Tankning af Golf IV
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-07 19:45

Jeg har haft Golf I, II og III - og alle har jeg tanket til randen hver gang
uden problemer. Altså, pistolen stopper tankningen, og så hælder jeg omkring
5 liter mere på til det står ved randen.

Men i instruktionsbogen til Golf IV står der, at det må man ikke - det med
de 5 liter. Og hvis man prøver - så bliver det 10 liter. Og selv om
tankmåleren viste inden tankningensbegyndelse, at der er næsten 20% tilbage
(det forstår I vist bedre end hvis jeg forsøger at forklare at tankmåleren
viste 1½/8 fuld :)) så fyldte jeg alligevel 55 liter i.

Og 55 liter er det antal liter der står der kan være i den - i
instruktionsbogen. Der var heller ikke nogen reservetanklampe der lyste -
den sætter ind ved 7 liter tilbage, fortæller instruktionsbogen.

Så spørgsmålet er - hvordan tanker I jeres Golf IV? Til randen eller til
pistolen siger fra?

Er I med, eller skal det forklares på en anden måde? :)

--
Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-09-07 19:47

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Så spørgsmålet er - hvordan tanker I jeres Golf IV? Til randen eller til
> pistolen siger fra?

Må man svare, hvis man har en Golf V ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-09-07 05:22

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Må man svare, hvis man har en Golf V ?

Ingen reaktion, men jeg svarer alligevel.

I med pistolen og fuld knald til den selv stopper. På med dæksel og
videre. Jeg gider helt ærligt ikke at stå at "fedte" med at fylde den
helt, jeg skal jo alligevel tanke igen senere.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-09-07 07:41

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> I med pistolen og fuld knald til den selv stopper. På med dæksel og
> videre. Jeg gider helt ærligt ikke at stå at "fedte" med at fylde den
> helt, jeg skal jo alligevel tanke igen senere.

Minder mig om en tidligere kollega:

"Jeg fatter ikke al den palaver om at benzinen stiger og bliver dyrere og
dyrere. Rager mig en høstblomst, jeg fylder aldrig på for mere end en
halvtredser alligevel."

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 19:53

On Tue, 4 Sep 2007 20:45:09 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>pistolen siger fra?
>
>Er I med, eller skal det forklares på en anden måde? :)

Næh, men bare for at forvirre tråden kan jeg da fortælle at vores
XsaraII også har 55 liters tank og tænder lampen, når der kan fyldes
præcis 40 liter på (give or take 1 l) - men bogen siger, der kuns er 5
tilbage når lampen tænder ) Puntoen har 50 l tank (eller 48 kan
ikke huske) og kan også tage 40 l ved gult lys.
Jeg har set to ens biler (Ford Æskelort 1.sløv van(årgang 91 ell 92,
samme reg. dato)- være vildt uenige om hvornår de skulle tankes - den
ene kørte glad til den kunne tage 45 l, den anden kunne tage 35 når
lampen tændte - så jeg frygter det er ret individuelt for biler.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-09-07 21:19

Ivan Madsen <> wrote in news:h3ard3p6h1q0o2fnk05sqqaakh2l8iv06i@4ax.com:

> [...]
> XsaraII også har 55 liters tank og tænder lampen, når der kan fyldes
> præcis 40 liter på (give or take 1 l) - men bogen siger, der kuns er 5

Min 306'er har en 60 liters tank og advarselslampen skulle begynde at lyse
ved 6 liter tilbage. Men jeg har da også tanket 55 liter uden at lampen
lyste før jeg kørte ind på tankstationen...

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-09-07 13:44

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> XsaraII også har 55 liters tank og tænder lampen, når der kan fyldes
> præcis 40 liter på (give or take 1 l) - men bogen siger, der kuns er 5

For lige at afspore debatten en anelse: Vores Xsara II HDi Weekend kan være
endog meget svær at tanke. Hvis man bare stikker pistolen i og trykker, sker
det som oftest at dieselen slår tilbage næsten med det samme og udløser
stoppet. Opfører din sig ligesådan?

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 16:07

On Wed, 5 Sep 2007 14:43:44 +0200, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

> [...]
>det som oftest at dieselen slår tilbage næsten med det samme og udløser

Ja, der skal somme tider lirkes lidt for at finde en vinkel på pumpen,
så der kan tankes for fuld skrue - et par UNO-X tanke kan jeg simpelt
hen ikke greje, så det tager lidt ekstra tid.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-09-07 20:23

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> tilbage (det forstår I vist bedre end hvis jeg forsøger at forklare at
> tankmåleren viste 1½/8 fuld :)) så fyldte jeg alligevel 55 liter i.

Tankmåleren er overhovedet ikke et præcisionsinstrument... så lad være
med at tænke så voldsomt meget over det...

