Honda CB 400 N - defekt tændingsregulering
Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-09-07 02:47

Min Honda motor er begyndt at have svært ved at tage omdrejninger. Jeg har
haft samme problem tidligere og fandt frem til, at den elektroniske
fortændingsregulering var defekt. Det hjalp at skifte hele statoren med
tilhørende tændings-givere ud med en anden brugt. Men nu få måneder efter er
det galt igen, og inden jeg bare farer ud og køber nyt kunne det jo være
rart, at vide om ikke det vil være muligt at reparere de to defekte jeg har.
Der må være nogen der ved det, for efter hvad jeg kan opspore var det vist
et kendt problem på den model

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-09-07 13:50

Ole Axelsen wrote:
> Min Honda motor er begyndt at have svært ved at tage omdrejninger.
> Jeg har haft samme problem tidligere og fandt frem til, at den
> elektroniske fortændingsregulering var defekt. Det hjalp at skifte

Noget tyder på det alligevel ikke er helt så slemt som før jeg skiftede
statoren. Det er åbenbart afhængig af belastning/varme, for det blev helt
galt i nat på vej hjem fra Bakkelukning i modvind. På vej mod Bakken var der
ikke noget, men det var også i medvind, og farten har hele tiden været
moderat, så der har den knap været så belastet. Jeg har lige været ude og
rulle en lille tur, og nu virker det normalt igen.
Dog skal der gøres noget, for hvem ved hvornår det bliver galt igen. Så mit
oprindelige spørgsmål gælder stadig: Kan man reparere stator/impulsgiver
eller skal der nyt til?

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-07 14:02

On Sat, 1 Sep 2007 03:46:35 +0200, "Ole Axelsen"
<oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> wrote:

Hej Ole.

> [...]
>Der må være nogen der ved det, for efter hvad jeg kan opspore var det vist

Jeg kender ikke tændsystemet på CB400N.
Generelt er det meget sjældent at selve det kredsløb der er ansvarlig
for den automatiske tændingsregulering fejler.
Hyppigste fejl er afbrændte drivertransistorer
Hvis tændingsmodulet er støbt ind i tjære er det overordentlig
vanskeligt at få det renset så meget at der kan skiftes komponenter i
det.
Hvis det derimod er "åbent" er det pærelet ,-)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-09-07 15:13

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Generelt er det meget sjældent at selve det kredsløb der er ansvarlig
> Hvis det derimod er "åbent" er det pærelet ,-)

Det er ikke tændingsmodulet der fejler, men derimod impulsgiveren, der skal
give besked ved stigende omdrejninger.
Den kører med 2 impulsgivere, en til gnisten og en der giver modulet besked
om fortændingsreguleringen.
Modulet er ganske rigtigt totalt forseglet, og "hemmeligt" Den ene
impulsgiver sidder indvendig pås elve statoren, den anden er monteret løst
udvendig, uden for svinghjulet. De er begge nærmest integrerede i
ledningsnettet til statoren.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 00:28

On Sat, 1 Sep 2007 16:13:24 +0200, "Ole Axelsen"
> [...]

>give besked ved stigende omdrejninger.
>Den kører med 2 impulsgivere, en til gnisten og en der giver modulet besked

Den gad jeg godt se et ledningsdiagram på

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 10:36

Steen Gruby wrote:
> On Sat, 1 Sep 2007 16:13:24 +0200, "Ole Axelsen"
> <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> wrote:
>
> Hej Ole.

> Den gad jeg godt se et ledningsdiagram på

Diagrammet jeg har er fra en Tysk Reparaturanleitung. Det viser intet der
kan bruges til at skabe klarhed over, hvordan det virker. Jeg har ikke
adgang til binære grupper, så jeg lægger et billede på et link.
www.familien-axelsen.dk/downloads/diagram.jpg Det viser et lille udsnit,
scannet ved en tidligere lejlighed.

