Fedt pålæg!
Fra : Kenneth Bon

Dato : 09-07-01 18:47

Var lige en tur i Kvickly for at finde noget til madpakken. Jeg blev mildest
talt lidt chokeret over at se, hvor meget fedt der er i næsten al pålæg.
Over 20% i langt de fleste tilfælde, hvilket gør en dåse rejesalat mere fed
end en kvart pose chips !

Kender man nogen ikek-fedende og lækre pålægsting ? Frugtsalaten var faktisk
ok - leverpostej og salami er yt (desværre).

[for kendere: så har jeg fået et par km mere til arbejde - og cykler nu
dagligt 22 km - så det skulle gerne hjælpe på det fede fjæs :]

Kenneth Bon
http://www.kennethbon.dk
skrivtil@kennethbon.dk
ICQ : 16408232

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 09-07-01 20:24

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> skrev i en meddelelse

> Kender man nogen ikek-fedende og lækre pålægsting ? Frugtsalaten var
faktisk
> ok - leverpostej og salami er yt (desværre).

Så vidt jeg husker har Brasserie lavet nogle pålægssalater
(kredbsehaler, tun, kylling, skinke) med et rimeligt fedtindhold. De kan
købes i Superbrugsen, og nok også i Kvickly.

Venlig hilsen

Henriette Døssing
henriette@doessing.dk
www.doessing.dk

Fra : Ole Ildsgaard Hougaa~

Dato : 09-07-01 20:48

"Kenneth Bon" <skrivtil@kennethbon.dk> wrote:

> [...]
>
>Kender man nogen ikek-fedende og lækre pålægsting ? Frugtsalaten var faktisk
>ok - leverpostej og salami er yt (desværre).

I de fleste supermarkeder (i hvert fald her i Århus) kan man få noget
fedtfattigt (1-2%), tysk kalkun- og kyllingepålæg. Producenten hedder
Bernard Matthews. Det er meget lækkert, men ikke helt billigt. (Især
ikke fordi man let kommer til at gå og spise af det som slik.)

--
Ole I. Hougaard
oih@get2net.dk

Fra : Anders Sewerin Johan~

Dato : 09-07-01 21:09

> [...]
> Bernard Matthews. Det er meget lækkert, men ikke helt billigt. (Især
> ikke fordi man let kommer til at gå og spise af det som slik.)

En anden løsning ville være at indarbejde det normale pålæg i sin kostplan.
Det må da være muligt? Der er jo ikke noget ondt i fedt som sådan, så længe
man overholder et rimeligt energibudget.

Fra : Modesty

Dato : 10-07-01 11:38

On Mon, 9 Jul 2001 22:08:51 +0200, "Anders Sewerin Johansen"
<home@dduck.dk> wrote:

>En anden løsning ville være at indarbejde det normale pålæg i sin kostplan.
>Det må da være muligt? Der er jo ikke noget ondt i fedt som sådan, så længe
>man overholder et rimeligt energibudget.

Hi Anders
Nu er jeg lidt i tvivl om hvad du mener. Mener du regnestykket for det
samlede energiindtag over hele dagen?

MHT om der er noget ondt i fedt, som sådan, er det jo en hel
diskussion for sig selv. Den fejl mange begår er at sige stop for
fedt og kommer så i mangel på de essentielle fedtsyrer, med
efterfølgende mangelsygdomme til følge. Jeg vil snare sige at man skal
vælge sit fedt med omhu.

Pålæg i form af silde- eller makrelprodukter eller andre fede
fiskkearter er energifede, men så sunde at de burde tages med i
kostplanlægningen. Det er ikke nok bare at se på hvor stor en del af
produktet, der indeholder fedt, men ozze på hvad det er for et
produkt. Der er forskel på om det er en pose chips, eller for at blive
i pålægsafdelingen, et stykke med spegepølse (og så er de tørrede
sydlandske pølseskiver slet ikke så slemme som de danske) eller et
stykke med marineret sild. Kalorier er ikke det eneste, der betyder
noget i den forbindelse, og slet ikke ved en ændring i livsstil.

Venlig hilsen

Maria
--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999"

Fra : Kenneth Bon

Dato : 10-07-01 21:41

Jep - har set det...men tænkte mere på lidt mere alternativt pålæg - altså
ikke bare kød i en pakke osv...

og fisk er ik så fedt at have med på madpakke :)

/FedeFjæs aka Kenneth

Fra : Emil

Dato : 15-07-01 00:09

On Mon, 9 Jul 2001 19:46:53 +0200, Kenneth Bon wrote:

>Kender man nogen ikek-fedende og lækre pålægsting ? Frugtsalaten var faktisk
>ok - leverpostej og salami er yt (desværre).

Det er mit gæt, at vi er blevet opdraget (opfodret) med de ting
vi i dag mener er "rigtigt" pålæg.

Smag på tingene. Hvad smager en salami af? Salt, lidt røg og? Men
farven og mønstret er pæne.
Hvad smager leverposteg af? Lever, suppe, salt og allehånde?
En rullepølse? Nellike, salt, peber og persille?
Dette pålæg er dejligt genstridigt at spise uden kniv og gaffel,
virkelig en udfordring som giver dagen indhold og mening.

Salamien kan erstattes med skiver af kogte nye kartofler, krydret
med salt og sprødstegt (i køkkenrulle i microovn) bacon og pyntet
med lidt grønt (persille, purløg o.s.v.)
Leverpostegen kan erstattes med rosa-stegt lever i skiver,
krydret med allehånde og pyntet med rødkål og appelsinstykker.
Rullepølsen kan erstattes med en skive skinke, krydret med et
drys nellike, pyntet med skiver af æble og lidt persille - og
måske lige en svedske. Hvis man mangler det genstridige, startes
med at lægge en elastik på brødet.

Skiver af rå æble, eller skiver af letkogt selleri (rodfrugter i
almindelighed - også løg) er en udmærket og velsmagende
erstatning for smør mellem brød og pålæg.

Remoulade er tit et uundværligt tilbehør. Blend/hak en erstatning
af kapers, små syltede agurker, dild, persille og gerne
yderligere krydderurter (kørvel, purløg og hvad du lige har ved
hånden/i haven).
Det kan røres op i lidt fromage frais hvis konsistensen er af
betydning for dig (oprør kun til det daglige forbrug-
kryddermassen kan holde sig noget længere), tilsmag med en anelse
sukker, citron, salt og peber, og det kan farves med lidt
gurkemeje.
Denne - næsten originale - opskrift kan være skrap kost for
danske ganer. I så fald tilsættes et letkogt, revet hvidkålshoved
eller blomkål, så passer det med det smagsløse der sælges i
butikkerne (bortset fra al olien) - og lidt karry vil være
passende til at dække over fejlen.

Sørg for at bruge mange krydderier, helst friske urter, og mange
farver (tomat, peberfrugter, agurk, kål, salat, karse, citronbåde
o.s.v.) så både smagen og udseendet bliver så lækkert som muligt.

Herudover kan du selv lave billigt og sundt pålæg af hele
kødstykker. Det smager væsentligt bedre end det færdigtkøbte, og
du ved nøjagtigt hvad det indeholder. Og fisk, kogt eller stegt,
rogn, muslinger, rejer - nej der er ingen grænser, kun fantasien.
God fornøjelse med projektet.

m.v.h. Emil