korrekt (...) hvad gør man så?

1. Giver/holder gassen?
2. Slipper gassen ( hurtigt / langsomt )?
3. Kobler ud ?
4. Springer af

mvh
Allan

Fra : Peter

Dato : 03-09-07 11:20

"Allan" <allan@ingenspamher.tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> så?
>
> 1. Giver/holder gassen?
> 2. Slipper gassen ( hurtigt / langsomt )?

3 og styrer kontra

Fra : Niels-Jørgen Andreas~

Dato : 03-09-07 15:37

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 16:06

On Mon, 3 Sep 2007 12:19:44 +0200, Peter wrote:

> 3 og styrer kontra

Styrer med, og 3 :-/ Ellers kommer Du uvægerligt af så snart baghjulet
igen får greb i asfalten. Når baghjulet får greb, så skal hjulene helst
vende i nogenlunde samme retning. Så kan det godt være at retningen er
forkert, men det bliver så næste opgave at løse.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Knud Dam

Dato : 03-09-07 20:42

meddelelse news:90zy60g2be69.75aqo6w65gmz$.dlg@40tude.net...
> [...]

> vende i nogenlunde samme retning. Så kan det godt være at retningen er
> forkert, men det bliver så næste opgave at løse.

Styre med og koble ud - det mener du vel ikke ?

Jeg vil mene, at man slipper gassen til der er bid igen, sammen med
kontrastyring - og er enig i at det ikke er let.

Mvh

KD

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 21:57

On Mon, 3 Sep 2007 21:42:02 +0200, Knud Dam wrote:

> Styre med og koble ud - det mener du vel ikke ?

Jo, prøv lige at overveje hvad side Du hælder til når dækket igen får bid,
og hvad vej det skubber dig.

> Jeg vil mene, at man slipper gassen til der er bid igen, sammen med
> kontrastyring - og er enig i at det ikke er let.

Har Du set hvordan en speedway-kører retter op inden han lader bagdækket
"bide" igen ? Og jo, det er lettere på grus

Fra : Knud Dam

Dato : 04-09-07 17:45

meddelelse news:1o1jo9vebn2q5$.1utfnlnc66615.dlg@40tude.net...

> Har Du set hvordan en speedway-kører retter op inden han lader bagdækket
> "bide" igen ? Og jo, det er lettere på grus

Hej Orla.

Jeg opfatter kontrastyring som at dreje til samme side som bagenden glider
ud til. Så er vi enige, ikk ?

Mvh.

KD

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 23:45

On Tue, 4 Sep 2007 18:45:26 +0200, Knud Dam wrote:

> [...]
>
> Hej Orla.
>
> Jeg opfatter kontrastyring som at dreje til samme side som bagenden glider

Njaie, så længe at Du skrider er der behov for at holde balancen med
forhjulet, som Du siger, men idet bagdækket bider igen så vil Du være ilde
stedt ved at dreje kontra/(modsat den side at Du hælder til). Ingen slipper
fra at hælde udad i et sving

Jeg har som sagt bevist øvet lidt løst grus i sving, og min erfaring er
ikke at gøre noget som helst, ud over vægtforskydning. Når hjulene fanger
igen, så tager man retningen derfra.

Fra : Knud Dam

Dato : 05-09-07 20:44

meddelelse news:1ik6xtwmq5bus$.gxxqlu5g48fa$.dlg@40tude.net...

> [...]
> forhjulet, som Du siger, men idet bagdækket bider igen så vil Du være ilde
> stedt ved at dreje kontra/(modsat den side at Du hælder til). Ingen

Hej Orla.

Det er klart, at der kun styres kontra så længe, der er udskridning.

Det var det spørgsmålet gik på: "Når man nu hænger der med baghjulet på vej
ud og rent teoretisk kan tænke og handle korrekt (...) hvad gør man så ?"

; - )

KD

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-09-07 22:08

Knud Dam skrev:
> [...]
>
> Jeg vil mene, at man slipper gassen til der er bid igen, sammen med
> kontrastyring - og er enig i at det ikke er let.

