Kørsel uden rat - Fortsættelse.
Fra : BJ

Dato : 28-08-07 10:22

Næste trin i sagen mod knægten, der kørte 100 km/t uden rat, er nu begyndt.

Kammeraten, der medvirkede, bliver nu også sigtet.

Hvem filmede hele seancen, var det kammeraten eller er der en 3. knægt?

mvh
Bjørn J.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 28-08-07 11:47

BJ skrev:
> Næste trin i sagen mod knægten, der kørte 100 km/t uden rat, er nu begyndt.
>
> Kammeraten, der medvirkede, bliver nu også sigtet.

"Den 20-årige er allerede sigtet for at bringe andres liv i fare, og nu
står kammeraten også til en sigtelse.

Straframmen for gennem grov kådhed at bringe andres liv i fare, er op
til otte års fængsel."
tv2

Otte år, det er godt nok længe, men det får han nok heller ikke. Syntes
egentligt de skulle tage han pap i et årti, de ville ikke være så
ødelæggende som en fængselsstraf.

> Hvem filmede hele seancen, var det kammeraten eller er der en 3. knægt?

Tror kun der var to.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 12:37

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Otte år, det er godt nok længe, men det får han nok heller ikke. Syntes
> egentligt de skulle tage han pap i et årti, de ville ikke være så
> ødelæggende som en fængselsstraf.

Frakendelse af kørekort optræder vel heller ikke på straffeattesten, i så
fal er jeg enig med dig.

> Tror kun der var to.

I så fald så burde de tage hans kørekort i samme længde som føreren af
potten.

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-08-07 13:39

BJ wrote:
> "Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Frakendelse af kørekort optræder vel heller ikke på straffeattesten, i så
> fal er jeg enig med dig.

Mener du virkelig at han ikke skal have plettet sin straffeattest med
den handling? Så er jeg dybt uenig... han er en klaphat og skal
straffes... 8 år er for lang tid, men "blot" at hive kortet fra ham, er
simpelthen for billigt sluppet taget risikoen for et seriøst uheld i
betragtning (heldigvis gik det godt, men det gør det måske ikke næste
gang?!) En handling så dum og farlig skal på straffeattesten, om det så
"kun" er 6-12 måneders fængsel, så vil det nok være nok til at han
forhåbentlig har lært at bruge resterne af den hjerne der burde være i
hovedet på ham.

> I så fald så burde de tage hans kørekort i samme længde som føreren af
> potten.

Føreren af bilen bør få længere straf end kammaraten, men kammaraten bør
dog heller ikke undslippe da han IMO også har deltaget i det (ved at
optage og derved opfordre til det).

Thomas

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 15:00

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mener du virkelig at han ikke skal have plettet sin straffeattest med den
> handling?

Hvis alle, der optræder uansvarligt i trafikken, skal have en fængselsstraf,
får fængslerne da rigeligt at se til.

Så i dette tilfælde, nej.

> [...]
> sluppet taget risikoen for et seriøst uheld i betragtning (heldigvis gik
> det godt, men det gør det måske ikke næste gang?!)

Prøv at sige det samme ovre i MC-gruppen, når vi får fortalt, hvad _de_ kan
finde på at udføre!

Prøv at spørge steetracerne i denne NG.!..?

> En handling så dum og farlig skal på straffeattesten, om det så "kun" er
> 6-12 måneders fængsel, så vil det nok være nok til at han forhåbentlig har
> lært at bruge resterne af den hjerne der burde være i hovedet på ham.

Jeg tror ikke du kan lære unge mennesker at bruge hjernen (i en del
tilfælde). Den bliver først virksom med erfaringen.

At smide ham/dem i fængsel, ødelægger mere end det gavner.

Måske en gang rendestensfejning iført pink overall ville gavne?

> Føreren af bilen bør få længere straf end kammaraten, men kammaraten bør
> dog heller ikke undslippe da han IMO også har deltaget i det (ved at
> optage og derved opfordre til det).

Han deltog aktivt i demonteringen og var derfor 100% klar over, hvad han var
i gang med!!

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-08-07 16:14

BJ wrote:

> Hvis alle, der optræder uansvarligt i trafikken, skal have en fængselsstraf,
> får fængslerne da rigeligt at se til.
>
> Så i dette tilfælde, nej.

Hvornår skal der så være konsekvens? Når der er slået en ihjel eller en
uskyldig forbipasserende der er proppet i kørestol resten af livet?

