Skifte indløbsventil i IFÖ Casade toilet
Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-08-07 14:20

Hej gruppe,

Jeg har et gammel IFÖ Cascade væghængt toilet hvor indløbsventilen er
kalket/rustet til og jeg havde tænkt at skifte den.

Har fundet et fint sted hvor man kan købe en ny ventil, men har stået
og "hevet og flået" lidt i den der sidder i toilettet i dag. Så vidt
jeg kan se på tegningen af en "komplet indløbsventil" får man både
flyder og en aflang "dims" der når ned til vandindløbet i toilettet.

Nu er spørgsmålet blot - HVORDAN får man afmonteret den gamle?

Det burde vel blot være at løsne den/de rigtige skruer, men skruen i
toppen - der hvor flyderen sidder på - er ikke den rigtigt.

Anyone der ved hvordan man gør?

1000 tak.

hilsen Lars

Fra : mcloud

Dato : 28-08-07 14:31

Hej Lars
Du skal lukke forvandet, så skal du afmontere vand tilslutningen fra
væggen,dernæst skal du afmontere den store møtrik, der sidder ned på
undersiden af cisternen,når den er afmonteret ,kan du hive hele den gamle
svømmerventil op.
Så rengør du hullet og pakfladerne og sætter den nye ventil på plads i
hullet og spænder den nye ventil på ,spænd ikke for hårdt men spænd til.
Monter derefter vand tilførdsel ige og luk op for vandet.

mvh mcloud blikkenslager

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-08-07 14:42

On Tue, 28 Aug 2007 15:30:46 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

> [...]
>hullet og spænder den nye ventil på ,spænd ikke for hårdt men spænd til.
>Monter derefter vand tilførdsel ige og luk op for vandet.

Hej mcloud,

Tak for dit hurtigt svar. Jeg tror måske jeg har taget fejl af
modellerne for mit toilet er ikke som du beskriver.

Det er væghængt og vandtilførslen går vandret ind i siden i højre side
nede under cisternen på toilettet når man ser på det forfra.

Men jeg er måske nødt til at skrue det af væggen for at komme til?
Hvis man ser på det oppe fra:

http://www.landligt.dk/toa/toa1.jpg

Går indløbsventilen nemlig ned og hvis jeg kigger på et billede af
reservedelen kan jeg godt se, som du også skriver, at den ser ud til
at skulle spændes fast i bunden.

Jeg fik tanken, at der måske - hvis man skruer toilettet af væggen -
er en slange eller anden tilslutning fra ventilen der går vandret ind
i siden op til ventilen der sidder lodret.

hilsen Lars

Fra : mcloud

Dato : 28-08-07 16:03

> On Tue, 28 Aug 2007 15:30:46 +0200, "mcloud"

Hej Lars.
Den cisterne du viser på dit billede er mig bekendt en Cito cisterne.
Jeg syntes det er omstændigt at skrue cisternen ned.
Du skal afmontere vandtilførslen,så skal du have fat i en stor rørtopnøgle
på 20-22 mm.Den skal lempes op omkring det rør der sidderinde i det hul der
er mellem væg og cisterne,oppe i toppen sidder der en ½ tomme møtrik som du
skal have løs.Dertil topnøglen.
Det kan nogle gange lykkedes med at stikke en lang skruetrikker op og holde
lidt igen på møtrikken ,samtidig med at man drejer forsiktigt på
svømmeventilen --modsat uret.....løsner skruetrikkeren lidt og drejer
ventilen igen.
Det er en af de vanskeligste operationer en vvs mand kan komme ud for ,hvis
han ikke er i besidelse af den pågældende topnøgle.
mvh mcloud

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-08-07 16:32

Hej igen,

On Tue, 28 Aug 2007 17:03:06 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

>Den cisterne du viser på dit billede er mig bekendt en Cito cisterne.

Det er slet ikke umuligt! Der står intet på den om hvad den "hedder",
der er da heller ikke særlig brugervenligt.

>Jeg syntes det er omstændigt at skrue cisternen ned.

