Hvor finder jeg Ærø i FT på arkivalieronli~
Fra : Toke Nørby

Dato : 31-08-07 08:19

Kære venner,

Jeg har nok set mig blind eller også er jeg for meget begynder, så jeg
vil gerne have lidt hjælp.

Jeg har fundet en postmester i Ærøskøbing Friedrich Theodor Kaufmann
fundet på ddds folketællinger under Svendborg 1845.
Han var gift med Marie Elisabeth, født Lund, som da var 29 år og altså
f. o. 1814

Mit problem er, at jeg har en anden, der er postmester i Ærøskøbing på
samme tid, nemlig: Frederik Theodor v Reichwein, som i 1880 FT ser ud
til at have en enke: Anna Marie Elisabeth Reichwein, der i 1880 var 64
år og altså f. o. 1814

Jeg er sikker på, at det er de samme personer og at der er sket en
fejllæsning af efternavnet, men jeg kan ikke komme ind til Ærø på FT i
arkivalieronline for at se den originale side i FT fra 1845.

Kan I guide mig ind til den, tak?

Vælg Købstad: ?
Vælg Amt: ?
osv.

PFT for enhver hjælp.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jette Olsen

Dato : 31-08-07 14:41

Hej

Fandt dette link, måske det kan gøre dig lidt klogere.

http://home13.inet.tele.dk/ibcung/aeroslaegt/genealogyaero.htm

Mange hilsner
Jette

Fra : Toke Nørby

Dato : 31-08-07 15:47

"Jette Olsen" <jette.olsen@slet.kbc78.dk> wrote:

>Hej
>
>Fandt dette link, måske det kan gøre dig lidt klogere.

> [...]

Mange tak, Jette.
Det løser desværre ikke mit lille problem. Her er ingen vejledning til
FT-Ærø (og webmaster kender ikke "min" Reichwein), men tak for din
vilje til at hjælpe.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 31-08-07 18:23

Toke Nørby wrote:

> [...]
> fejllæsning af efternavnet, men jeg kan ikke komme ind til Ærø på FT i
> arkivalieronline for at se den originale side i FT fra 1845.

so which AMT was Ærø in?

http://www.dis-danmark.dk/

seems to be down just now

http://da.wikipedia.org/wiki/Svendborg_Amt
Ærø is also a herred

until 1/4/ 1867
Horte til Slesvig

1916

Landsogn
Svendborg Amt

===================

1916

Købstad

Amt Svendborg
Købsted
Æreeskøbing

gade
alle

================

just play with it until, you gat it right

Kirkebøger fra 1614
Folketææling fra 1867

====================
http://www.ddd.dda.dk/

but dis-danmark is down today

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Bodil Madsen

Dato : 31-08-07 19:20

Folketællingerne for Hertugdømmerne ( Sønderjylland og Ærø) ser ud til at
være fjernet både for 1803 og 1845. Eller har de overhovedet været der. Jeg
kommer lige i tvivl.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 31-08-07 19:58

Scripsit Toke Nørby:

> Jeg er sikker på, at det er de samme personer og at der er sket en
> fejllæsning af efternavnet, men jeg kan ikke komme ind til Ærø på
> FT i arkivalieronline for at se den originale side i FT fra 1845.

Det kunne meget vel være, at Ærø ikke er lagt ind, fordi det hørte
under Slesvig i 1845. Jeg har længe været godt forbandet over, at
folketællingerne sluttede ved Kongeåen på AO

Lars Erik Bryld

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-07 20:28

I følge http://www.aeroeportalen.dk/default.asp
var Ærø under Slesvig indtil 1864.
Citat:
I verdslig henseende derimod hørte Ærø til hertugdømmet Slesvig indtil 1864.
Tidligere havde forskellige dele af øen hørt under forskellige hertuger (fx
hertugen af Lyksborg),
men fra 1750 hørte hele Ærø til hertugdømmet Slesvig, hvor hertugen var den
danske konge. Citat slut

Mvh Finn, 4220

Fra : JB

Dato : 31-08-07 20:59

prøv også http://www.virgo-fyn.dk/html/kirkehtm/aero57.html

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-09-07 07:40

Lars Erik Bryld wrote:

> Scripsit Toke Nørby:

> Det kunne meget vel være, at Ærø ikke er lagt ind, fordi det hørte
> under Slesvig i 1845. Jeg har længe været godt forbandet over, at
> folketællingerne sluttede ved Kongeåen på AO

DIS site is up again

you need the very fine page
http://www.dis-danmark.dk/kipkort/index.php

for this purpose under Svendborg
and you can see what has been lost by the grey XXXX infill

Hugh W

Fra : John

Dato : 01-09-07 00:45

Ærø ligger under:
Svendborg Amt, Ærø herred. Der er ialt syv sogne.

