Stop rust uden ny maling ?
Fra : rl

Dato : 04-09-07 09:12

Hej gruppe

Når man nu har en gammel bil som ellers har fået mange rustbehandlinger, men
begynder at få overflade rust - hvad gør man så ? Maleren henviser til en
pladesmed og pludselig bliver det dyrt... Den må gerne køre lidt
endnu.

I princippet er jeg kun interesseret i at rusten ikke breder sig, det gør
ikke noget at det ser mindre pænt ud. Findes der nogle produkter som stopper
rust og laver en overflade som ikke ruster videre ? Jeg har hørt at rusten
skal bruge ilt, i teorien burde man kunne larkere rusten(tyk lak) for at
kvæle den, men jeg er blever fortalt at den ikke holder i virkeligheden...

vh
Rasmus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-09-07 09:28

rl skrev:

> I princippet er jeg kun interesseret i at rusten ikke breder sig, det
> gør ikke noget at det ser mindre pænt ud. Findes der nogle produkter
> som stopper rust og laver en overflade som ikke ruster videre ?

I princippet kan du sandblæse og male bagefter - jeg ville nu nok satse
spareskillingerne på en galvaniseret Audi e.l. da det andet er et
sisyfosarbejde

Been there, done that - got the fuckin' T-shirt
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 04-09-07 11:18

Hans Paulin (6310) skrev:
> rl skrev:

> I princippet kan du sandblæse og male bagefter - jeg ville nu nok satse
> spareskillingerne på en galvaniseret Audi

Er de blevet så billige?

Jeg har da sandblæst meget, og brugt Galvafroid med stor succes. Men den kan
man jo ikke bruge i dag, det er ikke pænt nok og vanskeligt at arbejde
med, 14 dage før overmaling, og jeg mener at slibning bør være bandlyst.

Hele hemmeligheden er, at det skal være meget tørt, helst under 50% Rf, og
så skal den blanke metal helst beskyttes inden 15 min. i hvert fald hvis Rf
er højere.

og en vanduskilder, og helst et tørreagregat på kompressoren er et must!

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-09-07 11:52

Møller skrev:

> Er de blevet så billige?

Meget (alt) er relativt - personligt "gad" jeg bare ikke kæmpe mod rust -
har prøvet på div. Opler.

> [...]
> den kan man jo ikke bruge i dag, det er ikke pænt nok og
> vanskeligt at arbejde med, 14 dage før overmaling, og jeg mener at

Gæt hvem der brugte blymønje for 25 år siden

Det er ren raketbrændstofteknologi
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 04-09-07 14:31

Hans Paulin (6310) skrev:
> Møller skrev:

> Meget (alt) er relativt - personligt "gad" jeg bare ikke kæmpe mod rust -
> har prøvet på div. Opler.

Det var sgu da også det værste sted at start.

> Gæt hvem der brugte blymønje for 25 år siden

Det var jeg ikke i tvivl om, det æder jo hjerneceller som salt en Opel.

> Det er ren raketbrændstofteknologi

Jo og hvis man så tilsætter lidt ammoniumnitrat til dieselolien i tanken, så
skal du bare se hvor det går, Al-Quida vil blive helt misundelig.

Møller

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-09-07 09:49

rl wrote:
> [...]
> kvæle den, men jeg er blever fortalt at den ikke holder i virkeligheden...

Jeg brugte med rimelig success POR15 (por15.dk, som er ende, men kig så
på stoprust.net) på min gamle Golf2, det stoppede rusten rimelig godt i
forhold til hvad der skete andre steder hvor jeg ikke malede. Man kan
vist få samme resultat ved at male med Hammerite og lign. produkter, da
disse også danner en hård skal hvor rusten har svært ved at trænge igennem.

Det er dog ikke vidundermidler der bare skal smøres på, der skal IMO
arbejdes lidt med det og tag den tid det kræver. Men jeg var selv
rimelig tilfreds med resultatet.

Men rust er som du selv er inde på, meget svært at få bugt med. Hvis man
fanger det inden det når at tære igennem pladen så er det hvert fald
nemmere at have med at gøre.

Thomas

Fra : arnie

Dato : 04-09-07 10:38

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Men rust er som du selv er inde på, meget svært at få bugt med. Hvis man
> fanger det inden det når at tære igennem pladen så er det hvert fald

Jeg har funnet et middel. Det blir brukt på jernkonstuksjoner på
nordsjøen. Det heter NEUTRA RUST 661. Det er godkjent av NATO og fått
natonr 8030-99-225-1984. En av de fine tinga er att det er vannbasert så
overflatene behøver ikke være 100% tørre. Vask overflaten for løs rust.
Ha på 1 eller 2 strøk og thats it!! Pass på å maskere lakken , for
middelet går ikke av lakken. Middelet er kopiert av mange ,så pass på å
få riktig.
Mvh
Arnie

Fra : rl

Dato : 04-09-07 16:14

Tak Arnie! Det var lige sådan noget jeg drømte om. Jeg kan se at det skal
købes i UK, ingen dansk forhandling...

vh
Rasmus

Fra : arnie

Dato : 04-09-07 16:29

rl wrote:
> Tak Arnie! Det var lige sådan noget jeg drømte om. Jeg kan se at det skal
> [...]
det finns norsk forhandler. ta deg en fjelltur og kjøp i samme slengen.(:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-09-07 16:38

"rl" <ral117@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46dd7619$0$21928

> Tak Arnie! Det var lige sådan noget jeg drømte om. Jeg kan se at det skal
> købes i UK, ingen dansk forhandling...

Der står de skal kontaktes ved international handel. Men nu har du jo fået
NATO.nr, så er det bare at smide slæverne indenfor hos forsvaret, og få en
Skaffer til at skaffe det hjem :). Husk at skrive rigtigt, har prøvet at få
leveret vingen til en Draken istedet for WD40 ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-07 15:21

> Hej gruppe
>
> Når man nu har en gammel bil som ellers har fået mange rustbehandlinger,
> men begynder at få overflade rust - hvad gør man så ?

Hvor er rusten ?
Er det i kanter og samlinger, kan du
'forsegle' det med et gennemsigtigt olieprodukt
ala' SUVO RustStop 150.
Så nedsættes tempoet for rustangrebet.