Husleje
Fra : Henrik

Dato : 24-08-07 10:40

Hej
Jeg bor til leje for 3670 kr. på 50 kvm incl. forbrug(vand). Udlejeren
fortæller mig nu, at vandforbruget pludseligt er steget voldsomt meget i
vores opgang. Han mener, at mit toilet er årsagen til det højere forbrug
selvom jeg tvivler på dette da jeg har boet her i 8 år og ikke synes at
toilettet opfører sig meget anderledes end det altid har gjort mens eg
har boet her. Men det kan da godt være; jeg er ikke ekspert i toiletter.

Kan udlejeren have interesse i at få mig med på ideen om at skifte
toilettet med henblik på at han så kan opkræve en højere husleje end den
nuværende?

mvh henrik

Fra : Jubii

Dato : 24-08-07 11:50

"Henrik" <xx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Kan udlejeren have interesse i at få mig med på ideen om at skifte
> toilettet med henblik på at han så kan opkræve en højere husleje end den
> nuværende?
>
> mvh henrik

Vi er nødt til at vide hvilken boligform du lejer under, og hvor mange
boliger/bygninger der er som en sammenhængende udlejning til samme udlejer.
Umiddelbar kan jeg ikke se hvordan en reparation/udskiftning af et toilet
kan medføre huslejeforhøjelse. Logisk må en reparationudskiftning jo medføre
mindre vandspild, ifølge udlejer.
Hvis det nu er lejeloven du lejer under så kan udlejer heller ikke overføre
udgiften til reparation/udskiftning til dig.:
§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige.
Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og
kulde skal holdes i god og brugbar stand.

Har du forbrugsmåler på vandforbruget, eller hvordan kan udlejer se dit
vandforbrug er steget?

Hvordan sker betaling af vandforbrug? Indeholdt i lejen f.eks. med hvilken %
del e.lign?

Har udlejer henvendt sig til andre i ejendommen med samme problem?

Har udlejer fået et krav fra kommunen om højere vandledningsafgift
(skatteforhøjelse)?

Lejeloven:

§ 50. Forøges de ejendomsskatter, der påhviler ejendommen, kan udlejeren
forlange udgiften udlignet gennem en lejeforhøjelse for de lejligheder og
lokaler, som skatten vedrører. Lejeforhøjelse kan kræves uanset aftalt
uopsigelighed.

Stk. 2. Lejeforhøjelsen fordeles i forhold til den gældende leje eller -
hvor der ikke er fastsat nogen leje - lejeværdi. For lejeforhold i
ejendomme, hvor reglerne i kapitel II-IV i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene er gældende, fordeles forhøjelsen dog efter reglerne i §§ 10
og 11 i denne lov.

Stk. 3. Lejeforhøjelsen kan gennemføres med 3 måneders varsel.
Lejeforhøjelsen kan dog kræves med virkning fra det tidspunkt, udgiften er
pålagt ejendommen, hvis kravet om lejeforhøjelse fremsættes senest 5 måneder
efter dette tidspunkt.

§ 51. Reglerne i § 50 gælder også, hvis der pålægges ejendommen nye eller
forøgede afgifter til vand, el, renovation, wc, skorstensfejning eller
lignende efter takster, der er fastsat eller godkendt af det offentlige.

Stk. 2. Reglerne i § 50 gælder også, hvis der pålægges ejendommen nye vej-,
kloak- eller lignende bidrag til det offentlige. Er bidrag pålagt ejendommen
som en engangsydelse, kan udlejeren, når den er betalt, udligne bidraget på
lejerne gennem en lejeforhøjelse, der i løbet af 10 år har dækket udlejerens
udlæg med tillæg af sædvanlige finansieringsudgifter. Lejeforhøjelsen
bortfalder ved periodens udløb. Lejerne kan dog kræve at betale beløbet
kontant.

Fra : Bjarne

Dato : 24-08-07 13:02

Henrik skrev:
> [...]
>
> Kan udlejeren have interesse i at få mig med på ideen om at skifte
> toilettet med henblik på at han så kan opkræve en højere husleje end den

Hvis du skifter toilettet, bliver det i hvertfald umuligt at bevise
noget om tiden indtil nu.

Et toilet bruger altid samme mængde vand per skylning, så et øget
vandforbrug kan enten skyldes, at der løber vand igennem i utide,
hvilket ikke er usædvanligt, eller at i bruger toilettet hyppigere.

Det må være rimeligt at udlejeren oplyser, hvordan han mener, at
merforbruget opstår, samt begrunder sin mistanke.

Bjarne

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 24-08-07 13:17

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det må være rimeligt at udlejeren oplyser, hvordan han mener, at
> merforbruget opstår, samt begrunder sin mistanke.

Helt enig i at udlejer må oplyse, hvordan han mener at merforbruget opstår,
men....

Toiletter slides, ligesom alt andet, og hvis den "dims" der lukker for
vandet inde i
cisternen er slidt, begynder toilettet at løbe, hvilket hurtigt kan blive
til rigtigt mange penge.
Man kan ikke altid se eller høre at et toilet løber.

Når toilettet har stået ubenyttet et stykke tid, så porcelænet burde være
godt tørt,
tager du, og ruller noget toiletpapir sammen, og holder det ind mod bagsiden
af kummen,
der hvor vandet normalvis kommer fra, bliver papiret vådt, skal dit toilet
laves, da selv
dette lille sive-forbrug, bliver til rigtige penge i løbet af et år.

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-07 15:23

> [...]
>
> Kan udlejeren have interesse i at få mig med på ideen om at skifte
> toilettet med henblik på at han så kan opkræve en højere husleje end den

Du skal da vel ikke betale højere leje, fordi et nedslidt toilet udskiftes
med et nyt? Et nyt toilet koster 1200,- eller deromkring.
Et toilet der løber rigtig meget, kan man vel se og/eller høre løber. Hvis
ikke man kan det, så kan det da ikke være vildt voldsomt..
Prøv at spørge ham hvor meget forbruget er steget?
Kan det være noget han siger for at få alle beboere til at spare lidt mere
på vandet?
Mhv Tommy