Mvh
John

Fra : Toke Nørby

Dato : 01-09-07 08:57

John <w@w.ww> wrote:

>Ærø ligger under:
>Svendborg Amt, Ærø herred. Der er ialt syv sogne.
>
>Mvh
>John

Jo, men som Bodil, John, Finn ganske rigtigt forklarede og som en
e-mail fra Steen Rossau oplyste, er der en "grund" til, at
skanningerne af FT-1845 fra Ærø mangler:

"Jeg tror, jeg måske kan se en forklaring på, at du ikke kan finde
Ærø. Mens DDS har 'normaliseret' folketællingerne i forhold til
amtsgrænserne før kommunalreformen 1970, synes AO for
folketællingernes vedkommende at følge grænserne på
tællingstidspunktet - og i 1845 hørte Ærø stadig under
hertugdømmet Slesvig, hvis folketællinger AO ikke har indscannet.
Desværre betyder det så nok også, at du ikke kan komme til at se
folketællingen uden at besøge et af landsarkiverne."

Tak fil jer alle for råd og vejledning. Jeg må bruge det, jeg har, men
er også sikker på, at Kaufmann = Reichwein selv om det kunne være
sjovt at se skriften!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 01-09-07 17:50

Toke Nørby wrote:

> [...]
>
> Tak fil jer alle for råd og vejledning. Jeg må bruge det, jeg har, men
> er også sikker på, at Kaufmann = Reichwein selv om det kunne være

måski du kan købe fiche?
eller kigge på LDS film

Hugh W

Fra : Toke Nørby

Dato : 02-09-07 14:42

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> wrote:

...snip

>måski du kan købe fiche?
>eller kigge på LDS film
>

>Hugh W

Yes, Hugh, that's a possibility. But I am quite certain that the
"typist" has made a mistake so I'll leave it for now - but will return
to AO from time to time to see if "they" have included FT-1845 Ærø .

Thanks again!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 02-09-07 18:42

Toke Nørby wrote:

> [...]
> "typist" has made a mistake so I'll leave it for now - but will return
> to AO from time to time to see if "they" have included FT-1845 Ærø .

my first reply says no

I got a cut off page with a date

until 1/4/ 1867
Horte til Slesvig

so unless they include Slesvig try another route
like telephoning the lokalarkiv

eller
Ærø
Turistbureau
Ring 6252 1300 hvis du vil vide mere om Ærø.

http://www.arremus.dk/
Ærø Museum, Nørregade 2 - DK 5970 Ærøskøbing. tlf. 62522950. info@arremus.dk

Ærøskøbing Bibliotek
Mandag kl. 10:00 - 13:00
Tirsdag kl. 13:00 - 18:00
Onsdag kl. 10:00 - 13:00
Torsdag kl. 13:00 - 18:00
Fredag kl. 13:00 - 17:00

Ærøskøbing Bibliotek
Torvet
5970 Ærøskøbing
Telefon: 62 52 14 42
Telefax: 62 52 28 38
E-mail: bibliotek@arrebib.dk

Hugh W

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-09-07 16:05

> [...]

>Ærø
>Turistbureau
>Ring 6252 1300 hvis du vil vide mere om Ærø.

Thanks again, Hugh

(Tell me: "Are you an airline pilot?" (eller med andre ord: dansker,
siden du kender alle de muligheder

--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Hugh Watkins

Dato : 03-09-07 18:54

Toke Nørby wrote:
> [...]
>
> ..snip
>
> Thanks again, Hugh
>
> (Tell me: "Are you an airline pilot?" (eller med andre ord: dansker,

I am 71 years of age british
and often help the descendants of danes who no longer unbderstand danish

sort of mid Atlantic genealogy

Køge Lokal Arkiv helped me immensley with my danish connections so I
heave learned the Lokalarkiv culture

Genealogy tourism is on the up and up so tourist bureaus know their towns

I googled but could not find an exact Ærø lokal arkiv
may be they are with Svendbor now

Fanø has an excellent one which I recently telephoned
I have made a Danish Archives FAQ
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/FAQ/index.html

some out of date links I see

http://www.danskearkiver.dk/

http://www.danskearkiver.dk/vejviser/index.htm
not user friendly
and no Fanø as far as I can see

Hugh W

Fra : Jens V Olsen

Dato : 04-09-07 09:30

On Mon, 03 Sep 2007 18:54:15 +0100, Hugh Watkins

The archives on Fanø are:

Nordby Lokalhistoriske Arkiv
and
Sønderho - Arkivet

Jens V. Olsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 04-09-07 11:48

Jens V Olsen wrote:
> [...]

mit fejlæ jeg skulle har sktiven Ærø

> The archives on Fanø are:
>
> Nordby Lokalhistoriske Arkiv
> and
> Sønderho - Arkivet

mvh

Hugh W

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-09-07 09:48

Hugh Watkins <hugh.watkins@gmail.com> wrote:

Hej Hugh og alle bidragydere.
Jeg har fået opklaret hvem Reichwein var, idet en venlig medarbejder
på Ærøskøbing lokalarkiv har set min efterlysning og har hjulpet mig!

R var født i Rendsburg 22. juni 1795, søn af Major Fr. Reichwein og
tilhørte en højt anset Militærslægt. Blev i 1831 ansat som postmester
i Ærøskøbing.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/