Yamaha XZ 550, tør man?
Fra : Carsten

Dato : 27-08-07 18:26

Yamaha xz 550 , er det en model man roligt kan købe eller er den for
speciel?
Er den dyr i drift og kan der skaffes rservedele til sådan en svend?
Er der særlige dårligdomme i dem?

Mvh

Carsten

Fra : F.Syndergaard

Dato : 27-08-07 20:37

Jeg har haft en XZ500.
Visse dele var det helt umulig at skaffe. Nogle uhyggeligt dyre.
Normal knikserkontakt 45,-
Spejlvendt knikserkontakt 350,-
Res. dele til bremserne var helt udgået..
Ligeså lygtedele.
Men det var altså ZX500.
Se dig godt for før du handler.
--
MVH.
Finni

Fra : OleG

Dato : 28-08-07 00:24

Carsten wrote:

> Er der særlige dårligdomme i dem?

Jeg havde sådan en svend i ét år for godt 15 år siden, -min første
motorcykel.

Den var ALTID svær at starte når den var kold. Jeg tror aldrig jeg har
fået så meget motion som jeg fik det år. Der blev løbet en del ved siden
af den..

Jeg fik i øvrigt at vide af Asger hos Franz Kroon i Århus, at den helt
sikkert ville eksplodere før eller siden! Helt så galt gik det nu ikke,
men statoren brændte da af, som han også forudsagde. Max. 25.000 km skulle
en stator kunne holde på sådan én :-/

Mvh Ole

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-08-07 07:37

Carsten wrote:
> Yamaha xz 550 , er det en model man roligt kan købe eller er den for
> speciel?
> Er den dyr i drift og kan der skaffes rservedele til sådan en svend?
> Er der særlige dårligdomme i dem?

Jeg havde sådan én i et par år. Har skrevet indlæg om den. Søg på
google.groups for detaljer.

Havde aldrig problemer med den. Startede altid. Var meeeeget glad for den.
Dejligt med kardan.

Den har sin egen hjemmeside i usa. Der er kendte problemer med den
(karburator).

/jim

Fra : norsker

Dato : 29-08-07 08:58

Jeg havde en Yamaha XZ 550 årgang 1982 tilbage i 94-95, og jeg havde
ikke andet end problemer. Jeg er ikke specielt teknisk vidende, så den
kostede mig 20.000 i reparationer på halvandet år. Kølesystem, starter
og alt muligt andet, som jeg ikke har forstand på. Synes også at den
specielle gasgivning med ekstra benzin, hvis man giver hurtigt gas var
et flop. Der var ikke nok accelleration at hente i den uanset hvordan.
Der var fusket med Km tæller, så jeg ved ikke hvor langt den havde
kørt. En uheldig model efter min mening og måske også derfor, at der
stort set ikke er nogen i DK?

Jeg ville aldrig købe sådan en igen.

Mvh.
Norsker

Fra : TOSB

Dato : 30-08-07 09:41

Carsten wrote:
> [...]
> speciel?
> Er den dyr i drift og kan der skaffes rservedele til sådan en svend?

Jeg har en sådan og har ikke haft problemer med en - bortset fra, at det var
lidt dyrt at få nye potter på den (3.500 kr.) for nyligt.
Startproblemer har jeg haft, men det var et dødt batteri, der var årsagen.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : TOSB

Dato : 30-08-07 20:35

Carsten wrote:
> [...]
> speciel?
> Er den dyr i drift og kan der skaffes rservedele til sådan en svend?

Supplerende - dit spørgsmål afhænger også af, hvad du skal betale for en XZ
550.

Som tidligere nævnt har jeg ikke haft problemer med at skaffe reservedele
til min. Feks. væltede jeg med min ved en tankstation (den er ret tung og
støttebenet fik jeg ikke liige sat rigtigt), så blinklys og koblingsgrebet
blev ødelagt.
Ingen problemer for den lokale mc-butik at skaffe originaldelene, som i det
her tilfælde lå i et rimeligt prisleje.

Mvh
Torben