> Prøv at sige det samme ovre i MC-gruppen, når vi får fortalt, hvad _de_ kan
> finde på at udføre!
>
> Prøv at spørge steetracerne i denne NG.!..?

At andre gør noget uansvarligt og hovedløst, skal da ikke gøre det
acceptabelt at man selv gør noget så fuldstændig sindssygt som at
afmontere rattet under kørsel.

> Jeg tror ikke du kan lære unge mennesker at bruge hjernen (i en del
> tilfælde). Den bliver først virksom med erfaringen.
>
> At smide ham/dem i fængsel, ødelægger mere end det gavner.

Højst sandsynligt, men en straf skal han/de have...

> Måske en gang rendestensfejning iført pink overall ville gavne?

Ja, man skulle måske overveje at bruge social-strafarbejde som muligt
alternativ til fængsel, ud og hakke noget ukrudt, grave nogle grøfter
eller sådan noget... Jeg er enig med dig i at fængslet sikkert bare vil
gøre ham endnu mere fsck'ed i hovedet... men jeg mener simpelthen ikke
at frakendelse af kørekortet er nok... en sådan stupid og hovedløs
gerning som han har udført skal simpelthen på hans straffeattest og han
skal have en fornuftig straf... fængsel, husarrest eller noget i den
dur, fair nok... men for en domstol skal han.

> Han deltog aktivt i demonteringen og var derfor 100% klar over, hvad han var
> i gang med!!

Jo jo... og han bliver da også dømt som meddelagtigt... men IIRC så
giver meddelagtighed ikke den samme hårde straf som ham der gjorde der
var den udførende. Men han skal helt klart også have sin straf med
tilhørende straffeattestpåskrivning.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 17:11

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvornår skal der så være konsekvens? Når der er slået en ihjel eller en
> uskyldig forbipasserende der er proppet i kørestol resten af livet?

Så skal du også i fængsel, hvis du kører uden lys på cyklen. Du kan påføre
andre en livlang psykisk skade, hvis du bliver kørt ned.

> At andre gør noget uansvarligt og hovedløst, skal da ikke gøre det
> acceptabelt at man selv gør noget så fuldstændig sindssygt som at
> afmontere rattet under kørsel.

Det skal det ikke, så vi må se frem til, de sindsyge på MC og uansvarlige
streetracere straffes hårdt.

Der er rigelig med dokumentation på nettet!!!!!

> [...]

> som han har udført skal simpelthen på hans straffeattest og han skal have
> en fornuftig straf... fængsel, husarrest eller noget i den dur, fair

Jeg accepterer naturligvis dit standpunkt.

> [...]
> meddelagtighed ikke den samme hårde straf som ham der gjorde der var den
> udførende. Men han skal helt klart også have sin straf med tilhørende

Der bliver travlt på dommerkontorerne i dette lille land!

Nå, registreringsafgiften går jo også til velfærd/underhold af det
offentlige system.

Måske derfor hybridbiler koster det samme som alle andre...

mvh
Bjørn J.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-08-07 20:45

BJ skrev:

> Prøv at sige det samme ovre i MC-gruppen, når vi får fortalt, hvad _de_ kan
> finde på at udføre!
>
> Prøv at spørge steetracerne i denne NG.!..?

Det kunne det da være sjovt at spørge om. Men det bliver vist en kort
debat. Det er ikke noget der bliver nævnt ret meget om. Og lad det være
sagt med det samme, så er det ikke noget der er velanset der hellere.
Men ok, der bliver somme tider smidt nogen links til noget hjernedødt
ræs. Men det er ikke noget der bliver klappet i hænderne over som en
flok knallertdrenge, der lige fået tunet geden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 21:22

On Tue, 28 Aug 2007 21:44:31 +0200, Ib Jakobsen wrote:

> Men ok, der bliver somme tider smidt nogen links til noget hjernedødt
> ræs. Men det er ikke noget der bliver klappet i hænderne over som en
> flok knallertdrenge, der lige fået tunet geden.

At køre ræs på en almindelig vej, hvor den eneste afskærmning mellem
publikum og ræset er en hvid stribe eller en kantsten er hjernedødt.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-08-07 21:53

Leonard skrev:

> At køre ræs på en almindelig vej, hvor den eneste afskærmning mellem
> publikum og ræset er en hvid stribe eller en kantsten er hjernedødt.