> Så spørgsmålet er - hvordan tanker I jeres Golf IV? Til randen eller
til
> pistolen siger fra?

Omend jeg ikke har en golf, så tillader jeg at svare her alligevel...

Jeg mener bestemt at det frarådes at tanke helt til kanten, der skal
være plads til dampe og lign. i selve tanken, og den plads er væk hvis
du tanker helt op til randen. Jeg har også altid tanket til pistolen
siger stop første gang (golf2 og primera) der er jo nok en årsag til at
det er lavet sådan at den siger klik lidt før det står ud af tankhullet.

Thomas

Fra : Stefan Jensen

Dato : 04-09-07 20:31

> [...]
> stop første gang (golf2 og primera) der er jo nok en årsag til at det er
> lavet sådan at den siger klik lidt før det står ud af tankhullet.

Benzin "udvider" sig især når det er varmt!
Jeg har oplevet 3 gange hvor tanken eller en slange på en bil er sprunget
på en pakeret bil og benzinen ligger ud over hele pakeringspladsen

Fra : William 'Billy-Boy' ~

Dato : 04-09-07 20:55

On Tue, 4 Sep 2007 21:30:38 +0200, "Stefan Jensen"
<beowulfdk@hotmail.com> wrote:

>Benzin "udvider" sig især når det er varmt!
>Jeg har oplevet 3 gange hvor tanken eller en slange på en bil er sprunget
>på en pakeret bil og benzinen ligger ud over hele pakeringspladsen

Er der ikke en ventil til at forhindre dette?

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-09-07 21:13

William 'Billy-Boy' Boysen wrote:

> Er der ikke en ventil til at forhindre dette?

Sikkert... Hvis ventilen er lukket og tanken HELT fuld, og benzinen
derefter udvider sig nogle procent, så skal der ske ting og sager! Luft
er nem komprimerbart, det er væsker generelt ikke. Så hvis der altid er
mindst xL fri luft (og/eller dampe) i tanken som kan komprimeres, så går
det godt, men hvis ikke, ja så skal enten ventilen bryde sammen, en
slange springe eller tanken revne... uanset hvad, så var det måske bedre
at man lod være med at tanke helt til randen.

Jeg har heller aldrig forstået hvad fedt der er i at gøre det til en
sport at klemme 3-4L ekstra benzin i tanken? Det er forhåbentlig ikke
dem der afgør om man kører tør på motorvejen eller lige når hen til
standeren, for så burde man måske køre lidt mere økonomisk og tanke lidt
oftere.

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 01:30

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har heller aldrig forstået hvad fedt der er i at gøre det til en sport
> at klemme 3-4L ekstra benzin i tanken?

Jeg tror på det giver ekstra præcision at fuldtanke når man skal regne
brændstofforbruget ud.

> Det er forhåbentlig ikke dem der afgør om man kører tør på motorvejen
> eller lige når hen til standeren, for så burde man måske køre lidt mere
> økonomisk og tanke lidt oftere.

Min sidste tankning kørte jeg 1350 km, saa jeg kører økonomisk nok, tror
jeg...

--
Per

Fra : Stefan Jensen

Dato : 04-09-07 21:12

> Er der ikke en ventil til at forhindre dette?
>
> --
> aner det ikke!.
men så virkede ihverfald ikke på den golf 2` jeg så for nogle år siden!
jeg kan ikke lige huske de 2 andre bil mærker

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-09-07 16:52

"William 'Billy-Boy' Boysen" <Billy-Boy.er.med@tur.for.første.gang> skrev i
en meddelelse

> Er der ikke en ventil til at forhindre dette?

Jo, og åbner den, p.. der fuel ud over Per's højre baghjul. Been there, got
the Tshirt ;)). En anden grund til tanken ikke fyldes op er, han har en
beholder med aktivt-kul til at tage fuel-dampe, den vil kløjs i større
mængder fuel. Derudover tanker jeg til kanten på Skodaaen, når jeg ved jeg
skal køre nogle km., så der bliver lidt luft.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 01:19

> Tankmåleren er overhovedet ikke et præcisionsinstrument... så lad være med
> at tænke så voldsomt meget over det...

Jeg er uenig - men har kun erfaring fra Golf I, II, III samt mondeo. I alle
tilfælde stod tankmåleren det sted man forventede den skulle stå, når man
kørte den tom. På III´eren blev instrumenterne alle skiftet ud fordi jeg
ville have en mfa (computer), samme erfaring.

> [...]
> stop første gang (golf2 og primera) der er jo nok en årsag til at det er
> lavet sådan at den siger klik lidt før det står ud af tankhullet.

