Rensning af rygerbil ????
Fra : GRISEN

Dato : 29-08-07 21:43

Hej,

Er det muligt at rense en rygerbil ordentligt?
Der er tale om en firmabil fra 2004.
Brugeren er kæderyger - og har vist haft allergi overfor frisk luft.
Kort sagt - bilen stinker helt vildt.
Langt værre end et morgenværtshus på Nyhavn.

Kan det renses ordentligt?
Cartec mener de kan gøre det, men tør ikke garantere et perfekt resultat.
Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende?

*
Jan

Fra : Fl. Baumann

Dato : 29-08-07 21:53

"GRISEN" <egeriis@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Er det muligt at rense en rygerbil ordentligt?

Ud med sæderne og (damp)rens dem. - vær forsigtig med
veloursæder!
Vask dashboard, rat, metal og andre hårde overflader i bilen med
en salmiakspiritusopløsning.
Stofbeklædninger i døre og loft kan vaskes med tæpperens.

Luftsanér bilen med en ozonmaskine. (kan lejes)

Nu skulle du gerne have en rimelig "frisk" bil.

Du kan evt. tage en madkasse og fylde den med vat og hælde eddike
ned i og prikke huller i låget.
Sæt madkassen ned under et af sæderne og efterfyld til du synes
at der ikke længere er lugtgener.
--
Fl. Baumann

Fra : Tom

Dato : 29-08-07 22:46

"GRISEN" <egeriis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cartec mener de kan gøre det, men tør ikke garantere et perfekt resultat.
> Er der nogen der har prøvet noget tilsvarende?

Jeg har haft flere rygerbiler og for os ikke rygere der kan lugte røgen, ja
så findes der INTET der kan fjerne lugten igen. Den vil altid sidder i
stoffet og især afgive sine dufte når solen står ind på bilruderne.
Alt er prøvet, både eddike, Vådstøvsuger, Alverdens rensemidler, wunderbaum,
gummidæk, vask med sæbespåner og Biotex osv osv osv osv. Selv efter 5-10 år
stinker bilerne stadig som et lokum
Jeg skal ALDRIG mere have en rygerbil, det ligger helt fast. Jeg hader bare
stanken af røg og NÆGTER at tro at der findes noget som helst middel der
effektiv kan fjerne lugten.

--
Tom

Fra : claus b. p.

Dato : 30-08-07 10:44

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> Jeg skal ALDRIG mere have en rygerbil, det ligger helt fast. Jeg hader
> bare stanken af røg og NÆGTER at tro at der findes noget som helst middel

Når Rodalon kan fjerne lugten af kattepis kan det også fjerne lugten af røg!
Jeg har renset en rygerbil med godt resultat. Men det kræver at _alt_ vaskes
af, lofter, paneler tæpper osv. Afmonter alt hvad kan afmonteres, for lugten
trænger også ind bagved. Brug børste og svamp, vask efter med rent vand,
evt. med lidt eddike.
Salmiak og maler-grundrengøring er også effektive for at få det gulnede
gjort lyst igen.
Men jeg kan ikke udelukke at det kan trænge så dybt ind i visse materialer
at man ikke kan rense dem godt nok. Den bil jeg rensede fik en helt anden
farve og lugt efter et par weekenders knoklen.

/Claus

Fra : Tom

Dato : 30-08-07 16:29

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at man ikke kan rense dem godt nok. Den bil jeg rensede fik en helt anden
> farve og lugt efter et par weekenders knoklen.

Jeg har læst om talrige midler der angiveligt skulle kunne fjerne lugten,
men jeg har aldrig kunnet fjerne det i mere end max. 3-4 mdr så har den
kendte sure lugt været der igen. Måske er min næse finere end andres men jeg
har altid fundet det temmelig irriterende at have sådan en lugt i bilen som
i mine øjne gør bilen ca. 10 år ældre end den er.
JEG skal i hvert fald ikke have rygerbiler mere. Absolut alt er prøvet, lige
fra midler der skulle kemisk "indkapsle" lugten i stoffet til midler der
kunne udvaske det.............

--
Tom

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-08-07 17:03

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> JEG skal i hvert fald ikke have rygerbiler mere. Absolut alt er prøvet,
> lige fra midler der skulle kemisk "indkapsle" lugten i stoffet til midler

Har du prøvet en ozongenerator? http://www.elthermo.dk/page.php?page=6935

Så kommer den ikke igen.

- Martin

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 30-08-07 17:44

Tjaa - Jeg har haft en rygerøse og da ERA biler havde behandlet bilen kunne
man ikke lugte at der havde været røget i den tidligere

/tue

Fra : GRISEN

Dato : 31-08-07 08:02

On 30 Aug., 18:43, "Nygaard \(4330\)" <fjernde...@tiscali.dk> wrote:

Tak for alle inputs.
I har jo lidt blandede erfaringer og jeg kan ikke få lov til køre
bilen ud til Cartec inden køb, så jeg tør ikke satse pengene.

mvh
Jan