Jeg er enig med knud, men vil hellere bruge udtrykket "linde på gassen
til der er greb, snarre end "slippe"
Med hensyn til "kontrastyring" ved jeg ikke lige hvad der menes, men
kontrasstyrer jo allerede når man lægger MC'en ind i svinger, skal man
nu dreje den anden vej? - det vil ihvertfald forstærke den oprettende
effekt kraftigt når man atter får bid i asfalten igen, det vil jeg ikke
anbefale.

Men det fordrer "is i maven",
cyklen bevæger sig under en - lad den! - klem knæene ind i tanken og
hold dig på MC'en ad den vej snarre ned at knue om styret.

Kobler man ud, eller slipper gassen pludseligt vil man få et kraftigt
slag når baghjulet atter tager fat.

Husk at fokusere blikket derhen hvor du gerne vil lande (stadigt
siddende på MC'en )

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 00:41

Det kan da ikke være så svært se bare her

http://www.youtube.com/watch?v=6s44KOINBB0

http://www.youtube.com/watch?v=Jbuqt1Zq-ds&mode=related&search=

Men de har måske øvet sig en lille smule :)

--
PE

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-09-07 06:32

PE skrev:
> Det kan da ikke være så svært se bare her
>
> http://www.youtube.com/watch?v=6s44KOINBB0
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Jbuqt1Zq-ds&mode=related&search=
>
> Men de har måske øvet sig en lille smule :)

lige netop det jeg forsøgte at beskrive
... ja billeder siger jo så meget mere end ord

Fra : Knud Dam

Dato : 04-09-07 17:47

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i en meddelelse

> http://www.youtube.com/watch?v=6s44KOINBB0
>
> http://www.youtube.com/watch?v=Jbuqt1Zq-ds&mode=related&search=

Smukt !!

; - )

KD

Fra : Knud Dam

Dato : 04-09-07 17:47

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er enig med knud, men vil hellere bruge udtrykket "linde på gassen
> til der er greb, snarre end "slippe"

Rigtigt - en bedre formulering !

KD

Fra : Flemming

Dato : 06-09-07 11:37

Kontra styringen kommer helt automatisk på en motorcykel (så længe
forhjulet har greb).

Hvis du begynder at slippe gasen eller tar koblingen, er der stor
sandsynlighed for at den tar hårdt fat (kan ende i en highside).

Oftest når bagenden glider og man er på gassen, er det pga. en
hændelse, så som du har givet lidt for meget gas, glat plet på vejen,
ujævnhed i vejen, kolde dæk. I disse tilfælde kan det bedst betale sig
ikke at gøre noget, bare forholde sig roligt på cyklen, så skal den
nok få fat igen.

Hvis bagenden glider meget, er ved at overhale fronten, skal du rejse
cyklen lidt op, ved at dreje ind i svinget (i et højre sving, dreje
styret mod højre). Dette give mere bid og dækket tar langsomt fat.
Hvis du har brug for at holde svingdiameter, kan du korrigere ved at
hænge mere af med kroppen.

Fra : Allan

Dato : 06-09-07 14:15

"Flemming" <fjp@gimp.dk> wrote in message
> [...]
> ujævnhed i vejen, kolde dæk. I disse tilfælde kan det bedst betale sig
> ikke at gøre noget, bare forholde sig roligt på cyklen, så skal den

Du rammer 100% rigtigt - det var regnvejr, venstresving over et blåt
cykelfelt med en optimistisk gas-hånd.....

Jeg skal forsøge at forholde mig roligt, hvis der bliver en næste gang....

mvh
Allan

Fra : Jakob

Dato : 07-09-07 10:29

Flemming wrote:
> [...]
> styret mod højre). Dette give mere bid og dækket tar langsomt fat.
> Hvis du har brug for at holde svingdiameter, kan du korrigere ved at

Det med at rette motorcyklen op kommer helt automatisk, da man altid vil
overstyre når baghjulet skrider ud - Den naturlige reaktion er derfor at
rette op så man rammer linjen igen. Det eneste man skal træne er altså
at lade være med at reagere voldsomt og slappe af - en gammel offroader
med et slidt bagdæk på en let fugtig græsmark er en glimmerne måde at
træne det på. Hvis du ikke træner vil du reagere som det er naturligt
for dig - det går for hurtigt til at du kan nå at tænke over det.

--
Jakob, 748SP+749S