Med Golf III har jeg følgende erfaring. Tanker man til pistolen siger fra og
derefter yderligere 5 liter, kan man efter at have kørt 20 km, svarende til
under 1 liters forbrug, tanke yderligere 3,x liter. SÅ er den fuld :)

--
Per

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 04-09-07 21:13

> Så spørgsmålet er - hvordan tanker I jeres Golf IV? Til randen eller til
> pistolen siger fra?

Golf IV tdi - tanker til randen. Så går den lige nogle km. længere pr. tank,
og der går jo sport i se hvor mange km. jeg kan køre på en tank

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 04-09-07 21:22

..°o.O Thomas O.o°. skrev:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Golf IV tdi - tanker til randen. Så går den lige nogle km. længere pr. tank,
> og der går jo sport i se hvor mange km. jeg kan køre på en tank

Hvad med en ekstra tank:

http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_alternativ_tank.jpg

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 21:52

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg tanker til pistolen siger fra. Golf V. & Sharan Men jeg køre også Mc og
det er ikke fedt at ramme sporet efter en
som lige skulle masse den sidste liter ned i tanken. som kommer til at ligge
i der første sving.

Cool Cat

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 01:32

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i meddelelsen

> Golf IV tdi - tanker til randen. Så går den lige nogle km. længere pr.
> tank, og der går jo sport i se hvor mange km. jeg kan køre på en tank

Hvor meget er så det meste du har tanket og hvor meget har du pint ud af den
pr. liter?

--
Per

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-09-07 07:22

> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor meget er så det meste du har tanket og hvor meget har du pint ud af
> den pr. liter?

Bedste tank er 20,7 km/l
Flest liter tanket er 54 (rundet op eller ned til hele tal - jeg bruger
www.kmregnskab.dk og taster et ind i telefonen når jeg tanker, der bruger
den hele tal)
Bedste pris var 4,80 pr.liter tanket den 25/10 2003 - det var tider

Total for bilen:
Du har kørt 175.559 km, siden din første registering den 15-09-2003
Hidtidige tal vil give et årligt kørselsbehov på 43.527 km
Den totale brændstof-økonomi er 18,4 km/l
Dette er 7,8% dårligere end EU-norm'en på 20 km/l.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-09-07 06:53

> Bedste tank er 20,7 km/l

Min står p.t. til 4,6 l/100 - men jeg ved endnu ikke hvor meget computeren
regner forkert. Dette kan man dog ændre i 5% hug ved indgreb i computeren.

> Den totale brændstof-økonomi er 18,4 km/l
> Dette er 7,8% dårligere end EU-norm'en på 20 km/l.

Er du sikker på den er så høj? Min står til - afair - 18,9 km/l - det er en
GTI TDI 150HK.

Lige så snart du kommer et gear lavere end højeste gear (min har 6 gear)
koster det brændstof. Bykørsel er ekstremt dyrt, og det er modvind og
regnvejr også.
--
Per

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-09-07 11:02

> [...]
>
> Er du sikker på den er så høj? Min står til - afair - 18,9 km/l - det er

Snakker du om de 18,4 eller 20 km/l ..? De 18,4 er et snit over de sidste
175.559 km, så det skulle være nogenlunde præcist. Som tidligere skrevet, så
er det ikke på decimaler, men på hele tal der tastes ind, så lidt afvigelser
kan der godt være. Er det de 20 km/l så er det www.kmregnskab.dk der selv
skriver det, det er ikke noget jeg har skrevet. Jeg ved faktisk ikke hvad
den er opgivet til. Det er en Golf IV 1.9 tdi 90 HK fra 1998.

> Lige så snart du kommer et gear lavere end højeste gear (min har 6 gear)
> koster det brændstof. Bykørsel er ekstremt dyrt, og det er modvind og
> regnvejr også.

Kører også så vidt muligt i højeste gear (5. for min gamle bils vedkommende

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-09-07 08:59

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i meddelelsen
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Snakker du om de 18,4 eller 20 km/l ..?

De 20 km/l - men det passer nok for de små motorer :)

--
Per

Fra : Martin

Dato : 04-09-07 23:39

I snakker gør i ;)

En del upræcished komme allerede ved standeren og underlaget. Hælder bilen
en anelse til højre eller venstre, fremad eller bagud - triller den uden
håndbremse? Allerede der er det vild upræcis med mindre man formår at holde
nøjagtigt samme sted med nøjagtigt samme læs i bilen på samme stander HVER
gang, og end ikke det bliver det præcist af , så plus minus 3-5 liter er
ganske normalt.

Nu er der så skrækhistorier om revnede tanke og slanger mv. Det er også
rigtigt at det KAN ske men det skal normale ikke kunne ske, idet der er
udluftning i benzindækslet bla for at for at forhindre dette. Når det så er
sagt så nej jeg kan heller ikke pointen i at klemme de den sidste liter ned
så den står i påfyldningsrøret og "dasker" rundt de førtste 10-20 km.

