Er det et paradisæble?
Fra : Trine Lund

Dato : 29-08-07 09:36

Jeg har forsøgt at poste et billede i binaer af et træ vi har med små bitte
æbleagtige kirsebærstørrelse bær.
Er der nogen der kan se præcis hvad slags det er?
Er det et paradisæble og kan jeg bruge det til eksempelvis at koge saft til
gele. Vil jo ikke risikere at bruge det, hvis de nu er giftige eller sådan
noget.

Mange hilsner Trine

Fra : Lise Hansen

Dato : 29-08-07 10:54

Ja, det ligner paradisæbler.
Jeg kan ikke helt vurdere størrelsen på "æblerne", men mit umiddelbare gæt
er malus sargentii. Hvis dette er korrekt, er æblerne så små, at det ikke
kan betale sig at koge saft eller lignende. Men fuglene elsker dem.
Malus sargentii er mere en busk end et træ. Så hvis du har et "rigtigt" træ,
er mit gæt forkert.
Hilsen
Lise

Mal

Fra : Gamle

Dato : 29-08-07 12:55

Lise Hansen wrote:
> [...]
> fuglene elsker dem.
> Malus sargentii er mere en busk end et træ. Så hvis du har et

Hej.

Det er paradisæbler. Hvis man sammenligner hækken bagved med emnet, kan man
se det er et træ.
Og med lidt tålmodighed kan man godt lave f.eks. gelé af æblerne.
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=12321
http://www.pometet.kvl.dk/Paradisaebler.htm

Mvh.
Torben

Fra : Trine Lund

Dato : 29-08-07 19:28

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man
> se det er et træ.
> Og med lidt tålmodighed kan man godt lave f.eks. gelé af æblerne.

Tak til jer begge. Busken/træet vokser temmelig buskagtigt. Det står op af
en garage, men er efterhånden blevet noget stor. Frugterne er ca 1 cm i
diameter.

Trine