Beregnet spild ved indkøb af gulv?
Fra : Puk Tutein

Dato : 30-08-07 18:18

Hej alle,

Er der nogen der kender tommelfingerreglen for spild ved lægning af lamel
trægulv lagt som planker?

Altså, hvis jeg skal lægge 40 kvm gulv, hvor mange kvm bør jeg så indkøbe,
for at være sikker på, at have nok til de 40 kvm?

Når man lægger fliser ved jeg at man ved indkøb altid beregner et spild på
ca. 10%. Men kan det overføres direkte til trægulvet?

Mange hilsner
Puk

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-07 20:13

"Puk Tutein" <puk@(remove.this)tutein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når man lægger fliser ved jeg at man ved indkøb altid beregner et spild på
> ca. 10%. Men kan det overføres direkte til trægulvet?

Nej. dit spild er meget mindre. Fordi du altid starter med den sidst
afskårede del i en ny stribe, er der stort set intet spild. Der er
selvfølgelig den "stribe" som skæres af i begge sider for at få plankerne
til at have en rimelig fordeling, men bortset fra det er alt brugt.

Martin

Fra : Max

Dato : 30-08-07 20:19

Hej Puk

> Altså, hvis jeg skal lægge 40 kvm gulv, hvor mange kvm bør jeg så
> indkøbe, for at være sikker på, at have nok til de 40 kvm?

Find et sted at købe det hvor du kan tilbagelevere det du har
for meget når du er færdig, så slipper du for beregningerne.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen E.

Dato : 30-08-07 23:11

> [...]
> Hej alle,
>
> Er der nogen der kender tommelfingerreglen for spild ved lægning af lamel trægulv lagt

Hvorfor spørger du ikke bare der hvor du køber dem ?

Halvdelen af spørgsmålene i denne gruppe er jo ting som en
forhandler kan svare på hurtigere end i kan spørge næsten.

Fra : Rick

Dato : 01-09-07 10:52

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> wrote in message

> Halvdelen af spørgsmålene i denne gruppe er jo ting som en
> forhandler kan svare på hurtigere end i kan spørge næsten.

Der er jo ikke alle, som kan vide alt om alt og at have lidt forhåndsviden
inden man går på indkøb, kan da kun være en positiv ting. Der er jo ingen
som ved, hvad en hvilken som helst forhandler kan stå og bilde dig ind.

Desuden er den viden og erfaring, som bliver offentliggjort her til gavn for
mange mennesker, der læser gruppen og ikke kun for den enkelte, der spørger.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-09-07 19:12

"Rick" <rickcool22@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desuden er den viden og erfaring, som bliver offentliggjort her til gavn
> for mange mennesker, der læser gruppen og ikke kun for den enkelte, der
Og tit kommer man i et byggemarked hvor de er totalt
uvidende om stort set alt. (Silvan og Jem & Fix specielt)

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 31-08-07 07:28

> Når man lægger fliser ved jeg at man ved indkøb altid beregner et spild på
> ca. 10%. Men kan det overføres direkte til trægulvet?

Tror jeg ville købe 1 eller 2 pakker ekstra. Det plejer at være rigeligt
fint.
Muligheden for at et bræt i pakken er skadet er der jo.
Det kommer også an på om det er et helt firkantet rum, eller det er et med
mange udskæringer, hjørner og rør