Blackie - og andre fodgængere, cyklister o~
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-09-07 10:09

Hej.

Når vi er ude og gå med Blackie
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/divhunde/ i snor vil han meget gerne
springe op ad passerende fodgængere og gjæffe ad dem - og løbe efter
cyklister og biler - ikke alle, men mange.

Jeg holder ham i en stram line og råber NEJ (og holder ham for snuden og får
øjenkontakt hvis han gør), men er dét den bedste vej frem?

Det er vores indtryk at han "er vagthund" i dén situation.

Det samme hvis én af os forlader huset og kommer et øjeblik efter - så
bliver der også gøet.

Hvad gør I andre i givet fald?
--
Med kærlig hilsen
Zofia og Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-09-07 10:44

> [...]
>
> Det er vores indtryk at han "er vagthund" i dén situation.
>
> Det samme hvis én af os forlader huset og kommer et øjeblik efter - så

Hej Hans

Det må være arv fra faderen, det vil han også gerne, hvis ikke han får
besked på andet... Det som har virket bedst, har været at kommandere ham på
plads, og hver gang han gør tegn, så gentage kommandoen, så han hele tiden
har fokus på mig, og ikke, hverken bil eller cyklist.... Og selvfølgelig...
huske at rose, når de er forbi.... Vi har også med held brugt fløjte.... Et
fløjt for stop, men ikke nødvendigtvis komme tilbage... to fløjt for stop og
kom tilbage. Ikke lange fløjt, bare et eller to korte stød i fløjten, alt
efter, hvad vi ville have dem til. Men det gælder om, at holde hans fokus
på jer, fremfor bil eller cyklist.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-09-07 11:43

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> Ikke lange fløjt, bare et eller to korte stød i fløjten, alt efter,
> hvad vi ville have dem til. Men det gælder om, at holde hans fokus

Hej Benny

Er det sådan at Blackie har været på en gård e.l. hvor han kun har haft
postbudet og andre til at "stimulere" sig?
--
Med kærlig hilsen
Zofia og Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-09-07 10:46

> [...]
>
> Er det sådan at Blackie har været på en gård e.l. hvor han kun har haft
> postbudet og andre til at "stimulere" sig?

Jeg må ærligt indrømme, jeg ved ikke, hvordan de boede, men han er vant til
at bo sammen med en anden Hovawart, og husker jeg ikke helt tovli' mener jeg
også, at de havde en kat. Det var vist, lidt uden for byen, men næppe en
gård, for de var så vidt jeg ved, udearbejdende begge. Så mon det er helt
forkert at gætte på, at i ca 6 - 8 timer om dagen, var dyrene alene hjemme.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-09-07 12:43

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> udearbejdende begge. Så mon det er helt forkert at gætte på, at i ca
> 6 - 8 timer om dagen, var dyrene alene hjemme.

Okay - thanks anyway
--
Med kærlig hilsen
Zofia og Hans

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-09-07 11:53

> [...]
>
> Det er vores indtryk at han "er vagthund" i dén situation.
>
> Det samme hvis én af os forlader huset og kommer et øjeblik efter - så

hej Zofia og Hans og Blackie

prøv at se følgende link, som giver en masse gode råd, meget i stil med
Bennys.

http://www.vetfamily.dk/sw21665.asp

Jeg er meget begejstret for "Hundeskolen" i www.netdyredoktor.dk og har selv
brugt mange af de gode råd - bemærk, at der er flere ude i menuen til
venstre.

Det er sikkert rigtigt, at han er vagthund, men han skal lære, at hvis der
er noget galt (fremmede, der vil ind i huset eller lign.), er det fint, at
han gør jer opmærksom på dem, men at I så tager over og klarer den "farlige"
situation - det gør den gode flokleder nemlig, det er ikke hundens ansvar.
Så tak ham for alarmen (med et klap eller en godbid) og få ham så i ro, mens
I lukker op for gæsten.

Venlig hilsen, Anelise

PS: klikkertræning er super til en sådan indlæring - det er der også
artikler om i "Hundeskolen"

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-09-07 12:26

A. S. Nielsen skrev:

> prøv at se følgende link, som giver en masse gode råd, meget i stil
> med Bennys.
>
> http://www.vetfamily.dk/sw21665.asp

Ja, dér er da nogen råd!

> Jeg er meget begejstret for "Hundeskolen" i www.netdyredoktor.dk og
> har selv brugt mange af de gode råd - bemærk, at der er flere ude i
> menuen til venstre.

Jeps - har lagt det som hyperlink i begge computere nu

> [...]
> nemlig, det er ikke hundens ansvar. Så tak ham for alarmen (med et
> klap eller en godbid) og få ham så i ro, mens I lukker op for gæsten.

Godt - vi går i gang

Tak for dine gode råd!

> PS: klikkertræning er super til en sådan indlæring - det er der også
> artikler om i "Hundeskolen"

Vi har også set lidt om dét i "Det er hunden eller mig"
--
Med kærlig hilsen
Zofia og Hans

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 13:00

> [...]
> springe op ad passerende fodgængere og gjæffe ad dem - og løbe efter
> cyklister og biler - ikke alle, men mange.

