Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
40D hands on report
Fra : Hans Kruse

Dato : 04-09-07 16:06

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/canon-40D-handson.shtml
Michael har fået ørene i maskinen pga. kommentaren om at 40D skulle være
ligeså god og måske en anelse bedre end 5D i billedkvalitet. Det er fint,
hvis det er rigtigt, men det er desværre et eksempel på den slags "reviews",
hvor man tilbringer nogle få timer i selskab med kameraet og skyder nogle
billeder, men uden grundighed. Han poster så efter kritik et billede i ISO
800 som bevis uden nogen sammenligning. Han angriver så kritikkerne med at
de sikkert ikke har haft en 5D og at sandheden er ilde hørt etc., men
pointen er jo at han ikke viser noget bevis for at der er noget om sagen.
Jeg forholder mig her ikke til om hans udsagn faktisk er rigtigt eller ej,
men at der sammen med de mange postere på dpreview af mere eller mindre
tilfældige "tests", Ken Rockwell, etc. er trængsel om manglende systematik
og grundighed. Dpreview har fået en hård medfart her i gruppen, men i denne
sammenligning er det uendeligt mere sagligt. Vi må se, hvad tests viser om
de nye kameraer. Forbedringer er jo velkomne, men som regel kommer man lidt
ned på jorden igen efter alle de mange fantasier

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-09-07 13:00

> [...]
> hørt etc., men pointen er jo at han ikke viser noget bevis for at der er

Det sjove ved det her mini "hands on review" er, at det næsten handler mere
om Nikon D300

Nikon må siges at have lavet en genial markedsstrategi...
Istedet for at have lavet direkte pedanter til Canons modeller, har de valgt
at "bracket" dem ved at levere en model lidt mindre og billigere under dem,
og en over dem. Det gælder 400D'en, der har D40 og D40X under sig i pris men
også i specs.
Og D80 over sig i pris og en anelse i onpaper specs. og nu 40D, der har D200
lige under sig i pris og et D300 lige over, der i praksis er et stærkt
forbedret D2X puttet i et forbedret D200'hus. 1D Mk III blir lige toblet af
D3.

Foreløbigt er det kun 5D og 1Ds Mk III, der har lov at løbe omkring uden at
være omringet af tætmatchende Nikon's.

Fidusen er, at Nikon ikke behøver at presse på prisen, mens Canon efter al
sandsynlighed nu blir nødt til at justere priserne for at holde deres
markedsandele i de forskellige segmenter. Dvs. nærme sig D200 i pris med den
nye 40D og tilsvarende med 1D Mk III og med 400D

Nikon er vist rigtigt ude efter skalpen, nu hvor Canon skuffer på
indtjeningen ved også udover VR-telerne og de 2 nye AF-S wide-zooms at
lancere ikke mindre end 7 lommekameraer på en gang.
Det er en drabelig omgang markedskrigsskak, vi er vidner til lige nu, og
foreløbigt ser det ud til, at Nikon har brugt en droning og et en springer
til at sætte Canon skak og derved volde dem alvorlige hovedbrud....
Det må være træls at være markedsledende, og ikke formå at tjene penge
nok....

Jesper Nielsen
aka
(lidt SkadesFro)do Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-09-07 13:30

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det sjove ved det her mini "hands on review" er, at det næsten handler
> mere om Nikon D300

Ja, sådan læste jeg nu ikke.

> [...]
> D200 lige under sig i pris og et D300 lige over, der i praksis er et
> stærkt forbedret D2X puttet i et forbedret D200'hus. 1D Mk III blir lige

Det kunne se sådan ud og det bliver interessant at se, hvordan det ser ud,
når varerne kan leveres.

> Foreløbigt er det kun 5D og 1Ds Mk III, der har lov at løbe omkring uden
> at være omringet af tætmatchende Nikon's.

Jo, men den dominans Canon har fået et det professionelle segment forsvinder
ikke bare fordi, der kommer er par nye modeller på banen. 1D mkiii skal nok
holde skansen, når snakken om AF problemer forstummer efter endnu et par
firmware opgraderinger.

> [...]
> markedsandele i de forskellige segmenter. Dvs. nærme sig D200 i pris med
> den nye 40D og tilsvarende med 1D Mk III og med 400D

Jeg tror ikke Canon justerer prisen andet, hvad vi har været vant til at se
fra og efter introduktion

> [...]
> til at sætte Canon skak og derved volde dem alvorlige hovedbrud....
> Det må være træls at være markedsledende, og ikke formå at tjene penge

Som jeg har nævnt før så ville jeg gerne se, hvad Canon egentlig tjener på
deres kamerabusiness. Jeg har googlet lidt, men ikke fundet tallene.

Når alt det er sagt, så undrer jeg mig også lidt over, hvad Canon er kommet
med. Det er ganske fine nye produkter, men ikke specielt agressivt. Det
bliver interessant at se reviews, så spekulationer bliver erstattet af lidt
mere solid information. Foreløbig er det jeg er mest interesseret i en
opdateret 5D. En 40D, som backup til afsløsning af 20D kunne også være
interessant på de længere afstande. Selvom dpreview siger at 20D og 5D er
ret ens i støj, så er det ikke det jeg oplever
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page21.asp. Ja, så meget for
tests
Mvh,
Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-09-07 23:55

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Hvis jeg forstår det rigtigt mener du, at priserne ligger med D200 lavest,
så 40D og så D300? Det er vist ikke helt rigtigt:
Canon 40D hus: 6.842,00
Nikon D200 hus: 8.500,00
Nikon D300 hus: 8.778,00
+moms + evt. avance (kommer an på hvilken butik man handler i - nogle kan
trylle og sælge til under indkøbspris og stadig tjene..)

D200 er i restordre nu. Spørgsmålet er om det overhovedet kommer tilbage, og
hvornår.

> Det kunne se sådan ud og det bliver interessant at se, hvordan det ser ud,
> når varerne kan leveres.