Umiddelbart enig!

> [...]
>er mellem væg og cisterne,oppe i toppen sidder der en ½ tomme møtrik som du

Se engang her:

http://www.landligt.dk/toa/toa4.jpg

Det er højre side, hvor vandtilførslen er. Desuden er der en møtrik
oppe der er skruet på en bolt der går op i cisternen. Tilsvarende
møtrik med bolt i venstre side.

Bolten mod væggen er den, WC'et er skruet fast med.

Der er ikke nogen mulighed for at komme ind mellem cisterne og væg.

Måske hvis man skruer vandtilførslen af, det ser ud til at den lille
drejehane kan skrues løs helt inde mod toilettet - men der er vel bare
et rør som ikke giver adgang til ret meget.

Så umiddelbart er der ikke mulighed for at komme til noget sted?!

> [...]
>Det er en af de vanskeligste operationer en vvs mand kan komme ud for ,hvis
>han ikke er i besidelse af den pågældende topnøgle.

Hmm.. Kan godt være jeg skal overgive mig og høre om den lokale VVS'er
ikke kunne tænke sig at have tid til at kigge på det for mig i stedet
for

Heldigvis har vi et toilet-nr-2 så problemet er ikke kritisk. Syntes
bare det er meget sjovt at lave den slags selv.

** Lars

Fra : mcloud

Dato : 28-08-07 16:45

> Hej igen,
>
> On Tue, 28 Aug 2007 17:03:06 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

Hej Lars.
Nu ser den kommet ind på lystavlen....vandtilgang i højre side forneden.
Du ved " den som ingen hjerne har ...han kan blive blikkenslar"
Der er ingen anden udvej end at skrue toilettet ned ,så kan du komme til og
så op med skidtet igen....Vær lige opmærksom på evt. pakninger der skal
fornyes......hvis du bor i nærheden af Valby KBH.ligger der VVS grossisten
på gl. køgelandevej ved grønttorvet, de har de for nødne reservedele.
God fornøjelse
mvh mcloud

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-08-07 17:08

On Tue, 28 Aug 2007 17:44:35 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

Hej mcloud,

> [...]
>fornyes......hvis du bor i nærheden af Valby KBH.ligger der VVS grossisten
>på gl. køgelandevej ved grønttorvet, de har de for nødne reservedele.

OK... 1000 tak for hjælpen. Skruer det ned, tager delene af og kører
forbi VVS Grossisten og skaffer mig de nødvendige stumper - jeg kører
næsten forbi på vej til/fra arbejde.

>God fornøjelse

Tak-tak!

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-08-07 16:45

fOn Tue, 28 Aug 2007 17:03:06 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

>Den cisterne du viser på dit billede er mig bekendt en Cito cisterne.

Et andet spørgsmål... Kan man overhovedet få reservedelen - altså
indløbsventilen - til den længere? Hvis man prøver at google Cito er
det meget få hits der kommer - kun at det var den sidste fra Ifö med 9
liters skyld.

hilsen Lars

Fra : Menabra

Dato : 28-08-07 17:56

> [...]
> indløbsventilen - til den længere? Hvis man prøver at google Cito er
> det meget få hits der kommer - kun at det var den sidste fra Ifö med 9

Inden du river for meget fra hinanden.
Der hvor flyderens stang ender kommer vandet ind .
Sådan som dit ser ud er det kalket helt til.
Hvis du kan få kalken væk med kalkfjerner og er meget forsigtig kan det
skilles ad.
Der sidder en stift på tværs den skal af.
Derefter skal indmaden op renses og smøres med hanefedt.
Har før købt de fornødne reservedele over for grønttorvet.

Fra : mcloud

Dato : 28-08-07 19:31

"Menabra" <menabra@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse

Hej.
Jeg troede at der skulle skiftes svømmeventil og ikke bare en nødstørstig
rep.
Selvfølgelig kan svømmeventilen repareres, hvis man ved hvordan det skal
gøres ,men kalkfjerner på messing ,giver tæring og tæring giver utætheder.
Der skrives godt nok at du skal være forsigtig, men forsigtighed er ikke
hele processen.
Vær forsigtig , når du afkalker og skifter pakninger.
mvh
Mcloud

Fra : Menabra

Dato : 28-08-07 19:46

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele processen.
> Vær forsigtig , når du afkalker og skifter pakninger.
Det er da ikke en nødtørftig rep., det er alt hvad der skal til.
Derimod kan man nemt komme til at knække porcelæn,
> hvis man forsøger at hive hele balladen ud.
Der er jo ingen grund til at bruge en masse penge.
Kik lige engang til på billedet, kalkfjerner kan da kun forbedre
tingene. )

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-08-07 09:34

On Tue, 28 Aug 2007 18:56:14 +0200, "Menabra" <menabra@mail-online.dk>
wrote:

> [...]
> Derefter skal indmaden op renses og smøres med hanefedt.
> Har før købt de fornødne reservedele over for grønttorvet.

Jeg har forsøgt mig med afkalkning tidligere og at skulle den ad "fra
toppen" uden held. Efter at have afkalket af gu' ved hvor mange
omgange og skidtet stadig ikke ville op lykkedes det endda at få
knækket en bid plastic af i toppen hvor flyderen sidder.

Så jeg tror desværre ikke der er nogen vej uden om at skifte den.

Men tak for tippet ellers!

hilsen Lars

Fra : mcloud

Dato : 29-08-07 11:22

> On Tue, 28 Aug 2007 18:56:14 +0200, "Menabra" <menabra@mail-online.dk>

Hej Lars
Hvor i landet befinder du dig
mvh mcloud

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-08-07 16:21

On Wed, 29 Aug 2007 12:21:55 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

>Hej Lars
>Hvor i landet befinder du dig
>mvh mcloud

Jeg bor i Sverige såmænd.... Men arbejder i Kbh....

hilsen Lars

Fra : mcloud

Dato : 29-08-07 21:53

> On Wed, 29 Aug 2007 12:21:55 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:
>

> Jeg bor i Sverige såmænd.... Men arbejder i Kbh....
>
> hilsen Lars

Hej Lars
Efter at have studeret dit billede af din cisterne ,er jeg ret sikker på at
det er den model hos ïfo der heddder carazza og ikke cito.
Det er modellen før cacaden.
Når du nu er igang så skift pakningen på udløbsventilen.
mvh mcloud

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-08-07 15:15

On Wed, 29 Aug 2007 22:52:50 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

> [...]
>Det er modellen før cacaden.
>Når du nu er igang så skift pakningen på udløbsventilen.

OK.. Tak for alt din hjælp - det var meget brugbart!

hilsen Lars

Fra : Menabra

Dato : 30-08-07 11:36

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse

> Jeg bor i Sverige såmænd.... Men arbejder i Kbh....
>
> hilsen Lars
>
>Hej
Har handlet her (i Lomma) flere gange både stort og småt.
Har også åbent lørdag og søndag.
http://www.lindstromslomma.se/frameset.php?page=VV

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-08-07 19:27

> [...]
> omgange og skidtet stadig ikke ville op lykkedes det endda at få
> knækket en bid plastic af i toppen hvor flyderen sidder.

Jeg har et toilet nøjagtigt magen til.
Jeg rensede ventilen og røret i sidste uge fordi det efterhånden var en time
om at løbe fuld.
Det nemmeste var at tage hele røret ud ved at afmontere det i bunden
af cisternen som tidlige beskrevet.
Ud med splitten, som er af kobber, ud med ventilen til rensning af røret
og ventilsædet. Jeg skulle også rense under kraven på røret, hvor vandet
løber ud, udvendig på røret, via 3 huller.
Jeg brugte en lille spids fil for at fjerne belægningen på splitten og for
at
kunne få den ud.
Jeg har derimod ikke kunne finde ud af hvordan man får udløbsventilen ud...

Mvh
Peter Schrøder