Havresuppe
Fra : Sanne

Dato : 29-08-07 12:06

Hej NG

Jeg går og hygger med med at gøre klar til min tæve skal have hvalpe.
Fødekassen er kommet på plads og aviser er indsamlet osv. osv.

Nu er tankerne faldet på tævens første måltider efter fødslen.
Her bliver man hurtig anbefalet havresuppe.
Jeg har en opskrift på dette der lyder således :

2 dl. havregryn
6 dl. vand

Koges i 3-5 min.
Tilsæt 2 spsk sukker og ½ tsk salt inden serveringen

Det lyder jo rigtig lækkert
Men jeg bliver forvirret fordi jeg hører mange versioner af denne. Feks :

Tilsæt kalk ( hvilken slags ????)
Tilsæt æggeblommer
Tilsæt druesukker
Tilsæt kyllingesuppe og giv hendes så den kogte kylling

Nogen siger det KUN må være som det 1. måltid mens andre siger hun må få
lige så meget af det hun vil de første dage, da det er med til at trække
livmoderen sammen igen.

Hvad siger I og hvad gør I selv for jeres tæver.??

Hun er pt. på dag 49, så der er jo lidt tid endnu. Jeg er startet med at
give hende hvalpefoder hvilken hun jo skal have fra nu til så længe hun dier
hvalpene.

Mvh
Sanne

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-07 14:56

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:46d5532e$0$4512

> Hvad siger I og hvad gør I selv for jeres tæver.??

Vi har ikke givet andet end hvalpefoderet- evt. opblødt i vand og tilsat
lidt A38.
Havresuppen skal nok være god nok.
Ved ikke rigtigt mht. kalk. Der skulle tæven jo være dækket rigeligt ind via
hvalpefoderet. Nogen tæver får så også en kalksprøjte af dyrlægen efter
fødslen.
Hvalpenes dien er medvirkende til, at trække livmoderen sammen igen + sætte
gang i veerne, når hun er i fødsel. Om opskrifterne du nævner kan hjælpe
også, ved jeg så ikke lige.

Mht. til aviser, så er de fine nok i de første uger, men når hvalpene
begynder, at traske rundt er det altså noget træls noget. Vi har i stedet
haft et par vådligger underlag, som man så kunne skifte lidt med. De er
nemme, at lige tørre af, men blev så vasket hver 2.-3. dag. Visse
dyrebutikker har også nogen hvalpeunderlag af en slags. Kan dog ikke lige
huske, hvor jeg har set dem. Vores fødekasse var beklædt med pressening,
derefter lagde vi så vådliggerunderlaget og så tæpper ovenpå:

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/124100513.jpg

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sanne

Dato : 29-08-07 15:13

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> huske, hvor jeg har set dem. Vores fødekasse var beklædt med pressening,
> derefter lagde vi så vådliggerunderlaget og så tæpper ovenpå:

Hejsa.

Vådligger-underlag ?? Hvor finder man sådan noget henne ??
Lyder som en god idé...især mht. man kan tørre dem af et par dage inden
vask.
Mvh
Sanne

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-07 16:49

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:46d57ee0$0$5741

> Vådligger-underlag ?? Hvor finder man sådan noget henne ??

Jysk har det i både metermål og alm. enkeltseng størrelse.

> Lyder som en god idé...især mht. man kan tørre dem af et par dage inden
> vask.

Det er nemlig smart. Aviserne bliver nemlig hurtigt våde og så er de også
sjove, at splitte ad.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : jytte

Dato : 29-08-07 16:45

On 29 Aug., 16:12, "Sanne" <laurb...@tiscali.dk> wrote:

> Vådligger-underlag ?? Hvor finder man sådan noget henne ??

