/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kawa Z650 82
Fra : KWR


Dato : 28-08-07 08:38

Er der nogen, der har et bud på forskellen i dæktrykket mellem et "koldt"
hjul og et, der lige har været ude at køre en lang tur?

vh KWR



 
 
Thomas Gulholm (29-08-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 29-08-07 16:33

KWR wrote:
> Er der nogen, der har et bud på forskellen i dæktrykket mellem et "koldt"
> hjul og et, der lige har været ude at køre en lang tur?

Sådan rent teoretisk: P*v = n*R*T
P = trykket
v,n og R kan med lidt god vilje betragtes som konstante
T = temperatur... det kan med noget god vilje nok antages at
lufttemperaturen i dækket følger overfladetemperaturen.

Det betyder så et 2 bar ved 15 grader bliver til 5 bar ved 38 grader -
det holder nok ikke i praksis :-/ til gengæld siger det noget om at der
nok ikke er en generel og/eller liniær sammenhæng mellem
overfladetemperaturen og lufttemperaturen i dækket... Der findes mulivis
tabeller over temtryk sammenhæng for specifikke dæk, men hvad med
bare at måle efter..?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Stef (29-08-2007)
Kommentar
Fra : Stef


Dato : 29-08-07 17:02


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:46d59138$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> KWR wrote:
>> Er der nogen, der har et bud på forskellen i dæktrykket mellem et "koldt"
>> hjul og et, der lige har været ude at køre en lang tur?
>
> Sådan rent teoretisk: P*v = n*R*T
> P = trykket
> v,n og R kan med lidt god vilje betragtes som konstante
> T = temperatur... det kan med noget god vilje nok antages at
> lufttemperaturen i dækket følger overfladetemperaturen.
>
> Det betyder så et 2 bar ved 15 grader bliver til 5 bar ved 38 grader - det
> holder nok ikke i praksis :-/ til gengæld siger det noget om at der nok
> ikke er en generel og/eller liniær sammenhæng mellem overfladetemperaturen
> og lufttemperaturen i dækket... Der findes mulivis tabeller over
> temtryk sammenhæng for specifikke dæk, men hvad med bare at måle
> efter..?
>
> --

Et ord : Kelvin


mvh
Stef



Thomas Gulholm (29-08-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 29-08-07 17:48

Stef wrote:

> Et ord : Kelvin

DOHH!! lod mig lige forblinde af det herlige faktum at en forskel på 1
kelvin er det samme som en forskel på 1 grad celcius... godt jeg ikke
har flere eksamenier i den slags pjat :)

Okay... så bliver et tryk på 2 bar ved 15 grader celcius til 2,17 bar
ved 40 grader celcius... lyder imo mere tilforladeligt, men det er nok
alligevel lettest bare at måle efter


--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

KWR (29-08-2007)
Kommentar
Fra : KWR


Dato : 29-08-07 20:03


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:46d5a2db$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Stef wrote:
>
>> Et ord : Kelvin
>
> DOHH!! lod mig lige forblinde af det herlige faktum at en forskel på 1
> kelvin er det samme som en forskel på 1 grad celcius... godt jeg ikke har
> flere eksamenier i den slags pjat :)
>
> Okay... så bliver et tryk på 2 bar ved 15 grader celcius til 2,17 bar ved
> 40 grader celcius... lyder imo mere tilforladeligt, men det er nok
> alligevel lettest bare at måle efter
>
>
> --
> Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
> Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Jo tak
Har bestilt en dæktryksmåler, skulle have haft den i dag
Problemet er, at jeg ikke som før i tiden kan bruge tankstationernes
luftpumper. De har nu om dage en anden udformning , og den kan bare ikke
bruges på min Z650'er.
Derfor må jeg bruge en billig og udmærket fodpumpe, som desværre ikke kan
aflæses særlig præcist. Mit værksted siger 32 foran og 36 bag, hvilket jeg
synes er ret højt, og derfor har jeg været lidt nervøs for at køre rundt med
et måske endnu højere tryk ind i mellem.
vh KWR



Thomas Gulholm (30-08-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 30-08-07 11:29

KWR wrote:

> Jo tak
> Har bestilt en dæktryksmåler, skulle have haft den i dag
> Problemet er, at jeg ikke som før i tiden kan bruge tankstationernes
> luftpumper. De har nu om dage en anden udformning , og den kan bare ikke
> bruges på min Z650'er.

Ok, på den måde... jeg tænkte at du måske ville have mulighed for at
kontrollere trykket, når du alligevel var inde og tanke på en langtur.

> Derfor må jeg bruge en billig og udmærket fodpumpe, som desværre ikke kan
> aflæses særlig præcist. Mit værksted siger 32 foran og 36 bag, hvilket jeg
> synes er ret højt, og derfor har jeg været lidt nervøs for at køre rundt
> med et måske endnu højere tryk ind i mellem.

32 og 36... psi - formoder jeg, det er 2,21 og 2,48 bar... afhængigt af
hvilke dæk der sidder på sådan en fætter, lyder det, måske i lidt højt, men
ikke helt åndsvagt (specielt ikke hvis du er "i den tunge ende" og/eller
ofte kører med bagage, så vægten komme op i "høj-tryks" området). Prøv evt
at finde andre kilder til trykket (hvis det er original størrelse dæk du
har på), fx. louis.de BikeDatabank (der dog ikke nødvendigvis er fejlfri).
Prøv også at søge lidt tibage i gruppen der var en tråd der hed noget
med "Dæktryk XJ 600" for ikke så længe siden - noget om hvordan dæk slides
ved forkert tryk og hvordan dækstørrelse og tryk hænger sammen.

Du kunne også høre dit værksted om de har opgivet et "varmt tryk" - normalt
angives tryk for kolde dæk, men man kan jo aldrig vide...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Armand (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-09-07 00:42


"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:46d3d0cb$0$60417$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er der nogen, der har et bud på forskellen i dæktrykket mellem et "koldt"
> hjul og et, der lige har været ude at køre en lang tur?
>
Det ved du vel selv allerede imorgen :-/

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste