lovligt at indscanne (fremmed) pengesedler~
Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 28-08-07 08:13

Hejsa,

Jeg samler på pengesedler (både nye og gamle) fra hele verden.
Jeg ønsker nu at indscanne nogle af dem, og lægger billederne på
Internet, så andre samlere kan se, hvad jeg vil bytte med dem.

Er det lovligt ? Gør det en forskel om sedler er gangbare i DK, i et
fremmed land eller ikke gangbare mere ?

Mvh
Martin

Fra : Holst

Dato : 28-08-07 08:35

Martin M. Pedersen wrote:

> [...]
> Internet, så andre samlere kan se, hvad jeg vil bytte med dem.
>
> Er det lovligt ? Gør det en forskel om sedler er gangbare i DK, i et

1. Lav billedet i lav opløsning, så det reelt ikke er muligt at lave et
print af billedet, der ligner en seddel.

2. Anfør henover billedet "PRØVE" eller lignende.

Se for eksempel Nationalbankens egne billeder af vores sedler:

<http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Danmarks_seddelserie!OpenDocument>

Så burde du ikke få nogen problemer.

Fra : Dennis Kruse

Dato : 28-08-07 09:13

Holst skrev:

> Se for eksempel Nationalbankens egne billeder af vores sedler:
>
> <http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Danmarks_seddelserie!OpenDocument>
>

> Så burde du ikke få nogen problemer.

Kigger man lidt videre på siden finder man:
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Brug_af_pengesedler_som_illustration!OpenDocument
Som giver retningslinjer for hvordan man kan gengive sedlerne.

--
Dennis

Fra : PerX ...

Dato : 19-09-07 00:53

In article <46d3d034$0$27702$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newsnov06
@shelter.dk says...

> [...]
>
> 2. Anfør henover billedet "PRØVE" eller lignende.
>
> Se for eksempel Nationalbankens egne billeder af vores sedler:

Latterligt - oh well.

Fra : claus b.p.

Dato : 26-09-07 11:15

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <46d3d034$0$27702$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newsnov06
> @shelter.dk says...

Reglerne for danske gangbare sedler står lige her:
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Brug_af_pengesedler_som_illustration!OpenDocument>

/Claus

Fra : William Boysen

Dato : 28-08-07 08:36

On Tue, 28 Aug 2007 09:13:19 +0200, "Martin M. Pedersen"
<traxplayer@gmail.com> wrote:

> [...]
>Internet, så andre samlere kan se, hvad jeg vil bytte med dem.
>
>Er det lovligt ? Gør det en forskel om sedler er gangbare i DK, i et

Danske penge er i hver fald ulovlige at kopiere (som jo i og for sig
består af en indscanning og et print).
Til internetbrug er det Nationalbankens ophavsret, der overtrædes, og
man ser med stor alvor på det.

Og jeg kunne levende forestille mig at det også gør sig gældende med
andre landes betalingsmidler, da det kan sammelignes med at rippe en CD
og lægge indholdet på nettet. Problemet er jo at en god kopi kan bruges
til gengivelse på papir (falskmøntneri).

Hvis du vil være sikker på om du må lægge billederne på nettet, så
kontakt de pågældende nationalbanker og forelæg dem din idé.

Danmarks Nationalbank har på sin hjemmeside bl.a. billeder af den nye
500 kr.-seddel med et "Specimen" påtrykt. Og du kan jo spørge dem om du
kan få lov til at bruge disse billeder på din hjemmeside.

Men uden at kunne henvise til en specifik lov, er jeg 99,9999% sikker på
at det er strafbart selv at lave en kopi , selv om det "kun" er i
digital form.

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : William Boysen

Dato : 28-08-07 15:17

On Tue, 28 Aug 2007 09:35:51 +0200, William Boysen
<er.med@tur.for.første.gang> wrote:

>Danske penge er i hver fald ulovlige at kopiere (som jo i og for sig
>består af en indscanning og et print).
>Til internetbrug er det Nationalbankens ophavsret, der overtrædes, og
>man ser med stor alvor på det.

Okay, det viste sig at reglerne var lidt mere lempelige end jeg troede,
så se venligst bort fra forrige indlæg.

(Det nytter ikke at bruge "Rescind Usenet Message", da den allerede er
overalt)

Fra : Eliasen

Dato : 28-08-07 09:50

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> wrote in message
> [...]
> så andre samlere kan se, hvad jeg vil bytte med dem.
>
> Er det lovligt ? Gør det en forskel om sedler er gangbare i DK, i et

Reglerne for anvendelse for en række lande kan ses her:

http://www.rulesforuse.org/pub/index.php?currency=dkk&lang=da

--
Eliasen

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 28-08-07 14:53

Eliasen wrote:
> "Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> wrote in message

> Reglerne for anvendelse for en række lande kan ses her:
>
> http://www.rulesforuse.org/pub/index.php?currency=dkk&lang=da

Tak. Svaret er ganske simpelt: "En pengeseddel må kun gengives, hvis
opløsningen ikke overstiger 72 dpi."

72 dpi er ganske fint til mit formål.

/Martin