Led blinklys+Elektronisk blinkrelæ+Blinkly~
Fra : Michael Poulsen

Dato : 30-08-07 17:02

Hej

Jeg har skiftet mine blinklys ud på min Kawasaki ZXR 400 fra '93 til
nye mini diode lys, og jeg tænkte at jeg ville lave en ordentlig
løsning, der for købte jeg et elektronisk blinkrelæ, og dette venter
jeg på nu, men efter at have læst lidt frem og tilbage herinde kan jeg
se at det måske bliver et problem at jeg har en blinklysindikator
siddende i intrumentbrættet, kommer det hele til at virke efter jeg
har fået monteret det nye relæ, eller skal jeg gøre noget ved
blinklysindikatoren, som jeg vil beholde funktionel?

Fra : F.Syndergaard

Dato : 30-08-07 19:27

Efter hvad jeg ved om dette skal du have modstande over diodelamperne.
Så vidt jeg husker er de på 7 ohm og 10W.
Jeg har set dem på "Louis". Så tror dit relæ du stadig har pærer i.
Og så virker det som det altid har gjort.
Og du kan bruge det originale relæ.

MVH.
Finni

Fra : S?ren H?yer Hansen

Dato : 30-08-07 22:07

Hej Michael

Indsætning af modstande er kun nødvendig hvis du har et (mekanisk) blinkrelæ
der kræver et relativt stort strømforbrug for at virke. Et elektronisk
blinkrelæ er ikke afhængig af forbruget for at virke (men kan dog heller
ikke tåle et stort strømforbrug - typisk over 30 W - hvilket ikke skulle
være tilfældet, hvis du har LED hele vejen rundt.)
Problemet med indikatoren kan være måden den indgår i kredsløbet. I nogle
tilfælde kan det være nødvendigt at ændre det. Hvis du har indikator for
hver side, burde det ikke være et problem, men ellers kan det være at
indikatorpæren skal have stelforbindelse på et ben og en ensretterdiode
tilluttet til hver sides blinklys, så strømmen ikke "løber over" i den side
der ikke skal blinke.

Vh
Søren

Fra : Michael Poulsen

Dato : 31-08-07 11:47

On 30 Aug., 23:07, "S?ren H?yer Hansen" <si...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> tilluttet til hver sides blinklys, så strømmen ikke "løber over" i den side

Hej igen

Det er nemlig løsningen uden modstande jeg helst vil have, her er et
ledningsdiagram, kan du fortælle mig hvilken vej de to ensrettere skal
vende for at det virker? Jeg har købt to styks i dag, og jeg ved
hvilken vej de blokerer for strømmen, men ikke hvilken vej de skal
vende i systemet, om blokeringen skal sidde ind mod eller ud mod
blinklyspæren i diagrammet.:

http://www.zxrworld.co.uk/Manuals/L%20Model/ZXR400%20L%20Chapter%2015.pdf

Mvh
Michael Poulsen

Fra : Michael Poulsen

Dato : 31-08-07 11:48

On 31 Aug., 12:46, Michael Poulsen <michaelkarstadpoul...@jubii.dk>
wrote:

> [...]
>
> Mvh
> Michael Poulsen- Skjul tekst i anførselstegn -

Det er faktisk den her model, med kun en forlygte, men det andet
diagram er pænere at se på, det her er lidt ødelagt:

http://www.zxrworld.co.uk/Manuals/H%20Model/ZXR400%20H%20Chapter%2015.pdf

Fra : Michael Poulsen

Dato : 31-08-07 16:39

On 31 Aug., 12:48, Michael Poulsen <michaelkarstadpoul...@jubii.dk>
wrote:

> Det er faktisk den her model, med kun en forlygte, men det andet
> diagram er pænere at se på, det her er lidt ødelagt:
>
> http://www.zxrworld.co.uk/Manuals/H%20Model/ZXR400%20H%20Chapter%2015...

Så fik jeg løst problemet!

1. Ud med indikatorpanelet, som hang sammen med speedo,
2. og så, som foreslået, så skulle den ene ledning til indikatoren
(Grå) have stelforbindelse(Sort med gul stribe), disse blev loddet
sammen, og
3. herefter kom der en ensretter på hver blinklys-ledning(Grøn & Grå),
og
4. herefter blev disse to loddet sammen efter ensretterne,
5. og loddet sammen med den grønne ledning til indikatoren.
(1-5)Indmellem blev der brugt nogle cm. krympe-flex, så det er gået
hen og blevet helt professionelt.

Herefter blev det hele sat til, og det virkede perfekt. Jeg takker for
hjælpen, og andre må skrive hvis de står i samme problem, så skal jeg
gøre mit bedste for at hjælpe.