Leveringsdatoer er nemlig spændene. Nikon render garanteret ind i store
leveringsproblemer (som sædvanlig). D200'eren gik der jo LANG tid før der
var en stabil levering (og det kniber endda nu her i dag heh) Det første
halve år efter lanceringen kunne man jo nærmest ikke få nogle. tror vi fik
2-4 stykker fra december 2005 til ca. august 2006 - hvis jeg ikke husker
meget forkert

Canon 40D er lige landet i butikkerne. Vores kæde har fået en ordentlig
spandfuld. Har lige været til Canon roadshow i dag og så dét (sammen med 1ds
mk III - FUCK en lækker søger, det er helt vildt heh) og det virker som et
ganske fint kamera. Lukkeren lyder bare pisse godt, skærmen er fin og live
view virker okay. Lukkeren lyder godt, fik jeg sagt det?

En ven/kollega havde fået præsenteret Nikons D3 her i denne uge, han er
Canon mand men D3'eren samt Nikons CLS flash styring er ved at få ham
"omvendt"

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-07 00:04

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> wrote in message

> [...]
> trylle og sælge til under indkøbspris og stadig tjene..)
>
> D200 er i restordre nu. Spørgsmålet er om det overhovedet kommer tilbage,

Nu var det jo Jesper, der skrev det og ikke mig

> [...]
>
> En ven/kollega havde fået præsenteret Nikons D3 her i denne uge, han er
> Canon mand men D3'eren samt Nikons CLS flash styring er ved at få ham

En 1Ds mkiii ville da også kunne friste mig, men prisen er jo lidt høj, så
en 5D mkii er nok mere sansynlig.
Ja, flash styring ville ikke omvende nogen her, da jeg bruger flash ganske
lidt....
Mvh,
Hans

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-09-07 06:36

> Nu var det jo Jesper, der skrev det og ikke mig

Ah det er jo ikke til det hele.. Det passer åbenbart det der med, at man
ikke skal skrive når man er træt

> [...]
> en 5D mkii er nok mere sansynlig.
> Ja, flash styring ville ikke omvende nogen her, da jeg bruger flash ganske

Prisen er ret høj ja.. Jeg får aldrig købt sådan et selv, pga. nærrighed
(vil hellere bruge det på min motorcykel , men det er dælme et lækkert
kamera. Søgeren var der flere som mente kunne sammenlignes med en gammeldags
skaktsøger heh

Mvh Anders

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-07 08:15

> [...]
> (vil hellere bruge det på min motorcykel , men det er dælme et lækkert
> kamera. Søgeren var der flere som mente kunne sammenlignes med en

Søgeren i mit 5D er også god. Nogle gange så god at den har fået mig narret
til at tage billeder, som ikke holdt hjemme foran PCøen
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-09-07 10:30

[8<8<8<]
> Søgeren i mit 5D er også god.

Man skal være meget forsigtig med at prøve den - det går nemt ud over
mulvarpen

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-09-07 15:22

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Man skal være meget forsigtig med at prøve den - det går nemt ud over
> mulvarpen

Helt enig i begge ting! 5D søgeren er næsten identisk (den er vildt fed) og
ja, man bliver næsten nødt til at eje det hehe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-09-07 01:37

Hans Kruse wrote:

> [...]

> 1D mkiii skal nok holde skansen, når snakken om AF problemer
> forstummer efter endnu et par firmware opgraderinger.

Det tror jeg i høj grad kommer an på leveringsevne, og om D3'eren holder
det, den vifter os om næsen med.
De professionelle leaser i udstrakt grad deres udstyr, og det gør dem
notorisk mere mærkeutro end os, der selv har købt vort udstyr.
1D MkIII er vist ikke til at opdrive lige nu.
Det blir spændende, om Nikon kan følge med efterspørgslen det kommende halve
år. Det har de jo ikke været vildt gode til før....!

Grunden til at Canon har en dominans i det professionelle segment, er at
mange Nikonfotografer er skiftet til Canon pga. 1D Mk II's åbenlyse fordele
og pga IS på de lange teler.
I filmdagene var Nikon størst i det segment.
Hvis de er mangeårige Nikonbrugere, skal der skisme ikke meget til at skubbe
dem tilbage.

Det ser iøvrigt ud til, at Nikon skubber kraftigt til markedsandelene for
DSLR specielt med det lille D40, der i høj grad henter nye brugere over i
markedet.

> [...]
>
> Som jeg har nævnt før så ville jeg gerne se, hvad Canon egentlig
> tjener på deres kamerabusiness. Jeg har googlet lidt, men ikke fundet

Det er heller ikke lykkedes mig. Men Canon er da også under hårdt pres på
printersiden fra Epson og Hewlett Pacard.
På markedet for steppere til halvlederfabrikation konkurrerern Canon og
Nikon igen jo på livet løs

Men det er mit klare indtryk, at Canon ikke er nær så gode til at udnytte
deres innovationer. og få maksimeret indtjeningen pr investeret krone i R&R.
Jeg har ladet mig fortælle, at 300D og 10D ikke havde samme sensor. 1D Mk
II's sensor har heller ikke fundet anvendelse andre steder, Jeg går dog ud
fra, at 20D, 30D og 350D deler samme sensor. 1Ds' sensor er heller ikke
brugt andre steder, og det samme gælder 1Ds Mk II og 5D.

Hos Nikon har den samme sensor med få tekniske modifikationer fungeret i
D100, D70, D70(s) D50 og helt op til nu i D40. Sensoren fra D200 er havnet i
D80 og i D40x. En modificeret Sensor med microoptik foran er sat i D300.
Selve sensoren er sandsynligvis den samme som i D2X og D2Xs.
Men som det er nu, er de på vej til at følge Canon, pga. deres nye
FX-sensor.
Enten er de nødt til at lade sensoren udgå sammen med D3 en gang i fremtiden
eller trække prosumerhusene op i full frame for at forlænge sensorens liv.
Det blir en balance mellem R&R-costs og en 6 x dyrere sensor i produktion.