Det kan vi ikke blive uenige om. Samme holdning er vist den brede i
mc-gruppen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 22:45

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan vi ikke blive uenige om. Samme holdning er vist den brede i
> mc-gruppen.

Det ville jo også være dumt andet.

Så er det blot spørgsmålet om det også er virkeligheden, der afspejles i
denne Usenet-holdning.

mvh
Bjørn J.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-08-07 19:55

BJ skrev:

> Det ville jo også være dumt andet.
>
> Så er det blot spørgsmålet om det også er virkeligheden, der afspejles i
> denne Usenet-holdning.

Det tror jeg. Ser man på dem der skriver derinde, så er det modne folk.
Uden at kunne sige det præcist, så tror jeg nok at gennemsnitsalderen
har rundet de 40. Derfor kan man sagtens være barnlig. Men ikke
dumsmart.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-08-07 07:44

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> Uden at kunne sige det præcist, så tror jeg nok at gennemsnitsalderen
> har rundet de 40. Derfor kan man sagtens være barnlig. Men ikke

Så trækker jeg ned Men kun på alderen, ikke på holdningen.

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-07 21:53

Torben Scheel skrev:

> Så trækker jeg ned Men kun på alderen, ikke på holdningen.

Sad lige og tænkte på det bagefter. Der bliver sommetider lavet lidt
statistik i den gruppe. Gad vide om man har lavet nogen om alderen?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 31-08-07 06:31

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev :

>Sad lige og tænkte på det bagefter. Der bliver sommetider lavet lidt
>statistik i den gruppe. Gad vide om man har lavet nogen om alderen?.

Ja og nej -

På den gamle version af gruppens hjemmeside - ligger en "hvem er vi",
der dog bestemt ikke er særligt præcis, alligevel gav en ledetråd, om
den tids skribenter

Alle aldre er vist ligelidt fordelt

--
Jan_stevns

..... livet er herligt (nyt Job!)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-09-07 22:33

jan@bygteknik.dk skrev:

> På den gamle version af gruppens hjemmeside - ligger en "hvem er vi",
> der dog bestemt ikke er særligt præcis, alligevel gav en ledetråd, om
> den tids skribenter
>
> Alle aldre er vist ligelidt fordelt

På mc-gruppens?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 01-09-07 22:45

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev :

>På mc-gruppens?.

Øehhh nej - vi er i dk.fritid.bil ;)

hjemmesiden ligger på http://www.dkfritidbil.dk

--
Jan_stevns

..... livet er herligt (nyt Job!)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-09-07 05:38

jan@bygteknik.dk skrev:

> Øehhh nej - vi er i dk.fritid.bil ;)
>
> hjemmesiden ligger på http://www.dkfritidbil.dk

Man kan ikke logge ind og ændre profilen?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 02-09-07 05:53

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>Man kan ikke logge ind og ændre profilen?

Desværre ikke - det er jo en kopi af de gamle hjemmesider , alt er
"read only"

Jeg havde jo en drøm, om at høvle det hele over på et system, hvor man
kunne rette alt det man havde lyst til selv - og da vi nu har rundet
den 1-9 , hvor jeg egentligt havde tænkt at lukke ned, måtte jeg
overveje det igen

Som antydet i min signatur, er der sket lidt ændringer i det jeg
laver, så fremover får jeg bedre tid, læs: meget mere fritid, så nu
skal der tænkes.

Men jeg har fået langt til arbejde .... hehe....

--
Jan_stevns

..... livet er herligt (nyt Job!)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-09-07 05:58

jan@bygteknik.dk skrev:

> Desværre ikke - det er jo en kopi af de gamle hjemmesider , alt er
> "read only"

Okay - jeg bruger den ikke længere i min signatur.

> Som antydet i min signatur, er der sket lidt ændringer i det jeg
> laver, så fremover får jeg bedre tid, læs: meget mere fritid, så nu
> skal der tænkes.

Altså, du er vel ikke gået ind i byggebrancen?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 02-09-07 06:45

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> skrev :

>Altså, du er vel ikke gået ind i byggebrancen?

Det er jeg jo nok, på en eller anden måde ;)

--
Jan_stevns

..... livet er herligt (nyt Job!)

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-09-07 15:25

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>, så fremover får jeg bedre tid, læs: meget mere fritid, så nu
>skal der tænkes.

