Kristendomskundskab som lov
Fra : Niels Steg

Dato : 09-07-01 18:41

Med tanke på den sidste tids lidt tåbelige diskussioner om skolen og
kristendom fortolket gennem Arne H. Wilstrup kom jeg til at tænke på at
undersøge lidt om hvad det egentlig drejer sig om.

Min hustru, det dejlige menneske fortæller mig, at man gerne må fortælle
om sin tro, hvis man bliver opfordret af eleverne.. og mener at det
samme gælder for dem som tror noget andet. Altså når Arne mener at han
uopfordret må proklamere sin manglende tro er det lige så forkert som
når den kristne lærer uopfordret proklamere sin tro på Gud.

Tro eller manglende tro må altså ikke have nogen indflydelse på
undervisningen om kristendom som loven ser den.

Herunder er loven om kristendomsundervisning i grundskolen,
intentionerne er mere udpenslet i den anden link.

Fra http://www.uvm.dk
se endvidere på http://www.laer-it.dk/fag/kri/lov/faghft.htm om hvad
kristendom i folkeskolen drejer sig om.

Jeg ledte også efter lovens betænkninger

§ 3. Kristendomskundskab

Undervisningen i kristendomskundskab har følgende formål og centrale
kundskabs- og færdighedsområder:

Formål

Formålet med undervisningen i kristendomskundskab er, at eleverne
erkender og forstår, at den religiøse dimension har betydning for
livsopfattelsen hos det enkelte menneske og for dets forhold til andre.

Undervisningen tager sit udgangspunkt i kristendommen, som denne
fremtræder i historisk og nutidig sammenhæng.

Eleverne skal opnå kendskab til bibelske fortællinger og forståelse af
kristendommens betydning for værdigrundlaget i vor kulturkreds.
Derudover indgår ikke-kristne religioner og livsanskuelser med henblik
på, at eleverne får forståelse af andre livsformer og holdninger.

Gennem mødet med de forskellige former for livsspørgsmål og svar, som
findes i kristendommen samt i andre religioner og livsopfattelser, skal
undervisningen give eleverne et grundlag for personlig og ansvarlig
stillingtagen og handling over for medmennesket og naturen.

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

Elevernes erfaringer og oplevelser uddybes i mødet med det faglige stof.

Livsfilosofi og etik

Almenmenneskelige spørgsmål, der stilles og drøftes såvel inden for
kristendommen som i andre religioner og livsopfattelser, såsom

- etiske principper og problemstillinger; moralsk praksis

- menneskets opfattelse af verden og dets ansvar for naturen.

Bibelske fortællinger

Centrale fortællinger fra Gammel og Ny Testamente, således at
fortællingernes sigte, sammenhæng og perspektiv kommer frem.

Kristendommen i historisk og nutidig sammenhæng

Udvalgte perioder af kristendommens historie, herunder Reformationen.
Større kristne kirkesamfund i vor tid.

Træk af kristendommens historie i Danmark. Kirke og stat.

Folkekirkens evangelisk-lutherske kristendom, herunder brugen af salmer
som udtryksform.

Ikke-kristne religioner og livsopfattelser

Nogle verdensreligioner, der har betydning i nutiden, herunder deres
fremtrædelsesform og samspillet mellem religion og samfund.

Eksempler på religiøse bevægelser og andre livsopfattelser, som direkte
eller indirekte præger menneskers livssyn idag.

Kunst og symboler

Elementære religiøse begreber og symboler samt kendskab til myter og
religiøst sprog.

Forskellige kunstneriske udtryksformer som kirkebyggeri, musik og
billedkunst.

Undervisningen skal udvikle elevernes færdighed i at kunne:

- samtale om, hvad det er at være til

- lytte til fortællinger og stille spørgsmål til disse

- bearbejde udsagn fra religioner i deres historiske sammenhæng

- forstå og respektere forskellige livsopfattelser

- se forskellen mellem forskellige religioner.

* Niels Steg *
* www.steg.dk *
*********************************

begin 666 Stegs Hjemmeservice.url
M6T1%1D%53%1=#0I"05-%55),/6AT=' Z+R]W=W<N<W1E9RYD:R\-"@T*6TEN
M=&5R;F5T4VAO<G1C=71=#0I54DP]:'1T<#HO+W=W=RYU=FTN9&LO#0I-;V1I
:9FEE9#TT,#@V,#0R.3E",#A#,3 Q-3@-"@``
`
end

Fra : ahw

Dato : 19-09-01 19:58

"Niels Steg" skrev d. 09-07-01 18:41 dette indlæg :
> [...]
> uopfordret må proklamere sin manglende tro er det lige så forkert som
> når den kristne lærer uopfordret proklamere sin tro på Gud.

Det er det rene nonsens - der er intet i skolelovene, der forhindrer
lærerne i at have en holdning eller at give udtryk for den. Man kan tale
om at lærerne bør udvise en vis etik i omgangen med børnene, men der er
altså ikke noget til hinder for at lærerne fortæller -også uopfordret-
om hvorvidt de har har en bestemt holdning til tingene - blot må de ikke
forkynde den som den eneste saliggørende i faget "kristendom". Man må
altså ikke forkynde kristendom i skolen, blot fortælle om den og dens
indhold. Det skal altså gøres uden at prædike en bestemt trosretning som
den eneste korrekte.

> Tro eller manglende tro må altså ikke have nogen indflydelse på
> undervisningen om kristendom som loven ser den.

At hævde noget sådant er både korrekt og ikke korrekt. Det er korrekt,
at man man ikke kan sige til eleverne: jeg tror på kristus, og det skal
I også gøre, eller det modsatte: jeg tror ikke på Gud - og det skal i
heller ikke gøre, men der er milevidt for denne form for omklamring og
så det forhold at man siger: jeg personligt tror ikke på Gud, men da vi
har religionsfrihed her i landet, må man tro hvad man vil.

Du kan altså ikke finde et eneste eksempel på et lovgrundlag for, at du
ikke må fortælle eleverne hvad dine synspunkter er.

En lærer har metodefrihed, og kan altså tilrettelægge sin undervisning
som han/hun vil og benytte det sprogbrug, der fremmer den udvikling, der
er forudsat i skoleloven.
Hvis en lærer går ud over det, som nogle forældre vil kalde for "uetisk
befamling", så kan de naturligvis klage over læreren og så er det op til
inspektøren at vejlede læreren i forhold til de klager der indkommer fra
forældre- eller læreside. Men man kan ikke begrænse lærerens
ytringsfrihed ved at sige: du må ikke fortælle at du tror /eller ikke
tror på Gud.

Hvor du ser det i loven, er altså mig en stor gåde.

Med venlig hilsen
Arne H. Wilstrup

http://www.kandu.dk/