> [...]
> er mest interesseret i en opdateret 5D. En 40D, som backup til
> afsløsning af 20D kunne også være interessant på de længere afstande.

Canon var jo komfortabelt foran, og egentligt er det da imponerende med
udskiftning af hele 3 kameraer på næsten en gang, vel at mærke de 3 dyreste
modeller (bortset fra 5D)

Nikon har til gengæld og for en gangs skyld lyttet til deres brugere, og
koncentreret sig om de anker, vi har haft.
ISOstøj, full frame, AF og hastighed. sammen med den manglende VR på de
lange teler.
Alt det har de til syneladende håndteret, og samtidigt virkeligt spillet
hårdt ud for at erobre markedsandele.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-09-07 08:13

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har ladet mig fortælle, at 300D og 10D ikke havde samme sensor.

Ok.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
og i Canon's pressemeddelelse da den blev annonceret
http://www.dpreview.com/news/0308/03082005canoneos300d.asp
står der udtrykkeligt at det er (stort set) ens

> Jeg går dog ud
> fra, at 20D, 30D

Ja

> og 350D deler samme sensor.

Nej.
Den fysiske størrelse og opløsningen er (lidt) forskellig.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-09-07 10:35

> [...]
>
> Ja

> Nej.
> Den fysiske størrelse og opløsningen er (lidt) forskellig.

Tak for korrektionerne...
De understreger jo min pointe, nemlig den, at R&R udgifterne hos Canon er
større pr. kameramodel, fordi de ikke udnytter hyldevarerne ret godt. Nikon
på den anden hånd piner det sidste ud af stumperne, mens de udvikler nye....

Vi, som forbrugere, kan selvfølgelig altid diskutere, hvilken glæde, vi har
af det, men det er garanteret bedre for aktionærerne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-07 15:36

> [...]
> større pr. kameramodel, fordi de ikke udnytter hyldevarerne ret godt.
> Nikon på den anden hånd piner det sidste ud af stumperne, mens de udvikler

Undskyld Jesper, men det er altså for primitivt at prøve at vurdere Canons
R&D udgifter på den måde. Det her er en hel futil diskussion, da vi ikke
kender hverken Canons eller Nikons indtjening og selvom vi gjorde har det
ikke noget at gøre med hvilke modeller og fremskridt vi ser de næste år
alligevel. Fremskridt bliver ikke genereret af hvor stor bundlinien er. Om
noget kan den ofte synes omvendt proportional Det eneste, der er
nogenlunde sikkert er at jævnbyrdig konkurrence vil være godt og
forhåbentligt også for de ting vi efterspørger.
Mvh,
Hans

Fra : HKJ

Dato : 07-09-07 15:38

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> D80 og i D40x. En modificeret Sensor med microoptik foran er sat i D300.

Sensoren i D300 er en helt ny sensor med et helt andet design end set før.

Læs mere om Sonys udgave af sensoren her:
http://www.dpreview.com/news/0708/07082012sony12mpcmos.asp

Sony har også puttet den i et kamera:
http://www.dpreview.com/news/0709/07090601sonydslra700.asp
Det bliver sjovt at sammenligne billedkvalitet (især støj) på A700 og D300.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-09-07 17:04

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.dpreview.com/news/0709/07090601sonydslra700.asp
> Det bliver sjovt at sammenligne billedkvalitet (især støj) på A700 og

Aha, det er en helt ny fætter!
Nu er det jo heller ikke Nikon, der har R&D-omkostningerne på sensoren til
D2X(s)

Så vidt jeg kan se, har den ikke fået implementeret Microlenses foran de
enkelte pixels i lighed med D3's sensor og Canon 1D Mk III's sensor. Dvs.
der er stadig rum for forbedring af den

Der er ikke nævnt noget om Nikon's nye FX sensor nogen steder?

Jeg har i øvrigt undret mig over at man har placeret alle de af punkter i en
stor hob i den midterste 1/4 af billedrammen på D3!
http://www.dpreview.com/previews/nikond3/page4.asp

Jeg ville da godt ha fordelt en 8-12 stykker ud over resten af
billedfeltet. dvs. en i hver side midt mellem yderste sensor og
billedrammen. og tilsvarende fra alle hjørner og så en mellem ramme og
sensor på den lodrette akse. Til sidst ku jeg godt tænke mig en sat af midt
mellem den, jeg ønskede mod hjørnet og den på den lodrette akse i alle 4
hjørner.
Så var man da dækket ind!

Tilsvarende har Canon også samlet alle fokuspunkterne på 5D'en inde midt på.
Der er så kun 9 AF-felter, men der er ikke ret langt mellem dem i
betragtning af billedfeltets størrelse.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS5D/page4.asp
Og 1D s Mk III er heller ikke en tøddel bedre i at sprede dem lidt
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS1DsMarkIII/Images/Additional/viewfinderinfo.gif

Men det er vist generelt. På mit D200 ku jeg også godt ønke mig et par
sensorer lidt længere ude end de nuværende
På D300 ser det faktisk ret acceptabelt ud
http://www.dpreview.com/previews/nikond300/page4.asp

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 07-09-07 17:22

> Tilsvarende har Canon også samlet alle fokuspunkterne på 5D'en inde midt
> på. Der er så kun 9 AF-felter, men der er ikke ret langt mellem dem i
> [...]