Oh, shit!
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-09-07 15:28

On Sun, 02 Sep 2007 16:25:28 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

>Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>Oh, shit!

>--

Lige mine ord.

Det bliver dybsindigt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 02-09-07 15:39

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det bliver dybsindigt.

Sku' du ikke afsted på ferie - uden internet vel at mærke ?

<grin>

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 02-09-07 15:49

On Sun, 02 Sep 2007 16:39:22 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>Sku' du ikke afsted på ferie - uden internet vel at mærke ?
>
><grin>

>--

Jow jow, men jeg må vel lige komme inden for døren først.

Og det bliver uden internjet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-09-07 09:43

jan@bygteknik.dk skrev:

> Øehhh nej - vi er i dk.fritid.bil ;)

Øh jow, det ved jeg godt. Men nu gik snakken på om det var
knallerthjerner og drengerøve der residerede i mc-gruppen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 02-09-07 09:56

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev :

>Øh jow, det ved jeg godt. Men nu gik snakken på om det var
>knallerthjerner og drengerøve der residerede i mc-gruppen.

entering Homer_mode :

Dohhhhhhhh!!

leaving Homer_mode.

--
Jan_stevns

..... livet er herligt (nyt Job!)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-07 08:19

On 5 Sep., 08:47, j...@bygteknik.dk wrote:

> noteret ;)

Det er nemt og gratis
Jeg har brugt Joomla på min site: http://www.012.dk

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-09-07 07:40

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-09-07 07:48

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Overvej noget Joomla baseret, så kan man selv blive bruger og oprette
>indlæg og rette profiler.

noteret ;)

--
Jan_stevns

Fra : penta@panto.com

Dato : 28-08-07 16:09

> [...]

> Føreren af bilen bør få længere straf end kammaraten, men kammaraten bør
> dog heller ikke undslippe da han IMO også har deltaget i det (ved at

Hvad med samfundstjeneste. 2 måneder hos Falck. Oprydning efter
trafikulykker.

venligts
tomapv

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 17:12

<penta@panto.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad med samfundstjeneste. 2 måneder hos Falck. Oprydning efter
> trafikulykker.

God idé, men jeg tror den er dødfødt.

Psykologer, skolelærere, venstreorienterede, pædagoger ville nok strejke,
hvis sådan en konsekvens blev gennemført.

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-07 13:57

"Mikkel Lund" skrev

> Otte år, det er godt nok længe, men det får han nok heller ikke. Syntes
> egentligt de skulle tage han pap i et årti, de ville ikke være så
> ødelæggende som en fængselsstraf.

Mener du man skal fradømme en passager kørekortet?
Og hvad nu hvis han slet ikke har noget, skal man så tage buskortet eller
cyklen?

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 15:01

> "Mikkel Lund" skrev

> Mener du man skal fradømme en passager kørekortet?

I dette tilfælde var han ikke passager, men aktiv medhjælpende.

> Og hvad nu hvis han slet ikke har noget, skal man så tage buskortet eller
> cyklen?

Good point!

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-07 17:15

"BJ" skrev

> I dette tilfælde var han ikke passager, men aktiv medhjælpende.

Ja måske til at overtræde kådhedsparagraffen, men ikke i en
færdselslovsovertrædelse, og man skal da overtræde færdselsloven for at
miste kørekortet.

Men ellers er medhjælpertingen ganske interessant.

I biler med bænksæde er det ikke alt for vanskeligt at køre bilen fra
midterste plads, så man kan rent faktisk køre eller evt. hjælpe føreren, så
midtermanden f.eks.passer rat og højre-knapper og venstremanden passer
pedaler og venstre-knapper.

Og hvem er så fører af bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 17:27

KLIP

> Ja måske til at overtræde kådhedsparagraffen, men ikke i en
> færdselslovsovertrædelse, og man skal da overtræde færdselsloven for at
> miste kørekortet.

Havde han ikke fat i rattet også?

> [...]
> så midtermanden f.eks.passer rat og højre-knapper og venstremanden passer

Hvad er dit bud og hvem skal straffes?

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-07 17:56

"BJ" skrev

> Hvad er dit bud og hvem skal straffes?

Personen i ratsiden er fører uanset hvem der har fat i rattet, om det sidder
hvor det skal eller det ligger på bagsædet.

Nu er selve det at køre uden rat ikke noget nyt, jeg har gjort det mange
gange, men ikke med den fart.

Det er langt den nemmeste og bedste måde at få et rat til sidde lige på.
Man løsner rattet på værkstedet, kører ud af en lige vej tager rattet af og
sætter det lige på.
Det er ikke så påkrævet efter ved firhjulsudmåling, den sikrer som regel et
lige rat, men en alm. sporing får ikke rattet til at sidde lige.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 18:08

KLIP

> Personen i ratsiden er fører uanset hvem der har fat i rattet, om det
> sidder hvor det skal eller det ligger på bagsædet.

Så må vi håbe, der ikke er nogen, der forsøger at føre automobil fra
passagersædet.

> [...]
>
> Det er langt den nemmeste og bedste måde at få et rat til sidde lige på.
> Man løsner rattet på værkstedet, kører ud af en lige vej tager rattet af

Jeg ventede på det. Så er du og samtlige mekanikere jævnfalden til straf og
kørekortsinddragelse, da det vel er et led i enhver lærlings opdragelse at
justere et rat lige.

> Det er ikke så påkrævet efter ved firhjulsudmåling, den sikrer som regel
> et lige rat, men en alm. sporing får ikke rattet til at sidde lige.

Det er vel uinteressant. Det er ulovligt at afmontere rattet under kørsel.

mvh
Bjørn J.

Fra : Tom

Dato : 28-08-07 20:55

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> og kørekortsinddragelse, da det vel er et led i enhver lærlings opdragelse

Hvis man laver "sporing" ved at pille rattet af under kørsel, så har man
eder.... hentet sit svendebrev på en kinesisk hjemmeside. Det er da det
væste amatørfusk af rang......

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-08-07 23:18

"Tom" skrev

> Hvis man laver "sporing" ved at pille rattet af under kørsel,

Det heller ikke det man gør.
Hvis du prøvede at læse hvad jeg skriver, så kan en alm. sporing ikke få
rattet til at sidde lige, den sikrer kun at hjulene står korrekt i forhold
til hinanden.

Så enten kan man tage rattet af og sætte det lige på, eller køre ud af vejen
se hvor skævt det sidder og forsøge at justere begge sider henholdsvis
ind/ud for at få rattet flyttet.
Det tager lang tid og er ganske meningsløst.
Det er så også helt umuligt på de biler der kun har én sporstang, der er kun
en mulighed, flytte rattet.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 23:38

KLIP

> [...]
> Det tager lang tid og er ganske meningsløst.
> Det er så også helt umuligt på de biler der kun har én sporstang, der er

Så du mener det er ganske acceptabelt og indenfor færdselslovens rammer af
den grund?

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-07 23:46

"BJ" skrev

> Så du mener det er ganske acceptabelt og indenfor færdselslovens rammer af
> den grund?

Næh så havde jeg skrevet det.
Jeg fortæller hvordan tingene hænger sammen, om man vil køre mens man
flytter rattet, eller skiftevis køre og flytte rat, er en anden sag.

Nu er de omtalte personer tilsyneladende ikke sigtet for overtrædelse af
færdselsloven, men straffeloven.
Jeg har nu også meget svært ved at se passageren skulle have overtrådt
færdselsloven.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 29-08-07 00:02

KLIP

> Næh så havde jeg skrevet det.

Så du konstaterer blot og samtidig endda selv har gjort/gør det.

> Jeg fortæller hvordan tingene hænger sammen, om man vil køre mens man
> flytter rattet, eller skiftevis køre og flytte rat, er en anden sag.

Hvad foretrækker du selv?

> Nu er de omtalte personer tilsyneladende ikke sigtet for overtrædelse af
> færdselsloven, men straffeloven.

Så må overlagt aftagning af rat, under kørsel på offentlig vej, for
justering høre under samme straffelov.

Hvad synes du straffen for ovennævnte skulle være?

> Jeg har nu også meget svært ved at se passageren skulle have overtrådt
> færdselsloven.

O.k., der er meget i afskruning af rat under kørsel, der er svært at se.

mvh
Bjørn J.

Fra : Tom

Dato : 30-08-07 21:20

> [...]
> rattet til at sidde lige, den sikrer kun at hjulene står korrekt i forhold

Meget er sket siden jeg gik på teknisk skole og vi skulle justere med
oldnordisk udstyr, men jeg husker da stadigt hvordan Super Dæk Service i
Sønderborg, justerede min mondeo for en del år siden.

Bilen bliver løftet op foran og der bliver monteret laser 4 punkts udstyr på
hjulene. Derefter bliver rattet sat precist i midten og låst fast. Så tager
de ganske hurtigt og justerer forhjulene så de får den ønskede vinkel....de
spørger endda hvor meget slid man vil have på dækkene og hvor meget
selvopretning der skal være.
Hvis ikke noget er rustet fast i styretøjet tager det vel en halv time i
forhold til de par timer det tog os på teknisk skole på de gamle Rekord'er

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 21:23

On Thu, 30 Aug 2007 22:19:56 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

<...>

> [...]
>forhold til de par timer det tog os på teknisk skole på de gamle Rekord'er

Kommer du nu her og ødelægger gode historier med fakta endnu en
gang??......fyh! *lol*
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tom

Dato : 30-08-07 21:28

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
> [...]
> wrote:
>
> <...>

> Kommer du nu her og ødelægger gode historier med fakta endnu en

Jah, det er jo trist at men ikke engang skal foretage en prøvetur mere, med
det udstyr man har i dag

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 30-08-07 21:46

Tom wrote:

> Jah, det er jo trist at men ikke engang skal foretage en prøvetur
> mere, med det udstyr man har i dag

Alex sagde indledningsvis at rattet ikke skal justeres efter en
firehjulsudmåling, da du har noget at måle forhjulene imod, og dermed kan få
lagt en "kørelinje".

Hvor mange målehovedet var det nu lige de brugte på din Mondeo ?

Idag er laserudstyr forøvrigt håbløst gammeldags, da nogen mærker ligger og
leger med tolerancer på +/- 4 minutter, på toe justeringen. Jeg mener at
huske at de nyeste VAG potter, ligger og roder på +/- 2 minutter!

Det nye der er på vej, er at man laver den indledende toe og camber
udmåling, blot ved at køre bilen stille og roligt imellem et par
målehoveder, og resultatet ligger der efter få sekunder - det er tjept

/Brian

Fra : Tom

Dato : 30-08-07 22:01

> [...]
> udmåling, blot ved at køre bilen stille og roligt imellem et par
> målehoveder, og resultatet ligger der efter få sekunder - det er tjept

okay, det er som sagt også nogle år siden jeg fik det foretaget, efter
skifte af bærearmene.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-07 21:47

On Thu, 30 Aug 2007 22:28:21 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

<...>

>Jah, det er jo trist at men ikke engang skal foretage en prøvetur mere, med
>det udstyr man har i dag

Jow, jow.......det vil jeg med glæde fortælle den herre, der "tampede"
Puntoen ud af værkstedshallen efter service......hans chef var ikke
særlig imponeret over, at jeg kom daskende hen over P-pladsen samtidig
med at den skulle "prøvekøres". Jeg spurgte værkføreren om den var
dritsvarm...ellers var den ikke vant til over 2000 o/min....og med de
sorte skyer bagud og "piv'ene" tror jeg han var væsentlig
højere......hvidt betyder lige pludselig "kuløren på en
værkfører"....*lol*.......gad vide hvad de spiller ud med......
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-07 21:56

Tom skrev:

> Bilen bliver løftet op foran og der bliver monteret laser 4 punkts udstyr på
> hjulene. Derefter bliver rattet sat precist i midten og låst fast.

Jeps og der knækker filmen. Ofte er det klokkelærlinge på den slags
værksteder. De aner ikke en bønne om at tandstangen, eller hvis det er
med styrehus, står i midterstilling. Er mest vigtig ved styrehus.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-08-07 19:59

Tom skrev:

> Hvis man laver "sporing" ved at pille rattet af under kørsel, så har man
> eder.... hentet sit svendebrev på en kinesisk hjemmeside. Det er da det
> væste amatørfusk af rang......

Det er lige det man ikke har. Man retter op efter en sådan. Når man har
fundet midtpunkter mellem styrudslag og justeret sporingen, så sidder
rattet ofte skævt. Og det er det man stiller ind. En tand på
strålekransen kan du ikke gøre på gulvet.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tom

Dato : 29-08-07 21:10

Tom skrev:

> [...]

rattet ofte skævt. Og det er det man stiller ind. En tand på
strålekransen kan du ikke gøre på gulvet.

Vi fik "klø" på teknisk skole af mester, hvis vi begyndte at spore ved at
pille rattet af og rette op på den måde. Så jeg ved også at det sagtens kan
gøres uden at flytte rattet.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 30-08-07 00:51

"Tom" skrev

> Så jeg ved også at det sagtens kan gøres uden at flytte rattet.

Så forklar hvordan?

Hvis man ønsker at hjulene kører ligeud og rattet står lige når styrehuset
er i midten, hvordan gør man det uden at flytte rattet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-08-07 04:34

alexbo wrote:

> Så forklar hvordan?
>
> Hvis man ønsker at hjulene kører ligeud og rattet står lige når
> styrehuset er i midten, hvordan gør man det uden at flytte rattet.

Med dobbelte sporstænger er det bare at dreje lidt på begge sporstænger,
køre en tur, rette lidt på sporstængerne igen og prøve igen osv.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-08-07 07:46

Uffe Ravn wrote:

> Med dobbelte sporstænger er det bare at dreje lidt på begge sporstænger,
> køre en tur, rette lidt på sporstængerne igen og prøve igen osv.

Jeps, sådan foregår det også på min Audi 80 (som AGL ikke gider spore
fordi det er svært - doh!)

--
vh
Torben

Fra : alexbo

Dato : 30-08-07 08:45

"Torben Scheel" skrev

Det er en mulighed, som jeg tidligere har beskrevet.

[...]

Metoden med at bruge sporstængerne til at ligestille rattet, har så også
den ulempe at man flytter midterpunktet i styrehuset.
Man kan ende med at bilen ikke kan dreje lige meget til begge sider.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-07 16:37

> [...]
> Det tager lang tid og er ganske meningsløst.
> Det er så også helt umuligt på de biler der kun har én sporstang, der er

Ja, men det er ikke nødvendigt at afmontere rattet under kørslen. Kør afsted
på en plan vej. Slip rattet så du ved at "nu kører den dælme ligeud". Hold
fast i rattet og hold det i positionen mens der bremses ned. Tag rattet af
og sæt det lige på. Man kan jo godt have lavet de indledende øvelser med at
løsne møtrikken osv. inden turen, så man er sikker på at man hurtigt vil
kunne flytte rattet.

Det kræver selvfølgelig et stykke øde vej, men det går jeg ud fra at
nummeret med at hive rattet af under kørslen også gør...

Martin

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-07 22:00

Tom skrev:

> Vi fik "klø" på teknisk skole af mester, hvis vi begyndte at spore ved at
> pille rattet af og rette op på den måde. Så jeg ved også at det sagtens kan
> gøres uden at flytte rattet.

At flytte rattet har intet med sporing at gøre. Men det er en del af en
sporing. Det er pynten på kransekagen. Eller det der netop viser at man
ved hvad man laver.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tom

Dato : 30-08-07 22:04

Tom skrev:

> [...]

At flytte rattet har intet med sporing at gøre. Men det er en del af en
sporing. Det er pynten på kransekagen. Eller det der netop viser at man

At afmontere et rat med airbag mens man kører )

--
Tom

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-07 22:15

Tom skrev:

> At afmontere et rat med airbag mens man kører )

Det skal man nok afholde sig fra.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-08-07 20:56

BJ skrev:

> Det er vel uinteressant. Det er ulovligt at afmontere rattet under kørsel.

Lyder rimeligt at det er det. Men hvor står det egenligt?. Ikke for at
komme med en dumsmart bemærkning. Er det noget med "i grov
kådhed......"?. Smider lige en anden historie om inddragelse af kørekort
på banen. Eller rettere sagt, hvor politiet ikke kan indrage et kort.

http://www.folketidende.dk/Nyheder_Vis.asp?menu=nyheder&artikelID=322224

Ps. Jeg har lige som Alexbo benyttet metoden til at få et ret til at
side lige.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 21:30

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

>Lyder rimeligt at det er det. Men hvor står det egenligt?.

Det ved jeg faktisk ikke, men du er ude af stand til på betryggende vis at
styre køretøjet mens det er af "stjernen".

> Ikke for at komme med en dumsmart bemærkning. Er det noget med "i grov
> kådhed......"?.

Det er vist paragraffen, der sigtes i mod. At tage rattet af for justering
er vel ikke kådhed, men hvad er det så, da potten er uden ror?

> Smider lige en anden historie om inddragelse af kørekort på banen. Eller
> rettere sagt, hvor politiet ikke kan indrage et kort.

>http://www.folketidende.dk/Nyheder_Vis.asp?menu=nyheder&artikelID=322224

Dem kan du få hver eneste dag i Vejle ifbm. Vejlefjord broen.

