Trædepude skadet
Fra : Ralph

Dato : 02-09-07 17:33

Rissa (Riesenschnauzer tæve 3 år) har med 180 km/t skadet sin ene trædepude
på bagbenet, nu har hun slikket så meget på den at nabopuden også er begyndt
at blive skadet, hun bruger slet ikke benet, men humper rundet på tre ben.
For et par måneder siden var det forpoten det var galt med, men det helede
selv. Hvad vil dyrlægen sige, krave? Hvis det er det eneste dyrlægen kan
gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på, men det HADER hun!
Findes der en mirakelsalve?

--
Ralph

Fra : qfha

Dato : 02-09-07 17:40

On 2 Sep., 18:32, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> selv. Hvad vil dyrlægen sige, krave? Hvis det er det eneste dyrlægen kan
> gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på, men det HADER hun!

Hvordan skadet, der kan være mange ting ?

Fra : jopa

Dato : 02-09-07 18:01

> [...]
> sige, krave? Hvis det er det eneste dyrlægen kan gøre så kan vi jo
> lige så godt selv sætte krave på, men det HADER hun! Findes der en

Bruger selv kopattesalve til næsten alt det desinficerer samtidig, men
du skal nok pakke foden ind på en eller anden måde.
Er det voldsomt dybt hul så til dyrlægen og få det syet

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-09-07 18:14

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> [...]
> selv. Hvad vil dyrlægen sige, krave? Hvis det er det eneste dyrlægen kan
> gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på, men det HADER hun!

Kopattesalve/Helosan er altid godt. Det bruger jeg i hvert fald til
alt.

Da Siri i sin tid havde skåret trædepuden helt op, gik hun med en sko
på poten. Sådan en i neophren, som man kan købe hos dyrlægen eller en
dyrehandel. Den koster omkring 50 kroner og forhindrer hende i at
slikke på poten. Med mindre selvfølgelig hun finder ud af at tage den
af selv. :)

Og sådan nogle kraver er altså heller ikke sjove. Dem der passer til
Siri er så store, at hun ikke kan komme gennem en almindelig dør! Så
da hun var blevet steriliseret, fik hun en undertrøje på bagkroppen.
Det var nok til at hun ikke slikkede i såret.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Søren LH

Dato : 02-09-07 18:04

> [...]
> eneste dyrlægen kan gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på,
> men det HADER hun! Findes der en mirakelsalve?

Mirakelsalve? Klorhexidin er desinficerende. Smøre med det nogle gange om
dagen, derefter en plastikpose, udenpå igen en ren sok, som holdes fast med
et velcrobånd eller snor.

Måske du kan irettesætte hende hvis hun prøver at tage det af, og holde
hende under opsyn konstant. Ellers må hun vel have lampeskærmen på når hun
er alene, hvis hun ikke vil holde sig fra det.

Men hvis det er dybgående eller der er betændelse i må du nok hellere
konsultere dyrlægen.

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-09-07 18:47

> [...]
> eneste dyrlægen kan gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på,
> men det HADER hun! Findes der en mirakelsalve?

omhyggelig rengøring flere gange dagligt, en gammel ren sok udenpå, og
fastgør denne med noget selvklæbende bandage (fås på apoteket til rimelige
penge), det gør at såret kan ånde, hvad det ikke kan hvis det bliver pakket
ind i plastic.

Mhv. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 02-09-07 20:40

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46daf6f7$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> fastgør denne med noget selvklæbende bandage (fås på apoteket til rimelige
> penge), det gør at såret kan ånde, hvad det ikke kan hvis det bliver

Det er rigtigt. Det var et dårligt råd fra mig. Jeg huskede forkert, jeg
tror heller ikke jeg brugte plasticpose dengang. Det var en smutter .

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 18:53

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:46dae5ab$0$98079

> Hvad vil dyrlægen sige, krave? Hvis det er det eneste dyrlægen kan gøre så
> kan vi jo lige så godt selv sætte krave på, men det HADER hun!

Vask det i sæbespåner 1 til 2 gange om dagen. Prøv evt. også, at dække poten
ind med en sok eller lignende.
Alt efter, hvor slemt det er, kan det godt være, at hun skal have noget
penicillin. Hold i hvert fald øje med, at der ikke går/ er betændelse i
det....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ralph

Dato : 02-09-07 20:58

> [...]
> eneste dyrlægen kan gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på,
> men det HADER hun! Findes der en mirakelsalve?

Opfølgning - "såret" er ikke særligt dybt, det er "bare" huden der er faldet
af. Ingen betændelse. Sidste gang holdt sokken i omkring 20 sekunder. Varm
snude? Ingen synlig betændelse?

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 21:20

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:46db15c8$0$13983

> Opfølgning - "såret" er ikke særligt dybt, det er "bare" huden der er
> faldet af. Ingen betændelse. Sidste gang holdt sokken i omkring 20
> sekunder. Varm snude? Ingen synlig betændelse?

Kunne heller ikke holde sokken ( eller noget andet) på Bibi, da hun havde
fået en flænge i en trædepude. Hun har tændstiksben, så det var svært, at få
noget til, at sidde fast der. Det var dog trædepuden, der sidder lidt oppe
af forbenet.