Det med spredning af fokuspunkter går lidt hen over hovedet på mig jeg
bruger midter AF punktet og da jeg stort set altid skyder i Ai Servo, så
hjælper de 6 ekstra punkter rundt om til at styre AF. Det uanset om det er
statiske ting eller bevægelige ting. Det fungerer faktisk rigtigt godt. Hvis
jeg aktiverede de 8 andre AF sensorer, så risikerer jeg jo at der bliver
fokuseret på noget andet end det jeg ønsker, ikke? Jeg bruger metoden at
rette center AF punktet på det, der skal bære i fokus og slippe fokusknappen
og så rekomponere og tage billedet, måske i en serie uden refokus. Hvis det
er bevægeligt så rettes center AF punket mod det, der skal være i fokus og
så skydes der som regel i serie. Den metode har jeg brugt i snart lang tid
og har ikke eksperimenteret meget med om brug af alle fokuspunkter er umagen
værd.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-09-07 01:50

Hans Kruse wrote:

> [...]
> fokus og så skydes der som regel i serie. Den metode har jeg brugt i
> snart lang tid og har ikke eksperimenteret meget med om brug af alle

Jeg kan næsten regne ud, at du har reprogrammeret 5D'eren, så
Fokusaktivering er flyttet om bag på til "*"knappen i lighed med Thomas
Sass.
Jeg selv har en AF-On knap nogenlunde samme sted, men har ikke deaktiveret
AF i udløserknappen.

Jeg bruger selv ofte at komponere billederne ud fra AF-sensorfelterne, og
med AF sat til AF-C (ontinious)
Jeg går ud fra, at det svarer til AI-servo? Det kan jeg også gøre selv med
motivet i bevægelse. Men hvis ikke jeg har en sensor der, hvor jeg ønsker
motivet skal være skarpt (ved motiv i bevægelse), ja, så må jeg bruge dem
jeg har og så beskære mig til det. Er der mere ro på, så slår jeg over på
AF-S (ingle) Her finder kameraet fokus og markerer med et bip, og holder
inde, så længe jeg holder AF aktiveret. Her er det bare at pege, fokusere og
rekomponere.
Det kræver jo bare at motivet ikke er i fart.
Med bedre fordelte sensorer kan man lettere komponere billedet, der
samtidigt kræver kontinuerlig fokusering.
Det kræver naturligvis, at man samtidigt har et manøvredygtigt system til at
flytte den/de aktive sensorer det rigtige sted hen på billedfeltet i en
fart. Her kommer jeg til til at tænke på Canons Eyefokus system i Eos 300
Det burde de da tage op igen. Det må ha været for dyrt - Folk påstår jo, at
det virkede....
Det lyder i hvert fald attraktivt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-09-07 06:19

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> flytte den/de aktive sensorer det rigtige sted hen på billedfeltet i en
> fart. Her kommer jeg til til at tænke på Canons Eyefokus system i Eos 300

Mon ikke du tænker på EOS 3
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1997-/data/1998_eos-3.html
?

EOS 300
http://www.canon.com/camera-museum/camera/1997-/data/1999_eos-kiss3.html
har ikke Eye Controlled Focus

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-09-07 23:49

Mogens Hansen wrote:

> Mon ikke du tænker på EOS 3
>
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/1997-/data/1998_eos-3.html
> ?

Jo, det var den
Huskede bare forkert på modelnummeret ... Jeg er ikke så stærk i Canon Eos
filmhuse
Men det var sq da en spændende teknologi. Underligt, den ikke er forfulgt
lidt mere ...

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jan

Dato : 10-09-07 09:58

> Mon ikke du tænker på EOS 3
> [...]

Det var nu EOS5 der først kommed det. så kom eos 1n med samme 5 af punkter
men uden eye control. Så pludselig kom de med det igen i EOS3

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 08-09-07 07:22

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med AF sat til AF-C (ontinious)
> Jeg går ud fra, at det svarer til AI-servo?

Ganske korrekt, Canon har dog også en mulighed for at selv lade kameraet
skifte mellem One Shot (AF-S) og AI-servo (AF-.C). Det gør, at når man
begynder at panorere eller stopper en panorering, så skifter kameraet selv
fra den ene mode til den anden. Jeg bruger så de andre fokusfelter når jeg
fotograferer mere stationære motiver, men ved actionfotos bruger jeg også
kun det midterste fokuspunkt.

> [...]
> at
> flytte den/de aktive sensorer det rigtige sted hen på billedfeltet i en

Jeg vil give Hans ret i, at det er lettere at arbejde med det midterste
fokuspunkt, især når man snakker om ting i bevægelse. Desuden har 5D 6
ekstra fokuspunkter i den cirkel der markerer center for
gennemsnitslysmåling, som hjælper til med at holde foklus på ting i
bevægelse, de to af disse er cross-type-sensorer (som det midterste
fokuspunkt også er).

> Her kommer jeg til til at tænke på Canons Eyefokus system i Eos 300
> Det burde de da tage op igen. Det må ha været for dyrt - Folk påstår jo,
> [...]

Ja, det kunne være meget spændende. Ved ikke om det var for dyrt at
producere, men det var da i hvert fald banebrydende teknologi som lyder
ufattelig spændende.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-09-07 15:26

> [...]
>
> Jeg kan næsten regne ud, at du har reprogrammeret 5D'eren, så
> Fokusaktivering er flyttet om bag på til "*"knappen i lighed med Thomas

Ja, der er mange der bruger dette setup. Årsagen til det er at undgår at
skifte mellem One shot og Ai Servo. Selvom der findes en Ai Foucs som
automatisk skulle skifte, så er den ikke interessant, da man ikke kan låse
fokus med den og rekomponere. Derfor *-kanppen som focus og så kan man følge
statiske eller bevægelige ting uden omstilling. Man kan også manuelt
fokusere på et vilkårligt tidspunkt indimellem uden at fokusflytter sig når
man trykker på udløseren. Udløseren vil i dette setup låse lysmålingen
(c.fn. 4.1) eller måle lys hvergang der tages et billede i en sekvens (c.fn.
4.3).

> Jeg selv har en AF-On knap nogenlunde samme sted, men har ikke deaktiveret
> AF i udløserknappen.

Det er jeg med på.

> Jeg bruger selv ofte at komponere billederne ud fra AF-sensorfelterne, og
> med AF sat til AF-C (ontinious)
> Jeg går ud fra, at det svarer til AI-servo?