Fra samme bog er tegningen af de dele af tændingsanlægget der er mistanke
til. Ud over det viste er der kun CDI'en og tændspolen, som begge er
forseglede.
www.familien-axelsen.dk/downloads/ignition.jpg
---

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 10:56

On Sun, 2 Sep 2007 11:36:27 +0200, Ole Axelsen wrote:

> Fra samme bog er tegningen af de dele af tændingsanlægget der er mistanke
> til. Ud over det viste er der kun CDI'en og tændspolen, som begge er
> [...]

Den udvendige, (med de tre ledninger ?) Er sikkert en hall-element-giver.
Disse har det svært med varme, og opfører sig derefter. Elementet kan måske
skiftes, hvis ellers at man kan "grave" sig ind til det.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 12:02

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> hall-element-giver. Disse har det svært med varme, og opfører sig
> derefter. Elementet kan måske skiftes, hvis ellers at man kan "grave"

Det skulle nok være muligt, at lodde en ny på, om ikke andet ved at forlænge
ledningerne lidt. Jeg har dog mest mistanke til den indvendige impulsgiver,
da det er den, der giver CDI'en besked når den skal ændre fortændingen. Den
udvendige er en kombineret ladespole og impulsgiver, og da motoren kører
fint op til godt 4000 omdrejninger tyder noget på, at det først er når den
får behov for avancering af tændingen, det begynder at knibe.

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 12:33

On Sun, 2 Sep 2007 13:02:24 +0200, Ole Axelsen wrote:

> [...]
> fint op til godt 4000 omdrejninger tyder noget på, at det først er når den
> får behov for avancering af tændingen, det begynder at knibe.

Det tror jeg ikke på, af to grunde. Den udvendige føler kan kun måle på en
lille "knast" på rotoren. Den kan ikke "lade" noget som helst, for der er
intet magnetfelt uden på rotoren, ud over den lille knast.

Fortændingsreguleringen er sat ind længe før 4.000 omdrejninger, faktisk
fra lidt over tomgang.

Jeg er ret sikker på at det, der sker er, at hall-giveren, når den bliver
varm, ikke længere kan afgive et præcist firkantsignal, måske falder
signalet helt ud, og så har advanceringselektronikken intet signal at
advancere ud fra.

Hvis, om noget, giver en ladespænding, så er det den indvendige spole, og
så er det spændingen fra spolen, og ikke tidspunktet, der afgør
advanceringen.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 13:21

On Sun, 2 Sep 2007 11:55:51 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Ole & Orla.

>Den udvendige, (med de tre ledninger ?) Er sikkert en hall-element-giver.
>Disse har det svært med varme, og opfører sig derefter. Elementet kan måske
>skiftes, hvis ellers at man kan "grave" sig ind til det.

Jeg tillader mig at have en anden opfattelse - Husk det er en CDI vi
har med at gøre.
Spolen med de tre ledninger er dels spændingsforsyning til CDI boksen
ca. 12 volt, og dels til kondensatoren - mellem 200 og 400 Volt.
Spolen med de to ledninger er Pick-Up'en og dermed selve timingen.
Tændingsjusteringen foregår elektronisk i CDI boksen i form af et
delay ved lave omdrejninger der langsomt udlignes og er "0" ved
omkring 3500 RPM,
Hvilken af de to spoler der fejler kan man skændes om, men endelig
vished får man først ved at måle på spolerne med et oscilloscope under
drift.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 14:05

On Sun, 02 Sep 2007 14:20:38 +0200, Steen Gruby wrote:

> Jeg tillader mig at have en anden opfattelse - Husk det er en CDI vi
> har med at gøre.

Men vi kan godt være enige om, at den udvendige pick-up ikke kan være
forsyning ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 14:35

On Sun, 2 Sep 2007 15:05:23 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla,

>Men vi kan godt være enige om, at den udvendige pick-up ikke kan være
>forsyning ?