Jeg ville nok bare stadig vaske det et par gange om dagen, og så ellers
holde øje med det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Per, Herringe

Dato : 03-09-07 09:59

I meddelelse: 46db1afd$0$12775$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev Buffy bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> der sidder lidt oppe af forbenet.
>
> Jeg ville nok bare stadig vaske det et par gange om dagen, og så

Med hensyn til at sætte en sok på - lige en advarsel:
Det er vigtigt at det plaster/tape der holder sokken ikke bare er rundt om
"håndledet". Det skal lægge et ens præs på hele vejen ned over poten, ellers
kan poten hæve og det går lige pludselig stærkt, for så strammer plasteret
jo bare endnu mere.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-09-07 17:35

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> writes:

> [...]
> noget til, at sidde fast der. Det var dog trædepuden, der sidder lidt oppe

Åh ja, det kan være et problem at få noget til at sidde fast. Siri er
jo langhåret og vi brugte sådan noget selvklæbende forbinding. Så lige
en tot pels med mellem to lag forbinding, så holdt det fint.

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-09-07 17:50

> Åh ja, det kan være et problem at få noget til at sidde fast. Siri er
> jo langhåret og vi brugte sådan noget selvklæbende forbinding. Så lige
> en tot pels med mellem to lag forbinding, så holdt det fint.

Det her selvklæbende forbinding er det eneste der har kunnet holde på noget
her hos mine vovser.
Emma skar sig på siden af trædepuden sidste sommer, og det sprang op hele
tiden, det var først da jeg fandt det her selvklæbende, at det kunne nå at
få så meget fred at det kunne hele uden at hun skulle pille i det hele
tiden.
Selvfølgelig skal man da også være lidt efter dem, når de begynder at rode
med forbindingerne, men det glider ikke ned som så meget andet.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 18:55

> Åh ja, det kan være et problem at få noget til at sidde fast. Siri er
> jo langhåret og vi brugte sådan noget selvklæbende forbinding. Så lige
> en tot pels med mellem to lag forbinding, så holdt det fint.

Aha, må da se om vi kan finde sådan noget selvklæbende forbinding, hvis vi
skulle få brug for det en anden gang. Bibi blev jo syet i trædepuden
dengang -dumme dyrlæge, for det sprang jo op så snart deres forbinding blev
taget af og vi fik så beskeden, at man ikke kunne sy en trædepude....
Vi prøvede så, at pakke benet ind med børnesokker, gazebind osv., men alting
gled ned, så til sidst lod vi det bare være og nøjedes med, at vaske det.
Når forbindingen gled ned gjorde den jo også mere skade end gavn på
flængen....
Men det var som sagt oppe på forbenet og ikke under poten...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-09-07 19:03

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> writes:

> Aha, må da se om vi kan finde sådan noget selvklæbende forbinding, hvis vi
> skulle få brug for det en anden gang.

Vi købte noget hos dyrlægen og noget på apoteket. Og så endda i fine
farver!

http://www.scansheep.dk/product.asp?product=11288&sub=0&page=1
http://loppetjansen.dk/sikkerhed/bandage_og_saarbehandling/vet_flex_2039_da.html

Mvh Trine

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-09-07 19:28

> Vi købte noget hos dyrlægen og noget på apoteket. Og så endda i fine
> [...]

Mener jeg gav noget mindre på apoteket, men det var så også kun i en kedelig
hudfarve..(o:
det ligger på hylderne hvor plaster og andre typer sårplejemidler er.
en gaze"pude" på selve såret, og så dette ud over.
eneste man skal være lidt obs på, er at det er superelastisk, og at man
derved ikke kommer til at stramme det for meget.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-07 19:51

> Vi købte noget hos dyrlægen og noget på apoteket. Og så endda i fine
> [...]

Tror ikke, at vores lille dyreklinik har det og vi har jo ikke bil mere, så
takker- linket er gemt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Coppi

Dato : 03-09-07 06:16

Hej.

Lige et godt råd herfra.
Børnestrømper str 22-27 er fantastiske, de sidder nemlig rigtig godt på en
stor hund, så den brede englehudsplaster oppe på toppen af skaftet, netop så
stramt at strømpen ikke falder ned, det virker og så skal den selvfølgelig
skiftes et par gange om dagen + at der skal plastikpose på når de skal ud.

coppi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-09-07 10:33

> [...]
> selv. Hvad vil dyrlægen sige, krave? Hvis det er det eneste dyrlægen kan
> gøre så kan vi jo lige så godt selv sætte krave på, men det HADER hun!

Helosan pattesalve... Evt en luftig forbinding, og en strømpe uden over, og
prøv så at holde hende i ro i et par dage.

Men først ville jeg nu vaske foden grundigt, og tag de gode læsebriller på,
så du er sikker på, der ikke er noget du har overset. Der kunne jo sidde
noget, mellem tæerne, F.eks en stor sammenfiltre klat frø, og det egentligt
var dem, hun slikkede for at få ud. Hvordan sidder slidskaden på den anden
trædepude... Normalt rammer hunde, meget præcist med sin tunge, derfor denne
mistanke, at der er noget mellem de to trædepuder, der generer hende.

M.V.H....Benny..

Fra : sjakalen

Dato : 03-09-07 15:38

pattesalve luftig forbinding, og en strømpe uden over.

og istedet for kraven kan man bruge en mundkurv
http://loppetjansen.dk/sikkerhed/mundkurv/nylon_mundkurv_str_2_654_da.html
brugte det på min schæfer da han var blevet skåret i på poten

Søren