må man på cykel dreje til højre
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-08-07 15:57

Hej

må man på cykel dreje til højre nå lyskrydset har en grøn højresvings
og lige ud for biler, imens der for cykler kun er rød lige ud, men
ingen højre svings pil overhovedet.

Altså, er den ene grønne højresvings pil en generel pil som
overtrumfer den normale røde lys for cykler?

JonB

Fra : Holst

Dato : 28-08-07 16:04

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> ingen højre svings pil overhovedet.
>
> Altså, er den ene grønne højresvings pil en generel pil som
> overtrumfer den normale røde lys for cykler?

Jeg vil mene, at der er rødt lys for cyklister, og det gælder også
højresving, selvom der er grønt lys for de øvrige trafikanter til at
svinge til højre.

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-08-07 16:59

Jon Bendtsen skrev:
> [...]
> højre svings pil overhovedet.
>
> Altså, er den ene grønne højresvings pil en generel pil som overtrumfer

Når der er et cyklistsignal skal dette respekteres.

Ofte er grunden til at cyklisterne ikke har pil samtidig med bilerne
begrundet med at lastbiler der skal svinge rundt ikke vil kunne undgå at
komme ind over cykelstien, hvorfor cyklisterne ikke skal have grøn pil
samtidig.

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-07 17:06

Anders Christensen wrote:

> [...]
> bilerne begrundet med at lastbiler der skal svinge rundt ikke vil
> kunne undgå at komme ind over cykelstien, hvorfor cyklisterne

Må lastbilerne køre på cykelstien?

Fra : Anders Christensen

Dato : 28-08-07 17:10

Jesper Lund skrev:

> Må lastbilerne køre på cykelstien?

Nej, undskyld, dårlig formulering herfra., men ofte er der en stiplet
linje hvor lastbilerne kommer ind til kantstenen i selve svinget.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-08-07 19:43

Jesper Lund wrote:

> Må lastbilerne køre på cykelstien?

Kommer an på hvad man betegner som cykelsti?

Kap 4, § 16, stk 3
"Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens
højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt".

Kørende der svinger til højre må nødvendigs køre på den del af vejen der
normalt benyttes af cyklister
I nogen vejkryds er denne kørebane markeret med blå asfalt og kan betegnes
som kørebane forbeholdt cyklister - i daglig tale: Cykelsti

Tænker du på den del af "cykelstien" der ligger før spærrelinjen?

Ved kørsel ind på byggeplads eller anden plads/gård etc kan det være
nødvendigt at køre ind over (krydse) cykelstien

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 28-08-07 17:01

Hejsa

>må man på cykel dreje til højre nå lyskrydset har en grøn højresvings
>og lige ud for biler, imens der for cykler kun er rød lige ud, men
>ingen højre svings pil overhovedet.

hvis der er opsat separat lys for cyklister skal du rettet dig efter
det - og ikke efter det bilerne bruger..

Og er der ignen grøn højre pil for cyklister må du IKKE køre !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : /Peter

Dato : 28-08-07 18:09

"www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk"
<infoFJERN@netinkFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> hvis der er opsat separat lys for cyklister skal du rettet dig efter
> det - og ikke efter det bilerne bruger..
>
> Og er der ignen grøn højre pil for cyklister må du IKKE køre !

- stå af og træk -det tager kun 5 sekunder.