Haster : Renser man/ affedter man, før pål~
Fra : Thomas

Dato : 01-09-07 13:59

Hej NG

Jeg har lige fjernet en gammel siliconefuge rundt om mit badekar og jeg har
ikke brugt andet end en skarp hobbykniv. Skal man affedte inden man smider
en ny fuge på eller er det lige meget (og i så fald med hvad) Der står ikke
noget på silicone patronen

Mvh

Thomas

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 01-09-07 21:11

> [...]
> inden man smider en ny fuge på eller er det lige meget (og i så fald
> med hvad) Der står ikke noget på silicone patronen

Ja, der skal renses for at du kan være sikker på ordentlig afbinding. Jeg
bruger sprit og venter 1 times tid efter affedtning, så at det kan fordampe.
Man kan osse bruge skrappere sager der fordamper hurtigere, men de er som
regel mere sundhedsskadelige.

/tue

Fra : Thomas

Dato : 02-09-07 17:16

"Nygaard (4330)" <fjerndette@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> bruger sprit og venter 1 times tid efter affedtning, så at det kan
> fordampe. Man kan osse bruge skrappere sager der fordamper hurtigere, men

Mange tak, er gjort...... nu venter jeg på at det lige tørrer helt ud

Når nu jeg får lagt fugen på regner jeg med at det stadig er god latin , at
glatte fugen med en finger der er dyppet i mild sulfo vand ?

Mvh

Thonas

Fra : Martin Bak

Dato : 02-09-07 18:58

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når nu jeg får lagt fugen på regner jeg med at det stadig er god latin ,
> at glatte fugen med en finger der er dyppet i mild sulfo vand ?

Jeg bruger altid ren ufortyndet sæbe/sulfo. Det er væsentligt at lave
udglatningen i et stræk, det er næsten håbløst at få pænt hvis du først har
haft fingeren fjernet fra fugen midtvejs. Derfor er det også vigtigt at den
mængde sanitetssilicone du applicerer er er jævn og tilpas i mængde.
Hvor fugerne er meget uens i bredden eller dybden kan det være svært at få
den rigtige mængde fugemasse hele vejen. Her kan det være en fordel at dække
af med malertape. Mens tapen sidder på glattes først en gang. Herefter
fjernes tapen og der glattes igen men nu med "meget let tryk".

Martin

Fra : Bent

Dato : 02-09-07 19:25

Martin Bak wrote:

> "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Det er nok bedst at bruge en siliconefjerner. Det er noget gelé der kan
opløse den gamle silicone. Ellers kommer der let mug i de gamle
siliconerester, som ikke mere indeholder fungicid. Sprit og andre
opløsningsmidler opløser ikke silicone.