Gødning
Fra : Lotte

Dato : 02-09-07 07:03

Hej

Hvilket "møg" er bedst til at gøde frugttræer? Ko,hest,høns eller noget
helt andet?

Hilsen

Lotte

Fra : Thomas

Dato : 02-09-07 17:58

On 2 Sep., 08:02, "Lotte" <lotte...@lite.dk> wrote:
> Hej
>
> Hvilket "møg" er bedst til at gøde frugttræer? Ko,hest,høns eller noget
> helt andet?
>
> Hilsen
>
> Lotte

Det bør under normale forhold ikke være nødvendigt at gøde frugttræer.
Det du reelt gøder er det der vokser i det øverste jordlag altså alt
ukrudtet og græsset og dermed giver det en endnu større konkurrence
til træerne.

Det bedste du kan gøre for dine træer er at rydde en cirkel omkring
stammen på minimum en meter i diameter og så holde det område fri for
ukrudt ved hjælp af flis, ukrudts dug, lugning eller andet.

VH

Thomas

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-09-07 18:08

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev
>Det bør under normale forhold ikke være nødvendigt at gøde frugttræer.

De kræver nu næring akkurat som alle andre planter.

>Det du reelt gøder er det der vokser i det øverste jordlag altså alt
ukrudtet og græsset og dermed giver det en endnu større konkurrence
til træerne.

Det kan da godt være at det så får det bedre, men det gør træet altså også.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : V Hansen

Dato : 02-09-07 22:58

"> Hvilket "møg" er bedst til at gøde frugttræer? Ko,hest,høns eller noget
> helt andet?

Snakkede med en økofrugtavler i dag, han bruger prilleret hønsemøj.
Vibeke

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-09-07 15:18

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "> Hvilket "møg" er bedst til at gøde frugttræer? Ko,hest,høns eller
> noget
>
> Snakkede med en økofrugtavler i dag, han bruger prilleret hønsemøj.

Hvordan prillerer man hønsemøg?

Steen.

Fra : V Hansen

Dato : 03-09-07 18:25

> Hvordan prillerer man hønsemøg?

:----)
det kan man købe , eller et andet produkt,

der er masser af kyllingegødning på markedet.
Vibeke

Fra : Thomas

Dato : 03-09-07 11:30

On 2 Sep., 19:07, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> til træerne.
>
> Det kan da godt være at det så får det bedre, men det gør træet altså også.

Et normalt frugttræ har ikke brug for gødning. Ved at gøde det
intensivt kan man hæve udbyttet med nogle ganske få % Det der reelt
giver den største effekt er ordentlig beskæring, lugning og udtynding

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-09-07 17:50

[...]

Hvis man ikke giver det noget, må det jo tage til takke med nedfaldet fra
atmosfæren, og det er da også i stand til at holde dem i live og give frugt.
Det er dog ikke det samme som at det ikke skal have / har gavn af lidt
næringstilskud. Procenter eller ej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-07 21:10

On Mon, 03 Sep 2007 10:30:20 -0000, Thomas <Thomas.Haugaard@gmail.com>
wrote:

>Et normalt frugttræ har ikke brug for gødning. Ved at gøde det
>intensivt kan man hæve udbyttet med nogle ganske få % Det der reelt
>giver den største effekt er ordentlig beskæring, lugning og udtynding

Det kommer meget an på hvor gammelt frugttræet er - jeg har set mange
træer på mellem 10 og 20 år som ville have ekstremt godt af en gang
gødning årligt. Og træer yngre end 10 år vil altid have godt af lidt
ekstra pasning, herunder gødning.

Husdyrgødning blandet med halm er glimrende til formålet - det giver
næring til træet, det giver liv (orme) i jorden og det holder græsset
væk.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-07 21:11

On Sun, 2 Sep 2007 08:02:59 +0200, "Lotte" <lottejul@lite.dk> wrote:

>Hvilket "møg" er bedst til at gøde frugttræer? Ko,hest,høns eller noget
>helt andet?

Det man nemmest kan få fat i .-)
Der er selvfølgelig ikke nøjagtig samme næringsindhold i de forskellige
dyrs efterladenskaber, men der er ikke den helt vilde forskel.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/