Dem kan du købe i Jydsk sengetøjslager

Mvh Jytte M

Fra : qfha

Dato : 29-08-07 19:35

On 29 Aug., 13:06, "Sanne" <laurb...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> give hende hvalpefoder hvilken hun jo skal have fra nu til så længe hun dier

Fint med hvalpefoder, hvis hun vil have det. Nogle bryder sig ikke om
det. Giv hende endelig kalk. Køb det hos dyrhandleren(jeg kan heller
aldrig huske hvilken type det er) Men her får du den rigtige. Du skal
give hende det af to grunde, dels vil det hjælpe hende til at kunne
presse under fødslen, og dels vil det forebygge kalkchok, hvor hunden
klasker sammen og ikke kan rejse sig, og i sidste instans kan dø af
det. At det stimulerer presseveerne hjælper til du ikke kommer i den
situation at skulle have foretaget et kejsersnit på hende ( og du ved
sådan noget er altid lørdag nat til dobbelt takst). Fortsæt med kalken
mens hun dier hvalpene og sålænge hun accepterer det. På et tidspunkt
vil hun ikke have det.
Lidt kogt fiskefilet er heller ikke af vejen.

Klø hende bag øret fra mig, og pøj, pøj med fødslen
mvh
qfha

Fra : Sanne

Dato : 29-08-07 21:10

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

vil hun ikke have det.
Lidt kogt fiskefilet er heller ikke af vejen.

Klø hende bag øret fra mig, og pøj, pøj med fødslen

Okay, jeg skal give hende kalk inden fødslen ??
Hvordan gir jeg hende det ??
Jeg havde bare læst mig til hun skulle have det i havresuppen EFTER fødslen.

Mvh
Sanne

Fra : charlotte

Dato : 30-08-07 07:09

Hej

Jeg kender godt situationen, man føler sig lige så sikker på hvad man
gør som en regnorm har rygrad.

Det der blev gjort hos os var at vi lavede en havresuppe hvori vi
udrørte 1 eller 2 druesukker tabletter lidt salt og lige inden vi tog
den så rørte vi et helt æg ud i. Man skal huske at ægget skal have tid
til at koagulerer.

Med hensyn til aviserne så lavede vi nogle pude betræk med velcro i
åbningen og lagde aviserne derind. Så kommer tæven ikke til at begrave
hvalpene undervejs i perioden.

Jeg gav ikke min tæve kalk på noget tidspunkt andet end det der er i
A38. Der er lidt delte meninger om det. Hvis man kigger på amerikanske
sider så mener de at man kan øge risikoen for kalkchok. Hun fik heller
ikke nogen indsprøjtning for at øge sammentrækningen af livmoderen,
det var der ingen grund til sagde dyrlægen. Det giver dog nogen uro
efter en uges tid når livmoderen trækker sig sammen så bliver tæven
lidt urolig.

JEg kan så anbefale at gå på biblioteket og få fat i "min hund skal
have hvalpe" af esther kofod og "hvalpe på vej" af birgitte schjøth.
Og glem at finde dem i en boghandel. De er ikke til at drive op. Jeg
ved det jeg har forsøgt

Held og lykke med det og husk at nyde tiden

Charlotte

Fra : Sanne

Dato : 30-08-07 08:03

"charlotte" <charlotte_boegvad@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
Hej

[...]

Hej Charlotte.

Jeg er så heldig at have begge bøger. Så der er jeg dækket ind.
Man kunne også tro, at det var vores 1. kuld, hvilket det ikke er.
Jeg kan godt huske hvad vi gjorde sidst....jeg bliver bare i tvivl om det nu
var det rigtige...

Tæven var sund og glad....hvalpene havde det godt hele perioden, så måske
skal jeg ikke bekymre mig.

Mvh
Sanne

Fra : qfha

Dato : 30-08-07 17:24

On 29 Aug., 22:09, "Sanne" <laurb...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Hvordan gir jeg hende det ??
> Jeg havde bare læst mig til hun skulle have det i havresuppen EFTER fødslen.

Du kommer kalken i hendes mad, som du også gør efter fødslen. Kalk kan
gives under fødslen som indsprøjtning, hvis veerne ikke er stærke nok,
og der er risiko for at fødslen går istå. Det skal selvfølgelig gives
af en dyrlæge. Det er dog bedre at forebygge end at "helbrede".

mvh
qfha