Ja, det er det samme.

> [...]
> inde, så længe jeg holder AF aktiveret. Her er det bare at pege, fokusere

Ja, det samme på Canon, det er vel normal operation på alle dslr og netop
ikke det jeg ønsker. Lysmåling låses så også samtidig med fokus, hvor jeg
ønsker at adskille dem. Det kan man også med *-knappen i normal indstilling,
hvopr den låser lysmåling.
Ved statiske ting peger jeg på det der skal være i fokus og slipper
*-knappen og rekomponerer.

> Det kræver jo bare at motivet ikke er i fart.

Netop og derfor ønsker jeg ikke at blive fanget i en one-shot indstilling,
hvis der pludselig dukker en bevægeligt ting op, som jeg må have.

> [...]
> at
> flytte den/de aktive sensorer det rigtige sted hen på billedfeltet i en

Med Ai Servo er beskrivelsen at center AF punktet bruges til at fokusere med
og når fokus er opnået, så følges objektet også med de andre AF punkter hvis
center punktet ikke længere har fat i det. Men det kan altså også resultere
i at der bliver fokuseret på det forkerte.

> Her kommer jeg til til at tænke på Canons Eyefokus system i Eos 300
> Det burde de da tage op igen. Det må ha været for dyrt - Folk påstår jo,
> [...]

Det lyder interesant, men aldrig prøvet det. Det er jo underligt, hvorfor
det ikke er blevet taget op i de senere dlsr kameraer, hvis det skulle virke
godt.

Måske er en masse AF punkter en god ting, jeg synes bare jeg ofte har haft
dårlig erfaring med det og foretrækker derfor min "halvmanuelle"
indstilling, som giver rigtig stor fleksibilitet. Forudsætningen er at AF
systemet vil fokusere ligeså nøjagtigt i Ai Servo (continous AF) som i One
Shot (single). Det er tilfældet med 5D, hvorimod jeg har haft svingende
resultater med 20D.
Mvh,
Hans

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 08-09-07 17:40

Hans Kruse wrote:

> [...]
> (c.fn. 4.1) eller måle lys hvergang der tages et billede i en sekvens (c.fn.

Meganyttigt, mange tak for forklaringen på dansk! ;)
Har leget lidt med den customfunction, men nu giver den mere mening. Det
må jeg øve mig lidt med.

Hygge,
Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-09-07 23:13

"Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> Meganyttigt, mange tak for forklaringen på dansk! ;)
> Har leget lidt med den customfunction, men nu giver den mere mening. Det
> må jeg øve mig lidt med.

Du er velkommen. Der er jo forskellig stil, men måske nyttigt at høre fra
andre, hvordan de rent teknisk tager billeder.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 13:38

> "Tommy Eriksen" <tommy@the-coffeeshop.dk> wrote in message

> Du er velkommen. Der er jo forskellig stil, men måske nyttigt at høre fra
> andre, hvordan de rent teknisk tager billeder.

Jeg skal da være ærlig at sige, at det med at flytte den aktive sensor for
at komponere billedet er noget, jeg mest bruger ved Road Racing. Der er det
også ret forudsigeligt, hvordan motivet vil bevæge sig. Til fuglene bruger
jeg for det meste centerfeltet. Men det andet sker da og¨så....!
På min 200/2,0 har jeg 4 AF-aktiveringsknapper, dem bruger jeg så der,
hellere end tommelfingerknappen bag på kameraet.
på de andre objektiver bruger ejg som regel AF-on bagpå.
AF-off - AF-C AF-S - Knappen sidder lettilgængleligt på mit D200, så det er
let at skifte mellem AF-C og AF-S, så det bruger jeg mest, når jeg skal
skifte mellem rekomponering ved et stillestående motiv.
Men D200'eren kan også programmeres, så AF ikke aktiveres på udløserknappen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-07 17:22

> [...]
> skifte mellem rekomponering ved et stillestående motiv.
> Men D200'eren kan også programmeres, så AF ikke aktiveres på

Oplever du at single shot AF er mere nøjagtig end continous? Det ville for
mig være den eneste grund til hurtigt at skifte mellem de to.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-07 17:39

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Oplever du at single shot AF er mere nøjagtig end continous? Det ville for
> mig være den eneste grund til hurtigt at skifte mellem de to.

Jeg mener selvfølgelig for stillestående objekter.
Mvh,
Hans

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 18:54

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message

> Jeg mener selvfølgelig for stillestående objekter.

Det må jeg indrømme, at det har jeg ikke noteret mig.
Jeg bruger allermest AF-C, AF-S er dog godt til stillestående ting, f.eks
portræt, da den så ikke risikerer at cykle mellem øjenbryn og øje fordi man
står og svajer lidt
Men det er du jo ude over, med den konfiguration, du har valgt.... fokusér
og slip fokusknappen.

Nu var det sikkert en fejl40, men på et tidspunkt swappede Thomas og jeg
kamera, mest fordi Sass lige skulle prøve at skyde med min 500 mm monteret
på det vildeste stativ, et Vinten Videostativ med justerbar dæmpning ialle
retninger og bare så solidt, at man ikke drømmer om det. (Det koster baere
en bagatel af 3500 euro fra ny ) Det var en tysker, der mente at jeg lige
skulle prøve hans stativ, da jeg, flink som jeg er, lige lod ham lege en ½
times tid med min 200/2,0.
Så kunne han jo passende fortsætte med min 200 mm, hvad han slet ikke var
utilfreds med.

Nå, men jeg havde altså mere end vanskeligt ved at få 5D'eren til at lystre
mht. AF. Dels voldte det mig kvaler, at den slukkede for lysmålingen og
skulle genaktiveres konstant ved at trykke ned på udløserknappen, da
kameraet eller nægter at arbejde. Og jeg havde ualmindeligt svært ved at
fange fokus på fugle i flugten, men som sagt var det nok mig. Jeg var i
hvert fald meget tilfreds med at få mit eget D200 tilbage.