Det tror jeg nok.
Nu er det lidt af en gættekonkurrence vi er ude i, så jeg udvidder
"Tror nok" med et spørgsmål.
Hvilken af de to spoler har kun en lille knast som impulsgiver, og
hvilken har mange knaster (ikke penge )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 16:02

Steen Gruby wrote:
> [...]
> "Tror nok" med et spørgsmål.
> Hvilken af de to spoler har kun en lille knast som impulsgiver, og

Den udvendige har en messingknast udvendig på svinghjulet, så det er nok
korrekt, at den ikke kan være fødespole.
Mit skoletysk er efter mere end 35 år ikke så godt som det burde være, men
som jeg tyder teksten i reparationsvejledningen er det den indvendige spole,
der leverer strømmen. Se scan af afsnittet her.
http://www.familien-axelsen.dk/downloads/zundung.jpg

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 16:08

Ole Axelsen wrote:
> [...]

Hov, jeg fik lige læst lidt mere på den tyske tekst. Som jeg ser det, er der
to indvendige impulsgivere plus den udvendige giverspole. Er der en med
bedre tyskkundskaber, der kan oversætte teksten?

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 19:59

On Sun, 2 Sep 2007 17:08:14 +0200, Ole Axelsen wrote:

På tegningen http://www.familien-axelsen.dk/downloads/ignition.jpg kan man
til venstre/(frem i kørselsretningen) på statoren se en klump med én
ledning tilsynladende, der hvor statorspolerne er i halv bredde. Er der mon
indstøbt elektronik i den del ?

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 20:01

On Sun, 2 Sep 2007 20:59:27 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>til venstre/(frem i kørselsretningen) på statoren se en klump med én
>ledning tilsynladende, der hvor statorspolerne er i halv bredde. Er der mon

Det ser ud til at der går ledninger til den, så noget kunne tyde på at
du har ret.
Desværre antyder diagrammet ikke at der er monteret elektronik i
generatorhuset.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 20:15

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> med én ledning tilsynladende, der hvor statorspolerne er i halv
> bredde. Er der mon indstøbt elektronik i den del ?

Der går ganske rigtigt en ledning til den "klods" Selve klodsen er forseglet
i noget sort hårdt noget, og ledningen forsvinder ned i et bundt andre
ledninger, der er gemt i noget mørk brun lakagtigt forsegling, så det er
umuligt at se, hvor den går hen.
Kunne det mon være kondesatoren?

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 20:21

On Sun, 2 Sep 2007 21:14:36 +0200, "Ole Axelsen"
> [...]

>i noget sort hårdt noget, og ledningen forsvinder ned i et bundt andre
>ledninger, der er gemt i noget mørk brun lakagtigt forsegling, så det er

Når jeg sidder i den slags situationer er en nål og et ohmmeter
løsningen.
Prik nålen ned i ledningen således at den har fat i lederen under
isolationen.
sæt ohmmeteret på nålen og mål til de åbne stik.
Så finder du den anden ende

>Kunne det mon være kondesatoren?

Njaeh, det kunne det være, men så stor plejer den ikke at være
Og hvorfor søren skulle man sætte den der uden at vise det i
diagrammet?
Det er nu let at afgøre når enden af den ledning du søger er fundet.
Mål med en kapacitetsbro, så får du svaret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 20:28

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> bundt andre ledninger, der er gemt i noget mørk brun lakagtigt
> forsegling, så det er umuligt at se, hvor den går hen.

Nu har jeg hentet den defekte ude i garagen, og ved nærmere eftersyn ser
jeg, at "klodsen" sidder på en ring, som kan drejes nogen grader i forhold
til resten af statoren.

Jeg tog lige et nærbillede af den ægte vare.
http://www.familien-axelsen.dk/downloads/IMG_2768.JPG

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 20:30

On Sun, 2 Sep 2007 21:27:59 +0200, "Ole Axelsen"
> [...]

>jeg, at "klodsen" sidder på en ring, som kan drejes nogen grader i forhold

Hm - Kan det ikke være den ydre PU?

>Jeg tog lige et nærbillede af den ægte vare.
>http://www.familien-axelsen.dk/downloads/IMG_2768.JPG

Det er for uskarpt til at sige mig noget - Sorry.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 16:30

On Sun, 2 Sep 2007 17:01:59 +0200, "Ole Axelsen"
<oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> wrote:

Hej Ole.

Nu er gættekonkurrencen næsten forbi.
37 år i et tysk firma skubber lidt til evnen til at forstå sproget
Der er tale om tre spoler.
En der generere en høj spænding til CDI kredsløbets kondensator, en
til Low RPM tændingstidspunktet og en til Higher RPM
tændingstidspunktet.

