Overgang i opvaskemaskine i nyt hus
Fra : Preben Andersen

Dato : 01-09-07 13:34

Jeg fik et rap over fingrene i går, da jeg havde fat i opvaskemaskinen
samtidig med at jeg havde en våd hånd på køkkenvasken. Et check med en
polsøger på opvaskemaskinen viste, at der var "liv" i maskinen. Jeg
undrede mig over, at det kunne lade sig gøre, men da jeg fjernede
stikproppen fra stikkontakten kunne jeg se, at det var et Schuko-stik,
og at jord ikke var forbundet. Da jeg forbandt jordforbindelsen,
forsvandt strømen på kabinettet.
Rent bortset fra, at jeg skal have en alvorlig snak med installatøren
(vaskemaskine og tumbler er heller ikke jordet), undrer det mig, at
kabinettet kan blive strømførende. Der har jo nok ikke været 230V på
maskinen, men nok til at det kunne mærkes ganske tydeligt. Hvordan kan
det ske? Jeg skal lige nævne, at maskinen fungerer fint og at
varmelegemet også varmer som det skal.

--
Venlig hilsen
Preben

Fra : Elmand

Dato : 01-09-07 14:22

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskinen, men nok til at det kunne mærkes ganske tydeligt. Hvordan kan det
> ske? Jeg skal lige nævne, at maskinen fungerer fint og at varmelegemet

Er det el-installatøren, der har tilsluttet dine maskiner. Vask-opvask, tt
der alle er forsynet med
stikprop.??

Disse maskiner støder, fordi der fra fabrikantens side er monteret en
lovpligtig støjdæmpning
mod elektrisk støj.! Som regel er det en kondensator der er lagt fra fasen
til stel,hvilket bevirker
at der står ca. 100 volt på stel. Dette er ganske ufarligt,men kan være
generende på lokaliteter,
hvor der ikke er eller let kan fremskaffes en " jordforbindelse" ( huse før
1975).
Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-09-07 16:45

"Elmand" <elmand@pc(fjern dette).dk> skrev i en meddelelse

> Er det el-installatøren, der har tilsluttet dine maskiner.
> Vask-opvask, tt der alle er forsynet med
> stikprop.??

Ja, det er det!!

> [...]
> være generende på lokaliteter,
> hvor der ikke er eller let kan fremskaffes en " jordforbindelse" (

Det forklarer det hele. Mange tak for svaret.

mvh/Preben

Fra : Mogens

Dato : 01-09-07 18:03

> Ja, det er det!!

Utrolig dårlig faglig indsats.

> Det forklarer det hele. Mange tak for svaret.

Jep, men check alligevel dit HPFI-relæ. Man ved aldrig
med sådan en installatør, der ikke ændrer en Schuko til
danske forhold...

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 02-09-07 17:32

Jeg har oplevet noget tilsvarende med mikro-ovnen. Den skulle også jordes,
pga. den kildrende fornemmelse når jeg gjorde den ren.

Et stykke sølvpapir som danner jordforbindelsen fra stikproppen til
stikkontakten har løst problemet.

Hilsen
Peter

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-09-07 19:07

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Et stykke sølvpapir som danner jordforbindelsen fra stikproppen til
> stikkontakten har løst problemet.

Bruger du også sølvpapir når din sidste sikring er sprunget??
Nej vel.
Se du hellere at få købt en dansk stikprop med jordben
og få den monteret. Det er med sølvpapir er noget lort.
Så er det sagt på en pæn måde