Stativet vile jeg skisme gerne eje Det og så en remote, det fik det hele
til at køre som en leg.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-07 19:17

> [...]
> Jeg bruger allermest AF-C, AF-S er dog godt til stillestående ting, f.eks
> portræt, da den så ikke risikerer at cykle mellem øjenbryn og øje fordi

Jeg var bare nysgerrig omkring nøjagtighed, som du har oplevet det med D200.

> Men det er du jo ude over, med den konfiguration, du har valgt.... fokusér
> og slip fokusknappen.

Selvfølgelig, men som sagt 5D er præcis der med Ai Servo, men ikke 20D efter
mine oplevelser. Da det nu er så fjollet at Canon ikke har ofret en knap til
at skifte uden skulle rulle med hjulet.

> [...]
> det nok mig. Jeg var i hvert fald meget tilfreds med at få mit eget D200

Jeg tror gerne at AF er bedre på D200. Der er også situationer, jeg misser
pga. AF, men ved så ikke om jeg kunne have fået dem med et andet kamera. Jeg
har tænkt på en 1D mkiii, men fornemmer alligevel at det er marginelt, hvor
meget jeg ville få bedre billeder ud af det. Hver gang jeg har indikeret
overfor Max at en 1D mkii skulle være værd at gå efter pga. AF, så har han
mere end ivrigt tilbagevist det. Men kan ikke tale af egen erfaring.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-09-07 20:10

[8<8<8<]
> Hver gang jeg har indikeret overfor Max at en 1D mkii skulle være værd at
> gå efter pga. AF, så har han mere end ivrigt tilbagevist det. Men kan ikke
> tale af egen erfaring.

Med 70-200 kan jeg tydeligt mærke forskel på autofokus performance på 5D og
1D mkII (til 1D's fordel).
Hvor stor reel rolle det spiller - ikke mindst for dig - skal jeg ikke kunne
sige.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 20:28

> Jeg var bare nysgerrig omkring nøjagtighed, som du har oplevet det med
> D200.

Ikke umiddelbart vil jeg mene. Der hvor jeg oplever AF-problemer er mere ved
kontrastløse motiver og ved flugtskydning især med Sigmaen, hvor den af og
til gerne vil låse på baggrunden. Men det kender vi vist alle
Nikkor AF-S 200/2,0 er noget mere ufølsom over for det.

> Selvfølgelig, men som sagt 5D er præcis der med Ai Servo, men ikke 20D
> efter mine oplevelser. Da det nu er så fjollet at Canon ikke har ofret en
> knap til at skifte uden skulle rulle med hjulet.

Det har Nikon så foran på kameraet med 3 indstillinger. Den er let at
betjene.

> [...]
> indikeret overfor Max at en 1D mkii skulle være værd at gå efter pga. AF,
> så har han mere end ivrigt tilbagevist det. Men kan ikke tale af egen

Jeg skal nu heller ikke kunne sige det.
Mine erfaringer består af 5 minutters kamp, og jeg er ret sikker på at der
er tale om fejl40.
Så meget bedre bør D200'eren heller ikke være ...
Men jeg klager da ikke - eller jo det gør jeg jo Det kan sq altid blive
bedre...

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Gert Nielsen

Dato : 09-09-07 22:27

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> Jeg var bare nysgerrig omkring nøjagtighed, som du har oplevet det med
> D200.

Du får så min (Med D200).
AF-S er for mig altid ca. 100% sikker, uanset objektiv (AFD eller AFS)

AF-C giver ofte problemer med AFD objektiver og næppe kun fejl 40. Sikkert
på grund af den langsommere AF.
Med AFS objektiver virker det som det skal - og masser af fejl 40
Det er nok øvelse, der skal til. Group dynamic - med flere felter ser ud til
at virke bedst - for mig.

Men alene at endelig focus beregnes må nødvendigvis give en mindre
præcision. Kan det være anderledes?
Det må da være det samme på Canon?

Det er min opfatelse, at AF-C er mindre præcis end AF-S.
Gert

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 22:55

Gert Nielsen wrote:

> [...]
> præcision. Kan det være anderledes?
> Det må da være det samme på Canon?
>
> Det er min opfatelse, at AF-C er mindre præcis end AF-S.

Nu har jeg en række objektiver både AF-D og AF-S.
Jeg har brugt min AF 85/1,4 på motorcykler i race uden at ha problemer. både
med brug af center og mere yderlige felter.
Men det skyldes måske, at alle mine objektiver er lysstærke?
Det er AF-S 17-35/2,8, AF-D 50/1,4 AF-D 85/1,4 Sigma EX 150/2,8 HSM Macro,
AF-S 200/2,0 VR og så min sigma EX 500/4,5 HSM.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 09-09-07 22:49

> [...]
> Det er AF-S 17-35/2,8, AF-D 50/1,4 AF-D 85/1,4 Sigma EX 150/2,8 HSM Macro,
> AF-S 200/2,0 VR og så min sigma EX 500/4,5 HSM.

Kunne det tænkes, at Nikons crosstype-sensorer fungerer som Canons med f/2,8
eller f/4 (EOS 1D-serien). Derved vil du ikke rigtig opleve problemer med
andre end din Sigma EX 500/4.5 APO HSM?

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 23:36

Thomas Sass Pedersen wrote:

> Kunne det tænkes, at Nikons crosstype-sensorer fungerer som Canons
> med f/2,8 eller f/4 (EOS 1D-serien). Derved vil du ikke rigtig opleve
> problemer med andre end din Sigma EX 500/4.5 APO HSM?

Det kan da sagtens tænkes.
Det er også derfor jeg lister mine objektiver.