>Den udvendige har en messingknast udvendig på svinghjulet, så det er nok
>korrekt, at den ikke kan være fødespole.

Det er korrekt - Det er low RPM tændingstidspunkt.

Invendigt sidder de to andre "spoler" en til spændingen og endnu en PU
til High RPM tændingstidspunktet.

Selve tændingsforsætningen kommer nok, som Orla foreslog" som en
funktion af at spændingen fra High RPM PU stiger ved stigende
omdrejningstal og så tager den over fra den udvendige PU.

Mig forekommer det at være noget af en "Storm P" opstilling, men den
er simpel, og det er jo ikke så ringe

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 16:54

Steen Gruby wrote:
> [...]
>
> Hej Ole.
>>
> Nu er gættekonkurrencen næsten forbi.

> Mig forekommer det at være noget af en "Storm P" opstilling, men den

Og så er det jo alligevel ikke så godt. Jeg har to der er mere eller mindre
defekt, og jeg ved andre har samme problem. Eftersøgning på Ebay af varen
viser, at det er en mangelvare, og priserne er skruet helt vildt op,
samtidig med at næsten alle der vil sælge ikke kan give garanti for
funktionaliteten.

Da det åbenbart er en "sliddel" man kan forvente går itu, undrer det mig
dog, at der tilsyneladende ikke er nogen der sælger dem hverken renoverede
eller uoriginalt. Men måske cyklerne er for gamle til at der er salg i det?
Jeg har endnu ikke fundet ud af, om den kan købes originalt, men så er den
sikkert rasende dyr.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 17:16

On Sun, 2 Sep 2007 17:53:30 +0200, "Ole Axelsen"
> [...]

>viser, at det er en mangelvare, og priserne er skruet helt vildt op,
>samtidig med at næsten alle der vil sælge ikke kan give garanti for

Jeg bliver nu lidt mistænksom.
Du har skiftet spolerne een gang, og det har kun hjulpet i meget kort
tid.
Det får mig til at tænke på om det ikke forholder sig således at den
nye High RPM spole lige giver spænding nok til at overvinde den fejl
der muligvis kan være i selve CDI boksen.
Når der så er gået lidt tid hvor egenmagnetismen i spolen falder lidt,
faktisk til det normale, er der ikke spænding nok til at få boksen til
at skifte til High RPM spolen.
Har du prøvet at skifte boksen?

> [...]
>Jeg har endnu ikke fundet ud af, om den kan købes originalt, men så er den

Jeg ville nok kigge lidt på selve CDI modulet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-07 17:34

Steen Gruby wrote:
> [...]

> at skifte til High RPM spolen.
> Har du prøvet at skifte boksen?

> Jeg ville nok kigge lidt på selve CDI modulet.

Ikke i denne omgang må jeg indrømme. Da jeg fik motoren havde den fejlen, og
jeg startede med at skifte CDI og tændspole, uden resultat. Først da jeg fik
fat i stator hjalp det, og for at dobbelttjekke afprøvede jeg alle de CDI
bokse jeg havde. Det viste sig, at en var død og to andre virkede fint. Da
det er nøjagtig samme symptomer igen, dog endnu ikke så slemt, da det først
er når den bliver varm, antager jeg fejlen ligger samme sted.

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-09-07 18:08

On Sun, 2 Sep 2007 18:34:11 +0200, "Ole Axelsen"
> [...]

>det er nøjagtig samme symptomer igen, dog endnu ikke så slemt, da det først
>er når den bliver varm, antager jeg fejlen ligger samme sted.

Hmmm ----------
Det lyder ikke som om modulet er defekt med mindre du har to moduler
med samme fejl - Det kan jo forekomme..
Du er nød til at alliere dig med en der har et oscilloscope ellers vil
det være en lang gættekonkurrence.
Lige et sidste gæt: Har du undersøgt kablerne mellem PU'er og CDI
boksen med en tættekam?
Stik, kabler, gennemføringer og hele molevitten.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo