Hvor langt må/skal en dørmand gå fra værts~
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 28-08-07 20:09

Jeg ved der findes ret strenge regler for hvor langt en dørmand må gå fra
værtshuset han arbejder på.
Er der nogen der kender grænsen, og gerne reference?

Mvh Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : Snuden

Dato : 28-08-07 22:13

"Brian Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved der findes ret strenge regler for hvor langt en dørmand må gå fra
> værtshuset han arbejder på.
> Er der nogen der kender grænsen, og gerne reference?

Hmmm, så langt det nu er nødvendigt. Hvis han bor 20 km derfra må han gerne
gå hjem...eller tage bilen for den sags skyld. Hvis han skal på ferie flere
tusinde km væk...er jeg ret sikker på han må det også....ligesom alle andre
faggrupper...

Snuden

Fra : Christian Madsen

Dato : 29-08-07 12:02

Snuden skrev den 28-08-2007:
> [...]
> tusinde km væk...er jeg ret sikker på han må det også....ligesom alle andre

Du ved jo godt hvad han mener, så hvorfor begynde på det pjat - det er
jo slet ikke sjovt.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Dan Storm

Dato : 29-08-07 12:00

Brian Tingholm [7900] skrev:
> Jeg ved der findes ret strenge regler for hvor langt en dørmand må gå fra
> værtshuset han arbejder på.
> Er der nogen der kender grænsen, og gerne reference?

Hvad bygger du den antagelse på? Dørmænd er forpligtet af loven til at
sørge for at husets gæster kommer sikkert hjem. Det være sig at personen
ikke kører i beruset tilstand, er ved at få tæsk 300 meter nede ad gaden
eller personen er så fordrukken vedkommende er ude af stand til at tage
vare på sig selv. Altså; hvis der er fare for andre menneskers liv,
helbred eller velfærd.

Læs evt dørmandskompendiummet.
<url:
https://materialeplatform.emu.dk/amu/materiale/Dormaend_version1-1.pdf>

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : per christoffersen

Dato : 29-08-07 15:29

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse

> Læs evt dørmandskompendiummet.

Hvor de første linjer i afsnittet om Retsregler (særligt fremhævet) er:
"En dørmand har de samme rettigheder som alle andre private
personer. Hverken mere eller mindre."

Og det er den juridiske sag i al sin enkelhed.
Hvad dørmanden gør skal betragtes som var det en tilfældig forbipasserende,
der havde gjort det samme.

/Per

Fra : Dan Storm

Dato : 29-08-07 19:02

per christoffersen skrev:
> [...]
>
> Og det er den juridiske sag i al sin enkelhed.
> Hvad dørmanden gør skal betragtes som var det en tilfældig forbipasserende,

Den eneste forskel der er på at slå en tilfældig forbipasserende og slå
en dørmand er at slår du dørmanden kan du risikere at blive tiltalt for
vold mod en tjenestemand.
Dette har jeg dog ingen reference til.

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-08-07 19:06

Dan Storm wrote:

> Den eneste forskel der er på at slå en tilfældig forbipasserende
> og slå en dørmand er at slår du dørmanden kan du risikere at
> blive tiltalt for vold mod en tjenestemand.
> Dette har jeg dog ingen reference til.

En dørmand er ikke en tjenestemand (i funktion).

Fra : Dan Storm

Dato : 29-08-07 21:32

Jesper Lund skrev:
> En dørmand er ikke en tjenestemand (i funktion).

Muligvis ikke, men da jeg selv var på kursus blev vi fortalt at man
kunne sigtes for vold mod en tjenestemand hvis man overfaldte en
dørmand. Jeg har også en gammel kollega som kom i den situation, hvor
tiltalte blev tiltalt for førnævnte - udfaldet blev at retten dømte til
fordel for den tiltalte og fratog min kollega hans godkendelse.

Fra : Codexx

Dato : 29-08-07 21:31

Dan Storm wrote:
> Den eneste forskel der er på at slå en tilfældig forbipasserende og
> slå en dørmand er at slår du dørmanden kan du risikere at blive
> tiltalt for vold mod en tjenestemand.
> Dette har jeg dog ingen reference til.

Godt, for det er forkert.

Derimod vil en dørmand på arbejde vel nok høre under STRFL § 247 stk. 2.

"§ 247. Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, af en
person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en
forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold, kan straffen
forhøjes med indtil det halve.
Stk. 2. Det samme gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246
[vold] begås over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er
særlig udsat for vold. "

/Bacher

Fra : Dan Storm

Dato : 29-08-07 23:34

Codexx skrev:
> Stk. 2. Det samme gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246
> [vold] begås over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er
> særlig udsat for vold. "

så er det jo nok det jeg har haft tænkt på...