Brug as firewall i xp
Fra : Poul Johannsen

Dato : 02-09-07 19:10

Hej

Jeg har en router med firewall ved fullrate.
Har jeg så brug for firewall i xp?.
Jeg har jo firewallen i min router, så har jeg jo ikke behov for
firewall i xp.

Mvh Poul

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-09-07 19:18

On 02 Sep 2007 18:09:44 GMT, Poul Johannsen
<poul_johannsen@9W51Qhotmail.com> (slet 9W51Q) wrote:

>Jeg har en router med firewall ved fullrate.
>Har jeg så brug for firewall i xp?.
>Jeg har jo firewallen i min router, så har jeg jo ikke behov for
>firewall i xp.

Den korte version:

Når du sidder bag en bredbåndsrouter får dine computere lokale
ip-adresser der ikke kan 'ses' ude fra internettet - Herfra 'ser' man
kun routerens WAN ip-adresse...

Og så tjener din software firewall i XP intet formål - Ja, den er vel
nærmest kun til besvær. Så jo, du kan roligt deaktivere XP's firewall.

Forudsætningen er selvfølgelig at du kan 'stole' på dit lokalnet. Er
du kun dig selv og familien er der nok ingen problemer. Men deler du
f.eks ADSL forbindelsen med din nabo, vil det nok alligevel være en
god ide at bruge XP's firewall

<mlr>

Fra : Poul Johannsen

Dato : 02-09-07 19:36

Hej

>Når du sidder bag en
>bredbåndsrouter får dine computere lokale
>ip-adresser der ikke kan 'ses' ude
>fra internettet - Herfra 'ser' man
>kun routerens WAN ip-adresse...

Ok

>Og så tjener din software firewall
>i XP intet formål - Ja, den er vel
>nærmest kun til besvær. Så jo, du
>kan roligt deaktivere XP's firewall.

Ok det vil jeg så gøre

>Forudsætningen er selvfølgelig at
> [...]

Det er kun min egen pc og ingen andre.
Tak for hjælpen.

Mvh Poul

Fra : Straight Talk

Dato : 02-09-07 19:22

> [...]

>Jeg har en router med firewall ved fullrate.
>Har jeg så brug for firewall i xp?.
>Jeg har jo firewallen i min router, så har jeg jo ikke behov for

I princippet ikke, med mindre du har flere maskiner i et lille LAN.
Men den indbyggede gør jo ingen skade.

Fra : Poul Johannsen

Dato : 02-09-07 19:37

Hej

>I princippet ikke, med mindre du har flere maskiner i et lille
LAN.
>Men den indbyggede gør jo ingen skade.

Der er kun en pc hjemme hos mig.

Mvh Poul

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-09-07 08:59

Poul Johannsen <poul_johannsen@6SG6Xhotmail.com> (slet 6SG6X) crashed
Echelon writing news:11887585390.141408229097468@dtext.news.tele.dk:

> Der er kun en pc hjemme hos mig.

Der er aldrig venner eller familie der kommer forbi med deres egen computer
og lige skal låne dit internet til at vise dig noget eller lign?

Sæt nu deres maskiner havde virus, trojan eller lign. som gerne ville
sprede sig til din maskine.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-07 10:34

On 03 Sep 2007 07:59:16 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> [...]
>og lige skal låne dit internet til at vise dig noget eller lign?
>
>Sæt nu deres maskiner havde virus, trojan eller lign. som gerne ville

Firewall på lokale maskiner giver sjældent nogen mening...

Computere på lokalnet vil typisk skulle dele resourcer og fungere
sammen med de øvrige enheder på lokalnettet. Det betyder at der skal
åbnes porte i firewall'en, og så er der jo ikke længere nogen
beskyttelse der...

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-09-07 12:01

Michael Rasmussen <michael@invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> sammen med de øvrige enheder på lokalnettet. Det betyder at der skal
> åbnes porte i firewall'en, og så er der jo ikke længere nogen

Kommer an på hvordan beskyttelsen er sat op og det enkelte firewall
program.

XPs egen firewall er begrænset og elsker mere at dele en ressource med alle
på lokalnettet.

Men når OP nu siger hans maskine er den eneste på netværket, kunne han jo
netop lave en profil der sikrer sig at han intet deler med andre. Så er han
sikret i forbindelse med venner og lign som skal på hans netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Poul Johannsen

Dato : 03-09-07 14:56

Hej

> Der er aldrig venner eller familie der kommer forbi med deres egen
> computer
> og lige skal låne dit internet til at vise dig noget eller lign?

Mine venner, kæreste og familie kommer aldrig med deres pc, så min pc er den
eneste der kører hjemme ved mig.

Mvh Poul

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-07 15:20

On Mon, 3 Sep 2007 15:56:08 +0200
"Poul Johannsen" <dsl343699@vip.cybercity.dk> wrote:

> Mine venner, kæreste og familie kommer aldrig med deres pc, så min pc
> er den eneste der kører hjemme ved mig.

Hej Poul,

I stedet for at tage stilling til om du har behov for en firewall, vil
jeg anbefale dig at se på denne side: http://sikkerhed-faq.dk/auto/

Jeg har anvendt scriptet på et par Windows XP maskiner i lignende setup
som dig. Kombineret med en instruktion om altid at have installeret
seneste opdateringer fra Microsoft, og en belæring om ikke at
klikke på skumle links, har jeg intet hørt sidenhen om malware, virus
eller lignende (Disse maskiner har heller ikke installeret antivirus
software).

Læs instruktionen på siden før du anvender scriptet, men skal jeg
opsummere, laver scriptet ændringer i Windows XP, der gør, at ingen
programmer/personer, hverken fra internet eller lokalnet, vil kunne
tilgå din maskine

Har du flere spørgsmål angående sikkerhed, vil du få stort udbytte af
at læse alle indlæg på siden: http://sikkerhed-faq.dk/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen