Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Holdfotografering i sportshal
Fra : Jens Gregersen

Dato : 29-08-07 12:02

Hej.

Jeg står indenfor den nærmeste fremtid og skal tage holdbilleder af alle
holdene i min håndboldklub.
Lysforholdene er selvsagt ikke ret gode i hallen. Her er et eksempel på
et billede jeg tidligere har taget:

http://lhk.dk/gfx/hold/drenge.jpg (Det er ret grynet, men det skyldes
dårlig "save-for-web" i PhotoShop).

Jeg har følgende udstyr jeg kan bruge:

Olympus E-500
14-45mm (f/3.5-5.6)
40-150mm (f/3.5-4.5)
35mm macro (f/3.5)
FL-36-flash (med Stofen Omni-bounce)
Stativ

Jeg er dog lidt (meget :)) i tvivl om hvilket udstyr og indstillinger
jeg skal bruge. Jeg tror ikke jeg slipper for flash med de objektiver
jeg pt. har til rådighed, og så regnede jeg egenlig med at 35mm'eren var
det bedste valg. Hvad siger I til det?

På mange af de tidligere billeder er der vist anvendt for meget
vidvinkel - man kan i hvert fald se, at overliggeren på målet krummer.
Dette vil jeg også gerne undgå.

Jeg håber jeg har skrevet nok til at jeg kan få nogle gode råd.

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-08-07 14:28

"Jens Gregersen"

> Jeg håber jeg har skrevet nok til at jeg kan få nogle gode råd.
>
> --
> Jens Gregersen, 9670 Løgstør

Hvis jeg nu siger den foreste række ligner krigsveteraner,
så håber jeg jeg har skrevet nok til at du finder en anden
strategi - Fotografi handler om meget andet end objektiver
og flash, brug hovedet eller find en anden hobby.
Mht. lys som vidst er det du spørger om, så vil du komme
meget længere med et par kraftige lamper og nogle flamingo
plader end med kostbare objektiver og flash, den første og
største misforståelse af lys er at den skal komme forfra.
Så her er et tip - snup et æg fra køleskabet, fugt bunden
og stik det ned i salt karet og stil det på et bord, tag en
arkitekt lampe og belys det så det blir interessant, denne
simple øvelse kan gentages, igen og igen - det er ikke
nogen joke. Du får sikkert en del foreslag om udstyr og
teknik, med garanti ingen er så lærerig som den med
ægget og lampen... Og sefølig dine øjne. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-08-07 14:39

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> [...]
> teknik, med garanti ingen er så lærerig som den med
> ægget og lampen... Og sefølig dine øjne. -max-
Egghead

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-08-07 15:15

"Hans Kruse"
> Egghead

Høhø..
http://en.wikipedia.org/wiki/Egghead
-max-

Fra : Jens Gregersen

Dato : 29-08-07 15:53

[klip]

> [...]
> plader end med kostbare objektiver og flash, den første og
> største misforståelse af lys er at den skal komme forfra.

Ja, det håbede jeg desværre på, jeg ville få at vide. Problemet er dog
at mange af billederne er "tju-hej" og skal tages på 1-2 minutter.
Derfor kan jeg ikke stille ret meget op. Men en mulighed er selvfølgelig
at finde en anden location end lige i målet.

> [...]
> teknik, med garanti ingen er så lærerig som den med
> ægget og lampen... Og sefølig dine øjne. -max-

Dvs. jeg skal tage et æg med i hallen og så stille på gulvet foran
holdet? ;)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-08-07 17:11

Jens Gregersen wrote:
> [...]
>
> På mange af de tidligere billeder er der vist anvendt for meget
> vidvinkel - man kan i hvert fald se, at overliggeren på målet krummer.

Da det ikke er action billeder, ville jeg helt undgå blitz (det er en
form for nødbelysning). Brug et stativ, der er lys nok.

Skal det være mere til den kunstneriske side, og ikke bare ligne et
fælles pasbillede, kan Du eksperimentere med et par lamper fra ca 45
grader forfra.

Bo //

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 29-08-07 20:58

Bo Bjerre wrote:

> [...]
>
> Skal det være mere til den kunstneriske side, og ikke bare ligne et
> fælles pasbillede, kan Du eksperimentere med et par lamper fra ca 45

Bare et par hurtige forslag:

Som Bo foreslår så prøv med noget lys skråt forfra. Det skal helst ikke
rammer baggrunden, som gerne må forblive lidt mørk.

Som Max siger så prøv at checke opstillingen. Prøv med en bænk, lave
stole eller lignende til den forreste række. Prøv med et par håndbolde
eller fem.

Check dybdeskarpheden, så personerne og målrammen har den nødvendige
skarphed, men med uskarp baggrund. Prøv også at finde en anden målramme
så du undgår betonbjælken på tværs i baggrunden.

Du har rigeligt med udstyr til at lave fine billeder - måske bortset fra
en lampe eller to. En FL-36 kan sagtens lyse op også på den afstand uden
at det overdrives. En bouncher er OK, bare den ikke tager for meget lys.
Ellers et stykke flamingo, en hvid dør eller lignende...

Prøv med noget mere efterbehandling i et billedbehandlingsprogram. Bare
en gang autolevels og sæt også hvidbalancen efter de hvide felter på
målrammen eller på tøjet. Prøv eventuelt den indstilling af farvebalance
efter ansigtskulør, som findes i Photoshop Elements, hvis du har adgang
til det.

Husk at det ikke behøver at være stor fotokunst. Her er det vigtigere at
billederne er velbelyste og skarpe, så spillerne kan identificeres af
kammerater og familie

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Jens Gregersen

Dato : 30-08-07 16:46

> Bare et par hurtige forslag:
>
> Som Bo foreslår så prøv med noget lys skråt forfra. Det skal helst ikke
> rammer baggrunden, som gerne må forblive lidt mørk.

Som nævnt i et tidligere indlæg så har jeg 1-2 minutter til både
opstilling, "skydning" og oprydning. Det hele er meget "tju-hej" fordi
der er kampe før og efter billedet.

> Som Max siger så prøv at checke opstillingen. Prøv med en bænk, lave
> stole eller lignende til den forreste række. Prøv med et par håndbolde
> eller fem.

Se ovenstående...
Men det kan dog også være at jeg skulle finde en anden lokation til dem.
Fx udenfor - vi skriver jo august/september, så det er ikke
umenneskeligt at stå udenfor i shorts i 5 minutter :)

> Check dybdeskarpheden, så personerne og målrammen har den nødvendige
> skarphed, men med uskarp baggrund. Prøv også at finde en anden målramme
> så du undgår betonbjælken på tværs i baggrunden.

Ja, det er ikke så heldigt, men den undgår man desværre ikke i den anden
ende af hallen :(

> [...]
> at det overdrives. En bouncher er OK, bare den ikke tager for meget lys.
> Ellers et stykke flamingo, en hvid dør eller lignende...

Ja, det vil jeg have med i overvejelserne.

> [...]
> målrammen eller på tøjet. Prøv eventuelt den indstilling af farvebalance
> efter ansigtskulør, som findes i Photoshop Elements, hvis du har adgang

Nu var eksempelbilledet heller ikke specielt vellykket. Her har jeg lige
brugt 5 minutter i PS på det.

http://jgr.dyndns.dk/drenge.jpg

> Husk at det ikke behøver at være stor fotokunst. Her er det vigtigere at
> billederne er velbelyste og skarpe, så spillerne kan identificeres af
> kammerater og familie

Helt sikkert, men man kan jo lige så godt undgå de værste dumheder.

Lige et par tillægsspørgsmål:

- Skal jeg sidde på hug eller stå op når jeg tager billedet?
- Hvordan undgår jeg den buede overligger? (vidvinkel vs. tele?
- Hvilke præcise kameraindstillinger bør jeg anvende? Jeg tænker på
noget i stil med ISO 400, blænde 3.5 (eller i hvert fald den største mit
objektiv nu kan klare) og så bare se om lukketiden ikke kan holdes på i
hvert fald 1/60. Om ikke andet så har jeg et stativ...

Fra : hh

Dato : 05-09-07 05:11

Hej Jens,

så er der jo endelig den mulighed at lade en Proff. tage billederne, evt. i
form af noget "sponsorri"
så slipper du for alt bøvlet, og får en cd med billeder

Kai Løgstrup