Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rigtig Kelvin temperatur.
Fra : Uffe Hansen

Dato : 03-09-07 21:38

Hejsa.
Hvad er standarden for Kelvin temperaturen på PC-skærme ved iagttagelse af
dSLR-billeder fra ens kamera, - og er der forskel på Europa`s og USA`s
opfattelse af "rigtige" farver.
mvh Uffe

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-09-07 22:25

Uffe Hansen wrote:
> Hvad er standarden for Kelvin temperaturen på PC-skærme ved iagttagelse af
> dSLR-billeder fra ens kamera, - og er der forskel på Europa`s og USA`s
> opfattelse af "rigtige" farver.

Hvidbalancen på din skærm skal være det samme som belysningen omkring
dig. (Det gælder uanset hvad du bruger den til. Selv tekstbehandling
(måske især) er træls for mig, på en skærm der er justeret forkert.)

Det er nemmest at kontrollere hvis du har en hvid væg bag skærmen. Så
skal det hvide på skærmen have samme farve som væggen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-09-07 17:13

Uffe Hansen skrev i 46dc7090$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:
> [...]
> iagttagelse af dSLR-billeder fra ens kamera, - og er der forskel på
> Europa`s og USA`s opfattelse af "rigtige" farver.

6500 gr. Kelvin er vel det normale. Det er i hvert fald hvad min
skærmkalibrator bestiller som udgangspunkt og på min kones ganske billige
Himind 17" panel, sker der stort set intet ved kalibreringen (ingen forskel
før/efter) når den er indstillet i fabriksindstillingen 6500 K.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html