Men sådan er bilfolket mangfoldigt. Endnu sjovere er det at se alle som hele
søndagen hamster som sindsyge fordi de ved at om mandagen stiger den 50 øre
pr liter. Ok ved 50 liter er det da 25 kr man sparer op sådan en tankfuld -
og folk holder gladeligt i kø optil 6-7 biler for at spare dem - hvorefter
de fiser ind på tanken og køber popcorn, et bar øl og lejer en film og en is
til ungen... til 120 kr... som kunne fås i netto for 60 kr... men sådan er
der jo så meget. Men køen tager altså længere tid på tanken når det er
"billigt" end det tager at købe popcornene, øllet osv i netto - ofter er
ungen også gladere i det man ofte kan få 6-10 is for det samme som en magnum
på tanken koster ;)

Fra : TDN

Dato : 05-09-07 05:42

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> pistolen siger fra?
>
> Er I med, eller skal det forklares på en anden måde? :)

Her er lidt fra en artikelen om at overfylde tanken:

http://fpn.dk/motor/bil/article1071971.ece

Mvh
Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 06:18

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

> Her er lidt fra en artikelen om at overfylde tanken:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1071971.ece

Jeg er klar over det der står i artiklen. På den anden side fremgår det også
af det skriv jeg har lavet i denne tråd, at der ved fyldt tank er 2,x liter
luft i tanken, da jeg efter 20 km´s kørsel kan påfylde 3,x liter uden
problemer.

Jeg har på fornemmelsen at dette overskud på 2,x liter måske ikke er til
stede i tanken på Golf IV, når man fylder den som jeg plejer at gøre. Derfor
mit spørgmsål.

Der står i instruktionsbogen til bilen at man især skal passe på med at
hælde bio-diesel på lakken... ikke at det bliver et problem mens jeg ejer
den, med mindre der står en ved siden af og sprøjter på min bil :)

--
Per

Fra : ShutEye

Dato : 05-09-07 07:22

> Her er lidt fra en artikelen om at overfylde tanken:
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1071971.ece

Hmm det er vist et gammelt billede, tjek lige de priser :)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-09-07 08:51

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Hmm det er vist et gammelt billede, tjek lige de priser :)

Nu ser jeg det er vores fælles bekendte, Buus, der har skrevet artiklen. Så
skal der nok være noget af det der ikke passer. 2% lyder også af meget - de
må vide noget i dk.videnskab :)

--
Per

Fra : Mogens

Dato : 07-09-07 17:20

> Nu ser jeg det er vores fælles bekendte, Buus, der har skrevet artiklen.

Nope, Buus har blot taget billedet. Christian Kloster har skrevet artiklen

> Så skal der nok være noget af det der ikke passer.

Ja...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-09-07 09:02

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i meddelelsen
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, Buus har blot taget billedet. Christian Kloster har skrevet artiklen

> Ja...

Det lader dog til at procenten for udvidelsen er rigtig - 50 liter kommer
til at fylde 1 liter mere ved 20 graders forhøjelse af temperaturen ... det
var en hel del mere end jeg regnede med.

--
Per

Fra : Allan F

Dato : 06-09-07 14:23

> [...]
> pistolen siger fra?
>
> Er I med, eller skal det forklares på en anden måde? :)

Forestil jer tanken som en cylinder, der ligger ned. Påfyldningsstudsen er
ikke placeret i toppen, men lidt nede af siden. Så der er en luftlomme over
væskestanden. Denne luftlomme er ikke regnet med i tankens kapacitet.

Problemet er, at benzinen opbevares i underjordiske tanke, og har en
temperatur på 5-6 grader C. Så fyldes den i en bil, som typisk er et sted,
hvor der er noget varmere (især om sommeren). Så udvider benzinen sig, og
hvis der ikke er plads i tanken, så må den jo ud. Så går den benzin, der
løber ud jo til spilde. Og hvis ventilationshullet i dækslet er stoppet, så
bliver der overtryk i tanken. Jo mindre luftrum der er, jo mindre rumfang
kan optage det øgede tryk, og jo højere bliver trykket. Og en dag, så er der
noget der giver efter. Tanken, benzinslangen eller dækslet.

Jeg har ikke prøvet med nogen af mine 2 nuværende biler (Polo 2007 benz og
Passat 2006 diesel), men min foregående Passat, en 2003 model havde en lille
ventil i påfyldningsstudsen, som lukkede luften ud af toppen af tanken. Så
kunne der være en liter mere, når man trykkede på ventilen. Og gjorde man
det tilstrækkelig mange gange, kunne jeg presse næsten 9 liter mere i
tanken. Men hvis jeg så ikke omgående begyndte at køre (og ikke bare rundt
om hjørnet), så 'svedte' den noget diesel ud ved dækslet. Meget mere i varmt
vejr.

Allan F