Reelt har jeg kun besvær med Sigmaen. så det er slet ikke utænkeligt.
Og stadigvæk. Jeg får jo mine billeder. Eller i hvert fald dem, jeg får

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-09-07 00:31

Frodo Nifinger wrote:

> Reelt har jeg kun besvær med Sigmaen. så det er slet ikke utænkeligt.
> Og stadigvæk. Jeg får jo mine billeder. Eller i hvert fald dem, jeg
> får

Jeg kom lige til at læse www.dpreview.com 's nye preview af D300
http://www.dpreview.com/previews/nikond300/
Der er stadig ingen billeder, GRRRrrr...!

Men der står det, at D300'erens AF har Cross type sensorer, der fungerer
helt op til F:/5,6
Spændende!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-09-07 00:35

> [...]
> Der er stadig ingen billeder, GRRRrrr...!
>
> Men der står det, at D300'erens AF har Cross type sensorer, der fungerer

Jesper, jeg ved ikke om du har noteret det, men diskussionen om kryds
sensorer på Canon området er gået på, at der er kryds sensorer op til f/5.6
selv på de billigste dslr. Fra og med 20D (30D, 40D, 400D og 5D) har center
punktet high precision kryds sensor for f/2.8 objektiver (eller mere
lysstærke). Jeg kan også se at D300 har 15 kryds AF sensorer, men ser ikke
noget om højere præcision ved lysstærke objektiver udover det der komme
alene ved at der mere lys til rådighed ved fokusering. Generelt skal man
hige og søge efter info om AF systemerne...men bare rolig kronhjorte bevæger
sig ikke så hurtigt
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-09-07 08:18

> [...]
> Det er AF-S 17-35/2,8, AF-D 50/1,4 AF-D 85/1,4 Sigma EX 150/2,8 HSM Macro,
> AF-S 200/2,0 VR og så min sigma EX 500/4,5 HSM.

Jeg har kun objektiver der er 2,8 eller mere lysstærke.
AF-D er generelt for langsomme til AF-C, men netop 85mm med intern focus er
nok tæt på AF-S - i hvert fald de langsomste.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-07 23:49

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> [...]
> præcision. Kan det være anderledes?
> Det må da være det samme på Canon?
>
> Det er min opfatelse, at AF-C er mindre præcis end AF-S.

Det er som sagt det samme jeg har oplevet på 20D. På 5D har jeg konfigureret
sådan at i Ai Servo så er der 6 "usynlige" AF punkter lige rundt om center
punktet, som er aktiveret og hvor ikke blot center AF punket er high
precision f/2.8 sensitive kryds sensorer men også to andre punkter af de 6.
Netto effekt er at focus er absolut nøjagtig også for stillestående
objekter. Det betyder at jeg ikke skal stille om og kan gå fra at skyde
stillestående fugle f.eks. til lynhurtigt at tracke fugle, der komme
flyvende uventet. Nu er 5D ikke et egentligt action kamera, men den har dog
gang på overrasket mig i AF hastighed.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 10-09-07 08:10

> [...]
> der komme flyvende uventet. Nu er 5D ikke et egentligt action kamera, men
> den har dog gang på overrasket mig i AF hastighed.
Fejl 40 i AF-C er netop, når objektet smutter ud af målefeltet - AF ligger
på baggrunden
Her må de "usynlige" felter hjælpe gevaldigt. På D200 er der feltstørrelse
og group dynamic til rådighed, og det hjælper da også til at følge objektet.
Men her må det medføre mindre præcision - sikkert som du har med 20D. (Nok
grunden til de mange AF felter i de nye Nikon'er)

Den anden fejl 40, jeg er faldet i, er det bevægelige objekt og for lang
lukkertid! Men det har jo intet med AF at gøre.

Jeg tror ikke der er forskel i præcision Canon/Nikon i samme klasse. Også
Nikon virker bedst med lysstærke objektiver.
Måske skal jeg ændre min opfattelse til at AF-C er sværere end AF-S
Gert

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 09-09-07 19:28

> [...]

> det nok mig. Jeg var i hvert fald meget tilfreds med at få mit eget D200

Det samme problem som du beskriver der, har Nikon også når man havde lagt
fokus om i de bagerste knapper (AF-ON kom jo først med D200 og ved ikke om
D80 har det heller, men D70 havde det ikke). Det er jo et spørgsmål om
vaner, du har fokus liggende i udløserknappen, og derved aktiverer du også
kameraet hver gang du skal fokusere. Du havde jo heller ingen problemer med
det, efter at jeg flyttede fokus fra *-knappen og over i udløserknappen. En
anden mulighed er, at du kan være kommet til at aktivere den preindstillede
fokus der kan indstilles i min 300mm. Gør du det, ja så bliver det heller
ikke lettere at holde fokus på noget der flyver rundt.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 20:33

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aktivere den preindstillede fokus der kan indstilles i min 300mm. Gør du
> det, ja så bliver det heller ikke lettere at holde fokus på noget der

Ja, som sagt, så er jeg også ret overbevist om, at det var en fejl 40.
men jeg fik da ikek 5D'eren igen - Gjorde jeg?
Jeg tog kun få billeder med den.
MEn vanens magt er stor, og jeg er ret afhængig af at tingene virker som de
plejer

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-07 22:04

> [...]
> Jeg tog kun få billeder med den.
> MEn vanens magt er stor, og jeg er ret afhængig af at tingene virker som

Det er jo helt sikkert. Men jeg er nu ikke i tvivl om at AF systemet på 5D
ikke er på 1D niveau, men om det er investeringen værd er jo en anden sag.
Jeg får jo alligevel stort set de billeder jeg vil have og hvis ikke kan jeg
vist kun skylde det på AF systemet i de færreste tilfælde men snarere
det der sidder mellem ørene
Mvh,
hans

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 09-09-07 22:10

> [...]
> Jeg får jo alligevel stort set de billeder jeg vil have og hvis ikke kan
> jeg vist kun skylde det på AF systemet i de færreste tilfælde men

Der er vel en faktor mere man kan sætte ind i den her ligning.
Fokushastigheden er jo også forskellig fra objektiv til objektiv afhængig af
gearing, vægt af glas, vandring og så videre. Det kan ikke undgåes at det
også har en betydning. Jeg ved godt, at der må være forskel på et
professionelt kamera og et semiprofessionelt kamera. Jeg ved da, at de
objektiver fra Nikon, der drives af kameraet, har forskellig hastighed,
Jesper oplever også forskelle i hastigheden på fokushastigheden på diverse
AF-S objektiver (jeg kommer i tanke om den 200-400/4 Nikon har, den er
voldsom), og det gør vi andre også på Canons USM-objektiver.