De behøver slet ikke være mellem firs og skindød for at lukke motorvejen i
rigtig mange timer og skabe trafikalt kaos i trekantsområdet.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-08-07 20:09

BJ skrev:

> Det er vist paragraffen, der sigtes i mod. At tage rattet af for justering
> er vel ikke kådhed, men hvad er det så, da potten er uden ror?

Der står da at man skal have begge hænder på rattet. Det må man da sige
er opfyldt.

> Dem kan du få hver eneste dag i Vejle ifbm. Vejlefjord broen.
>
> De behøver slet ikke være mellem firs og skindød for at lukke motorvejen i
> rigtig mange timer og skabe trafikalt kaos i trekantsområdet.

Nej nej. Men hun overser en bil der holder foran, og kiler sig ind under
den. Så sammen med nok en bil er den løftet helt fri med begge hjul. Det
der undrer mig er at politiet ikke kan inddrage kortet og indstille til
en orienterende køreprøve. Det skal en måske stresset læge, der har haft
besøg af dagens flok hypokondere afgøre.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-08-07 07:48

Ib Jakobsen wrote:
> [...]
> en orienterende køreprøve. Det skal en måske stresset læge, der har haft
> besøg af dagens flok hypokondere afgøre.

Der er sgu' ingen læger der er stressede medmindre de ønsker det - er du
klar over hvad de har i skabene til at tage sig af den slags?

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-08-07 22:04

Torben Scheel skrev:

> Der er sgu' ingen læger der er stressede medmindre de ønsker det - er du
> klar over hvad de har i skabene til at tage sig af den slags?

Leder tanker hen på "Blinkende lygter".

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Mikkel Lund

Dato : 28-08-07 15:29

alexbo skrev:
> "Mikkel Lund" skrev

> Mener du man skal fradømme en passager kørekortet?

nej
--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-07 17:55

> nej

Det synes jeg i dette tilfælde at man skal. Pågældende passager sad med både
kamera OG ikke mindst topnøglen og var ivrigt deltagende i at afmontere
rattet. Han har dermed tydeligt bevist, at han mangler grundlæggende
forståelse for trafiksikkerhed, hvorfor han naturligvis ikke kan have
kørekort. Hvis han endnu ikke har erhvervet kørekort, skal dette det ham
forhindres i en periode svarende til fradømmelsesperioden hvis han havde
haft et.

Martin

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 18:14

KLIP

> [...]
> det ham forhindres i en periode svarende til fradømmelsesperioden hvis han

Apropos grundlæggende forståelse for trafiksikkerheden:

http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/idn118878.asp

Den kan man så tygge lidt på i grevskabet!

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-08-07 15:54

On Tue, 28 Aug 2007 19:14:12 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Apropos grundlæggende forståelse for trafiksikkerheden:
>
>http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/idn118878.asp
>
>Den kan man så tygge lidt på i grevskabet!

Af selv samme årsag er det kvarter hvor min lastbil sover, når den er
hjemme, blevet skiltet med et eller andet med kun ærindekørsel i
aften- og nattetimerne.

Så skal de sådan set kun stoppe de hårdt pumpede, og give dem et
girokort. Så enkelt kan det gøres.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjarne

Dato : 30-08-07 09:38

In article <46d63aa5$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
   "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> writes:

> Med dobbelte sporstænger er det bare at dreje lidt på begge sporstænger,
> køre en tur, rette lidt på sporstængerne igen og prøve igen osv.

På mercedes, skal sporstængerne justeres med styrhuset i midterpositionen.
Styrhuset har variabel "modstand mod bevægelse" (jeg ved ikke hvad jeg
ellers skal kalde det), således at der skal bruges mindre kraft til at dreje
rattet omkring midterpositionen, end der skal i yderpositionen. Hvis man
justerer uden for styrhusets midterpunkt, får man en mærkelig bil at
køre i.

Lige præcis den detalje er der flere ikke-mercedes kyndige der kommer galt
afsted på når de sporer en mercedes. På mercedes styrhus er der en skrue
der skal skues ud, hvorefter en fikserskrue skrues ind i styrhuset for at
være helt sikker på at ramme midten under justering af sporstænger.

Efter sporing, er det meget normalt at rattet har flyttet sig lidt og skal
sættes tilbage på plads.

mvh,
Bjarne