Beregning af trækprocenten
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-08-07 11:37

Hvordan beregnes trækprocenten helt nøjagtigt?

Ved beregning af trækprocenten beregnes tre faktorer, som man plejer at
kalde A, B og C.

A er rimelig enkel, men jeg har problemer med B og C.

Mellemskattebeløb x 100
B = ______________________________________________________

personlig indkomst (efter fratrukket AM-bidrag) + positiv
nettokapitalindkomst

Mine spørgsmål er her:
Skal ratepensionen fradrages i den personlige indkomst som normalt eller er
det den personlige indkomst før fradrag af ratepensionsindskud?
Hvad med ATP - skal det medregnes på nogen måde+

topskattebeløb x
(15 / 15) x 100
C =

personlig indkomst (efter fratrukket AM-bidrag) +
kapitalpensions-indskud + positiv nettokapitalindkomst

Mine spørgsmål er her:
Skal ratepensionen fradrages i den pers. indkomst? Skal ATP?

Fra : Henning

Dato : 28-08-07 12:26

Det har intet med jura at gøre - læs www.usenet.dk eller spørg i

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-08-07 13:18

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Det har intet med jura at gøre - læs www.usenet.dk eller spørg i

Jeg spørger her, fordi reglerne er beskrevet i personskatteloven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-08-07 13:28

Christian R. Larsen skrev:

> Hvordan beregnes trækprocenten helt nøjagtigt?

Du tager din samlede skat og dividerer med din skattepligtige
indkomst og ganger bagefter med 100.

Det er ingen joke. Skatteprocenten kan først beregnes når det
præcise skattebeløb er kendt.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-07 13:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du tager din samlede skat og dividerer med din skattepligtige
> indkomst og ganger bagefter med 100.

Du skal også inddrage dit månedlige fribeløb (fradrag), så regnestykket
skal snarere være

trækpct = samlet_skat / (samlet_indkomst - 12*fradrag)

SKAT skal både fastsætte en trækprocent og et månedligt fradrag.

Trækprocenten er først og fremmest en administrativ foranstaltning, som
skal sikre at din a-conto skat så vidt muligt kommer til at svare til
den endelige skat, og samtidig gøre det nogenlunde enkelt for
arbejdsgiverne at opkræve A-skat hver måned.

Eftersom der er progression i det danske indkomstskattesystem, vil der
næsten altid komme afvigelser hvis du tjener mere eller mindre end
forventet, specielt hvis du betaler topskat. Afvigelser kan også stamme
fra ændringer i rentefradrag på grund af låneomlægninger, danskernes nye
nationalsport. Og så videre...

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-08-07 19:23

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Du tager din samlede skat og dividerer med din skattepligtige
> indkomst og ganger bagefter med 100.
>
> Det er ingen joke. Skatteprocenten kan først beregnes når det
> præcise skattebeløb er kendt.

Så simpelt er det desværre ikke.

Det, jeg gerne vil beregne, er trækprocenten - ikke bare "skatteprocenten".

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-07 20:08

Christian R. Larsen wrote:

> Det, jeg gerne vil beregne, er trækprocenten - ikke bare
> "skatteprocenten".

Trækprocenten fastsættes som nævnt af SKAT på din forskudsopgørelse. Det
er det eneste sted at ordet "trækprocent" bruges (bortset fra hos
journalister, politikere, o.lign.).

Vil du gerne vide hvordan SKAT kommer frem til de tal (bundfradrag og
trækprocent) som står på din forskudsopgørelse?

Så skal du nok på jagt efter et eller andet cirkulære, hvis det ikke er
overladt til deres subjektive skøn (der er trods alt kun tale om en
a-conto skat). Inden for de sidste 10 år har jeg vel et par gange undret
mig over tallene (bundfradrag og trækprocent), men der er nok en eller
anden dybere logik...

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 28-08-07 20:23

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message

> [...]
> a-conto skat). Inden for de sidste 10 år har jeg vel et par gange undret
> mig over tallene (bundfradrag og trækprocent), men der er nok en eller

Ja - jeg er helt med derhen, og der er skam en dybere logik. Problemet er
bare, at jeg gerne vil vide, præcis hvad der foregår.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-08-07 20:50

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Ja - jeg er helt med derhen, og der er skam en dybere logik. Problemet er
> bare, at jeg gerne vil vide, præcis hvad der foregår.

Den dybere logik stammer tilbage fra da Mogens Lykketoft var
skatteminister, i begyndelsen af 80erne. Han fik ændret metoden
hvorefter trækprocenten på skattekortet bliver beregnet. Formålet var,
at en lønmodtager, der gav den en ekstra skalle ikke skulle tænke så
meget over hvor lidt han fik ud af det og derfor sige nej til at arbejde
over. Derfor er trækprocenten lav, osse for folk der betaler topskat.

Fra : peter volsted

Dato : 28-08-07 21:10

hi

----- snip
> [...]
<http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/1374.html> regner det
'rigtigt' ud

--
mange hilsner

peter

TDC OCES CA: http://www1.certifikat.dk/repository/ocesca.crt

Fra : Kim

Dato : 28-08-07 14:56

<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>Hvordan beregnes trækprocenten helt nøjagtigt?

Spørg i en relevant gruppe : news:dk.penge

fut : dk.admin.netikette
--
Kim

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-08-07 17:53

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Mine spørgsmål er her:
> Skal ratepensionen fradrages i den pers. indkomst? Skal ATP?

Der skal være ækvivalens mellem tæller og nævner, så ATP og ratepension
skal fradrages.

mvh poul christensen