Dykning Kreidesee
Fra : T.H.L

Dato : 04-09-07 08:13

Vi er en gruppe der skal afsted til kreidesee her til efteråret; et
par stykker dykker normalt med 1 flaske og et 1. trin og så et 2. trin
+ octopus. Er der nogen der ved om dette er "tilladt" i Kreidesee ?

På deres hjemmeside (regel nr 4) står der "Zwei getrennt absperrbare
Atemsysteme sind Vorschrift"

Betyder dette at man skal dykke med dobbeltsæt med 2 1. trin og
isolationsmanifold eller??

Er der nogen der har erfaring med dette?

Der er også et par stykker i våddragt og vi skal afsted den sidste
weekend i oktober er der nogen der har erfaring med det?

Med Venlig HIlsen

Tina

Fra : Seerup

Dato : 04-09-07 09:16

[...]

SVJV accepterer de dobbeltventil på enkeltflaske, men _med_ to separate 1.trin.
Der er vist også noget med, at man som minimum skal være ** eller Aowd.

Men jeg har aldrig været der, den tur jeg skulle have været på blev aflyst. Så
der er er sikkert flere, der ved det mere præcist end jeg.

Seerup

Fra : Jan Birk

Dato : 04-09-07 10:28

> Betyder dette at man skal dykke med dobbeltsæt med 2 1. trin og
> isolationsmanifold eller??

Der er krav om, at du skal dykke med 2 første trin. De kan så sidde på
en Y ventil eller - som de fleste gør - på et dobbelt sæt eller en
enkelt flaske med en pony.

Der er zoner i søen hvor der kræves en given certificering. Ved trappe 3
(et af de mere spændende steder) er der krav om CMAS*** eller
tilsvarende og der må ikke foregå uddannelsesdyk.

Hvis nogen skal dykke med Trimix, skal dette anmeldes/godkendes i forvejen.

Hvis der ikke dykkes trimix, er max tilladte dykkedybde 45m. Der laves
stikprøvekontroller.

> Der er også et par stykker i våddragt og vi skal afsted den sidste
> weekend i oktober er der nogen der har erfaring med det?

Det afhænger lidt af hvor dybt I har tænkt jer at dykke. Temperaturen
fra 35-40m og ned ligger under 5-6 grader året rundt.

I oktober vil jeg gætte på at overflade vandet er omkring 12-14 grader
og faldende til 5 grader på ca. 40meter.

Jeg har været i søen en del gange, og jeg har endnu ikke mødt nogen, som
har synes at det var sjovt med våddrag )

/Jan

Ps. Lad være med at sejle over Elben - bare et god råd

Fra : T.H.L

Dato : 04-09-07 15:15

> /Jan
>
> Ps. Lad være med at sejle over Elben - bare et god råd

Hvorfor ikke sejle over Elben? .. Jeg var dernede her i forsommeren
hvor vi kørte over Hamburg hvilket var en lang tur og vi fik at vide
at turen over Elben var noget kortere.

Fra : Jan Birk

Dato : 04-09-07 21:16

> Hvorfor ikke sejle over Elben? .. Jeg var dernede her i forsommeren
> hvor vi kørte over Hamburg hvilket var en lang tur og vi fik at vide
> at turen over Elben var noget kortere.

Hvergang vi har gjort det over Elben (2 gange) har det taget dobbelt så
lang tid som køretiden nedenom (8-9 gange).

Dels er vejen til og fra Elben nogle små veje med underlige små
traktorer/hestevogne og andre såkaldte husdyr, og dels har der altid
(læs: begge 2 gange) været stor kø - meget langsommere end Hamborgske
ko'er.

Sidst men ikke mindst, har færgeoverfarten i deres visdom besluttet, at
man skal betale kontant i kolde Euro (10 stk) og plastik er meget
forbudt. Det står naturligvis (underligt i Tyskland) ingen steder, før
den sure mand kommer forbi med skiltet og vil have nogle penge.....

Selvom vi var betegnet som blinde-passagere, blev vi i det mindst ikke
smidt overbord - men jeg gætter på, at kølhalningen var nært forestående.

/Jan