Sådan har nogen af vores hunde også gjort, men det bliver dog bedre
efterhånden. Vi er jo lige flyttet til byen fra landet af, så der er mange
nye input for hundene.
Cyklister og biler skal hunden selvfølgelig ignorerer, så et nej, på plads
og så går man videre.
Fodgængere møder man jo mange af i byen, så jeg har spurgt forskellige, om
de ikke lige vil hilse på hunden ( bare for, at de også lære, at fodgængere
er kedelige og ganske ufarlige ), samtidig med, at jeg har sørget for, at
hunden ikke springer op. De fleste gange fortsætter vi dog bare forbi. Ved
ikke om
det er den rigtige fremgangsmåde, men det har hjulpet, især med Biva, der er
den, der har været mest usikker på bylivet. Det var også små plastikænder i
folks haver m.m., der udløste et Buf fra hende. Nu kan hun gå med høj
haleføring igennem byen og selv en mand, der smed træbrædder ned fra sit
tag, rørte hende ikke.

Har også taget en hundefløjte til hjælp til, når hundene f.eks. gør i haven.
Biva kan efterhånden være i haven meget selv, uden at gø af alting.
Coco og Bingo har lært, at når det ringer på døren, går de til døren og gør,
sammen med mig, derefter lukker jeg dem ind i stuen ( de går selv derind
efterhånden ) og så kommer de ud og hilser på, når folk er kommet ind.
Planen er sådan set, at de kan blive siddende, imens vi åbner døren, men det
skal lige trænes lidt mere. Der er jo masser af børn, der kan hjælpe med
træningen ved, at ringe på døren for os.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren LH

Dato : 02-09-07 13:15

> [...]
>
> Det er vores indtryk at han "er vagthund" i dén situation.
>
> Det samme hvis én af os forlader huset og kommer et øjeblik efter - så

Jeg mener bestemt ikke hunden skal lege vagthund når den er ude på
offentlige steder. Han må ikke forulempe fremmede mennesker. Hen ad vejen
kan den også få ideer om at gøre det der er værre.

Hvis det du gør viser en forbedring i løbet af kort tid, ja så virker det,
men det er sandsynligt at hundens drift efter at være vagtsom er større end
dens ønske om at være lydig, og så hjælper det ikke.

Jeg ville finde ud af hvad der bedst får hundens opmærksomhed - legetøj
eller superlækre godbidder. Når du nærmer dig fodgængere, biler eller
cyklister får du hundens opmærksomhed med godbid eller legetøjet. Og så går
du ikke nærmere end at du bevarer hans opmærksomhed. Ud og træne dette en
hel masse, opsøge situationerne. Efterhånden vil du kunne komme tættere og
tættere på. Hvis så det "smutter", hvad det jo gør indimellem når man skal
finde ud af hvor afstanden er, vender du bare om og trækker hunden af sted
og ignorer dens utidigheder. Du er lederen, du bevarer roen og fører hunden
væk fra "faren". Han ad vejen vil hunden forstå at fodgængere m.v. ikke er
farlige, og så kan du bedre irettesætte, hvis der alligevel en dag skulle
være en fodgænger som hunden synes er farlig.

Vigtigt: Altid være rolig, langsom, velovervejet, også når du irettesætter.
Ro er enormt sejt i hundeverdenen. Dem der er rolige bliver der set op til.

Du skulle melde dig til et træningshold i en hundeklub eller hos en
hundetræner, hvor du kan få lov at træne det. Jeg kan se du bor i
Sønderjylland, måske nogle kan anbefale et sted i nærheden.

Det er med at komme igang, hunden nærmer sig en alder hvor unoderne kan
blive svære at rette op.

Det var mine input, andre kan have andre ideer.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 02-09-07 13:33

PS: Som Buffy også nævner er det selvfølgelig en god ide at lade ham hilse
på en masse fremmede, det skal så ske uden at der i den forbindelse sker
irettesættelser.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 02-09-07 13:51

> [...]
> gerne springe op ad passerende fodgængere og gjæffe ad dem - og løbe
> efter cyklister og biler - ikke alle, men mange.

Nu lufter jeg ikke min hvor der kommer mange biler og mennesker, men kommer
der nogen afdækker jeg ham og siger "fri" når de er væk.
Dette er indlært fra hvalpetid hvor han gerne høvlede efter forbikørende
biler og knallerister

Jeg lufter min ofte på stranden hvor der er mange løse hunde der gerne vil
hilse på, og min ligger så og brummer af dem indtil de forsvinder

> Det samme hvis én af os forlader huset og kommer et øjeblik efter - så
> bliver der også gøet.

Det gør min så kun hvis det er fremmede der kommer så det vil jeg ikke
undertrykke

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-09-07 18:53

jopa skrev:

Tak til alle!

Vi vil bruge så meget af det så godt vi kan - sammenholdt med det der blev
henvist til på nettet håber vi at det er vejen frem
--
Med kærlig hilsen
Zofia og Hans