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 22:36

Hans Kruse wrote:

> [...]
> hvis ikke kan jeg vist kun skylde det på AF systemet i de færreste
> tilfælde men snarere det der sidder mellem ørene

Det er måske godt nok, at AF ikke er perfekt...
Tænk, på de stakler, hvis ego ville komme alvorligt i klemme,
hvis ikke de ku gi kameraet skylden

På den anden side - Det er jo som regel de billeder vi missede, vi helst
ville ha haft
Så en super AF er skam ikke af vejen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-09-07 23:38

> [...]
> hvis ikke de ku gi kameraet skylden
>
> På den anden side - Det er jo som regel de billeder vi missede, vi helst

Nej, selvfølgelig, men som jeg siger så er jeg ikke så sikker på at missede
skud skyldes AF, som sådan. Jeg ahr en hel del eksempelr på at focus er ramt
absolut i plet i forholdsvis umulige situationer, hvor det gik rigtigt
stærkt. Et eksempel er her, hvor jeg hørte lyden af en and og jeg stod med
ryggen til med min 500mm. Jeg svingende den lynhurtigt rundt og ramte her
http://www.pbase.com/hkruse/image/66910390/original. Det var jeg ikke helt
utilfreds med
Mvh,
Hans

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-09-07 18:29

Frodo Nifinger skrev i Message-ID:
> [...]
> Jeg har i øvrigt undret mig over at man har placeret alle de af
> punkter i en stor hob i den midterste 1/4 af billedrammen på D3!

Værre er at det tilsyneladende kun er dem helt i midten det er af
krydstypen til stor ærgelse.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24520935

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-09-07 19:04

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Værre er at det tilsyneladende kun er dem helt i midten det er af
> krydstypen til stor ærgelse.
>
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24520935

Det er nogenlunde som på Canon 1Ds modellerne
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS1DsMkII/page4.asp
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS1DsMarkIII/Images/Additional/viewfinderinfo.gif

Det virker fint nok.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-09-07 19:23

Mogens Hansen skrev i Message-ID:
<46e192af$0$90263$14726298@news.sunsite.dk>:
> Det er nogenlunde som på Canon 1Ds modellerne

Er det ikke anderledes i de nye? Det nævner nogle jo i tråden, mener
jeg.

(Jeg synes de nye Nikon-modeller ser spændende ud fra et
specifikationssynspunkt - man kender jo ikke ydelsen endnu - men jeg
bliver ved Canon)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-09-07 19:37

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Er det ikke anderledes i de nye? Det nævner nogle jo i tråden, mener
> jeg.

Ikke dækningen eller antallet af punkter.
Det er en ny autofokus sensor, og på mk III er flere af punkterne både
horisontalt og vertikalt følsomme. Desuden er det (i modsætning til mkI og
mkII) ikke alle punkterne der kan vælges manuelt, men mange fungerer som
støtte punkter - det er en god ting.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan

Dato : 10-09-07 10:01

> [...]
> I filmdagene var Nikon størst i det segment.
> Hvis de er mangeårige Nikonbrugere, skal der skisme ikke meget til at

Jeg tror nu nok det strore skift kom i de analoge dat da de fandt ud as at
EOS systemet havde en meget bedre af system end de andre. De fleste har så
holdt ved Canon siden.

Fra : Anders Otto Nielsen

Dato : 08-09-07 13:52

> [...]
>interessant på de længere afstande.
>Selvom dpreview siger at 20D og 5D er
>ret ens i støj, så er det ikke det jeg oplever
Nu må vi se med de tests, jeg har lige bestilt et
40D, mit gamle 350D er slidt efter 32000 billeder,
så håber jeg at støjen er noget bedre på 40D
iforhold 350D !
--
aon

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 08-09-07 23:47

Anders Otto Nielsen (slet MDOH4) wrote:

> Nu må vi se med de tests, jeg har lige bestilt et
> 40D, mit gamle 350D er slidt efter 32000 billeder,
> så håber jeg at støjen er noget bedre på 40D
> iforhold 350D !

Slidt :oO! Pjat, det er da lige "kørt til"

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Anders Otto Nielsen

Dato : 09-09-07 00:41

Frodo Nifinger <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev:

>Slidt :oO! Pjat, det er da lige "kørt til"

> [...]

jaeh, men jeg kan godt lide det nye 40D med 14 bit
og har en del Canon objektiver i forvejen såeh ;-O
Men synes samtidig at det er et kanon udspil fra
Nikon med et par MP mere end Canon og så VR i
deres tele program samt 2 nye objektiver (som om
der er nogen der har sparket til ledelsen og der
er blevet gjort noget fornuftigt for kunderne )
Dejligt med større konkurrence indenfor spejlrefleks
Glæder mig til at se tests eller høre fra dem der
har investeret kroner i nyt udstyr om det rykker
--
aon

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-09-07 01:15

Anders Otto Nielsen (slet 1S9F7) wrote:

> jaeh, men jeg kan godt lide det nye 40D med 14 bit
> og har en del Canon objektiver i forvejen såeh ;-O

Det er så en anden ting. Nyt legetøj er aldrig at foragte

Jeg glæder mig også til at jeg får kløerne i et D3, men det har da lidt
udsigter endnu.
Pengene skal vist lige findes

Jesper Nielsen
aka